Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is közlekednek a nyári szezonban már megszokott Davos-Filisur nosztalgiavonatok, a tavaly bevezetett Rajna-völgyi élményvonatok, illetve idén Engadinban és a Berninán is készültek néhány újdonsággal.
A Rhätische Bahn az elmúlt években sorban indítja be a nyári különvonatait, amelyeket azonban normál jeggyel igénybe lehet venni. A vasúttársaság ezeket arra a tényre alapozva építi ki, hogy utasainak nagy része nyáron turista. Az ilyen különvonatok és extra ajánlatok minden évben egyre több embert vonzanak, ami nem csak a vasútnak, de az érintett településeknek és környéküknek is jövedelmező. A koronavírus okozta visszaesés miatt ezek most a szokásosnál is fontosabbak lehetnek, a turizmusnak minden lehetőséget meg kell ragadnia.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elindult a minden nap, napi kétszer közlekedő, egy Ge 6/6 I-es krokodil mozdonyból, nosztalgia- és kilátókocsikból kiállított szerelvény a turizmus központ Davosból a Landwasser folyó völgyében az Albula-vasúton elhelyezkedő Filisurig. A vonat délelőtt és délután megy egy kört Davosból indulva, egy normál menetrend szerinti vonatot helyettesítve. Ennek megfelelően a vonat normál díjszabással közlekedik, a sima jegyek és bérletek, így például az Interrail bérlet is érvényes rá.
További opcióként lehetőség van a nosztalgiavonatos utazást kombinálni az idén bővített szolgáltatást nyújtó Landwasser-Expresszel. Ez a gumikerekes vonat Filisur állomásról indul napi háromszor és viszi utasait egy kirándulásra a világhírű Landwasser viadukt lábához. Félórás tartózkodás után a kisvonat visszaindul Filisur állomásra, ahol csatlakozást biztosítanak Chur, Davos és St.Moritz felé.
A tavaly beindított vonatok idén nyáron is hétvégente járnak Landquart, Chur és Ilanz között a rendkívül látványos, svájci Grand Canyonnak is nevezett Rheinschluchton, azaz a Rajna-szurdokon keresztül. Ezek a vonatok is nosztalgia szerelvénnyel közlekednek, a kihalófélben lévő Ge 4/4 I mozdonnyal, két középfelszállós kocsival és néhány kilátókocsival. A menetrend megegyezik a tavalyival, azonban idén már ütemen felüli RegioExpresszként és nem Extrazugként közlekednek a vonatok. Ez azon a tényen nem változtat, hogy ez a vonat is normál díjszabással közlekedik. A környék egyébként kiváló kiránduló- és bringás vidék, a Rajna mentén a völgyben is vezet turistaút, de a környező hegyeken is mindenki megtalálja a számítását.
Idén első alkalommal közlekednek július 15. és augusztus 13. között heti két nap, kedden és csütörtökön nosztalgiavonatok Pontresina és Alp Grüm között. A két utolsó megmaradt, 110 éves ABe 4/4 I-es motorkocsiból kiállított szerelvény délelőtt és délután megy egy kört Európa legmagasabb vasúti hágóján át. A vonat mindkét alkalommal elég időt tölt Alp Grüm állomáson, hogy egy kávéra, sörre, üdítőre ki lehessen ülni az egyedülálló panorámát nyújtó teraszra. De természetesen itt is adja magát a lehetőség, a környék számtalan turistaútján kisebb-nagyobb kirándulásokat tenni.
Augusztus 8-án és 9-én az engadini (Bermuda-)háromszögben közlekedik napi három nosztalgiavonat az RhB egyik legrégebbi, még üzemképes mozdonyával, a G 3/4 11-es, Heidi becenevű gőzössel. A vonatok mintegy másfél óra alatt teljesítik a Samedan-St.Moritz-Pontresina-Samedan (illetve egyszer fordított irányú) kört, amely során bőven adódik lehetőség mozdonyfüst mellett csodálni a lenyűgöző hegyi tájat és az állomásokon is követni a körüljárás folyamatát. A nosztalgiakocsikból kiállított szerelvényen való utazáshoz szükségünk lesz egy normál másodosztályú menetjegyre, illetve az elővételben és a helyszínen is árusított nosztalgia felárra, amely egy szakaszra 5, egy egész körre 10 svájci frankot kóstál.
Több évtizedes hagyomány az RhB-nál a kilátókocsik közlekedése. Így idén is, a fent említett élményvonatokon túl, a Chur-Arosa vonalon és a Bernina-vasúton is találkozhatunk kilátókocsikkal. A sárga, nyitott kocsikból még közelebbről élhetjük át a vasútvonalakat körülvevő csodálatos tájat. Arosa felé napi kétszer, a 10-kor és délután 2-kor induló vonatok továbbítanak egy négytengelyes kilátókocsit. Itt az első szakaszon Chur városának utcáin kanyarog a vasút, majd a meredek és szűk ívekkel tűzdelt Arosa-vasúton, ami a kilátókocsiból még nagyobb élmény. A Bernina-vonalon három pár vonat továbbít egy-egy kéttengelyes kilátókocsit St.Moritz és az olaszországi Tirano között, a lenyűgöző magashegyi tájon. Ezen kocsik a menetrend szerinti vonatokon sima, másodosztályú jeggyel igénybe vehetőek.
