Több újdonság is vár majd ránk a 2021-es svájci menetrendben. Elkészül a Gotthard-tengely utolsó eleme, a Ceneri bázisalagút, amivel gyorsabb lesz az út dél felé. Több és gyorsabb vonat Zürich és München között. Szolgáltatási területeket cserélget az SBB és a BLS. Ezekből szemezgetünk ma.
Június 10. óta lehet megtekinteni és véleményezni a 2021-es svájci menetrendeket. Így hagynak minél több időt arra, hogy a helyi önkormányzatok, érdekelt szervezetek és akár bármely érintett lakos is hozzászólhasson a jövő évi menetrend alakításához. Az összes menetrendi mező itt kereshető.
A legnagyobb újdonság a NEAT (Neue Alpentransversale) svájci szakaszának befejezése lesz a Ceneri bázisalagút megnyitásával Giubiasco és Lugano között. Ezzel megvalósul a nagyobb emelkedőktől mentes Alpok-átkelés, ami elsősorban a teherforgalomnak elengedhetetlen. Ezzel együtt gyorsul a személyforgalom is Zürich illetve Luzern felől a Gotthardon át Lugano és Milánó felé, az alagút megnyitása miatt negyed órával. Decemberig elkészül továbbá a Zugersee partján folyó kétvágányúsítás is, ami a részben megváltozott menetrend miatt kell a távolsági és regionális vonatok keresztezésére. Továbbra is közlekedik majd a Frankfurt–Zürich–Milano EC 151/152-es számmal, de tovább bővül a "hosszú EC-k" sora, Zürichből a jelenleg is meglévő velencei vonat (EC 315/314) mellett lesz napi egy közvetlen vonat Bolognába (EC 311/312) és Genovába (EC 313/310) is Milánón át. További érdekesség, hogy néhány vonatnál (EC 13, 17, 14, 18) bevezetik a megállás nélküli áthaladást a déli határállomáson, Chiassóban, ahol az utascsere amúgy is elhanyagolható, az új Giruno motorvonatok pedig az áramrendszer váltását mozgás közben is el tudják végezni. (Ezt egyébként már a 60-as években gyártott RAe TEE II motorvonatok is tudták.)
A Gotthard hegyi vonal sem marad újdonságok nélkül, habár a koronavírus okozta késések miatt az SOB Treno Gottardo vonatai decemberben még nem indulnak el. A pontos startdátum még nincs meg, de a menetrendben már benne vannak a Basel–Locarno IR 26-os és a Zürich–Locarno IR 46-os vonatok. Ezzel ismét létrejön a bázisalagút megnyitása előtti közvetlen kapcsolat a hegyen át Locarnóba. Az SOB itt az opcióból lehívott, a Voralpen Express szerelvényeivel megegyező Traversókkal fog szolgáltatni.
További fejlesztések várhatók még nemzetközi fronton München felé is. Ahogy azt megírtuk, az idei menetrendváltástól, a Lindau–München vonal felújításának befejeztével ismét emelkedik a közvetlen vonatok száma Zürich és München között. Egész pontosan hat pár Eurocity fog közlekedni a két nagyváros között, terv szerint a Gotthard tengelyről kiszorított ETR 610-es Pendolino motorvonatokkal, a mai 4:45 órás menetidőhöz képest 45 perccel gyorsabban. A müncheni EC-k Zürich és St.Gallen között az IC 5-ös vonatokkal közlekednek majd felváltva, azonos ütem szerint, ahol a billenőszekrényes technológiának köszönhetően szintén gyorsabb eljutást biztosítanak.
A leghosszabb vágányzár díját 2021-ben a Neuchâtel–La Chaux-de-Fonds vonal nyeri, ahol első sorban a Les Loges alagúton fognak fontos felújítási munkálatokat végezni. Így itt máricus elsejétől egészen október 31-éig pótlóuszokkal kell számolni. Előtte még azonban, már a decemberi menetrendváltástól a szolgáltató is megváltozik, a BLS-t az SBB váltja a Bern–Neuchâtel–La Chaux-de-Fonds Regioexpress vonatokon, amelyet innentől a 66-os Interregio vonalnak fognak nevezni. Ezzel a méltán híres és közkedvelt EW III-as (eredetileg Swiss Express) kocsik utolsó rendszeres bevetési területe szűnik meg a BLS-nél és jönnek helyettük az SBB direkt ide rendelt, távolsági forgalomra berendezett Flirt 3-asai.
Más területeken viszont terjeszkedik a BLS, a decembertől IR 17-nek nevezett Bern–Burgdorf–Olten Regioexpress üzemeltetését veszi át az SBB-től az újonnan rendelt, hatrészes KISS (a BLS terminológiája szerint MUTZ) vonatokkal. Ezzel együtt az eddigi Bern–Burgdorf–Olten–Zürich Interregio 17-et decembertől IR 35-re nevezik át.
