2020. 06. 05.

Hétvégi gyors – 2020. május 30-június 5.

Technikai ugrás Opavában. Damoklész kardja lebeg a Csallóközben. Újabb emeletes kocsik Seattle környékének. Lesz még idén itthon RegioJet-vonat. Nagyobb villamosokat kíván Pilzen. Alternatívkodik Bécs. Elbúcsúzott az automata kisbusz. Hamarosan érkezik az új Parti Villamos. Hírösszefoglalónk.


Készpénzmentesítés folyamatban


Opava [Troppau, Opawa] | Česko [Tschechien, Czechy, Csehország] – Az MDPO a kőkorszaki jegyváltási rendszerét – kizárólag a járművön és pénzérmével lehetett fizetni egy automatánál, de visszajáró nem volt – kezdte el tavaly júliusban korszerűsíteni, amivel mostanra végeztek. Június 1. óta a városi szolgáltató összes autó- és trolibuszán fizethetünk már egyérintéses bankkártyával, így a jegyek egységára is olcsóbb a hagyományos fizetési módhoz képest. Természetesen az ostravai közlekedési szövetség ODISka nevű kártyája is használható, bár ehhez turistaként nehezen jutunk hozzá. Miroslav Drössler, az MDPO gazdasági igazgatója a ČTK-nak tett nyilatkozatában kiemelte, hogy szeretnének teljesen elszakadni a járművezetői jegyárusítástól, de egyelőre kényszerből még biztosan marad ez a formátum.

Opava méretéhez képest nagy trolihálózattal rendelkezik
(fotó: Adorján Péter)


Hidrogénes Tacskót tesztelnek


Wien [Bécs] | Österreich [Ausztria] – Június 4. és 12. között a 39A vonalon közlekedik a Solaris Urbino 12 hydrogen prototípusa, mint tesztbusz. A 35 kilónyi gázt befogadni képes tartályok töltéshez szükséges berendezéseket a Leopoldau garázsban helyezték üzembe, a feltöltés mindössze 8-12 percet vesz igénybe és 400 kilométernyi hatótávot biztosít. A Solaris meghajtásának lelkét a tetőn lévő 70 kW teljesítményű üzemanyagcella jelenti, ami részben a 30 kWh kapacitású akkumulátort tölti, részben pedig a ZF AVE 130 típusú (2×125 kW) futómű segítségével az útra viszi át a szükséges teljesítményt. Tervezetten 2023-ban indulna a most tesztelt vonalon az hidrogénes buszok tesztüzeme 10 saját járművel, illetve jövőre 62 normál méretű és 2024-ben a mostani Rampini Alèk helyettesítésére írnának ki beszerzést tisztán elektromos buszokra.



Hosszú villamosokat venne a PMDP


Plzeň [Pilsen, Pilzen] | Česko [Tschechien, Csehország] – A 2018 végén elnyert, de fizikai formát még nem öltött új, kétirányú villamosok mellé venne további 12 egyirányú és 12 kétirányút a városi cég. Viszont nem a már megszokott 30 méteres kategóriában nézelődnek, hanem 38-42 méter közötti méretben és 2,50-2,65 méteres szélességben. A kiírás szerint a tejesen alacsonypadlós járműveken 64 fix (ebből 32 fellépés nélküli) ülőhelyet és 240 fős (5 fő/m2) kapacitást, továbbá 2 kerekesszékesnek és egy kerékpárnak elegendő helyet várnak el. Oldalanként legalább 7 ajtóval – az első és az utolsó lehet keskeny – kell megoldani az utascserét, a CO2-vel működő légkondicionáló rendszernek 18 és 30 °C külső hőmérséklet mellett kell 8 fokkal hidegebbet előállítani a teljes utastérben, a tengelyterhelés pedig nem haladhatja meg a 10 tonnát. A villamosokra 25 év vagy 1,2 millió kilométer mobilitási garanciát és legalább 90 %-os rendelkezésre állást is kérnek. A felsővezetéki hálózat kialakítása miatt minden darabnak minden vezethető irányához kell tartozzon áramszedő és annak az irány szerinti első forgóváz fölött kell elhelyezkednie.

