2020. 07. 31.

RegioJet: Irány Budapest!

A cseh magánvasúti szolgáltató magyarországi piacra lépéséről előbb még április 1-jei tréfaként írtunk, majd pedig kiderült, hogy nem is olyan komolytalan az elképzelés. Valamivel kevesebb, mint egy évvel a bejelentés után pedig itt van a magáncég, még ha némileg húzódott is a premier: piaci alapú szolgáltatást kínál az utasoknak Budapest és Prága között Bécs, Brno és Pardubice érintésével. Rendszeresen frissülő tudósításunk a járatok első napjáról.



Köszöntjük olvasóinkat! Hosszas várakozás előzte meg a mai napot, hiszen a RegioJetről már lehet tudni jó ideje, hogy Budapestre nem csak busszal, hanem vonattal is szerettek volna eljutni. A vágyak megvalósítása azonban közel sem egyszerű, számos akadállyal és bürokratikus útvesztővel kellett szembesülnie a munkatársaknak, amelyet azonban láthatóan könnyen vettek. Így 2020. július 31. mindenképpen mérföldkő a magyarországi vasúti közlekedés történetében, hiszen egy olyan szolgáltatás indul be, amilyen még eddig nem volt: piaci alapon, a vállalkozó saját kockázatára közlekedő nemzetközi személyszállító vonat teszi be a kerekeit a magyar sínekre – ez a vonat pedig nem egy szezonális járat lesz, nem csak átutazóban jön erre, hanem egyik végpontja a magyar főváros lesz, közvetlen kapcsolatot biztosít majd Bécs és Prága felé, ráadásul az utasok számára meglehetősen kedvező áron.
Mostani közvetítésünk során bepillantunk az első budapesti RegioJet-vonat kulisszái mögé, részt veszünk a sajtótájékoztatón és bemutatjuk olvasóinknak, hogy mit kínál a magánszolgáltató a pénzünkért. Tartsanak velünk!

05:20 Praha hlavní nádraží (Mellár Marcell)

Az első RegioJet vonat Budapest felé készen áll az indulásra! A szerelvény összesen tíz kocsit és két mozdonyt tartalmaz, a második mozdony és az utolsó öt kocsi lezárva közlekedik, hogy Bécsből RJ 1032-es vonatként visszatérjen Prágába. A későbbiekben erre nem lesz szükség, mert a Budapestről induló reggel vonat fog közlekedni a menetvonalán.


Így indult az első budapesti RegioJet-vonat Prágából


06:39 Wien Hauptbahnhof [Bécs-főpályaudvar] (Magyarics Zoltán)

Mozdonyvezető már van – tűpontosan indult Bécsből a Regiojet 1031-es számú reggeli első vonata Prága felé, fedélzetén Alföldi Attilával, az osztrák Westbahn mozdonyvezetőjével. Ő fogja továbbítani Břeclav és Hegyeshalom között az első budapesti Regiojet-vonatot, így elmondhatjuk, hogy a magyar részvétel már a cseh-osztrák határon kezdődik. Hamarosan a vele készült mini-interjúval is jelentkezünk!


08:20 Břeclav (Magyarics Zoltán)

Břeclavban egy kávé mellett beszélgettünk Alföldi Attilával, a Westbahn mozdonyvezetőjével, aki az első budapesti RegioJet-vonatot továbbítja majd az osztrák szakaszon, egészen pontosan a két üzemváltó állomás a csehországi Břeclav és a magyarországi Hegyeshalom között.

Alföldi Attila, a Westbahn mozdonyvezetője továbbítja Břeclav és Hegyeshalom között az első budapesti RegioJet-vonatot

– Mióta vezetsz és milyen járműtípusokon utazol?
– Én még a MÁV-nál kezdtem 2004-ben, tizenhat évvel ezelőtt. Akkoriban még a gyakornoki idő hosszabb volt, így ténylegesen 14 éve vezetek. Annak idején még a Bobón tartalékként kezdtem, azután V43-asok, a Cargonál tehervonatozás és utána kerültem ki Ausztriába a Westbahnhoz távolsági személyvonatozni.
– A Cargonál [MÁV Cargo, az ÖBB leánycége – a szerk.] tehervonatozás az minden létező típust felölelt, épp indulás előtt a Laminátkát ekézted.
– Volt egy időszak, amikor a Cargonál Laminátkák is dolgoztak, de jobban örültem azért a Taurusoknak.
– A Westbahnnhoz az éjszakai Fradi–Kledering gyorstehervonatról vezet az út?
– Ez pontosan így néz ki: az éjszakai gyorstehervonat, volt nekünk a Budapest–Bécs–Budapest tengelyen, innen jöttem át a Westbahnhoz.
– Vezettél az „álomvasúton”, izé, Államvasúton, majd a Westbahnnal, de ott már csak egy típust és egy vonalon - nem untad meg?
– Nem! Maga a Bécs–Salzburg szakasz olyan hosszú és olyannyira nem egyformák a szolgálatok, mindig valami más és nem tudom megunni.
– Mik az előnyei a magánvasútnak az állami vasúthoz képest? Volt egy rövid kitérőd az ÖBB-hez is. Mi az, ami visszavitt a magánvasúthoz?
– Nem a magánvasút húz vissza, hanem a feltételek: a beosztás feltételei, a szolgálatok. Minimálisak az éjszakai szolgálatok a Westbahnnál, ennek nagyon örülök. Kiszámíthatók a szolgálatok, kezdés-végzés ugyanazon a helyen, tudom előre a menetrendet, minimálisak késések, sokkal kiszámíthatóbb, mint a tehervonatozás.
– Hiányzik a Břeclav–Leoben viszonylatú „kokszvonat”?
– Önmagában azért komoly kihívás volt ennek a továbbítása is, de azért minden nap ezzel sem szívesen járnék.
– Milyen mozdonyokra ülhettél újra így, hogy a Westbahn lett a RegioJet osztrák partnere? Hiszen a Westbahnnál csak motorvonatot vezethettél korábban.
– Most újra, vagyis inkább végre járok TRAXX-al: a TRAXX 2-es szériájával, a 186-os vagy a cseh rendszerben 386-os sorozatú géppel, illetve a Vectron az ami megjelent.
– A klasszikus csehszlovák technika tehát nincs jelen. De melyik a kedvenc típusod?
– Én nagyon szeretem a modern mozdonyokat, a Taurus marad mindig is a legkedvesebb számomra. A RegioJet mozdonyai közül a 386-os valamiért közelebb áll a szívemhez, valamiért szívesebben vezetem, mint a Vectront.
– Milyen érzés most így nyugat felől „betámadni” a magyar hálózatra? Régebben a másik irányból jöttél és főleg csak utasként az elmúlt években. Milyen érzés most a Hegyeshalom táblát a „másik oldalról” látni, átadni a szolgálatot a magyar kollégának?
– Nem teljesen idegen azért az érzés, hiszen gyorsteherrel jártam már erre Bécs felől. Az ÖBB keretein belül a személyszállítással megismerkedtem, de a távolsági személyszállítás még új számomra. Bízom benne, hogy minden flottul fog menni.
– Akkor most mondhatjuk, hogy a magyarok már a cseh határtól viszik a vonatot ebben az esetben?
– Így van: Břeclavtól Budapestig magyar ember viszi a vonatot.
– Napi két pár RegioJet-vonat lesz: hogy jön ki a fordulótok?
– Igyekeztünk úgy megoldani, hogy ne legyen sok rezsimenet, de sajnos Budapestről hamarabb érkezik meg a vonat, mint Bécsből, így nehéz volt tervezni a szolgálatokat, így van akinek sok, van akinek kevés vezetés jut egy-egy szolgálat alatt.
– A Břeclav–Hegyeshalom egy menet vagy Bécsben leváltanak, van ilyen?
– Jelenleg ezek egy menetben vannak, úgy lett kialakítva a forda, hogy aki Břeclavban átveszi a vonatot, az végigviszi Hegyeshalomig, illetve visszafelé is igaz ugyanez.
– Köszönjük a beszélgetést, jó utat, eseménymentes szolgálatot!

