Ha minden jól megy, akkor augusztus 1-jétől visszakozik a szaktárca: több vasútvonalon is visszaáll a „járványmenetrend” előtti időszakban érvényes közlekedési rend. Persze nem koncepcióváltásról van szó, hanem jó eséllyel a helyi érdekek győzelméről.
A szerkesztőségünk birtokába jutott információk szerint visszakozik az ITM, a vasúti közlekedési közszolgáltatás megrendelője a „járványügyinek” titulált menetrendek kapcsán: több vasútvonalon ugyanis visszaáll a december közepén életbe lépett közlekedési rend, a személyszállító vasúttársaság munkatársai már dolgoznak az új szerelvényfordulók megtervezésén. Az érinett vonalak:
- 25 Boba–Zalaszentiván–Zalaegerszeg–Hodoš [Őrihodos]
- 38 Nagyatád–Somogyszob
- 60 Gyékényes–Barcs–Szentlőrinc–Pécs
- 75 Vác–Diósjenő–Balassagyarmat
- 78 Ipolytarnóc–Balassagyarmat–Aszód
- 102 Kál-Kápolna–Kisújszállás
- 103 Tiszafüred–Karcag
- 109 Debrecen–Tiszalök
- 125 Mezőtúr–Mezőhegyes (de a Mezőhegyes–Battonya szakasz nem)
- 145 Kecskemét–Lakitelek–Szolnok
Az a fenti listából is látszik, hogy elsősorban azok a térségek kapják vissza a vasúti kínálatot (már amennyiben lehet kínálatról beszélni a vonalak nagy többségében még így is), ahol a leghangosabb és legjobb érdekérvényesítő képességekkel bíró polgármesterek és helyi képviselők vannak jelen a politikában.
Arról persze szó sincs, hogy az ITM-ben, illetve a KTI-ben valakinél elkezdett volna pislákolni a Tungsram-körte és az isteni szikra nyomán új közlekedési koncepció jött volna létre. Sokkal inkább helyi érdekek érvényesítése nyomán sikerült kikényszeríteni a kormány, illetve az ITM és a KTI visszakozását a közlekedési kínálat szűkítése kapcsán. Kérdés persze, hogy a többi viszonylat esetében milyen lépések várhatók és vajon merre halad tovább a magyarországi elképzelések sora. A témával már bőségesen foglalkozunk írásainkban is, de a Közvetlen Kocsi adásában is szót ejtettünk már a mellékvonali közlekedés helyzetéről.
Halász Péter