A már így is nagyon hosszú IR 13-as Zürich Flughafen–St. Gallen–Chur vonalat Zürichben összekötik az IR 70-es Zürich HB–Zug–Luzern vonatokkal. Ezzel az IR 70-esek Thalwilben megállás nélkül áthaladnak majd, hogy legyen idő az irányváltásra Zürichben.
Zürich és Chur között egyre közelebb kerülünk az egész napos félórás IC ütemhez. Egyelőre csak a délelőtti és délutáni/esti órákban lesz folyamatos 30 percenkénti IC, de a jobban terhelt téli szezonban ezek szinte össze is érnek. A vonalon lesznek új, korai és késői közvetlen Intercity-k is, amelyeknek köszönhetően elég később visszaindulni Zürichből vagy akár egy hosszabb nemzetközi utazás után is lesz még gyors közvetlen vonat Zürichből Chur felé.
Az RhB-nál a fenti közvetlen IC-khez kapcsolódóan lesz néhány plusz vonat, főleg a téli szezonban Landquart és Davos illetve St.Moritz között. A tisztán félórás ütem bevezetése a prättigaui vonalon még várat magára, ahhoz ugyanis szükség van nagyobb mennyiségű Capricorn motorvonatra. Kisebb változás még, hogy a tavaly bevezetett és idén is a menetrendben lévő (azonban egyelőre a koronavírus miatt nem közlekedő) Landquart–Davos–Pontresina–Tirano Bernina Express vonat a 2021-es menetrendből kikerül és helyette egy másik Chur–Tirano BEX fog közlekedni. Mivel néhány éve már a Glacier Express sem érinti Davost, így ez a vonal panorámavonat nélkül marad.
A legnagyobb újdonság a NEAT (Neue Alpentransversale) svájci szakaszának befejezése lesz a Ceneri bázisalagút megnyitásával Giubiasco és Lugano között. Ezzel megvalósul a nagyobb emelkedőktől mentes Alpok-átkelés, ami elsősorban a teherforgalomnak elengedhetetlen. Ezzel együtt gyorsul a személyforgalom is Zürich illetve Luzern felől a Gotthardon át Lugano és Milánó felé, az alagút megnyitása miatt negyed órával. Decemberig elkészül továbbá a Zugersee partján folyó kétvágányúsítás is, ami a részben megváltozott menetrend miatt kell a távolsági és regionális vonatok keresztezésére. Továbbra is közlekedik majd a Frankfurt–Zürich–Milano EC 151/152-es számmal, de tovább bővül a "hosszú EC-k" sora, Zürichből a jelenleg is meglévő velencei vonat (EC 315/314) mellett lesz napi egy közvetlen vonat Bolognába (EC 311/312) és Genovába (EC 313/310) is Milánón át. További érdekesség, hogy néhány vonatnál (EC 13, 17, 14, 18) bevezetik a megállás nélküli áthaladást a déli határállomáson, Chiassóban, ahol az utascsere amúgy is elhanyagolható, az új Giruno motorvonatok pedig az áramrendszer váltását mozgás közben is el tudják végezni. (Ezt egyébként már a 60-as években gyártott RAe TEE II motorvonatok is tudták.)
Luzernbe érkezik az SBB új nemzetközi zászlóshajója, a Stadler Giruno. A decemberi menetrendváltásig fokozatosan viszik majd át az összes fordát a Gotthard-tengelyen
A Gotthard hegyi vonal sem marad újdonságok nélkül, habár a koronavírus okozta késések miatt az SOB Treno Gottardo vonatai decemberben még nem indulnak el. A pontos startdátum még nincs meg, de a menetrendben már benne vannak a Basel–Locarno IR 26-os és a Zürich–Locarno IR 46-os vonatok. Ezzel ismét létrejön a bázisalagút megnyitása előtti közvetlen kapcsolat a hegyen át Locarnóba. Az SOB itt az opcióból lehívott, a Voralpen Express szerelvényeivel megegyező Traversókkal fog szolgáltatni.
Az SOB Traverso motorvonataival a Voralpen Express járatain már ma is rendszeresen utazhatunk, jövőre azonban már a Gotthard hegyi vonalon is ilyen szerelvényekből élvezhetjük a kilátást
További fejlesztések várhatók még nemzetközi fronton München felé is. Ahogy azt megírtuk, az idei menetrendváltástól, a Lindau–München vonal felújításának befejeztével ismét emelkedik a közvetlen vonatok száma Zürich és München között. Egész pontosan hat pár Eurocity fog közlekedni a két nagyváros között, terv szerint a Gotthard tengelyről kiszorított ETR 610-es Pendolino motorvonatokkal, a mai 4:45 órás menetidőhöz képest 45 perccel gyorsabban. A müncheni EC-k Zürich és St.Gallen között az IC 5-ös vonatokkal közlekednek majd felváltva, azonos ütem szerint, ahol a billenőszekrényes technológiának köszönhetően szintén gyorsabb eljutást biztosítanak.
