2020. 05. 29.

Hétvégi gyors – 2020. május 23-29.

Tacskós buszok mindenféle alternatív hajtással. Cseh és szlovák nyugdíjas-búcsúztatók. Készülnek a BLS új FLIRT-jei. Előkészítés alatt a berlini S-Bahn újabb darabolása. Határidőre kész a vasúti viadukt és a villamosvonal Prágában. Hírösszefoglalónk május végén.


Villanytacskók Poznańba


Poznań [Posen] | Lengyelország – 2020. május 28-án az MPK Poznań és a Solaris képviselői aláírták a szerződést, melynek értelmében 37 elektromos busz kerül a közép-lengyelországi városba. A meglévő 21 elektromos buszt 2019. év végén szállította a legnagyobb hazai buszgyár, ezen felül érkezik további 31 darab 12 méteres szóló és 6 darab 18 méteres csuklós autóbusz. Wojciech Tulibacki, az MKP Poznań vezérigazgatója elmondta: „Arra törekszünk, hogy a közösségi közlekedés, az buszok és a villamosok is, kívánatosabbak, környezetbarátabbak és mindenki számára igénybe vehetőek legyenek.” Az új szerzemények a város sűrűn lakott (belvárosi) területein fognak közlekedni, ezzel csökkentve a lokális légszennyezettséget. A közeljövőben még várható hasonló típusok érkezése, ugyanis 2035-re teljesen elektromos hajtásúvá kívánják tenni a helyi közösségi közlekedést.


Villanytacskók Krakkóba


Kraków [Krakau, Krakkó] | Lengyelország – 2020. május 25-én az MPK Kraków és a Solaris képviselői aláírták a szerződést, melynek értelmében 50 elektromos busz kerül a dél-lengyelországi városba. A meglévő 28 elektromos buszt 2017-ben és 2018-ban szállította a legnagyobb hazai buszgyár, ezen felül érkezik további az 50 darab 18 méteres csuklós autóbusz. Petros Spinaris, az Solaris vezérigazgatója elmondta: „Büszkék vagyunk rá, hogy jelentősen növelhetjük Krakkó levegőjének a minőségét.” Az új szerzemények a város sűrűn lakott (belvárosi) területein fognak közlekedni, konkrétabban a Három bárdról elnevezett körgyűrűt (aleja Juliusza Słowackiego, aleja Adama Mickiewicza, aleja Zygmunta Krasińskiego) keresztező négy vonalon, ezzel csökkentve a lokális légszennyezettséget. A közeljövőben még várható hasonló típusok érkezése, ugyanis ötödik helyen végzett a város a „Green captial of Europe 2022” versenyen, amelyen fontos szempont volt a szándék, hogy teljesen elektromos hajtásúvá kívánják tenni a helyi közösségi közlekedést.


Villanytacskók Krajovába


Craiova [Krajova, Királyi] | Románia – 2020. április 28-án a RAT Craiova és a Solaris képviselői aláírták a szerződést, melynek értelmében 16 elektromos busz kerül a délkelet-romániai városba. A jelen rendelésben csak 18 méteres csuklós autóbuszok szerepelnek. A kocsik a lengyel piacra kerülő társaikhoz hasonlóan 240 kW teljesítményű agymotorral érkeznek, melyeket a Solaris High Energy névre keresztelt akkupakk táplál majd elektronokkal. Szintén a belföldön értékesített járművekhez hasonlóan ezek is légkondicionáltak, teljes hosszban alacsonypadlósak, fedélzeti wifivel és USB-portokkal lesznek ellátva. Krajova a második román város Kolozsvár után, amelyik a Solaristól vesz elektromos autóbusz. Az új szerzemények a város sűrűn lakott (belvárosi) területein fognak közlekedni, ezzel csökkentve a lokális légszennyezettséget. A közeljövőben még várható hasonló típus érkezése, ugyanis hosszútávon elektromos hajtásúvá kívánják tenni a helyi közösségi közlekedést. 


Vizestacskók Rómába


Roma [Róma] | Olaszország – 2020. elején az ATAC és a Solaris képviselői aláírták a... na jó, nem. Negyedszerre már  nekünk sem vicces ugyanazt bemásolni.
Sőt éppen az ellenkezője igaz: az olasz főváros először 2019. januárjában írt ki pályázatot hidrogénnel üzemelő üzemanyagcellás autóbuszok beszerzésére, ám jelentkező hiányában eredménytelen lett. A 2020. elején kiírt tender pontosan emiatt nem hozott eredményt. Ez annak fényében különösen érdekes, hogy eközben Bolzano városába fog szállítani 12 ilyen járművet. A 3eMotion program nem igazán hozta a várt eredményeket az elmúlt 20 évben, a résztvevő városok jellemzően néhány járművet ugyan megvásároltak és hatalmas ünnepély keretében átadtak az utazóközönségnek, de a projekt utána jellemzően nem folytatódott. A római beszerzés teljes becsült költsége több mint 4 millió euró, ami járművenként nagyjából egy hagyományos busz négyszeresét, egyenként 280 millió forintot jelent. A költségek felét állná Róma városa, a maradékot az EU-s költségvetés finanszírozná.


