Hajójegyet vasúti pénztárból. Nyugatra tart az első megújult CAF-hálókocsi. Brandenburg finanszírozza a rendezőpályaudvar fejlesztését. Elköltözött, de mégis marad a Stadler Altenrheinban. Nemsokára forgalomban Zürichben az első Flexity. Szerkezetkész az új műhely. Hibridesít az ír államvasút. Hírösszefoglalónk.
Hajójegyet árul a MÁV-START
Budapest | Magyarország – A MÁV-START és a MAHART megállapodásának értelmében július 24-étől már a vasúti pénztárakban is lehet hajókra érvényes napijegyet váltani. A vasúti pénztárakban elérhető jegyek a Dunakanyar körjáratra érvényesek az adott naptári nap teljes egészében. A Dunakanyar körjárat mellett a Szentendre–Visegrád, Zebegény–Esztergom és Vác–Visegrád vonalakra is megváltható az 500 forintos jegy, további 200 forintért pedig kerékpárszállítási lehetőséget is biztosítanak. A jegy csak egy adott járatfajtára váltható, tehát nem kombinálható, de az ára – ismerve a hazai hajózási jegyárakat – ennek ellenére igen baráti.
Nyugatra megy az első megújult hálókocsi
Budapest | Magyarország – Megújult hálókocsiban utazhatnak a Wiener Walzer EuroNight utasai július 24-étől: a MÁV-START első, felújított CAF hálókocsija ugyanis forgalomba állt ezen a viszonylaton. A CAF és DWA/DVJ kocsik megújítási programja keretében eddig már a kilencből öt fekvőhelyes és a szintén kilencből hét étkezőkocsi újult meg – adta hírül a MÁV-START közleményében. A hálókocsikból a második szeptemberben követhető első társát.
A járművek az új arculati elemek mellett több új szolgáltatással is várják az utasokat: a wifi mellett konnektorokat is beépítettek a fülkékbe, ahol az utasok az elektromos kütyüjeiket tölthetik. A külső feljáróajtók is biztonságosabbak lettek, megfelelnek a német és osztrák előírásoknak is. A hálófülkék kulcskártyával nyithatók, így ezek is biztonságosabbak immáron az utasok számára. A MÁV-START – saját forrásból – 140 millió forintot költ egy-egy jármű megújítására.
A megújult hálókocsi belső tere, az alsó ágy pedig kinyitva látszik
(fotó: MÁV-START)
(fotó: MÁV-START)
A járművek az új arculati elemek mellett több új szolgáltatással is várják az utasokat: a wifi mellett konnektorokat is beépítettek a fülkékbe, ahol az utasok az elektromos kütyüjeiket tölthetik. A külső feljáróajtók is biztonságosabbak lettek, megfelelnek a német és osztrák előírásoknak is. A hálófülkék kulcskártyával nyithatók, így ezek is biztonságosabbak immáron az utasok számára. A MÁV-START – saját forrásból – 140 millió forintot költ egy-egy jármű megújítására.
Tartományi támogatásból fejlesztik a rendezőt
Elstal | Németország – A brandenburgi tartományi kormányzat 2,8 millió euróval támogatja a wustermarki rendezőpályaudvar fejlesztését. A tervek szerint hat vágányt hosszabbítanak meg, több kitérőt felújítanak és a felsővezetéki rendszert is átalakítják. Az összesen 3,3 millió euróba kerülő projektet 2022-ig tervezi megvalósítani a Havelländische Eisenbahn (HVLE) leánycége, a Rail & Logistik Center Wustermark GmbH & Co. KG.
A rendező korábban a DB, azt megelőzően a DR üzemeltetésében állt és Nyugat-Berlin ellátásnak egyik kulcsfontosságú csomópontja volt. A kocsirakományú forgalom csökkenésével, a 2000-es évek elején a MORA-C program keretében történt „reformok” a rendező kapacitásai feleslegessé váltak, egy időben a Bombardier készleten tárolt motorvonatait tárolták a pályaudvar vágányain. A DB 2008 nyarán adta el a rendezőpályaudvart mai üzemeltetőjének.
