2020. 06. 12.

Hétvégi gyors – 2020. június 6-12.

Mentesség a környezetbarát járműveknek. Újabb gázbuszok Morva-Sziléziában. Kínai metrók Ukrajnában. Flottacsere Pilzen körül. Bérkerékpáros bevásárlás Berlinben. Adriai vonat lesz és már foglalható is. Nő a vonatjeggyel beutazható terület Berlinben. Villamosított busz Észak-Németországban. Hírösszefoglalónk.


Gázzal díjmentesen


Berlin | Németország – A szövetségi kormányzat határozata szerint egészen 2023. december 31-ig útdíjmentesen közlekedhetnek a 7,5 tonna feletti megengedett össztömegű tehergépjárművek, amennyiben "nagyrészt" földgázüzemű (CNG vagy LNG) vagy teljesen elektromos meghajtásúak. Természetesen nem értettek egyet a vasútvállalatok és az ellenzéki pártok, viszont az Áruszállítási és Logisztikai Szövetség (BGL) és a Nemzetközi Közúti Szállítási Unió (IRU) is üdvözölte a Bundesrat megerősítő döntését.


Újabb gázosok


Havířov | Csehország – Szám szerint 6 új Scania Citywide LE-vel gazdagodott a Transdev-csoporthoz tartozó ČSAD Havířov telephelyére. Most éppen 13,7 méteres darabok érkeztek 320 lóerős CNG-motorral és 12 fokozatú automatizált váltóval, a legfeljebb 50 ülő és 63 álló utas számára a Morva-Sziléziai Régió előírásának megfelelően alapfelszereltség a klíma, a WIFI és az USB-töltő. A keretszerződés év végéig további 6 busz szállítását teszi lehetővé.

Havířov eddig is nagyhatalom volt az alternatív meghajtás terén
(fotó: Scania)


Kínai metrók Ukrajnának


Харків (Harkiv) | Ukrajna – Bár még tavaly a 中国中车 (CRRC) nyerte a 8 ötkocsis metrószerelvény szállításának lehetőségét, de a közeli Кременчук (Kremencsuk) városában lévő КВБЗ (KVZ) panasszal élt a fejlesztési hitelt biztosító Európai Beruházási Banknál is – eredménytelenül. A fő problémát az okozta, hogy a város nem kötött ki semmilyen hazai gyártási arányt, így az ukrán cég 44,998 millió eurós ajánlata alá tudtak ígérni és 43,956 millióért az ölükbe hullhatott a szerződés. A 96 méteres szerelvények teljes hosszban átjárhatóak lesznek (ilyet a KVZ oldala nem említ), legnagyobb üzemi sebességük 80 km/h-ban lett meghatározva és 35 hónap áll rendelkezésre a szállítás befejezéséhez. A térképen zöld színnel jelölt észak-déli Олексіївська (Oleksziivszka) nevű vonalat 2022-ben a Державінська (Derhavinszka) és Одеська (Odeszka) állomásokkal, majd a repülőtér 2025-ben tervezett elérésére a kettő közötti Каштанова (Kasztanova) állomást is át szeretnék adni.


Új flotta vasárnaptól


Plzeň | Csehország – Június 14-től összesen 315 új kék-fehér-sárga autóbusz áll forgalomba a pilzeni régió helyközi vonalain. Több gyártótól vásárolt az Arriva Střední Čechy, hogy mindig megfelelő méretű járművel szolgálhassa ki az utazási igényeket.
  • 12 darab 8 méteres Iveco Daily alvázas Dekstra Bus LE37, 20 ülőhellyel
  • 145 darab 10,8 méteres Iveco Crossway LE, 35 ülőhellyel
  • 92 darab 12 méteres MAN A78 EL 293 Lion's City LE Ü, 43 ülőhellyel
  • 29 darab 13 méteres Setra S 416 LE business, 49 ülőhellyel és
  • 37 darab 15 méteres Setra S 418 LE business, 55 ülőhellyel
tartozik majd a flottába. A megrendelő és az utasok igényei miatt mindegyik busz akadálymentes, klimatizált, minden ülőhelyhez saját biztonsági övet, vezeték nélküli internetelérést és USB-töltőpontokat tartalmaz a szolgáltatáscsomag, melyet 10 évig birtokol a nem annyira ismeretlen cég. A megrendelőként eljáró POVED által koordinált IDPK közlekedési szövetség jegyei hagyományos készpénzzel és érintésmentes fizetési módokkal (bankkártya, mobiltelefon, Plzeňská Karta) is megvásárolhatóak lesznek a 235 vonal mindegyikén.