Nosztalgiavonat Davos és Filisur között
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elindult a minden nap, napi kétszer közlekedő, egy Ge 6/6 I-es krokodil mozdonyból, nosztalgia- és kilátókocsikból kiállított szerelvény a turizmus központ Davosból a Landwasser folyó völgyében az Albula-vasúton elhelyezkedő Filisurig. A vonat délelőtt és délután megy egy kört Davosból indulva, egy normál menetrend szerinti vonatot helyettesítve. Ennek megfelelően a vonat normál díjszabással közlekedik, a sima jegyek és bérletek, így például az Interrail bérlet is érvényes rá.
Filisur felől tart Davosba az RhB krokodil által továbbított nosztalgiavonat a híres Wiesener viadukton röviddel Davos Wiesen állomás előtt
További opcióként lehetőség van a nosztalgiavonatos utazást kombinálni az idén bővített szolgáltatást nyújtó Landwasser-Expresszel. Ez a gumikerekes vonat Filisur állomásról indul napi háromszor és viszi utasait egy kirándulásra a világhírű Landwasser viadukt lábához. Félórás tartózkodás után a kisvonat visszaindul Filisur állomásra, ahol csatlakozást biztosítanak Chur, Davos és St.Moritz felé.
A világhírű Landwasser viadukt nem csak a vonatból, de a híd lábánál is lenyűgöző látványt nyújt, érdemes ide is ellátogatni
Rajna-völgyi élményvonatok
A tavaly beindított vonatok idén nyáron is hétvégente járnak Landquart, Chur és Ilanz között a rendkívül látványos, svájci Grand Canyonnak is nevezett Rheinschluchton, azaz a Rajna-szurdokon keresztül. Ezek a vonatok is nosztalgia szerelvénnyel közlekednek, a kihalófélben lévő Ge 4/4 I mozdonnyal, két középfelszállós kocsival és néhány kilátókocsival. A menetrend megegyezik a tavalyival, azonban idén már ütemen felüli RegioExpresszként és nem Extrazugként közlekednek a vonatok. Ez azon a tényen nem változtat, hogy ez a vonat is normál díjszabással közlekedik. A környék egyébként kiváló kiránduló- és bringás vidék, a Rajna mentén a völgyben is vezet turistaút, de a környező hegyeken is mindenki megtalálja a számítását.
Az idén is közlekedő Rheinschlucht élményvonat kilátókocsijaiból csodás kilátás nyílik a svájci Grand Canyon sziklafalaira
Nosztalgiavonat a Berninán
Idén első alkalommal közlekednek július 15. és augusztus 13. között heti két nap, kedden és csütörtökön nosztalgiavonatok Pontresina és Alp Grüm között. A két utolsó megmaradt, 110 éves ABe 4/4 I-es motorkocsiból kiállított szerelvény délelőtt és délután megy egy kört Európa legmagasabb vasúti hágóján át. A vonat mindkét alkalommal elég időt tölt Alp Grüm állomáson, hogy egy kávéra, sörre, üdítőre ki lehessen ülni az egyedülálló panorámát nyújtó teraszra. De természetesen itt is adja magát a lehetőség, a környék számtalan turistaútján kisebb-nagyobb kirándulásokat tenni.
A nyári nosztalgiavonatok esetében remélhetőleg kevesebb hó és több napsütés várja majd a 2253 méteres magasságban található Ospizio Bernina hágón a 110 éves motorkocsi utasait
Gőzvontatású nosztalgiavonatok Engadinban
Augusztus 8-án és 9-én az engadini (Bermuda-)háromszögben közlekedik napi három nosztalgiavonat az RhB egyik legrégebbi, még üzemképes mozdonyával, a G 3/4 11-es, Heidi becenevű gőzössel. A vonatok mintegy másfél óra alatt teljesítik a Samedan-St.Moritz-Pontresina-Samedan (illetve egyszer fordított irányú) kört, amely során bőven adódik lehetőség mozdonyfüst mellett csodálni a lenyűgöző hegyi tájat és az állomásokon is követni a körüljárás folyamatát. A nosztalgiakocsikból kiállított szerelvényen való utazáshoz szükségünk lesz egy normál másodosztályú menetjegyre, illetve az elővételben és a helyszínen is árusított nosztalgia felárra, amely egy szakaszra 5, egy egész körre 10 svájci frankot kóstál.
Az idei Engadin nosztalgiavonatok is hasonlóan fognak kinézni, mint a 2016-os vasútfesztivál alkalmával ugyanitt közlekedő szerelvények
Kilátókocsik menetrend szerinti vonatokon
Több évtizedes hagyomány az RhB-nál a kilátókocsik közlekedése. Így idén is, a fent említett élményvonatokon túl, a Chur-Arosa vonalon és a Bernina-vasúton is találkozhatunk kilátókocsikkal. A sárga, nyitott kocsikból még közelebbről élhetjük át a vasútvonalakat körülvevő csodálatos tájat. Arosa felé napi kétszer, a 10-kor és délután 2-kor induló vonatok továbbítanak egy négytengelyes kilátókocsit. Itt az első szakaszon Chur városának utcáin kanyarog a vasút, majd a meredek és szűk ívekkel tűzdelt Arosa-vasúton, ami a kilátókocsiból még nagyobb élmény. A Bernina-vonalon három pár vonat továbbít egy-egy kéttengelyes kilátókocsit St.Moritz és az olaszországi Tirano között, a lenyűgöző magashegyi tájon. Ezen kocsik a menetrend szerinti vonatokon sima, másodosztályú jeggyel igénybe vehetőek.
Kilátókocsik egy észak felé induló vonat végén Poschiavóban 2015-ben. Nyáron ezek a kocsik igen népszerűek, ajánlatos jóval az indulási idő előtt helyet foglalni
(fotók: Berky Dénes)
Berky Dénes