A rendező korábban a DB, azt megelőzően a DR üzemeltetésében állt és Nyugat-Berlin ellátásnak egyik kulcsfontosságú csomópontja volt. A kocsirakományú forgalom csökkenésével, a 2000-es évek elején a MORA-C program keretében történt „reformok” a rendező kapacitásai feleslegessé váltak, egy időben a Bombardier készleten tárolt motorvonatait tárolták a pályaudvar vágányain. A DB 2008 nyarán adta el a rendezőpályaudvart mai üzemeltetőjének.
Még 10 évig marad a Stadler Altenrheinban
Altenrhein | Svájc – A Stadler első és legnagyobb svájci üzeme a Bodensee partján található Altenrheinban, az FFA (Flugzeug- und Fahrzeugwerke Altenrhein) valamikori gyárában volt, amíg idén év elején el nem költöztek a közeli St.Margrethen mellett épített új telephelyre. A koronavírus-járvány miatt kis késéssel, idén áprilisban felvették a teljes üzemet az új gyárban, 67000 négyzetméteren, 1400 munkavállalóval. Itt elsősorban az emeletes vonatok kompetenciaközpontja van, de itt gyártanak sok keskeny nyomközű járművet is. (A MÁV-START számára készülő KISS-szerelvények a fehérorosz Fanipolban található gyárban készülnek.) Az eredeti tervek szerint a járművek vázszerkezete továbbra is a nagymúltú altenrheini üzemben készült volna, néhány tucat dolgozóval, egy részleggel. Most azonban a Stadler úgy döntött, hogy a nagyszámú megrendelés miatt tovább bérel több gyárépületet Altenrheinban is, ahol még legalább 10 évig nagyjából 320 dolgozó fogja a járművek vázszerkezetét készíteni. A végszerelés azonban a szomszédos St.Margrethenben fog történni.
Nemsokára üzembe állnak Zürich új villamosai
Zürich | Svájc – Miután az első új Flexity 2019. novemberében megérkezett Zürichbe, elkezdődtek a hosszadalmas statikus és dinamikus tesztek illetve a járművezetők oktatása. Mint minden mást is, ezt a folyamatot is megnehezítette a koronavírus-járvány és az emiatt bevezetett korlátozások. Mostanra azonban a VBZ optimistán nyilatkozott a forgalombahelyezés folyamatáról, a Flexity-k üzembiztosságával is elégedettek, így nyár végére utasforgalmi üzembe állhat az első szerelvény. Mivel a gyártási folyamatok is lelassultak a korona miatt (még a Bombardier eddigi tempójához képest is), így a további kocsik a tervezettnél (még) lassabban érkeznek Svájcba. A VBZ a kocsihiány miatt bevezetett átmeneti menetrend feloldásáról emiatt még nem döntött, amíg nincs elég új Flexity üzemben, marad a korlátozott menetrend is.
Gőzösműhely épül
Wernigerode | Németország – Tavaly októberben kezdték építeni a Harzer Schmalspurbahnen (HSB) új gőzösműhelyét Wernigerodéban és csütörtökön tartották a bokrétaünnepet. A 2450 m2 alapterületű csarnok 14 méter magas lesz, az üzembe vételére 2021 tavaszán kerülhet sor. A 14,5 millió euróból megvalósuló beruházás nem csak az üzem szempontjából lesz nagyon hasznos, de vezetett látogatások alkalmával egy saját bejáraton át belépve tekinthetnek majd be a galériáról az üzem életébe. Az 1897 és 1956 között épült gőzösök egyenként körülbelül 4000 alkatrészből áll, így mindenképpen érdekes helynek ígérkezik.
