2020. 06. 30.

Nantes újabb villamosokat vesz

A francia villamos-reneszánsz legrégebbi példája 35 év alatt a negyedik jármű-generációt szerzi be. Keskeny járműbe lesz nagy beltér varázsolva.

2020. 06. 27.

Hétvégi gyors – 2020. június 20-27.

Talent 3: elnapolva. Újra sínen a NightJet-vonatok. Terjeszkedik a Twindexx. Fehér festékkel hűtenek. Nagyobb területen utazgathatnak NRW-ben. Észak-déli éjszakai.

2020. 06. 24.

Huszonkét szakasz, hat év: megújul Česká Třebová

Csehország talán legfontosabb vasúti csomópontja újulhat meg a következő évtized során: a pályavasút 10,4 milliárd koronát fordít Česká Třebová felújítására. Természetesen a forgalom fenntartása mellett.

2020. 06. 23.

Ismét menetrend szerinti élményvonatok az RhB-nál

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is közlekednek a nyári szezonban már megszokott Davos-Filisur nosztalgiavonatok, a tavaly bevezetett Rajna-völgyi élményvonatok, illetve idén Engadinban és a Berninán is készültek néhány újdonsággal.



2020. 06. 22.

Ami késik, nem múlik

Több szempontból is különleges a RegioJet vonata Magyarországon. Ez lesz az első olyan vonat ami nem állami megrendelésre, hanem egy magánszolgáltató üzleti kockázatára közlekedik, de mégsem különvonatról van szó. A lassan egy éve ismert indulási időpont 2020. június 15. volt, ami az elmúlt hónapok bizonytalanságai és azok következményei miatt immár másodszor is módosításra került.

2020. 06. 21.

Közvetlen Kocsi: magánvasúti gondok és a Beeching Axe

Hanyatló vasúti személyszállítás az USÁ-ban és mellékvonali, fővonali kérdések megoldása Nagy-Britanniában a II. Világháború után. Érdekes párhuzamokat látunk a hazai eseményekkel is, még ha a gondok forrása közel sem azonos. Közlekedéstörténeti kitekintő a Közvetlen Kocsiban.

2020. 06. 20.

Így fékez a Rhätische Bahn VIII. – Vákuumvezérelt sűrített levegő, a kocsikban is

A meglehetősen egyedi fékrendszer évtizedekig változatlanul üzemelt a vontatójárművekben, míg a kocsik maradtak továbbra is tisztán vákuumosak. Később azonban a körülmények úgy hozták, hogy az RhB a személykocsik hasonló átépítése mellett döntött. Ma ennek okaival és a rendszer működésével foglalkozunk.

2020. 06. 19.

Hétvégi gyors – 2020. június 13-19.

Dízelből építene villanymozdonyt az SBB, amely hálózatának teljes villamosításának hatvanadik évfordulóját ünnepli. Új Spurbus Essenben. Utasforgalomban az első RhB Capricorn.

2020. 06. 17.

Prágai gyors – 2020. június 17.

Az elmúlt időszakban több olyan hír is napvilágot látott sűrű egymásutánban, aminek a pénteki hírösszefoglaló mintájára egy csokorban adnánk helyet. Az egyik ügy régebb óta húzódik mint a másik, de a legalább a PID által szervezett buszos nap nem került törlésre. Hétközi hírösszefoglalónk, most éppen Prágából.

2020. 06. 16.

Corona-expressz, Temesvár–Bécs

A koronavírus-járvány miatti határlezárások sajátos problémákat okoztak számos, kelet-európai vendégmunkásokra támaszkodó nyugat-európai országban. Angliában az eper akart a földön maradni, míg Ausztria az egészségügyben dolgozó román állampolgárokat szerette volna átemelni Magyarországon. Volt légihíd is, de mi inkább a lezárva közlekedő korridorvonatokat néztük meg - melyek amúgy szintén a bécsi repülőtéren landoltak.

2020. 06. 15.

