Talent 3: elnapolva. Újra sínen a NightJet-vonatok. Terjeszkedik a Twindexx. Fehér festékkel hűtenek. Nagyobb területen utazgathatnak NRW-ben. Észak-déli éjszakai.
Engedélyre várva
Vorarlberg | Ausztria – Az eredeti határidő után egy évvel sem állhatnak még forgalomba az új Talent 3-as motorvonatok, ezért az ÖBB egy CityJet dizájn szerint felújított emeletes kocsikból álló egységet helyez át az ország másik végébe. Az ÖBB természetesen bízik a gyártó Bombardier szakértelmében és a végleges engedélyek mihamarabbi megszerzésében.
Twindexx már az IC1-es vonalon is
Bern | Svájc – Az elmúlt hónapokban az SBB-nek sikerült a régóta problémás Twindexx motorvonatok rendelkezésreállását egy elfogadható szintre növelni. Immár nagyjából egy éve rendszeresek a Twindexx-ek a Zürich és Chur közötti IC3 és IR13 vonalakon, ahol egyrészt a forgalom sűrűsége miatt kevesebb gondot tudnak okozni, másrészt a zürichi tartalékszerelvény vagy az S-Bahn illetve regionalis KISS-ek is könnyen bevethetők pótlásként. Mostanra az SBB is elégedett a megbízhatósággal, sok hardveres és szoftveres fejlesztést is végrehajtottak, így néhány napja már a legfontosabb, Zürich-Bern-Lausanne-Genf útirányú IC1-es vonalon is forog egy dupla szerelvény. Mivel ez a vonal a későbbi fő bevetési területe is lesz a járműveknek, nagyon fontos fázis a jelenlegi, utasokkal teljesített tesztüzem. Ha a szerelvények továbbra is hozzák az elvárt megbízhatóságot, további Twindexx-ek válthatják a jelenleg itt közlekedő IC2000-es szerelvényeket. Az összesen tervezet 62 vonatból mostanra már 35 az SBB állományában van és bevethető, 15 darab IC200, 15 darab IR200 (ezek a nyolcrészesek), illetve 5 darab IR100 (négyrészes) motorvonat.
Churban már ma is gyakori vendég az SBB Twindexx. Az itt szerzett pozitív tapasztalatok alapján mostanra már Zürich és Genf között, az IC1-es vonalon is találkozhatunk velük
(fotó: Berky Dénes)
Újra sínen a NightJet
Bécs | Ausztria – Útnak indultak június 26-án, pénteken este az első, a koronavírus-válság után közlekedő ÖBB-s éjszakai vonatok. A szövetségi klímaügyi miniszter, Leonore Gewessler Bécsben személyesen volt jelen a hamburgi NightJet indulásakor, beszédében pedig kiemelte: a következő években komolyabb figyelmet kell fordítani az éjszakai vonatokra, mint korábban. Bécs szerepét pedig növelni kell az éjszakai vonatközlekedésben, ami az EU-n belül az egyike lehet a jövőbemutató közlekedési módoknak.
Az ÖBB rendszerében jelenleg ülőkocsiba, négyes fekvőhelyes fülkébe és hálókocsiba lehet jegyet váltani és lehetőség van mindhárom komfortkategóriában a saját fülke foglalására is, ami családok és kisebb baráti társaságok közös és zavartalan utazásához jelent hasznos segítséget. A fedélzeti áruk között pedig megjelentek a kézfertőtlenítők és a szájmaszkok is. Az ÖBB a vonatokat minden menet után alaposan takarítja és fertőtleníti, így biztosítva az utasok megfelelő védelmét.
Az ÖBB rendszerében jelenleg ülőkocsiba, négyes fekvőhelyes fülkébe és hálókocsiba lehet jegyet váltani és lehetőség van mindhárom komfortkategóriában a saját fülke foglalására is, ami családok és kisebb baráti társaságok közös és zavartalan utazásához jelent hasznos segítséget. A fedélzeti áruk között pedig megjelentek a kézfertőtlenítők és a szájmaszkok is. Az ÖBB a vonatokat minden menet után alaposan takarítja és fertőtleníti, így biztosítva az utasok megfelelő védelmét.