Breclavba érkezik 20 perc késéssel a Regiojet reggeli Prága és Bécs között közlekedő vonata, mely ezúttal dupla szerelvénnyel érkezik - az első rész megy tovább Budapestre


09:36 Wien Hauptbahnhof [Bécs-főpályaudvar] (Magyarics Zoltán)

Ismét Bécsben, ezúttal már a budapesti vonattal. A 20 perc késésből Alföldi Attila mozdonyvezető 5 percet tudott lefaragni. Az ÖBB Infra helytelenbe küldött minket Hohenau után, így az elvileg mögöttünk közlekedő REX elé sikerült kerülni a késés dacára is. Sajnos Bécsen belül viszont Stadlau és Simmering állomások között beszorultunk egy másik vonat mögé, így nem sikerült többet lefaragni a késésből. A főpályaudvaron a hátsó, lezárva közlekedő szerelvény leakasztása sem ment simán - minden érintett (Westbahn, Regiojet, illetve az ÖBB kocsirendezője és forgalmi szolgálattevője) elég hamar vad telefonálásba kezdett, de néhány perc alatt sikerült úrr lenni a problémán. Az öt perces tartózkodási időbe mindez nem fért bele, így végül ismét 20 perces késéssel jártunk ki.

Élénk tanakodás a hátsó gép körül. A szerelvény bontása okozott némi fennakadást, de néhány jól irányzott telefonnal megoldották a kérdést

Történelmi pillanat, egyúttal a hét ellenfényes fotója: állva marad a 1032-es számon Prágába visszainduló stokk, a felvétel pedig a Budapestre induló vonat utolsó kocsijából készült


10:42 Hegyeshalom (Magyarics Zoltán)

A folytatásban az ÖBB Infra forgalomirányító központja ismét kitett magáért próbált alakítani, a Lanzendorf-Rannersdorf megállónál épülő aluljáró miatti vágányzár egyvágányos szakaszán várakoztatás nélkül átfűzték a Regiojet vonatát, így e sorok írásakor már akadálytalanul hasítunk a pannon pampán az Ostbahn 140-es szakaszán. Időközben elkészült monstre fedélzeti interjúnk Radim Jancurával, a Regiojet alapítójával és tulajdonosával, melyet hamarosan külön bejegyzésben olvashatnak majd.
Hegyeshalomba 10:41-kor, 22 perc késéssel érkeztünk - sajnos a vágányzár miatti lassújelek utáni padlógáz is csak ennyire volt elég. Standszomszédaink a járványügyi menetrendben Hegyeshalomban álldogáló és ezért meg is előzött 269-es Railjet, másik oldalon pedig a Bruck an der Leitha [Királyhida] állomásra induló helyiérdekű Talent, REX 9442-es vonatszámban. A Regiojet személyzetváltása villámgyorsan lezajlott (erre nem mertünk volna nagy összegben fogadni) és alig 4 perccel az érkezés után már indult is tovább a történelmi vonat Budapest felé.
Frissítés: Alföldi Attila mozdonyvezető szakvéleménye szerint a haladás nem volt azért annyira sima ügy, Simmering és Himberg előtt is elénk dobtak egy-egy bécsi elővárosi vonatot, így meg kellett dolgozni azért is, hogy ne legyen nagyobb a késés. Nyilván mondhatjuk erre azt is, hogy tetszettek volna időben beesni...

Hegyeshalmi szendvics: leelőzött Railjet, RegioJet és a kishatárforgalmi Talent randevúznak a határállomáson

Villámgyors személyzetváltás: a Westbahn magyar mozdonyvezetőjét a CRS szintén magyar mozdonyvezetője váltotta – ez már csak ilyen helyiérdekű lett ma...

