2020. 06. 04.

Bdmtee 2.0

A 80-as évek nem mindenhol a komplett kocsisorozatok utánpótlás nélküli szétvágásáról szóltak. Csehszlovákiában ekkor még új járművek is kerültek a pályára. Az felújítás/redizájn/állagmegóvás ideje elérkezett, a nemzetközi flotta után a regionális forgalom járművein a SOR.




A csehszlovák államvasút (ČSD) egyik utolsó beszerzése volt a forgalomba álláskor Bymee sorozatjelet viselő flotta. A 227 kocsit 1989 és 1991 között gyártotta a VEB Waggonbau Bautzen és kifejezetten a regionális és elővárosi forgalom ellátása volt a cél. A korabeli járművekhez képest modern jármű érkezett akkor: ezeken volt először központi ajtózárás, valamint 160 km/h sebességre alkalmas forgóváz.

Nagyrészt ilyenek a most is futó Bdmtee275 és Bdmtee281 sorozatú kocsik. Brno környékén még a műbőr huzatos kocsik vannak többségben, de fut néhány piros-szürke és kék-narancssárga szövetes kocsi is Csehországban
(fotó: Adorján Péter)

Kerékpár most is szállítható a kocsikban, a férőhely azonban erősen korlátozott, csak 4 kerékpárnak van hely.
2019. december 15-én az Os 4606 számú személyvonaton erre nem is volt túl nagy igény Brno-Královo Pole állomáson
(fotó: Adorján Péter)

Jiří Ješeta, a ČD egyik igazgatósági tagja elmondta, hogy a kocsik műszakilag ma is megfelelnek a követelményeknek, az engedélyezett legnagyobb sebesség, a tárcsafékes forgóváz; a probléma az idejét múlt beltér. Ez szinte kivétel nélkül műbőr huzatos üléseket és szűk láberet jelent. A legnagyobb változás a kocsik életében az ülőhelyek számának csökkenése: 96 helyett 76 ülőhely lesz kocsinként. Ez egyfelől a ülések közötti távolság növeléséből, másrészt a kerékpár és babakocsi biztonságos szállításra kialakított szakasz kialakításából adódik. Amint belépünk a felújított kocsiba, az első feltűnő változás a korábbinál kényelmesebb, szövettel bevont ülőhely. Ezt követi a páholyos üléseknél elhelyezett asztal és a korszerűsített utastájékoztatás (semmi helyett LCD monitorok adnak információt a következő állomásokról, várható érkezési időről és a célállomásról), de a ma már szinte kötelező 230 V-os konnektorok, 5 V-os USB csatlakozók és a fedélzeti vezeték nélküli internetelérés is része lesz a felújításnak. Az ajtóvezérlés is megújul, immár oldalszelektív ajtónyitást tesz lehetővé, valamint egyszerűbb lesz a bejutás a kocsikba az utasok szempontjából is: az eddigi ajtónyitó kilincseket (amelyek a levegős rásegítést aktiválták) nyomógombok fogják felváltani. A leszállásnál is lesz változás: ezentúl leszállásjelző is lesz a járműveken, így a feltételes megállóhelyeken a RegioPanterek után már ezekkel a kocsikkal is csak akkor fog megállni a vonat, ha erre lesz igény. A mellékhelyiségeket is érinti a rekonstrukció: a mai igényeknek megfelelően zárt rendszerűek lesznek. A világítás is megújul: a jó öreg neon fénycsöveket energiatakarékosabb és szabályozhatóbb, LED alapú technológia váltja. Az első fecskével (nem, nem Fecskével) a 2019-es Czech Raildays vasúti szakkiállításon és börzén találkozhatott a közönség. A kiállított kocsi Pardubice környékén áll forgalomba 2020 nyarán.

A felújítás után külső vizuális utastájékoztatás és (az ajtó melletiek kivételével) immár az ablakfelület 50%-ban nem csak billenthető, hanem lehúzható ablakok lesznek
(fotó: Magyarics Zoltán)

Megújult világítás, kényelmesebb ülések, letisztult beltér: vonzóbb szolgáltatás 2020-ban
(fotó: Adorján Péter)


Mellár Marcell