Ilyen lesz majd a kétirányú, rövid ForCity Smart, de ennél is hosszabb kell a mostani körben
(grafika: Škoda Transportation)


Tipikus amerikai emeletes


Seattle, Washington | United States of America [Amerikai Egyesült Államok] – A Central Puget Sound Regional Transit Authority (Sound Transit, rövidítve ST) által vezetett konzorcium felhívásán nyerte el a gyártás és szállítás lehetőségét a Bombardier Transportation 8 vezérlő- és 20 betétkocsi gyártására, valamint további 33 kocsinyi opcióra. A BiLevel szériába tartozó, tipikusan nyugati parti emeletes kocsikkal nem is tettek sötét lóra, hiszen korábban is ilyeneket vásároltak. A kocsik elővárosi kialakításúak lesznek és a legújabb ütközésvédelmi előírások miatt Crash Energy Management (CEM) nevű gyűrődő zónák csökkentik majd az esetleges balesetek hatásait. A gyártásra a kanadai Thunder Bay-ben kerül sor, a szállítást pedig 2021 utolsó negyedévére ütemezték – amennyiben addig még kihúzza a cég.

BiLevel a méretei miatt csak az USA és Kanada vasútjain ismert és használt típus, de az új előírások miatt már egészen formás lett a vezérlőkocsi eleje
(grafika: Bombardier Transportation)


Sárga vonatok, de meddig?


Bratislava [Pressburg, Pozsony] | Slovensko [Slowakei, Szlovákia] – Bár a rövid határidők miatt sok kritika övezte a szlovák közlekedési minisztérium tavaly meghirdetett pályázatát, amit a Komárno–Bratislava vasútvonal személyszállítási szolgáltatásaira írtak ki, továbbra sincs végleges döntés az ügyben. Ajánlatot kizárólag a 2012 óta szolgáltató RegioJet adott be, de a minisztérium szerint "nem érvénytelen a tender, csak nincs érvényes nyertes". Viszont a közszolgáltatási szerződés december közepén lejár és az EU-s jogszabályok szerint csak 2 évre lehet új, átmeneti szerződést kötni – ez bőven elég lehet egy új pályázat lefolytatásához. Az egyeztetéseket ugyan megkezdték a mostani szolgáltatóval, hiszen részese a Pozsony megyei közlekedési szövetségnek (IDS BK) és elfogadott az utazóközönség körében is.


Költözik a jövő busza


Frankfurt am Main / Eltville am Rhein | Deutschland [Németország] – Október 19-től közlekedett minden nap 11 és 17 óra között a frankfurti óvárosban, a Mainkai nevű út 700 méteres, forgalomtól elzárt szakaszán két EasyMile EZ10 típusú önvezető autóbusz. Március 18-án viszont a járműkezelők védelme érdekében hiába várták az elé kerülő gyalogosokat és kerékpárosokat a villamoséhoz hasonló csengővel figyelmeztető apróságot az érdeklődők. Az 5 hónap alatt 6.600 kilométert tettek meg, ezalatt 25.000 utast szállítottak, a helyi főiskola felmérése szerint a válaszadók 93 százaléka kiemelkedően biztonságosnak érezte, 94 százalék pedig felügyelő nélkül is felszállna a járműre. Ez az állapot tartósnak ígérkezik, hiszen a korábban előirányzott július helyett már most átköltöznek a járművek az Eltville am Rheinhoz tartozó Eberbach-kolostor területére, ahol a nyár végétől a turisztikai használhatóságát tesztelik majd, feltehetően a parkolók és a bejárat között.

A forgalomtól elzárt Mainkai turistái után...
...az Eberbach-kolostorba tartók számára nyújt majd segítséget az okosbusz
(fotók: Adorján Péter)


Újabb Swingek


Toruń [Thorn] | Polska [Lengyelország] – Márciusra volt előirányozva, de csak május végén vált véglegessé a közép-lengyelországi város legújabb villamosait szállító cég kiléte. Talán nem okoz meglepetést, hogy a PESA Swing típusa lett a befutó az újabb öt 28-32 méteres, egyirányú, teljesen alacsonypadlós villamosokra kiírt pályázaton. A városban már közlekedik 6 háromrészes, egyirányú, 6 ötrészes, egyirányú és 5 ötrészes, kétirányú példány. Két év áll rendelkezésre, hogy leszállítsa a gyártó a járműveket, amiért 46,405 millió złoty (~ 3,6 milliárd forint) számlázható ki.


Solaris Urbino 10


Praha [Prága] | Česko [Csehország] – Ismét a lengyel gyártótól szerez be autóbuszokat a prágai közösségi közlekedés legnagyobb szolgáltatója a DPP. A 2012 és 2015 között beszerzett 40 darab Solaris Urbino 8,9 LE után most újabb lengyel buszok érkeznek a cseh fővárosba. A most érkező járművek egy mérettel nagyobbak lesznek, a 10,5 méter hosszú, negyedik generációs kocsikból vásárolt a közlekedési vállalat. Első körben 20 darab biztosan jön, további 20 kocsira pedig opciója van a DPP-nek. Az új buszok érkezése 2020 december közepére, megjelenésük pedig a 101-es (Zentiva – Tolstého) és a 138-as (Sídliště Skalka – Ústavy Akademie Věd) vonalakon várható.


