A koronavírus-járvány miatti leállások megrostálják a közlekedési szolgáltatókat, a fő vesztes pedig légiközlekedés. Addig is, amíg újra útra kelünk, új sorozatunkban elővesszük azokat a képeket, amelyek már a járvány előtt megismételhetetlenné váltak. A PrivatAir után itt egy újabb kis méretű, specialista légiközlekedési vállalat Svájcból, mely 2018 augusztusában dobta be a törölközőt, éppen 25 évnyi – viszonylagos ismeretlenségben telt – létezés után.
Sorozatunk első bejegyzésében a viszonylag rövid, 26 évet élt indiai Jet Airways került terítékre, a másodikban pedig egy leginkább „wet lease” üzemeltetőként ismert svájci kiscég. Maradjunk még egy kicsit Svájcban, hiszen volt itt még egy valószínűleg kevesek által ismert légitársaság: a Bern Belp repülőtéren honos SkyWork Airlines.
A céget 1983-ban alapították és fénykorában 20 desztinációt repült - üzleti szempontból fontos volt London (City, majd Stansted), de a nyári és hétvégi kihasználtság érdekében számos mediterrán, főleg olasz és francia üdülőhelyre is repültek. Amilyen messzire a flotta engedte - a berni repülőtér önmagában komoly korlátozó tényező, hiszen talán a Fokker 100-as a legnagyobb fogadható géptípus. A SkyWork ennek megfelelően mindvégig kisgépes üzemeltető maradt, a légcsavaros flottában Bombardier Dash 8 Q400, Dornier 328-as és Saab 2000-es típusokkal. A Dash 8-asok 2014-ben kerültek el a cégtől, míg az utolsó D328-as 2017-ben búcsúzott. Helyükre 2016-ban és 2017-ben érkezett öt darab Saab 2000-es turbólégcsavaros gép a SkyWork kötelékébe. Az utolsó évek már nem voltak fényesek: 2016-ban ugyan értékesítési megállapodást kötöttek az Air France-KLM csoporttal és Amszterdamon keresztül kínáltak átszállásos kapcsolatokat, valamint Sion repülőterére építve próbáltak a síturizmusban pozíciót szerezni, de a pénzügyi siker elmaradt. 2017 őszén a svájci légügyi hatóság rövid időre fel is függesztette a cég engedélyét, mivel nem tudták felmutatni a szükséges pénzügyi garanciát a meghirdetett 2017-es téli menetrend teljesítésére. Ezt a lécet végül megugrották, de a rákövetkező 2018-as a cég utolsó évének bizonyult – a gyenge nyári szezon vége felé, 2018. augusztus 29-én bedobták a törölközőt és aznap le is állt az összes járat.
A SkyWork nem volt éppen látványos üzem, főleg ha Svájcon kívülről tekintünk a légiközlekedési piacra. Látni azért láttam őket néha, hiszen Bernből „villában” repülték Bécset: a Bernből délelőtt induló gép Bécsből Bázelbe fordult, majd fordítva tért haza késő délután. Viszont a szokásos ügymenetben szinte sosem merült fel, hogy utazzak velük. Aztán 2018 júniusában jött a csavar: a cég labilis pénzügyi helyzetéről mit sem tudva, egy svájci állásinterjúra igyekezve kerültek a látókörbe, és mivel indulás előtt néhány nappal foglaltam, az árazás sokkal kedvezőbb volt az Austrian VIE-BSL járatánál. Így kerültem a Bernbe induló SX601-es járaton a 20 év körüli HB-IZD lajstromjelű Saab 2000 fedélzetére egy meleg nyári napon a bécsi repülőtér betonján, majd másnap ugyanezen gépre Bázelből haza (SX620-as járatszámon).