Teljesen új flotta várja majd az utasokat vasárnaptól
(fotó: Arriva)


Bevásárlás után bérkerékpározás


Berlin | Németország – Partnerségi megállapodást kötött az egyik berlini bérkerékpár-rendszert üzemeltető cég, a Nextbike és az egyik élelmiszeráruház-lánc, az EDEKA. Berlinben mindkét cég komoly piaci szereplő a saját maga területén, így ez az együttműködés különösen fontos. A megállapodás szerint ezer új kerékpár jelenik meg a berlini utcákon, a Ringbahnon belüli területen (az A tarifazónában) pedig szinte valamennyi EDEKA-üzlet előtt lesz bicikliállomás, ahonnan bérkerékpáron roboghatunk célunkhoz a bevásárlás után. Az EDEKA a vásárlóinak hatvan percnyi ingyenes kölcsönzési lehetőséget is ad a kezdeti időszakban, egyébként pedig minimális összegért váltott heti vagy havijegyért 30 percig lehet ingyen használni a bicikliket, az A zónában pedig minimális felárért (plusz 0,50 euróért) bárhol le is lehet tenni a gépeket.


Berlinről és az ottani közlekedésről részletesen is írtunk már az év elején, aki először jár arra, mindenképpen érdemes elolvasnia írásunkat.


Jadran-pótló indul a második vágányról


Brno | Csehország – Kettő napot csúszott a jegyértékesítés a RegioJet adriai vonataira. A hét elején még nem volt biztos az indulás, mivel a Szlovén Vasúttal a vártnál hosszabb ideig tartott az egyezkedés. Mostanra viszont az értékesítési rendszerben is láthatóvá és egyértelművé vált, hogy Pozsony és Rijeka között nem terveznek utasforgalmi megállást, így legalább a szlovák fővárosig kell eljutnunk a járat kipróbálásához.
Mint ismert, a RegioJet heti három pár vonattal érné el a horvát tengerpartot, a vasútállomással nem rendelkező településekre pedig csatlakozó buszokkal lehetne eljutni. A jegyárak már fixek: ülőhelyet 590, fekvőhelyet 790 koronától árusítanak, míg a csatlakozó buszjegy távolságtól függően további 200-300 koronába kerül. A dalmát tengerpart 30 célpontját 5 saját buszjárattal fedi majd le a cseh cég.


Aki A-t mond, mondjon B-t is


Berlin | Németország – Vasárnaptól változik a Deutsche Bahn távolsági Sparpreis és Flexpreis jegyeihez tartozó City-Ticket érvényességi területe Berlinben. Korábban csak a Ringbahnon belüli A zónában és az S-Bahn Ostkreuz–Nöldnerplatz–Lichtenberg útvonalán volt érvényes, ez most kiegészül a teljes B zónával. Mivel az utóbbi terület határa megegyezik a városhatárral, így az összes buszra és villamosra is érvényes lesz a távolsági vonatjegy.


Mellékvonal, csapó kettő


Žilina [Zsolna] | Slovensko [Szlovákia] – Tavaly már próbálkozott az előző kormányzat a 126-os számú Žilina–Rajec vasútvonal közszolgáltatási szerződésének odaítélésével, de a rövid határidő és az egyetlen jelentkező ŽSSK miatt végül érvénytelen lett a pályázat. Most újra próbálkozhat mindenki, hiszen egy 10 éves időtartamú szerződés talál majd gazdára 2022. január 1-jei kezdéssel. A korábbi próbálkozásnál csak néhány hónap ált volna az új üzemeltető rendelkezésére a felkészüléshez, jelenleg viszont legalább egy évnyi idővel számolhat majd a nyertes.


