2020. 07. 29.

Metrópótló villamos Prágában

A prágai metróvonalak is igényelnek egy kis simogatást időnként. Ez általában valamelyik hosszú hétvégén történik tavasszal, ám ezúttal a nyár közepére esett egy 9 napos vágányzár a „szokásos”, legidősebb szakaszon és egy egyetlen napos a legfiatalabb részen. Ahogy már megszokhattuk, metrót nem csak busszal ér pótolni, így a mostani karbantartás szolgáltatott fotótémával a villamosbarátoknak is.

A cseh fővárosban egyelőre három metróvonal található, ezek közül érdekes módon a C metró egy szakasza a legrégebbi: Florenc (megnyitáskor Sokolovská) és Kačerov állomosok között 1966-ban  kezdődött az építkezés, a forgalom pedig 1974. május 9-én indult meg. Jelenleg itt található a legforgalmasabb szakasz is, I. P. Pavlova és Vyšehrad állomások között 291 ezer utassal. Ennek a  legérdekesebb műszaki megoldása a Nuselský most, közvetlenül Vyšehrad állomástól északra. Az 1973-ra elkészült, előregyártott betonelemekből épült, 485 méter hosszú, 26,5 méter széles, 42,5 méter magas hídról pazar látvány nyílik többek között az alatta elterülő városrészre, ám ennél érdekesebb, hogy a metró az úttest alatt halad. A mostani 9 napos vágányzárat betonaljak tömeges cseréje indokolta, emiatt közlekedtek pótlóbuszok a Hlavní nádraží és Pražského postávní állomások között.

Bár a Nuselský mostot viszonylat is használja, általában nem nyílik lehetőség a páratlan kilátást csodálni.
A menetrend szerinti járatok mindegyike (904, 905, 910, 911) mind éjszakai. 2020. július 4-én már egy klímaberendezéssel ellátott SOR NB18-ast sikerült Vyšehrad megállóhely előtt elkapni dél felé

A másik pótlás csak egy napos volt, 2020. július 26-án tartott üzemkezdettől üzemzárásig. Itt a biztosítóberendezésben tartottak kisebb karbantartást. A pótlást nem teljesen busszal oldották meg: Nádraží Holešovicétől Kobylisy és Ládví állomások a 10-es villamosok Sídliště Dáblice végállomásáig közlekedő XC jelzésű metrópótló villamosokkal voltak elérhetőek.

Sídliště Ďáblice végállomáson nagyméretű, jól látható tájékoztató figyelmeztet, hogy kivételesen nem csak a 10-es villamos indul a végállomásról, cserében a C metrót a Nádraží Holešovice állomásig ne keressék

Střížkov, Prosek és Letňany pedig az XC1 jelzésű metrópótló busszal. A 17-es villamosok közül ezen a vasárnapon mindegyik Vozovna Kobylisy-ig járt, így Výstaviště Holešovice és Kobylisy metróállomások között 3-4 percenként közlekedett villamos, akárcsak a régi szép időkben, a C metró északi hosszabbítása előtt.

A buszos és villamosos metrópótlás vázlatosan
(grafika: DPP)

A Trojská utcában régen 3 viszonylat is járt, de a C metró északi hosszabbításával csak a 17-es maradt. Ha mégsem közlekedik a metró, jól jön a pótlójárat beindítása: a borús-esős vasárnap délután ellenére a 15 helyett közösen 3-4 percenként járó villamosok legalább fél házzal közlekedtek

A villamosos és a buszos pótlási szakasz összekötése céljából, a keretmenetrend szerint csak Poliklinika Mazurská és Kobylisy között közlekedő 144-es autóbusz Letňany metróállomásig meghosszabbítva közlekedett és rendhagyó módon csuklós autóbuszokkal. Érdekesség, hogy utóbbi vonalon a váltások helyét nem változtatták meg, így a járművezetők „menet közben” Kobylisy metróállomásnál váltották egymást.

A szél kissé összekócolta a változásjelzőket, de a lényeg látszik: a 144-es meghosszabbított útvonalon, négy kimaradt metróállomást összekötve segíti a pótlóbuszok járatok munkáját 

A szintén alternatív eljutási lehetőséget biztosító 177-es vonalra is jutott a fedélzeti vizuális utastájékoztatásból. Azon megállóhelyek mellé a metró logója ki sem került, ahol csak a metrópótlók járnak

Az XC metrópótló villamos vonalán a járműpark nem volt túl változatos, főleg a Kobylisy kocsiszín hírhedt Škoda 14T típusú villamosai és néhány, relatíve korszerű szaggatós T3-as dolgozott. Mivel a 10-es és 17-es a másik két vonal, ahova szintén sok 14T-t ad ki a DPP, ezért elég jó eséllyel lehetett Kobylisy és Troja között belefutni a kétes hírű villamosokba.

Szinte még bejáratós: a 9135-ös pályaszámú Škoda 14T 2008. novemberében került ugyan először forgalomba,
ám 2014 és 2019 között törött vázkerettel állt Motol kocsiszínben. Aztán alig több mint egy éve 2019. áprilisában tért vissza a prágai utcákra, megújult belsővel és az eredetitől eltérő festéssel


A napsütés mellett a korábbi T3 újra megjelent, immár a Trojský most lábánál


A 9128-as is sokat állt a parajosban, majd amikor feléledt 2018-ban, gyorsan össze is törték. 2020. júniusa óta közlekedik nap szinten újra.


A 9117-es csak 4 évet állt, mostani fényezését 1,5 éve viseli. A Trojský mostról akkor sikerült elkapni, amikor az esőt elkezdte felváltani a napsütés és ezzel minden fotós kedvence: a felhőlottó


A metrópótló mellett a 10-es vonal főszereplője is a Škoda 14T

17-es villamos és 112-es busz, de nem a BAH-csomópont. Utóbbi útvonala a közeljövőben módosul, mindkét irányban a Trojský moston fog közlekedni, ezzel várhatóan gyorsabban juthatunk el majd a holešovicei pályaudvarról az állatkerthez
(fotók: Mellár Marcell)

A többiek: A, B, D és S
A másik két üzemelő metróvonalon jóval ritkábban van tervezett karbantartás, aminek az az oka, hogy a 2002-es prágai nagy árvíz után gyakorlatilag teljesen újra kellett építeni a vonalak jelentős részét, így azokra teljesen új energiaellátó egységek, új pálya és új vonatbefolyásoló berendezés került. A D metró készüléséről már írtunk, az első kapavágások már meg is történtek, de az építkezés nem igazán halad egyelőre túl gyorsan. Az „S metró” a brnoi projekthez hasonló és a budapesti belvárosi vasúti alagúthoz hasonló: nagyvasúti járművek által korlátozás nélkül bejárható alagút a város belvárosa alatt. Ez jó néhány új megállóhelyet is tartalmazna, többek között a Karlovo náměstí alattit is. A konkrét tervek elkészülése után az építkezés (az addigra véglegesre álmodott útvonalon) 2022-ben kezdődhet. A költségeket most 50 milliárd cseh koronára becslik.
A PID egyedi installációja és előzetes elképzelések.
Az „S metró” minden klasszikus metróvonalhoz fog csatlakozni


Mellár Marcell