Nagy meglepetést okozott a DB a héten, amikor 30 új ICE-egység megvásárlását jelentette be. Az elmúlt napokban sorban derültek ki a fontos részletek.
30 darab 200 méteres ICE-egységet rendelt a DB a Siemenstől meglehetősen rövid, 2023 és 2026 közötti szállítással. A szerződés kissé derült égből villámcsapásnak tűnhet, holott egy meglévő opció egy részét váltják be a lépéssel.
A történet még a 2018 októberében bekövetkezett balesetre nyúlik vissza, amikor a 326-os azonosítójú ICE 3-as (403 026, Neunkirchen) a Frankfurt/Main–Köln nagysebességű pályán leégett. Bár azonnali intézkedésként tüzetesebb átvizsgálást rendeltek el a típuson, 2019 őszén egy beszerzési felhívást tett közzé az EU hivatalos helyén akár 90 darab 320 km/h-s üzemi sebességre képes motorvonatról.
A héten konkretizálódott is a megbízás: a Siemens szállíthat 30 motorvonatot, amik a korábban sok problémát okozó 407-es sorozattal (Velaro D) kompatibilisek lesznek és akár együtt is tudnak működni. Az elsődleges útvonalak a München–Frankfurt/Main–Köln–Dortmund és a München–Stuttgart–Köln–Dortmund vonalak lesznek, az új egységekben lesz kerékpár szállítására szolgáló szakasz is a 440 ülőhely mellett. Az ígéretek szerint a mobiltelefonok is jobban működnek majd az új technológiát használó oldalüvegeknek köszönhetően. A 32 tengelyből 16 hajtott lesz, tehát újabb osztott hajtású járműről beszélhetünk, a beépített teljesítmény pedig 8 MW lesz – ezek az adatok egyeznek a korábbi ICE 3-as sorozatokkal. Az új darabok a DB-nél egyelőre ICE 3neo néven futnak – csak nem beszéltek túl sokat az Airbus marketingeseivel?
Velaro, de Novo-e?
(grafika: Deutsche Bahn AG)
(grafika: Deutsche Bahn AG)
Jogos lehet a kérdés, hogy miért nem az ICE 4-ből rendelnek még többet. Viszonylag egyszerűen belátható, hogy az Alstom általi felvásárlás közepette nem lenne egy szerencsés megoldás a betétkocsik hiánya miatt veszni hagyni a kapacitásbővítést.
De hogy jön ide a Velaro Novo? A Siemens 2013 óta fejleszti a mostani Velaro D alapjául is szolgáló platformot, hogy 15 százalékkal könnyebb, 30 százalékkal energia-hatékonyabb járművet tudjon piacra bocsátani, mellesleg az ülőhelyek száma is emelhető legyen akár 10 százalékkal. A prototípus kocsival tavaly szeptemberben találkozott szerkesztőségünk, bár feljutni nem volt lehetőségünk.
Az ICE-S egy meglehetősen érdekes öszvér: átalakított ICE 2 hajtófejek, ICE 2-szerű betétkocsik...
...és a sorból abszolút kilógó Velaro Novo. A próbakocsinak az egyik forgóváza hajtott, a másik csak fékezett volt, amikor tavaly szeptemberben Fürth főpályaudvarán belebotlottunk.
A Velaro Novo-kocsi másik végén egy akadálymentes ajtót találhattunk, ami erősen hasonlít az ICE 4-nél alkalmazott komponensre.
A pályaszám (811 101) ne tévesszen meg senkit, nem egy ICE T-hez tartozik a kocsi. A lőrésszerű ablakok is az ICE 4 felől eredeztethetőek
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Ha tavasszal nem is, de 2022 szeptemberében valószínűleg láthatjuk majd az új járművet az InnoTrans vágányain.
Adorján Péter