Ismét repül


Davos | Svájc – Az elmúlt hónapokban alapos felújítást kapott a Rhätische Bahn utolsó megmaradt Fliegender Rhätier motorkocsija, az ABe 4/4 501. Június hatodikán kivitték az első próbaútjára Landquart és Davos között, stílszerűen a hozzá illő középfelszállós, mára szintén csak nosztalgiacélokat szolgáló kocsikkal. Az 1939-ben gyártott négy motorkocsi a maga idejében rendkívül modernnek számított a könnyűfém felépítményükkel, automata ajtókkal és 65km/órás legnagyobb sebességükkel. Eredeti bevetési területük Davos és St.Moritz felé volt, azonban az eleinte felmerülő műszaki problémák miatt hamar visszaszorultak a könnyebb személyvonati szolgálatokba. Később ingavonati üzemre is alkalmassá tették a járműveket, így az 1990-es évek végi selejtezésükig nagyrészt vezérlőkocsikkal jártak. Az 501-est kivéve mindet elbontották, az első példány viszont megmaradt nosztalgia szolgálatban és a mostani felújítás után különvonatok alkalmával találkozhatunk majd vele.

Röviddel a vonal legmagasabb pontja, az 1625 méteres magasságban fekvő Wolfgangpass előtt a próbamenet
(fotó: Berky Dénes)


Dízelből villany


Niebüll | Németország – Ausgedieselt, avagy dízelként kiszolgált. A németül jól hangzó szóvicc egy 2018 októberében indult és 2019 decemberére véget ért projekt végeredményét hirdeti. A DB-hez tartozó kieli Autokraft egyik MAN A20 Lion's City Ü típusú busza esett át nemváltó műtéten az I SEE GmbH-nál, az eredményt pedig már tavaly októberben bemutatták a Busworldön, bár akkor még a ZAwheel agymotoros tengelyt gyártó Ziehl-Abegg demonstrátoraként. Az eredetitől lényegesen nem eltérő kialakítással 200-250 kilométeres hatótávot tudtak elérni a szakemberek, ami Niebüll helyi közlekedésében megfelelő lesz az éjszakai telephelyi töltéssel kombinálva. Az átalakítást Schleswig-Holstein két minisztériuma (Schleswig-Holstein tartomány Gazdasági, Közlekedési, Munkaügyi, Technológiai és Turisztikai Minisztériuma és Schleswig-Holstein tartomány Energiafordulatért, Mezőgazdaságért, Környezetért, Természetért és Digitalizációért felelős Minisztériuma) és az EU Regionális Fejlesztési Alapja is támogatta, az átadáson mindkét miniszter (Dr. Bernd Buchholz és Jan Philipp Albrecht) megjelent. Ezzel a módszerrel meglévő járműveket lehet gyorsan, hatékonyan és viszonylag olcsón átlakítani és forgalomba állítani.

Tavaly októberben a Busworld keretében kipróbálható volt a környezetbaráttá alakított busz
(fotó: Adorján Péter)

Balról jobbra: Jan Philipp Albrecht, tartományi környezetvédelmi miniszter; Frank Klingenhöfer, a DB Regio buszágazatának igazgatója, Marten Jensen, a GreenTEC Campus ügyvezetője, Dr. Bernd Buchholz, tartományi gazdasági miniszter és Andreas Pfeiffer, az I SEE GmbH ügyvezetője
(fotó: DB AG)


Még húszat!


Chur | Svájc – Még épp csak a típusoktatások zajlanak az első Capricorn motorvonatokon, de az RhB máris lehívott egy újabb opciót. A még 2016-ban leadott rendelésben még 27 szerelvényről volt szó, amelyet aztán hamar 36-ra emeltek. A mostani opcióval a szám ismét nagyot ugrik, további 20 vonattal összesen 56-ra. Ezt a 2030-as stratégiai döntések keretében jelentette be az RhB vezetése. Mire az új opcióval együtt az összes motorvonat megérkezik a svájci hegyivasúthoz, valószínűleg már semmilyen régi gördülőállomány nem marad. Ezzel a teljes állomány modernizálását tervezik, ami a vasútrajongóknak talán kevésbé kecsegtető kilátás, de a rendszeres utasoknak és a turistáknak is komoly javulást hoznak az alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok.
Az első szerelvényeken már zajlik a mozdonyvezetők oktatása Davos és Filisur között, így őszre minden valószínűség szerint már utasforgalomban is találkozhatunk majd velük Landquart, Davos és Filisur között.

