2020. 06. 22.

Ami késik, nem múlik

Több szempontból is különleges a RegioJet vonata Magyarországon. Ez lesz az első olyan vonat ami nem állami megrendelésre, hanem egy magánszolgáltató üzleti kockázatára közlekedik, de mégsem különvonatról van szó. A lassan egy éve ismert indulási időpont 2020. június 15. volt, ami az elmúlt hónapok bizonytalanságai és azok következményei miatt immár másodszor is módosításra került.



A RegioJet vonatának várható érkezéséről először egy április 1-jén készült cikkben szóltunk, ez alig egy évvel később valós hír lett. Az első menetrendi tervezetekből kiderült, hogy Bécs felől támadnak a sárga vonatok. A szolgáltatásokat tekintve a RegioJet nappali vonatainak megfelelő szerelvény érkezik Magyarországra is: négy kocsiosztállyal (Business, Relax, Standard, Low Cost), a fedélzeten bőséges étel- és italkínálattal és további kapcsolódó szolgáltatásokkal. Egyelőre belföldi utazásra továbbra sem lehet igénybe venni a vonatokat, a MÁV-csoport belföldi monopóliumának védelme miatt legalább egy jelenleg hatályos államhatárt át kell lépni velük. A gördülőállományról és a szolgáltatásokról már márciusban értekeztünk: ebben a cikkben megtalálható a éjszakai és nappali repertoár is, képekkel bőségesen illusztrálva, de a Közvetlen Kocsiban is bemutattuk. Az első üzemnap 2020. június 15-re volt tervezve, ám ezt a koronavírus-járvány kissé felülírta: a határokon átlépés bizonytalanságai miatt először 2020. július 3., néhány napja pedig négy héttel későbbi időpont került kihirdetésre:

2020. július 31.


A jegyértékesítési rendszerben egyelőre nem kerültek élesítésre a vonatok, a jegyárak azonban nagyjából a buszos szolgáltatáshoz hasonlók lesznek, így egy Budapest–Prága út 500 cseh korona (kb. 6500 forint) körül alakul majd. Az elmúlt hét közepén még csak egy vonatpár (RJ 1031/RJ 1036) volt tervezve, de mostanra már mindkét korábban tervezett (RJ 1032/RJ 1035) vonatpár elindítása is felmerült. Újabb bővítési lépcső decemberben jön majd, akkor az RJ 1033 és RJ 1034 hosszabbodik Budapestre, ezzel napi 3 járatpárral konkurenciát állítva az állami szolgáltatóknak.

Ahogy olvasóink egy része, mi magunk is nagyon várjuk a sárga vonatokat Budapestre
(fotó: Halász Péter)

A Prága és Budapest között közlekedő nappali vonatokat azonban beelőzte egy jóval frissebb projekt: 2020. június közepén indult a cseh fővárost az Adriai-tenger partjával összekötő vonat. Az egykori, különböző államvasutak által üzemeltetett Jadran gyorsvonat éjszakai megfelelője egyelőre jó húzásnak tűnik. Cikkünk megjelenésekor a horvát tengerpart felé egynél több hely legkorábban az augusztus 4-én induló vonatra érhető el, a többi hely pedig mind egy szálig elkelt. Ellenkező irányban is találunk már teljesen eladott vonatokat, de ott is körülbelül felerészben foglaltak a vonatok. A RegioJetnek hatalmas előnye, hogy Rijekából a csatlakozó autóbuszokkal az egész horvát tengerpartot elérhetővé tudja tenni. Hosszabb távon bizonyos szállásadókkal történő egyeztetés után akár komplex utazási csomagokat is kínálhat a cég, amiben rutinos is: utazási irodaként Student Agency néven kell keresnünk őket.

Adorján Péter, Mellár Marcell