A céget 1983-ban alapították és fénykorában 20 desztinációt repült - üzleti szempontból fontos volt London (City, majd Stansted), de a nyári és hétvégi kihasználtság érdekében számos mediterrán, főleg olasz és francia üdülőhelyre is repültek. Amilyen messzire a flotta engedte - a berni repülőtér önmagában komoly korlátozó tényező, hiszen talán a Fokker 100-as a legnagyobb fogadható géptípus. A SkyWork ennek megfelelően mindvégig kisgépes üzemeltető maradt, a légcsavaros flottában Bombardier Dash 8 Q400, Dornier 328-as és Saab 2000-es típusokkal. A Dash 8-asok 2014-ben kerültek el a cégtől, míg az utolsó D328-as 2017-ben búcsúzott. Helyükre 2016-ban és 2017-ben érkezett öt darab Saab 2000-es turbólégcsavaros gép a SkyWork kötelékébe. Az utolsó évek már nem voltak fényesek: 2016-ban ugyan értékesítési megállapodást kötöttek az Air France-KLM csoporttal és Amszterdamon keresztül kínáltak átszállásos kapcsolatokat, valamint Sion repülőterére építve próbáltak a síturizmusban pozíciót szerezni, de a pénzügyi siker elmaradt. 2017 őszén a svájci légügyi hatóság rövid időre fel is függesztette a cég engedélyét, mivel nem tudták felmutatni a szükséges pénzügyi garanciát a meghirdetett 2017-es téli menetrend teljesítésére. Ezt a lécet végül megugrották, de a rákövetkező 2018-as a cég utolsó évének bizonyult – a gyenge nyári szezon vége felé, 2018. augusztus 29-én bedobták a törölközőt és aznap le is állt az összes járat.
A SkyWork nem volt éppen látványos üzem, főleg ha Svájcon kívülről tekintünk a légiközlekedési piacra. Látni azért láttam őket néha, hiszen Bernből „villában” repülték Bécset: a Bernből délelőtt induló gép Bécsből Bázelbe fordult, majd fordítva tért haza késő délután. Viszont a szokásos ügymenetben szinte sosem merült fel, hogy utazzak velük. Aztán 2018 júniusában jött a csavar: a cég labilis pénzügyi helyzetéről mit sem tudva, egy svájci állásinterjúra igyekezve kerültek a látókörbe, és mivel indulás előtt néhány nappal foglaltam, az árazás sokkal kedvezőbb volt az Austrian VIE-BSL járatánál. Így kerültem a Bernbe induló SX601-es járaton a 20 év körüli HB-IZD lajstromjelű Saab 2000 fedélzetére egy meleg nyári napon a bécsi repülőtér betonján, majd másnap ugyanezen gépre Bázelből haza (SX620-as járatszámon).
Sztárfotó a bécsi nemzetközi repülőtér 1-es termináljának egyik eldugott és elfeledett kapuja (C-hetvenvalahány, a földszinten négyszer jobbra, majd ötször balra...) előtt pózol a HB-IZD, mint a SkyWork SX601-es VIE-BRN járata 2018. június 4-én
A gépen az utolsó hetek ellenére egész jó ház volt, az 50 ülőhelyre kb. 35-en verődtünk össze - nem egy kasszasiker, de nem is reménytelenül kihalt
Az 1994-ben gyártott HB-IZD eddigre már legalább 7 légitársaságot megjárt, de a beltérhez senkinek sem volt kedve vagy pénze hozzányúlni - a megfáradt huzatú műbőr ülések karfájában például még ott van ekkor már legalább 15 éve nem használt hamutartó
Bernbe 17:35-kor, tűpontosan menetrend szerint érkeztünk
A berni khm... nemzetközi repülőtér erősen libalegelő-hangulatot áraszt magából, a távolban egyedül a valószínűleg legnagyobb fogadható géptípusnak számító Fokker 100-as típus egyik képviselője parkol a Helvetic Airlines színeiben
Ráadás: HB-AEO, a SkyWork egyik Dornier Do-328-as légcsavaros gépe 2012. májusában Bécsben, szintén egy berni járaton
(a felvételek a szerző munkái)
(a felvételek a szerző munkái)
Magyarics Zoltán