Elektromos buszok a nagy vízen túl


Washington, D.C. | United States of America [Amerikai Egyesült Államok] – 130 millió amerikai dollárt szán gumikerekű közösségi közlekedési fejlesztésekre az FTA (Federal Transport Administration). A szervezet a „Low- or No-Emission Grant Program” keretében ad pénzt – a nevéből következően – lokális károsanyag-kibocsátás nélküli vagy alacsony kibocsátással rendelkező járműveket. A legnagyobb összeget (7,9 millió dollárt) eddig a New Jersey Transit nyerte el, amelyből az elektromos busz flottájukat bővítették. A pénzből nem csak járműveket lehet venni, hanem a kapcsolódó infrastruktúrát is lehet fejleszteni, így elektromos- és hidrogén-töltőállomások építésére is lehet költeni. Így tett az Arizona állambeli Tucson városában a SunTran nevű közlekedési vállalat is, ők összesen 3,8 millió dollárt költenek elektromos buszokra és a hozzájuk tartozó töltőkre. De infrastruktúra-fejlesztésre fordítja az összeget a Southeastern Pennsylvania Transportation Authority (SEPTA) is, ők új vontatási akkumulátorokra és további töltőállomásokra költöttek, a meglévőt kiegészítendő. 3,2 millió dollárból fejleszt a Wisconsinban üzemelő Racine Transit is tíz vonalra vásárolnak összesen 35 buszt, a 155 mérföld hosszúságú hálózatukra.


Sárga dömping


Brno [Börénvásár] | Česko [Csehország] – A jelenlegi állás szerint várhatóan június elején indul majd meg a RegioJet vasúti szolgáltatása Budapest és Bécs között. (Bécs és Prága között már korábban indulnak a vonatok, erről lásd lentebbi hírünket a koronavírusos blokkban.) A társaságnál eddig egyrészt a magyar hatóságok döntésére vártak a határzár kapcsán, másrészt pedig arra, hogy a vonatótjárművek engedélyt kapjanak. Egyelőre úgy néz ki, hogy TRAXX-ok helyett Vectronokkal találkozhatunk, legalábbis jelenleg a cég által az ELL-től bérelt Siemens-mozdonyok tettek próbaköröket az országban.
Ahogy arról már írtunk: a RegioJet az Adriát is beveszi. Sőt, a vasúti kínálatot kiegészítendő buszokat is közlekedtet majd. A vonatok reggel 8 órakor érkeznek Rijeka állomásra, innen indulnak a csatlakozó autóbuszjáratok. Ezekkel biztosan elérhető lesz többek között Baška, Baška Voda, Biograd, Brela, Crikvenica, Gradac, Krk, Makarska, Malinska, Medulin, Novi, Novigrad, Omiš, Opatja, Pakoštane, Podaca, Podgora, Poreč, Primošten, Pula, Rabač, Rovinj, Split, Sukošan, Šibenik, Šilo, Trogir, Vindolski, Vrbnik és Zadar is. A többi célállomás és a pontos menetrendek majd a jegyértékesítés kezdetén, hetek belül kerül meghirdetésre. Az talán magától értetődő, de azért leírjuk: egyetlen jegy elég lesz a vonatra és a buszra is, hiszen mindkettő szolgáltatója a RegioJet.


Csúszik a szállítás, de még idén érkezik


Mechelen/Malines | België/Belgique [Belgium] – Még Zaragozában van a De Lijn legújabb villamosának prototípusa, de a kötelező tesztek elvégzése után néhány héten belül átszállítják a Kusttram vonalára. A valamikor híres méretű keskeny nyomközű NMVB/SNCV-hálózat egyik legnagyobb, összefüggően megmaradt darabja a majd' 70 kilométer hosszú tengerparti vonal. Ide rendelt 48 darab méteres nyomtávú, 31,5 méter hosszú, 2,5 méter széles, hattengelyes villamost a spanyol CAF-tól a flamand közlekedési közszolgáltató. Az egyidejűleg 187 utas – 54-en fix ülőhelyen – elszállítására tervezett jármű teljesen alacsonypadlós, forgalomba állására a jelenlegi tervek szerint télen vagy tavasszal lehet számítani, így a nyári főszezonban még kelleni fognak a rendszerint Gentből kölcsönzött HermeLijnek. Hasonló villamosok érkeznek majd Antwerpen/Anvers és Gent/Gand/Ghent hálózatára is 2022-es bevezetéssel.

Házi felmérésünk szerint megosztó a formavilága, bár a korábbi típusok sem feltétlenül szépségdíjasak
(fotó: De Lijn)


B, 4G, AN, SN


Prága | Csehország – Újabb szakaszon jelenik meg a nagysebességű mobilhálózat a prágai metróban. A bővítésben most a B vonal érintett, Smíchovské nádraží és Anděl állomásokon valamit a köztes szakaszon érhető el a szolgáltatás. A cseh főváros (egyelőre) három vonala közül a B jelűn a legrövidebb a lefedett szakasz: a most kiépült szakaszon kívül csak Florenc és Českomoravská állomások között van 4G, míg az A-n Nemocnice Motol és Muzeum, a C-n pedig Nádraží Holešovice és Roztyly között. 


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Osztrák-Magyar Monarchia [Csehország, Szlovákia, Ausztria, Magyarország] – Június 15-én veszi fel a nemzetközi forgalmat Prága és Bécs között a RegioJet és a České Dráhy is. A két szolgáltató járataira hamarosan indul a jegyértékesítés is, ezt erősítette meg a zdopravy.cz oldalnak adott nyilatkozatában Aleš Ondrůj, a RegioJet szóvivője is. A RegioJet Brno és Bécs között már most is közlekedtet buszokat kvázi vonatpótlóként, ezek a járatok a Brno és Prága közötti RegioJet-vonatokhoz csatlakoznak.
A ČD sajtósai is megerősítették: június 15-én már járnak Ausztria felé a vonatok a jelenlegi helyzet szerint.
Mint az június 4-én este kiderült: másnap reggeltől Magyarország, Szlovákia, Csehország és Ausztria között az utazók szabadon mozoghatnak, nem szükséges sem a karantén, sem pedig egyéb vizsgálat vagy igazolás. Eddig Ausztria felől csak négy napnál nem régebbi negatív koronavírus-teszt birtokában lehetett belépni, ennek ára viszont durván 200 euró alkalmanként az osztrák egészségügyi szolgáltatóknál.
A Slovak Lines június 6-tól közlekedteti a Bratislava [Pressburg, Pozsony]–Hainburg an der Donau [Hájhrad] (105801-es menetrendi mező), valamint a bécsi és budapesti nemzetközi repülőtereket érintő járatait. A pozsonyi közlekedési vállalat, a DPB június 8-tól reaktiválja a Rusovce [Karlsburg, Oroszvár]–Rajka [Ragendorf, Rakindorf] kapcsolatot biztosító 801-es járatot. Az elővárosi és a bécsi repülőtéri járatok normál menetrenddel, a budapesti járat napi egy párral indul a korábban megszokott árakkal.

Caxias do Sul | Brazília – A héten kapta meg az engedélyt a Marcopolo új fejlesztésű rendszere, ami valójában nem is annyira új alapokat használ. Mindössze arról van szó, hogy a buszok WC-blokkjába beszereltek egy UV-C fénnyel világító fénycsövet, amit a helyi egyetem Klinikai Mikrobiológiai Laboratóriuma is tanúsított. Az alapvetően opcionális rendszer már forgalomban lévő és új gyártású buszoknál is alkalmazható.

A leírás szerint a használat után automatikusan aktiválódik a rendszer és a mikroorganizmusok 99,99 %-át elpusztítja
(fotó: Gelson Mello da Costa / Marcopolo)

Németország – A szövetségi kormányzat 2,5 milliárd eurót biztosít a közösségi közlekedésben résztvevő cégek megsegítésére, amiről szerda éjjel döntöttek. Ingo Wortmann, a müncheni MVG és a közlekedési cégeket tömörítő VDV elnöke üdvözölte a döntést és reménykedik, hogy a tartományok is legalább ekkora részt vállalnak a szolgáltatás költségeiből. A számítások szerint az utasforgalom mértékéhez képest aránytalanul nagy teljesítményt mozgattak meg a szolgáltatók, ami év végéig legalább 5 milliárd eurónyi lukat üt a finanszírozásban.
Érdekes ellenpont Düsseldorf, ahol a Rheinbahn közlése szerint a tavaszra tervezett több kisebb lépés helyett az iskolaszünet végével, augusztus 12-től vezetnek be egy nagyon hangsúlyos szolgáltatásbővítés: munkanapokon 21 óráig nyújtják majd a nappali sűrűségű követést, a gyorsbuszok esetében is lesznek menetrendi korrekciók és szombatonként is érezhetően növekszik a kínálat. Októberben következik az U75-ös járaton a kapacitásemelés. Mindkét nagyobb etaphoz rendelkezésre állnak a járművek és személyzeti erőforrások.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.