Indulásra kész az évtizedek óta első, tisztán piaci alapon közlekedő magánvasúti távolsági vonat magyar földön

Radim Jančura: Titok nincs, utas van

A fedélzeten majd egy órát beszélgettünk Radim Jančurával, a Regiojet alapítójával és tulajdonosával. Holnap megjelenő teljes interjúnkból kiderül majd, milyen filozófiával és tervekkel érkezik a cseh magánszolgáltató Magyarországra. Előzetesként annyit elmondhatunk, hogy Jančura szerint nagy titok nincs - akár magasabb költséggel is lehet üzemelni az államvasútnál, ha cserében az ülőhely-foglaltság kellően magas. Hasonlóan a fapados légitársaságokhoz, Ő is az üres ülőhelyeket látja a legnagyobb kihívásnak az üzemeltetés során, és ennek minimalizálására törekszenek. Korrekt az együttműködés az állami pályavasutakkal, aminek legszebb friss példája, hogy alig hat hét alatt sikerült leszervezni a számos országot érintő Prága–Rijeka éjszakai vonatokat is. A távol-keleti és amerikai turisták hiányát valóban megérezte és megérzi a cég, ám az utóbbi hónapokban rendeződni látszanak a sorok, sőt, olyan utasszegmenseket is is említett a cégvezető, akikre első hallásra talán nem is gondolnánk.
A hamarosan megjelenő teljes interjúból az is kiderül majd, miért éppen lila az utaskísérők egyenruhájának színe, nyereséges-e a bécsi útirány, és maradnak-e a Budapestre közlekedő buszok is a kínálatban.

Olvasónk, Raáb Donát Tatabányánál várta az első érkező szerelvényt

12:10 Budapest-Kelenföld (Adorján Péter, Halász Péter)

Csekély késéssel, de érkezik hát a várva várt prágai vonat Kelenföldre. A helyi szpotterdomb közönsége sem látott még ilyesmit, mindenki élénk érdeklődéssel várta, fogadta a sárga vonatot.


Egy kedves gesztus: a vonatkísérő személyzet két tagja a magyar zászlót kifeszítve köszöntötte a kelenföldi megállást. Mondhatni, hogy hagyomány ez már a RegioJet járatain, ha új országot „fedeznek fel”

14:00 Budapest-Déli pályaudvar (Adorján Péter, Halász Péter)

Némi késéssel, de befutott az első prágai RegioJet Budapestre. A sajtó munkatársait Kelenföldön várta a magyar partner, a Continental Railway Solution csapata, majd a cseh fővárosból érkező vonat fedélzetén előbb Aleš Ondrůj, a RegioJet sajtósa köszöntötte a megjelenteket. Őt Radim Jančura, a RegioJet tulajdonosa követte, aki kiemelte, hogy történelmi lépés ennek a vonatnak a közlekedése és fontos pont a RegioJet számára, akik Budapestre egyfajta leendő régiós csomópontként is tekintenek. Szigeti András, a CRS képviseletében pedig elmondta, hogy ők azok, akik a magyarországi vasútüzemi tevékenységet látják el. Kérdésre válaszolva elmondták, hogy vizsgálják a most még csak nemzetközi forgalomban igénybe vehető vonat esetében, hogy akár a belföldi utasok előtt is megnyílhat a szolgáltatás.

Érkezik Kelenföldre az RJ 1031-es számú vonat

Budapest-Déli pályaudvar, végállomás következik

Sajtótájékoztató a fedélzeten (balról jobbra): Radim Jančura, a RegioJet tulajdonosa; Szigeti András, a CRS ügyvezető igazgatója és Aleš Ondrůj, a RegioJet szóvivője

A zászló már kötelező eleme a RegioJet nemzetközi vonatainak: itt a vonatkísérők  között Szigeti András, Dr. Bial Tibor (Csehország magyarországi nagykövete) és Radim Jančura fogja a magyar trikolórt


15:45 Budapest-Déli pályaudvar (Adorján Péter, Halász Péter)