Bregenzbe érkezik Zürich felől a müncheni Eurocity. Decembertől már az SBB ETR 610-es Pendolino motorvonataival találkozhatunk majd itt, ismét egyel kevesebb klasszikus mozdonyos vonat
A leghosszabb vágányzár díját 2021-ben a Neuchâtel–La Chaux-de-Fonds vonal nyeri, ahol első sorban a Les Loges alagúton fognak fontos felújítási munkálatokat végezni. Így itt máricus elsejétől egészen október 31-éig pótlóuszokkal kell számolni. Előtte még azonban, már a decemberi menetrendváltástól a szolgáltató is megváltozik, a BLS-t az SBB váltja a Bern–Neuchâtel–La Chaux-de-Fonds Regioexpress vonatokon, amelyet innentől a 66-os Interregio vonalnak fognak nevezni. Ezzel a méltán híres és közkedvelt EW III-as (eredetileg Swiss Express) kocsik utolsó rendszeres bevetési területe szűnik meg a BLS-nél és jönnek helyettük az SBB direkt ide rendelt, távolsági forgalomra berendezett Flirt 3-asai.
Ins állomásra érkezik La Chaux-de-Fonds felől a Bernbe közlekedő Regioexpress egy Re 465-ös mozdonnyal és a BLS EW III-as kocsijaival. Decembertől itt az SBB Flirtjei veszik át az uralmat
Más területeken viszont terjeszkedik a BLS, a decembertől IR 17-nek nevezett Bern–Burgdorf–Olten Regioexpress üzemeltetését veszi át az SBB-től az újonnan rendelt, hatrészes KISS (a BLS terminológiája szerint MUTZ) vonatokkal. Ezzel együtt az eddigi Bern–Burgdorf–Olten–Zürich Interregio 17-et decembertől IR 35-re nevezik át.
A BLS Stadler KISS emeletes motorvonatait MUTZ-nak keresztelte. Az új, hatrészes szerelvények a 2021-es menetrendtől Bern és Olten között is feltűnnek majd
A már így is nagyon hosszú IR 13-as Zürich Flughafen–St. Gallen–Chur vonalat Zürichben összekötik az IR 70-es Zürich HB–Zug–Luzern vonatokkal. Ezzel az IR 70-esek Thalwilben megállás nélkül áthaladnak majd, hogy legyen idő az irányváltásra Zürichben.
Zürich és Chur között egyre közelebb kerülünk az egész napos félórás IC ütemhez. Egyelőre csak a délelőtti és délutáni/esti órákban lesz folyamatos 30 percenkénti IC, de a jobban terhelt téli szezonban ezek szinte össze is érnek. A vonalon lesznek új, korai és késői közvetlen Intercity-k is, amelyeknek köszönhetően elég később visszaindulni Zürichből vagy akár egy hosszabb nemzetközi utazás után is lesz még gyors közvetlen vonat Zürichből Chur felé.
Lassan az SBB is egyre inkább megbízik a Twindexx motorvonatokban, így egyre több vonalon kerülnek bevetésre. A Chur–St.Gallen–Zürich IR 13-as és a Zürich–Luzern IR 70-es vonatok összekötésével szintén egy nagyon hosszú vonal jön létre
Az RhB-nál a fenti közvetlen IC-khez kapcsolódóan lesz néhány plusz vonat, főleg a téli szezonban Landquart és Davos illetve St.Moritz között. A tisztán félórás ütem bevezetése a prättigaui vonalon még várat magára, ahhoz ugyanis szükség van nagyobb mennyiségű Capricorn motorvonatra. Kisebb változás még, hogy a tavaly bevezetett és idén is a menetrendben lévő (azonban egyelőre a koronavírus miatt nem közlekedő) Landquart–Davos–Pontresina–Tirano Bernina Express vonat a 2021-es menetrendből kikerül és helyette egy másik Chur–Tirano BEX fog közlekedni. Mivel néhány éve már a Glacier Express sem érinti Davost, így ez a vonal panorámavonat nélkül marad.
A Landquart és Davos között közlekedő vonatok egyelőre maradnak a mai menetrendben, de ősszel elkezdődik az új Capricorn motorvonatok üzembe állítása
(fotók: Berky Dénes)
Berky Dénes