Az elmúlt időszakban több olyan hír is napvilágot látott sűrű egymásutánban, aminek a pénteki hírösszefoglaló mintájára egy csokorban adnánk helyet. Az egyik ügy régebb óta húzódik mint a másik, de a legalább a PID által szervezett buszos nap nem került törlésre. Hétközi hírösszefoglalónk, most éppen Prágából.
Egyelőre busszal bővít a Regiojet, a vonat később indul
A koronavírus-járvány körül bizonytalanságok utórengései érintik a RegioJet Prága – Bécs – Budapest vonatainak közlekedését is. A tavaly nyár óta szóban forgó tervek 2 pár vonatról szóltak, ám a május végi közleményekben már csak 1 vonatpárról volt szó: a Prágából 5:20-kor induló RJ 1031, valamint a Budapestről 15:45-kor induló RJ 1036 számú vonat. A menetrend egyelőre változatlan, az üzem kezdete azonban későbbre várható: leghamarabb 2020. július 31-én érkezhet sárga vonat Budapestre. Addig, a manapság amúgy is divatos „vonatpótló” autóbuszok közlekednek, ám ott bővül a járatok száma: jelenleg csak a Budapestről 10:50-kor és Prágából 23:00-kor járatok közlekednek; de június 22-étől ennek az „ellentétes üteme” is járni fog. A Népliget autóbusz-állomásról lesz éjszakai busz 23:20-as indulással, míg Florencről 9:00-kor Budapestre. Az autóbuszokra a jegyváltás már lehetséges, a vonatra egyelőre még nem.
Körvonalazódik a prágai troliprojekt
Hamarosan formát ölt a cseh főváros troli- és elektromos busz fejlesztési projektje. A tervek elkészültek, a prágai városháza zöld utat adott a fejlesztésnek. Az első tender 35 önjáró képességgel rendelkező trolibuszról szól, valamint két vonal jelentős részének felsővezetékkel való ellátásáról. A már évek óta üzemelő pilotprojekt, az 58-es trolibusz szakaszát felhasználva és a felsővezeték meghosszabbítás révén végre tető alá kerülhet a 140-es (egyelőre) autóbuszvonal „villamosítása”, valamint a duplacsuklós járművek körüli bizonytalanságok miatt régóta húzódó reptéri 119-es viszonylat is. A járművek tárolása és karbantartása a város nyugati végében található Řepy garázsban lesz. Ennek megfelelően trolibuszhálózat a második üteme ezen a környéken várható. A nyertes számok, emelkedő számsorrendben: 131, 137, 176, 191. A Hradčanská metróállomástól Bubeneč és Dejvice városrészek, az A metrótól (gyalogosan) távol eső részein át Bořislavka metróállomásig közlekedő 131-es viszonylat vonalán 3,8 kilométer hosszan épül felsővezeték, ez a teljes vonal 61%-a. Ide 12 darab szóló trolibusz várható. A 137-es vonal, amely a Na Knížecí autóbusz-állomásról (Anděl metróállomás déli oldala) indul, a betétjárati szakaszon – U Waltrovky megállóhelyig – majdnem teljesen hagyományos trolibusz vonal lesz: a nagyjából 4 kilométernyi szakasz 95%-án lesz felsővezeték is. Ide szintén 12 szóló trolibusz szükséges. A 176-os vonalon nem lesz teljesen újdonság a trolibusz: 1972-ig 51-es jelzéssel szaladtak fel trolibuszok a Strahov stadionhoz. A vonalnak itt is jelentős része, 71%-a felett lesz vezeték, erről gyűjti az áramot a vonalra tervezett 9 trolibusz. Végül, de nem utolsósorban a reptérre közlekedő másik vonal is, a több hegyet is megmászó 191-es fölé is kerül drót. Itt három szakaszban összesen 15,3 kilométernyi felsővezeték épül, ami a teljes vonal 55%-a. Erre a vonalra a hossza miatt több kocsi kell: az összesen beszerzendő 56 darab 12 méteres szóló kocsiból 23. Ezek a vonalak kifejezetten a változatos, hegyvidéki jellegű domborzat és a sűrű követés miatt lettek kiválasztva: ezen a terepen ugyanis jelentős mértékben kihasználhatóak az elektromos járművek előnyei. A további hálózatfejlesztések 2023 és 2025 közötti megvalósulására számít a DPP.
