2020. 07. 23.

Bicikliszállító kocsit vesz a RegioJet

A Deutsche Bahn az elmúlt évek során folyamatosan vonta ki a forgalomból az 1990-es és 2000-es években rekonstruált, illetve akár újonnan beszerzett járműveit, elsősorban mozdonyos vonatokba való kocsikat – e járművek pedig igen jelentős piacra találnak Közép- és Kelet-Európában az állami vasúttársaságoknál éppúgy, mint a magáncégeknél. Most megint a cseh RegioJet járt beszerzőkörúton.


A Deutsche Bahn 2016-ban kiszállt az éjszakai vonatok üzemeltetéséből, a korábban e célra beszerzett, átépített flottájának egy részére pedig le is csapott a NightJet vonatokat üzemeltető ÖBB. Az osztrák vasút mellett azonban jutott a magáncégeknek is a járművekből, hiszen például a cseh RegioJet a Brno és Ostrava között közlekedő gyorsvonatainak másodosztályú fülkés kocsijait átépített német fekvőhelyes járművekből alakította ki. De a cég kifejezetten éjszakai vonatokat is üzemeltet, egész évben jár a Prága és Kassa közötti éjszakai vonatuk, az Adriára pedig igazi siker a 2020-as nyáron elindított gyorsvonatuk, ahol a hálóhelyeket az ÖBB-től vásárolt fekvőhelyes kocsikban biztosítják.
A cseh magáncég most a németektől 2003-ban (át)épített kerékpárszállító szakasszal rendelkező fekvőhelyes kocsikat vásárol: a DB AG pedig eladta a BDcm sorozatú kocsijairól van szó, ezekből négy darabot vett a magánvasút. A járművek 200 km/h-s sebességre alkalmasak és a hét hálófülke mellett húsz kerékpár szállítására alkalmas területtel rendelkeznek. Ez utóbbit egy széles lengő-tolóajtón keresztül lehet megközelíteni, így a drótszamarak rakodása is könnybb lehet.

Egy BDcm sorozatú kocsi a Prágából induló CNL Kopernikus szerelvényében a lipcsei főpályaudvaron 2015 őszén. Ilyen kocsikból vásárolt most a RegioJet négy darabot
(fotó: Halász Péter)

A RegioJet már most biztosítja a kerékpárszállítást a meglévő járműveiben, ezért 8 eurót kérnek. A szolgáltatás pedig népszerű, így a kapacitásokat bővíteni szeretnék ezekkel a járművekkel. Amíg most külön kocsiban utazik a kerékpár és az utas az éjszakai vonatokon, az új járműveknek köszönhetően egy kocsiban utazhat az utazó és járműve is.
A most beszerzett kocsik üzembe állítása kapcsán a horvátországi járat mellett a kassai vonatokat is vizsgálják: a tervek szerint a pedig decembertől a Lengyelország felé közlekedő vonatokban bukkanhatnak fel a biciklis kocsik – idézi a Rynek Kolejowy című lengyel szaklap Aleš Ondrůj-t, a RegioJet szóvivőjét.

Halász Péter