(fotó: Dirk Bahnsen / HSB)
Hibridesítés Északon
Dublin | Írország – 41 hibrid hajtóegységet rendelt 2021-es szállítással az Iarnród Éireann/Irish Rail a Rolls-Royce-tól, hogy 2022 végére elkészülhessen az első 22000-es sorozatú motorvonat, ami már az EU Stage V szabványnak fog megfelelni. Az MTU 6H 1800 R86 típusú hagyományos dízelmotor 375 kW-ja mellett 150 kW-nyi elektromos teljesítményt is kapott az új egység, amitől a fogyasztás és a CO2-kibocsátás 30 százalékos csökkenését várják.
(fotó: Rolls-Royce)
EU-s forrásból nem lesz rövidebb a menetidő
Budapest | Magyarország – Az „Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)” keretből fejleszti a MÁV a hegyeshalmi vonalat. A vasúttársaság szerint ettől a lépéstől megbízhatóbb lesz a vasúti közlekedés Budapest és Bécs (!) között, illetve még több tehervonat közlekedhet majd a fővonalon. A projekt keretében 2023-ig kicserélik az „elavult elektronikus biztosítóberendezések áramellátó berendezéseit, valamint a biztosítóberendezés kezelőfelületeit a tatai, az almásfüzitői és a hegyeshalmi vasútállomásokon; ez utóbbit a komáromi állomáson is megújítják. A jelenlegi központi forgalomellenőrzési berendezés helyett egy korszerű, magasabb fejlettségi szintű központi forgalomirányítási rendszert építenek ki a teljes vasútvonalon, továbbá egyéb fejlesztéseket is végrehajtanak.”
Az infrastruktúra-üzemeltető reményei szerint a fejlesztések eredményeként a két főváros között 2 óra 37 perc és 2 óra 55 perc közötti eljutási idők várhatók, valamint „megbízhatóbbá, pontosabbá válik a vonatközlekedés, mindemellett egy új menetrendi struktúra bevezetésével a nemzetközi áruszállítás feltételei is javulnak, a térség közúti kamionforgalmának egy része így átterelődhet a környezetbarátabb vasútra”, de a RoLa-vonatok újraindításáról nem esik szó.
Az eljutási idők kapcsán csak halkan jegyezzük meg, hogy a Dacia nemzetközi gyorsvonat jelenleg 2 óra 38 perc alatt teszi meg a Keleti pályaudvar és a bécsi főpályaudvar közötti távolságot; a legtöbb Railjet-vonat pedig 2 óra 39 perces menetidővel közlekedik, érdemi menetidő-csökkentés csak a hegyeshalmi megállás esetleges elhagyásából következhet, ami azonban számos más problémát is felvet, nem a rendszerbe öntött 19 millió forintnyi forrás fogja meghozni a paradicsomi állapotokat.
Az infrastruktúra-üzemeltető reményei szerint a fejlesztések eredményeként a két főváros között 2 óra 37 perc és 2 óra 55 perc közötti eljutási idők várhatók, valamint „megbízhatóbbá, pontosabbá válik a vonatközlekedés, mindemellett egy új menetrendi struktúra bevezetésével a nemzetközi áruszállítás feltételei is javulnak, a térség közúti kamionforgalmának egy része így átterelődhet a környezetbarátabb vasútra”, de a RoLa-vonatok újraindításáról nem esik szó.
Az eljutási idők kapcsán csak halkan jegyezzük meg, hogy a Dacia nemzetközi gyorsvonat jelenleg 2 óra 38 perc alatt teszi meg a Keleti pályaudvar és a bécsi főpályaudvar közötti távolságot; a legtöbb Railjet-vonat pedig 2 óra 39 perces menetidővel közlekedik, érdemi menetidő-csökkentés csak a hegyeshalmi megállás esetleges elhagyásából következhet, ami azonban számos más problémát is felvet, nem a rendszerbe öntött 19 millió forintnyi forrás fogja meghozni a paradicsomi állapotokat.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter