2020. 07. 19.

Távol s kelet – Közvetlen Kocsi Shinkansen-en innen és túl

A Közvetlen Kocsi ezúttal keletre közlekedik, nem áll meg az első határ túloldalán, sőt, egy jó Talgohoz hasonlóan tengelyátszereléssel sem töltjük az időt – irány Japán! A Távol-Kelet vasútjairól a magyar nyelven valószínűleg legautentikusabb forrással beszélgettünk, sztárvendégünk a már jó ideje Távol-Keleten élő Adler György.




Magyarországról nézve Japán igen messze van, földrajzi fekvésen túl a vasúti kultúrát illetően is. Régen tervezünk foglalkozni a szigetország kötött pályás közlekedésével, és meg is találtuk a megfelelő embert: Adler György a Budapesti Műszaki Egyetem elvégzése után Japánban dolgozott vasúti járműveket gyártó és üzemeltető cégeknél. Japan Railways Group, vagy független vasutak a JR East és JR Central? Van-e két hetes vágányzár a Shinkansen-en? Tényleg csődbe vitte a japán vasutat a Shinkansen? Túlépült mára a nagysebességű hálózat? Volt-e Japánban mellékvonal-bezárás, vagy játékvasutaznak?

JR Central N700A sorozatú Shinkansen érkezik Hakata felől Okayama állomásra. A JR West és a JR Central által is üzemeltetett, 16 kocsiból álló, 300km/h üzemi végsebességű motorvonatok között az eltérő üzemeltetők ellenére sem találni számottevő műszaki különbséget

Japántól elkalandozva arról is beszéltünk, hogy a kínai járműgyártás vajon megérdemli-e az öntömjénezést? Hogyan lehet vasúttal propagandát csinálni? Távol-keleti utazásunkat az első ránézésre járművek terén igen eklektikus Dél-Koreában fejezzük be, sőt, pár mondat erejéig Új-Zélandot is felvezetjük és Indiába is beköszönünk. Honnan származnak a koreai vasút történelmi gyökerei? Hogyan cserélt gazdát 1 dollárért a Ganz-MÁVAG nyugdíjazott új-zélandi motorkocsija?
Az adásban felvillantunk néhány olyan témát is, mellyel a jövőbeni adásainkban szeretnénk foglalkozni – hallgatóinknak igyekszünk Adler Györgyöt legközelebb is „szerződtetni”.

Igazi vidéki hangulat a Nyugat-Japán mélyén húzódó Kishin-vonalon, melynek Tsuyama és Niimi közötti szakaszán naponta alig egy maroknyi járat közül válogathat csupán az érdeklődő. Az egyébként Himejitől Tsuyamán át Niimiig húzódó, közel 160km hosszú vonal több szakaszán a napi utasszám a 300 főt sem éri el.

Megszólalók: Adler György, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell.
Szerkesztő: Halász Péter.
Zenék:
Klaus Doldinger & Passport - Loco-motive
Hana Zagorová: Mimořádná Linka Praha Tokio

Írásunk kisképén pedig igazi vidéki hangulatot hoztunk a Nyugat-Japán mélyén húzódó Kishin-vonalról, melynek Tsuyama és Niimi közötti szakaszán naponta alig egy maroknyi járat közül válogathat csupán az érdeklődő. Az egyébként Himejitől Tsuyamán át Niimiig húzódó, közel 160 kilométer hosszú vonal több szakaszán a napi utasszám a 300 főt sem éri el. A felvételeket Adler György készítette.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.