Némi csúszással és bíróság bevonásával sikerült eredményt hirdetni Brandenburgban, Szászországban pedig előkészítés alatt áll a villamosok közös beszerzése.
Majdnem két és fél év kellett a közös brandenburgi villamosbeszerzés lezárásához, amit a részes felek közül leginkább a Cottbusverkehr várt. A Lausitz-régió központjában szó szerint minden bevethető villamosra szükség van, hiszen évek óta tart a Langläufer-projekt, ami a KTNF6-osok egy-két fővizsga tartamára szóló 8-16 évnyi élettartam-növelését jelenti. Akármennyire akadálymentesek a csehszlovák alapokon nyugvó villamosok, az alkatrészellátás egyre nehezebb feladatot jelent. Ezért is kívántak a méretgazdaságosság jegyében összesen 45 darab villamost beszerezni Brandenburg tartomány méteres nyomtávú hálózatainak üzemeltetői.
Tavaly májusban a Cottbusverkehr nyílt napján Ralf Thalmann, az üzemvezető mutatta be a telephelyet, egy látogató kérdésére pedig csak annyit válaszolt a beszerzéssel kapcsolatban, hogy folyamatban van és őszre várják az eredményt. Azóta a továbbra is névtelenségbe burkolt pályázók egyike bírósági útra terelte a versenyt, Brandenburg tartomány Legfelsőbb Bírósága pedig keddi ítéletében erősítette meg a Škoda Transportation győzelmét.
A pontos típusról egyelőre nincsenek információk, de a cseh cég eddig Németországba szállított típusai sem egyformák: Chemnitz ForCity-t rendelt, Schöneiche Transtech Articot vett használtan és újonnan, az Neckar-menti rnv pedig az Articon alapuló, de moduláris típust kap majd.
A jó példának sokszor akadnak követői, ezúttal Leipzig, Görlitz és Zwickau irányából érkeztek hírek közös beszerzésről. Lipcse számára kellene 25 darab 45 méteres villamost gyártani, emellé opcióként 66 darab 30 méteres társulna. Görlitz 2025-ös határidővel 8 darab 30 méteres és 2028-ig szóló opcióval 6 ugyanilyennel kívánja megújítani a flottáját. Zwickau pedig 2024-ig 6-ot, opcióként 12 darabot kíván beszerezni, feltehetően a rövidebb verzióból.
Összesen 33 XXL-es villamos van most Lipcsében
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Ebben a beszerzésben érdekesség, hogy a nyomtávok nem egyeznek: Görlitz és Zwickau méteres hálózattal rendelkezik, Lipcse pedig a teljesen egyedi megoldásokat kívánó 1458 milliméteressel. A feltehetően a mostani keskeny járműszélesség megtartása miatt ilyen egyedi dolgokat nem feltétlenül szeretik a katalógusmodellekre építő nagy gyártók, ezért lehetnek esélyesek az olyan cégek, mint a Škoda Transportation vagy a HeiterBlick.
Adorján Péter