2020. 05. 26.

RegioJet: arccal a növekedés felé

A cseh magánvasút, a RegioJet a mostani válságot szeretné arra használni, hogy tovább erősítse a pozícióit. Bár egy-két helyen a terveit elsőre talán keresztülhúzzák a körülmények, de a cég tulajdonosa bizakodó, főleg az előző évi eredmények tükrében.





A cseh zdopracy.cz oldal beszámolója szerint a cseh magánszolgáltató, a RegioJet tovább szeretné erősíteni a piaci helyzetét, többek között úgy, hogy több vasúti kocsit vásárol és állít forgalomban. Radim Jančura, a társaság tulajdonosa szerint az előző év kifejezetten jó volt és a 2020-as esztendő is jól indult, de úgy néz ki, hogy a nyereséges esztendőt a koronavírus-válság miatt fel kell áldoznia a cégnek. Mindeközben a kormányzati támogatásoknak is köszönhetően a cég gondoskodhatott arról, hogy a munkavállalói megmaradhassanak, még ha azokat rövidített munkaidő keretében is kellett foglalkoztatni, miután a hálózatuk nagy részét kényszerűen le kellett állítani.
Jančura szerint a mostani helyzet nagy lehetőségeket is tartogat, többek között használt vasúti kocsikat is könnyebben be tud szerezni a társaság, ami elengedhetetlenül szükséges a további növekedéshez. Hozzátette: új vasúti kocsikat szinte nem gyártanak Európában, többek között a TSI előírásai miatt sem, a legutóbbi, nagyüzemi keretek között készült kocsik pont a RegioJet aradi járművei voltak – a magyar IC+-kocsikat vélhetően azért sem említette Jančura, mert azok „házi” gyártásban készülnek, nem a piac számára. A cégvezető kitért arra is, hogy új járműveket a České Dráhy számára gyártanak most: ezeknek a TSI-szabványoknak is megfelelő kocsiknak az ára darabonként durván 2 millió euró körül alakul.

Használtan vásárolt német személykocsi a RegioJet Kassa–Prága járatában. Olcsóbb az új kocsinál és kevesebb macerával szolgálatba is lehet őket állítani, a kor színvonalának és követelményeinek pedig megfelelnek a járművek

A RegioJet számára több lehetőség is nyitva áll jelenleg is a kocsibeszerzésre: egyik nagy eladó a Deutsche Bahn, de több kisebb céggel is tárgyalnak. A járművek Jančura szerint modernek, megfelelnek a jelen kor követelményeinek, 200 km/h-s sebességre alkalmasak, klímásak és zárt rendszerű WC-vel bírnak. A kocsik ára így, használtan egy új jármű alig tizede, átlagosan 150 ezer euró. Ehhez jön még persze a kocsik honosítása és felújítása, de még mindig olcsóbban jön ki a társaság, mint az új járművek beszerzésével, ráadásul az engedélyezési folyamat is egyszerűbb, hiszen meglévő járművekről beszélünk. A 2019-ben 167 millió koronás nyereséget elkönyvelő társaság vezetője jelezte: ez az eredmény még szebb lehetne, ha több kapacitás állt volna rendelkezésre, mivel az utazási kedv megvolt és most is megvan a társaság ügyfelei között.

Utas bőven van, csak el kellene vinni őket valamivel, ezért is fontos a kocsibeszerzés a magáncégnek. A képen éppen Pozsonyba érkezik Prága felől az egyik RegioJet-járat, az utasok pedig már a forduló vonatra vártak

Márpedig járművek kellenek a magáncégnek: a tervek szerint nem csak a meglévő viszonylaton szeretnék növelni az utasszámokat, hanem piaci alapokon új járatokat is indítanának. Decembertől a lengyel-ukrán határhoz indítanának vonatokat, onnan pedig az Ukrán Államvasúttal (Укрзалізниця) együttműködve biztosítanának továbbutazási lehetőségeket.
A másik nagy dobás továbbra is a Prága és Bécs közötti vonatok meghosszabbítása Budapestig – itt egyelőre a korlátozások feloldására várnak, ekkor tudják bejelenteni az indulás napját is, kérdés, hogy lehetséges-e az eredetileg tervezett június 14-i dátumot tartani. Igaz, információink szerint nem csak ezzel van a baj: a magyar jogszabályi környezet miatt számos kérdést kell még tisztázni, a mozdonyoknak hiába van engedélye Európában és külön a szomszédos államokban, idehaza nincs papírjuk és ezt külön meg kell szerezni még, mert a magyar hatóságoknak „természetesen” nem felel meg az, ami Európa nagy részére megfelelő engedély. A hazai vasúti partnerrel is kell még több kérdést tisztázni, ami a koronavírus-járvány miatt felfüggesztett hatósági munkák miatt csak mostanában kezd kikristályosodni.

Magyarország továbbra is napirenden van, egyelőre a jogszabályi környezet azért annyira nem kedvez, de igyekeznek mihamarabb megoldani például a mozdonyok papírjainak beszerzését is
(fotók: Halász Péter)

A RegioJet szolgáltatásit mi is kipróbáltuk: piaci alapokon közlekedő járataikról szóló portrécikkünk itt olvasható; podcastunk, a Közvetlen Kocsi ezzel is foglalkozó adása pedig itt hallgatható meg.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.