Az egyik első Capricorn motorvonat úton Davos és Filisur között
(fotó: RhB)


Elindul a modern Vindobona


Prága | Csehország – Ünneplésre hív a ČD étekző- és hálókocsijait üzemeltető JLV. Június 15-én – ami mellesleg a nemzetközi vonatok első teljes üzemnapja is lesz – a 14:07 perckor Břeclav állomásról induló EC 256 Vindobona egy cseh railjet-garnitúra lesz. Így első alkalommal tapasztalhatják majd meg a szerencsés német utasok Drezda és Berlin között a sörcsapos ingavonatot.



Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Németország – A Deutsche Bahn járatain a maszkviselési kötelezettség áll fönt a szövetségi és a tartományi kormányzatok rendelkezései szerint, de a DB újságírói megkeresésre közölte, a betartatás nem az ő feladatuk, legfeljebb udvariasan felhívják a figyelmet a használatára. Ha semmilyen módon nem lehet jobb belátásra bírni az eddigi tapasztalatok alapján merginális kisebbségben lévő utas(oka)t, akkor csak a vasúti területeken illetékes Szövetségi Rendőrség segítségét kérhetik, mivel csak ők szabhatnak ki bármilyen bírságot.

Németország / Lengyelország – Június 15-én újraindul a német-lengyel határon kapcsolatot teremtő összes regionális vasúti járat, hiszen Lengyelország is megnyitja határait. A menetrendek a három hónappal korábbiak lesznek, egyedül a Berlin és Wrocław [Breslau] közötti Kulturzug nem közlekedik majd legalább június 26-ig. A Metropol EuroNight a tervek szerint szintén elindul és teljes útvonalán, akár Budapestről Berlinbe is utazhatunk majd. A témában keressük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát is, választ egyelőre még nem kaptunk.

Számos határon átnyúló kapcsolat éledhet újra június közepén
(grafika: VBB)

Svájc – A közösségi közlekedés a június 8-án bevezetett lazításokkal szinte mindenhol az eredeti, korona előtti menetrend szerint közlekedik. Egyedül a tisztán turisztikai járatok mennek még egyelőre csak csökkentett üzemmódban. Így például most még csak egy pár Bernina Expressz indult be Chur és Tirano között, az első St.Moritz-Zermatt Glacier Express vonat pedig majd csak június 20-án indul. Ezen túl viszont ismét beindultak a hegyi vasutak és nyáron is közlekedő felvonók illetve a nosztalgiavasutak is közlekedhetnek már. A következő szint a teljes határnyitás lesz június 15-én, Olaszországon kívül minden szomszéd felé, amivel a nemzetközi vonatok közlekedése is visszaállhat majd az eredeti menetrendre.

Csehország – Amint azt néhány sorral feljebb jeleztük, vasárnap lesz az első olyan nap, amikor a Németország–Csehország és Ausztria–Csehország kapcsolatok vasúton is teljes kapacitással és alapmenetrendi kínálattal üzemelnek majd. A cseh államvasút kevés kivétellel minden kapcsolatot biztosít majd a szerelvényfordulók miatt legkésőbb keddtől, kivéve a továbbra is teljesen elszigetelődő Lengyelországba és Magyarországra tartó vonatokat. Előbbiek Bohumín állomáson, utóbbiak Nové Zámky [Érsekújvár] állomáson fordulnak majd és a MÁV-START által kiállítandó EC 172/173 Hungaria és EC 130/131 Báthory is cseh Metropolitan-szerelvény lesz a magyar partner újbóli belépéséig. A nappali vonatok kapcsán is várjuk a MÁV sajtókapcsolatokért felelős munkatársainak válaszát arra, hogy mikor térnek vissza a nemzetközi vonatok a magyar sínekre ebben a relációban is, azaz mikor utazhatunk ismét Prága felé.

Csehországban már nyugodtan fellapozhatjuk a virtuális menetrendkönyvet, mert szinte normál menetrend lesz érvényben
(grafikák: ČD)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter