Csehország talán legfontosabb vasúti csomópontja újulhat meg a következő évtized során: a pályavasút 10,4 milliárd koronát fordít Česká Třebová felújítására. Természetesen a forgalom fenntartása mellett.
A Správa Železníc (SŽDC), a cseh állami vasúti infrastruktúra üzemeltetője a kormányzattal kötött megállapodás alapján története legnagyobb projektjébe fog bele: a társaság vezérigazgatója, Jiří Svoboda szerinte 10,4 milliárd koronát költenek majd el a forgalmas vasúti csomópont rekonstrukciója során.
Az SŽDC közlése szerint az állomáson kívül megújulnak a csatlakozó fővonalak is Třebovice v Čechách, Opatov és Dluha Třebová felé is. Összesen 58 kilométernyi vasúti pálya és 400 kitérő újul meg, ezen kívül harminc különféle méretű áthidalás és 15 áteresz felújítása is a projekt részese. Az utasforgalmi létesítmények felújítása során 2,7 kilométernyi peron újul majd meg és több tíz kilométernyi felsővezetéket cserélnek ki, ezek között sok olyan elem van, amelyet azt 1950-es években, a Prága és Ostrava közötti fővonal villamosításakor építettek még be.
Česká Třebová állomásának Brno és Ostrava felőli végén haladva pillantunk vissza a peronra. A felsővezetéki hálózat lassan hetven éve készült, időszerű a teljes felújítás
A kivitelezésre 2023 és 2029 között kerül majd és összesen 22 fázisra bontják majd a munkákat. Az SŽDC tervei szerint a vasúti közlekedést a lehető legkisebb mértékben szeretnék csak zavarni. Az SŽDC-nél azt mondják, hogy a projekt nagyobb a pilseni csomópont átépítésénél is, amely 2011 óta húzódik és az öt építési fázisból eddig három készült el.
A csomópont jelentős személyforgalommal bír, emellett kulcsfontosságú a teherszállításban is. Így nem véletlen, hogy hat évre húzzák szét az átépítés fázisait, hogy a forgalmat folyamatosan fenn tudja tartani a pályavasút
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Česká Třebová a hálózat egyik kulcsfontosságú csomópontja: itt ágazik el a Prága és Ostrava közötti fővonaltól a Svitava völgyén át Brno felé vezető pálya, amely a Bécs és Pozsony felé tartó nemzetközi vonatok útvonala. A vasútállomáson szinte folyamatos a forgalom, hiszen a személyszállítás mellett jelentős a belföldi és a nemzetközi teherforgalom is, emellett a helyi fűtőházban és a mögötte lévő területen terül el a cseh vasút egyik „járműtemetője” is. A korábbi járműjavítóban pedig jelenleg a CZ Loko műhelyei működnek, ahol elsősorban vontatójárművek teljes átépítésével és felújításával foglalkoznak.
Halász Péter