Festékkel a klímaváltozás ellen
Spangenberg | Németország – A Hannover–Würzburg nagysebességű vasútvonalon lévő Pfeiffetalbrücke egy érdekes kísérlet helyszíne lett. A DB az olaszországi vasutakon évtizedek óta megszokott módszerrel kíván védekezni a vaspályák túlzott nyári felmelegedése ellen: fehérre festették a viadukton átvezető sínek gerincét. Ezzel a módszerrel mintegy 8 °C-kal alacsonyabb hőmérséklete van a sínnek, ami "mellékhatásként" növeli a biztonságot.
Az Északi-tengertől az Alpokig, éjszakai vonattal
Hamburg | Németország – Július 4-én indul az első éjszakai vonat az RDC Deutschland üzemeltetésében Sylt-szigeten fekvő Westerlandból az ausztriai Salzburgba. A Syltre járó autószállító vonatot és több más turisztikai járatot is üzemeltető vasúttársaság idei dobása a Németországot észak-déli irányban teljes hosszában átszelő hálókocsis vonat. Az Alpen-Sylt Nachtexpressnek nevezett vonat hetente kétszer közlekedik a két népszerű turistacélpont között, pénteken és vasárnap Salzburgból, csütörtökön és szombaton pedig Westerlandból indulnak a vonatok. Mivel a vonat teljesen privát üzemeltetésű, ezért jegyeket is csak online, az üzemeltető honlapján lehet venni. Az árak a jelenleg csak Single-fülkeként eladott helyekért 99 eurónál indulnak, ami egy ekkora távért pláne egy saját fülkéért egyáltalán nem rossz. A szeptember 7-éig közlekedő vonatokra egy rövidebb szakaszra is lehetőség van helyet foglalni, így akár például Hamburgból Münchenbe is.
Kedvezmény a bérleteseknek
Észak-Rajna-Vesztfália | Németország – Az NRW-ben működő VRR, VRS, NVL és AVV bevonásával különleges ajánlat lépett életbe a tartomány iskolai szünetében: az éves bérlettel rendelkező utasok hétköznap a közlekedési szövetség, hétvégenként pedig a teljes tartományban használhatóak a bérletek a szokásos feltételek mellett.
Varázslatos elektromos iskolabusz
Godzianów | Lengyelország – Az első kifejzetten iskolabuszként funkcionáló elektromos busz hamarosan forgalomba áll Godzianówban. Ha az évnyitón nem is, de októberben már utazhat az a 41 szerencsés diák, akinek biztonsági övvel ellátott ülőhelye lesz a 12 méteres járművön. Az ajtók nyitására a tetőre szerelt extra jelzőfények automatikusan bekapcsolódnak. A jármű hajtásához is szükséges elektronokat a Solaris High Energy+ fantázianévre keresztelt akkupakk bizotsítja, ami itt 240 kWh-nyi akkumulátort jelent. A mozgatásról két, egyenként 125 kW-os agymotor gondokodik és a gyártó ígérete szerint bármilyen időjárási és útviszonyok között 200 km-t tud megtenni a busz. A szép nevű Narodowy Fundusz Ochrony Srodowiska i Gospodarki Wodnej (Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Alap) egyik programja keretében ez az első elektromos iskolabusz, amelyet a közeljövőben továbbiak követhetnek.
A Skandináv-hegységtől az Alpokig és vissza
Ausztria | Svédország – A Nortlander nevű utazási iroda elsőként kínál vasúti eljutási csomagot Skandináviából az Alpokba. A 8 napos alpesi kirándulás célállomásai között szerepel többek között: Bad Gastein, Ischgl, Obertauern, Saalbach-Hinterglemm, Schladming, Sölden, St. Anton, Wagrain, Zell am See. A szombat reggeli érkezéstől szombat estig tartó programokra vonattal történik az eljutás, amire Svédországon belül több helyen, így Göteborgban, Malmöben és Stockholmban is fel lehet szállni.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell