A különleges helyzetek mindig különleges megoldásokat szülnek, jelenleg pedig több irányból is nyomás éri a vasúti szektort. A járművezetők hiánya lassan évtizedes probléma, a megoldásra viszont még nincs biztosan jó elképzelés.
Rendszeresnek mondhatóan adunk hírt különböző európai városok vagy területek esetében személyzethiány miatt lemondott járatokról vagy ezzel összefüggésben a szolgáltatási színvonal csökkenéséről. Kis bosszúság az utasoknak, de erős bevételkiesés a szolgáltatóknak is. Legtöbbször azért nem tudnak a közlekedési cégek embereket toborozni, mert a folyamatos és sokszor változó munkarend elrettenti a fiatalabb generációkat a közlekedési szolgálattól, illetve a képzés eleve hosszadalmas és a felelősséget sem viseli mindenki jól.
Csak NRW esetében arról beszélnek a vasúti cégek, hogy 5 év alatt 1700 új mozdonyvezetőre lesz szükségük, ami a jelenlegi állomány 40 százaléka. Egy teljes generáció kimaradt a rendszerből, így most nagyon sokan mennének nyugdíjba, viszont szinte nincs új belépő. Egy mozdonyvezető képzése közel egy évet vesz igénybe és a siker egészen az önálló szolgálatok megkezdéséig nem biztos – gyakorlatilag utána sem, mert egy esemény után akár föl is mondhat. Mi lehet a megoldás?
A tartományi közlekedési minisztérium és a National Express érdekes kísérletbe kezd szeptemberben: e-learning keretében oktatják majd a jövő mozdonyvezetőit Skype, E-Mail és telefon útján tarthatnak majd kapcsolatot egymással és az oktatókkal a 8 hónapos elméleti képzés alatt. Természetesen senkiből nem lesz tökéletes dolgozó gyakorlat nélkül, ezért 3 hónap gyakorlati oktatás is társul majd a képzéshez. Az újfajta képzést a távoktatásban már tapasztalattal rendelkező LokSpace nevű cég végzi, a jelentkezőkre és sikeres vizsgát tevőkre pedig Aachen, Köln és Koblenz telephellyel számít a National Express.
Akár ilyen járműveket is vezethetnek majd a főként digitálisan képzett mozdonyvezetők
(fotó: KCM NRW)
(fotó: KCM NRW)
Nem tudhatjuk, hogy mi vitte rá a reklámszakembereket, hogy a címlapképként használt képen szovjet/orosz állomási képet használjanak, hiszen sok helyi vonalszakasz is gyönyörű.
Adorján Péter