Útnak indult az első Budapestről Prágába tartó RegioJet-vonat. A Déliből is jó házzal indult a vonat és Kelenföldön is jó ötven utas szállt fel a járatra. Az első járat mindenképpen sikeresnek mondható, hiszen a helyfoglalási rendszerben már nem találtunk mi sem a következő néhány napra a legolcsóbb árkategóriába tartozó menetjegyet. Az érkezéskor tartott sajtótájékoztatón elmondták: nagyjából kétszáznegyven utas kell ahhoz, hogy az adott vonat már ne legyen veszteséges. Megtudtuk azt is, hogy Bécstől a helyek nagyrésze elkelt, a cseh belföldi szakaszon pedig teltházas lesz az RJ 1036-os számmal közlekedő járat.

Rövid eligazítás a CRS és a RegioJet munkatársai között az indulás előtt

A 193 226-os „Garfield” részesült abban a dicsőségben, hogy az első Budapest és Prága közötti RegioJet-járatot továbbítsa


Indulás a Déli pályaudvarról, először. A RegioJet immáron napi két vonatot kínál Budapest, Bécs és Prága között
(fotó: Szundi Szabolcs)


A Prágába tartó RJ 1036-os Öttevény határában, ahol Pető Áron várta a sárga vonatot

19:00 Győr (Adorján Péter, Halász Péter)

Hegyeshalomban nem sikerült a legjobban az üzemváltás a Prágából érkező Vectronon, de pár perc késéssel sikerült elindulni a magyar határállomásról Budapest felé a második budapesti RegioJet-járattal. Győrben pedg már szinte elhanyagolható mértékben, mindösszesen öt perc késéssel landolt a vonat. A délutáni vonat persze szellősebb, mindazonáltal az biztos, hogy a következő hetekben fel fog futni ez az irány is az igényeket tekintve.

Személyzetváltás Hegyeshalomban, immáron Prága felé. A nap első RegioJet-járata flottul közlekedett, különösebb fennakadás, üzemzavar nem volt

Érkezik Hegyeshalomba a délutáni vonat Prágából

A vonat cseh utaskísérőit a teamleader karszalaggal ellátott személy felügyeli és koordnálja, Csehországban és Szlovákiában pedig forgalmi dolgozónak is számít: az ő jelzése nélkül a vonat nem indulhat el. Ausztriában és Magyarországon a partner vasutak (WESTbahn és CRS) dolgozói végzik a vasútforgalmi menesztést.

20:30 Budapest-Déli pályaudvar (Adorján Péter, Halász Péter)

Befutott a Déli pályaudvarra, szinte percre pontosan a második Prágából érkező vonat is. A szerelvény már itt alszik Budapesten, reggel háromnegyed nyolckor indul vissza Bécsen át a cseh fővárosba.

Déli pályaudvar, végállomás. A „Garfield”-ok és a sárga kocsik immáron napi vendégek lesznek a budapesti fejpályaudvaron, egyben egy történelmi nap részesei voltak ezek a járművek

Közvetítésünk itt véget ért. A RegioJet tulajdonosával, Radim Jančura úrral készült interjúnkat hamarosan részletesen is olvashatják olvasóink, az első nap érdekességeiről pedig podcastunk, a Közvetlen Kocsi hamarosan elérhető újabb adásában is beszámolunk.

Szigeti András, a CRS tulajdonosa és ügyvezetője is hallható lesz a Közvetlen Kocsi következő adásában

Köszönjük olvasóink figyelmét és köszönjük a segítséget, amelyet tudósításunk elkészítéséhez nyújtott Szigeti András, a CRS ügyvezető igazgatója és Aleš Ondrůj, a RegioJet sajtókapcsolatokért felelős munkatársa, nélkülük ez a beszámoló nem jöhetett volna létre!

A RegionalBahn olvasóit Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán és Mellár Marcell tudósította.
Köszönjük a közreműködést Raáb Donátnak, Szundi Szabolcsnak (Közlekedési Osztály) és Pető Áronnak (Aaron-Művek)!