Škoda 14TrE újra Csehországban
Ha már Prága és trolik: elfoglalta felállítási helyét Prágában az Ohio állambeli Dayton városából Csehországba visszatérő Škoda 14TrE. Az idén 22 éves jármű 9803-as pályaszámon szolgált, gyártása Ostrava városában kezdődött, ám a végszerelése már a tengerentúlon történt. A cseh gyár 1994 és 1998 között 330 trolibuszt szállított az Egyesült Államokba, ám mára már csak Daytonban közlekednek Škoda trolik. A legnagyobb flotta San Franciscoban volt, ott 240 darab szóló 14TrSF és 33 darab 15TrSF került, de 2019. szeptember 7-e óta egy sem közlekedik belőlük. Az öreg kontinensre visszatért kocsi Prágában a helyi tömegközlekedési múzeumban (MHD Muzeum Střešovice) került kiállításra, de a tulajdonos Libor Hinčica szerint később kölcsönadásra kerülhet más városok múzeumába is.
Új pályán Žižkovban
A DPP elkezdte előkészíteni a terveket a Žižkov városrészben futó villamosszakasz felújítására. A Seifertova utca a prágai főpályaudvartól keletre, annak északi végénél található. A pálya átépítésén túl a megállóhelyek kiosztása is változik. Mindkét megállóhely nyugati irányba kerül áthelyezésre: a Husinecká megálló a Winston Churchill-ről elnevezett térre, míg a Lipanská megálló a közeli Sázavai Szent Prokop templom elé. Utóbbi kismértékben, míg előbbi jelentősen javítja a lefedettséget: a Prágai Közgazdasági Egyetem diákjai jelenleg a Florenc metróállomástól a 135-ös busszal juthattak el a legkönnyebben, ám a rekonstrukció végeztével a villamosmegálló is a felsőoktatási intézmény épületének közelébe kerül. A két megállóhely neve is megváltozik, amire meglehetősen ritkán van példa a prágai hálózaton: az új pozíciónak megfelelően a keresztező utca helyett a közeli térről lesznek elnevezve, így a Husinecká várhatóan Náměstí Winstona Churchilla, míg a Lipanská új neve Sladkovského náměstí lesz.
Ismét bővül a PID illetékességi területe
2020. augusztusában újabb térségek vonódnak be a PID menetrendi- és tarifaközösségébe. A terjeszkedéssel 37 új vonal jelenik meg amelyet a zónás jegyekkel és bérletekkel lehet majd igénybe venni. „PID-kompatibilis” lesz a közép-csehországi északi határán fekvő Kokořín, a déli végen található Votice és környéke, valamint bővül Rakovník térsége nyugati irányban is. Új autóbuszjáratok csatlakoznak a rendszerhez a Mladá Boleslav – Nymburk tengelyen is. A vonalak pontos listája, útvonala, menetrendje hamarosan elérhető a PID oldalán.
IV. PID-busznap
Legyen keretes a szerkezet: dátumokkal kezdtük, zárjuk is azzal. Az immár szokásos prágai buszos népünnepély (amelyről élőben számoltunk be 2019-ben), idén szintén csúszásban van, de az új időpont egyelőre fixnek tűnik. A dátum amit be kell írni a naptárba: 2020. október 3. A helyszín a már-már klasszikus Letňany metróállomás (C metró északi végállomása) feletti autóbusz tárolótér. Itt találkozhatnak az érdeklődők a PID szolgáltatóinak aktuális autóbuszaival, de a '60-as, '70-es évek járműveivel éppúgy, mint az ex-tábori Ikarus 412-essel vagy 200-as sorozatú Ikarusokkal.
Csehszlovák klasszikusok előterében az egykori BPI-540; valamint a 1988-as gyártású, 8S3 2437 rendszámot viselő, egykor Tábor városában szolgált Ikarus 280.08-as
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
Mellár Marcell