Svájcban már 2021-re készülnek

Több újdonság is vár majd ránk a 2021-es svájci menetrendben. Elkészül a Gotthard-tengely utolsó eleme, a Ceneri bázisalagút, amivel gyorsabb lesz az út dél felé. Több és gyorsabb vonat Zürich és München között. Szolgáltatási területeket cserélget az SBB és a BLS. Ezekből szemezgetünk ma.


2020. 06. 12.

Hétvégi gyors – 2020. június 6-12.

Mentesség a környezetbarát járműveknek. Újabb gázbuszok Morva-Sziléziában. Kínai metrók Ukrajnában. Flottacsere Pilzen körül. Bérkerékpáros bevásárlás Berlinben. Adriai vonat lesz és már foglalható is. Nő a vonatjeggyel beutazható terület Berlinben. Villamosított busz Észak-Németországban. Hírösszefoglalónk.

2020. 06. 09.

Ki az a korporésön?

Az elmúlt hónapok felfordulása miatt szinte mindenhol van valamilyen csúszás a folyamatokban, így Észak-Rajna-Vesztfália legfontosabb arculatváltása is érdekes helyzetbe került.

2020. 06. 06.

Így fékez a Rhätische Bahn VII. – Hogyan készült? A vákuumvezérelt sűrített levegős fékrendszer

A tisztán vákuummal működő fékrendszer alapos megismerése után még messze nem vagyunk a történet végén. Az RhB ugyanis már évtizedekkel ezelőtt szerette volna fejleszteni a rendszert, amiből létre jött a vákuumvezérelt sűrített levegős fék. Ma ebbe a témába csapunk bele.



2020. 06. 05.

Hétvégi gyors – 2020. május 30-június 5.

Technikai ugrás Opavában. Damoklész kardja lebeg a Csallóközben. Újabb emeletes kocsik Seattle környékének. Lesz még idén itthon RegioJet-vonat. Nagyobb villamosokat kíván Pilzen. Alternatívkodik Bécs. Elbúcsúzott az automata kisbusz. Hamarosan érkezik az új Parti Villamos. Hírösszefoglalónk.

2020. 06. 04.

Bdmtee 2.0

A 80-as évek nem mindenhol a komplett kocsisorozatok utánpótlás nélküli szétvágásáról szóltak. Csehszlovákiában ekkor még új járművek is kerültek a pályára. Az felújítás/redizájn/állagmegóvás ideje elérkezett, a nemzetközi flotta után a regionális forgalom járművein a SOR.


2020. 06. 03.

6 város, 2 beszerzés, 1 eredmény

Némi csúszással és bíróság bevonásával sikerült eredményt hirdetni Brandenburgban, Szászországban pedig előkészítés alatt áll a villamosok közös beszerzése.

2020. 06. 02.

Mellékvonali fűnyírózás: Megérkeztek a menetrendek

Amint várható volt, a minisztériumi engedély birtokában az utolsó pillanatig várt a MÁV-csoport az ITM-KTI páros által koholt hamis indokkal ráerőltetett szolgáltatásrombolás bejelentésével.

Déli nyitás: sárga vonattal az Adriára

Bár a nemzetközi vasúti forgalom helyreállása még várat magára, a RegioJet már új vonal bevezetésén dolgozik. Az éjszakai vonatozás is látott már szebb napokat, de még az is lehet, hogy Közép-Európában úttörő lesz a cég, az ÖBB sikerei nyomán.



2020. 06. 01.

Közvetlen Kocsi: Közlekedéspolitikai kibeszélő

Mellékvonal-bezárás? Járatritkítás? Mi ezzel az egésszel a baj és mi az, amit nem ártana rendbe tenni? Hogyan lehetne rövid úton valami pozitívat is kihozni a „reformokból?” Vajon mennyire volt nehéz beismerni azt, amit már eddig is lehetett tudni? Erről is beszélgetünk a Közvetlen Kocsi soron kívüli kibeszélőjében, ahol a mellékvonalakkal kapcsolatos kérdések a téma. Podcast a hajtás után.