Pályázatot készítenek elő


Berlin | Németország – Hosszú egyeztetések után a szenátus keddi ülésén született döntés a berlini S-Bahn-hálózat Stadtbahn (S3, S5, S7, S75) és Nord-Süd (S1, S2, S25, S26) nevű vonalcsoportjaira szóló koncessziók pályázatainak kiírásáról. A pályázatot 4 részpályázatként hirdetik meg és bármilyen kombináció megengedett lesz: a részpályázatok közül 2 a járművek szállítására és 30 éves üzemeltetésére, 2 pedig a vonalcsoportok 15 éves üzemeltetésére vonatkozik. Ebből adódóan az új járművek tulajdonosa a két tartomány – Berlin és Brandenburg – által alapítandó cég lesz, az üzemeltetésért pedig akár a MÁV-csoport is jelentkezhet. A két vonalcsoportra összesen 1308 kocsinyi (ez 327 Halbzugra való) fixen megvásárolandó és a jövőbeni sűrűbb menetrendekhez szükséges 852 kocsinyi opciós járművet kívánnak beszerezni. A jelenlegi dolgozókat a nyertes pályázónak kötelessége lesz átvenni, valamint a bérezés és az utánpótlás-képzés területén is garanciákat várnak majd el. A jelenleg meglévő telephelyek mellett két újat is szerepel a tervek szintjén. Üzemkezdet időpontjának a Nord-Süd esetében 2027 december, a Stadtbahn esetében pedig 2028 február került meghatározásra az eredetileg tervezett 2030 március és 2026 szeptember helyett. Regine Günther, a környezetért, közlekedésért és klímavédelemért felelős szenátorasszony kiemelte, hogy ezzel a lépéssel végre pont kerülhet a 2009 közepén kirobbant S-Bahn-krízis végére és egy új korszak köszönthet be.


Elbúcsúzott a legrégebbi dolgozó


Bratislava [Pressburg, Pozsony] | Slovensko [Die Slowakei, Szlovákia] – 73 éves korában, a pozsonyi közlekedési társaság (1986-ig DPMB, 1989-ig DPHMB, azóta DPB) kötelékében eltöltött 58 év után vonul nyugdíjba Štefan Kitka. Ennek a kiemelkedő életútnak a megkoronázásaként csütörtökön a muzeális Škoda-Sanos S200-as trolibusszal szerveztek a korábban villamos és trolibuszt is javító, valamint villamosvezetői jogosultsággal rendelkező szakembernek a városban szinte mindenhol megforduló különjáratot.



Fél évszázad a fülkében


Ústí nad Labem | Csehország – Több, mint fél évszázadnyi mozdonyvezetés után szintén a héten teljesítette utolsó szolgálatát Libor Vobořil, aki 1967 és 2020 között erősítette a ČSD majd a ČD Ústí nad Labem-i telepállomását. Kollégái az utolsó napján egy "Következő állomás: Boldog nyugdíjas" feliratú transzparenssel várták az utolsó méterein, melyről a ČD hivatalos oldalán egy rövid videó is szerepel.



Távolságibb motorvonat


Erlen | Svájc – Még csak gyári tesztelés alatt áll, de már önerejéből mozog a BLS hatrészes, egyre többször FLIRT 4-ként hivatkozott típusának első darabja. A képek alapján ugyan a szokásosnál kevesebb ajtóval rendelkezik, de várhatóan decemberben a távolsági járatok piacára visszatérő svájci magánvasút utasai számára nem jelent majd problémát a relatív kevés számú ajtó. Annyit viszont már most elárultak, hogy lesz saját BLS-es neve a típusnak, de ezt majd csak az év későbbi szakaszában fogjuk megismerni.



Újra jár villamos Barrandovra


Prága | Csehország – Elkészült a komplex pályafelújítási projekt Hlubočepy és Sídliště Barrandov végállomás között, így hamarosan ismét a villamosoké terep a prágai villamoshálózat egyik legújabb szakaszán. A délnyugati ág felújításának újabb szakasza következik, most a Smíchovské nádraží és Hlubočepy közötti szakasz újul teljes erővel, így az eddig is közlekedő X12-es villamospótló is terelt útvonalon fog közlekedni (a Nádražní helyett a Dobřišská utcán) és nem érinti a Smíchovské nárdraží és ČSAD Smíchov megállóhelyeket. A pótlóbuszra a Na Knížeci megállóhelyen lehet átszállni. A barrandovi lakótelepen egyelőre a 32-es jelzésű rendkívül viszonylat közlekedik, egy személyben pótolva 4-es, 5-ös, 12-es és 20-as viszonylatokat és az éjszakai 94-es villamost.



Immár biztos: indul a forgalom a Negrelli-viadukton


Prága | Csehország – Minden próba sikeresen zajlott, így a tervezettek szerint, a vasúti átkelő 170. évfordulóján már menetrend szerinti vonatok is fognak közlekedni rajta. A felújítással gyorsabb lesz az eljutás Prága északi elővárosi területeire a Moldva folyó mentén. A rekonstrukció előtti állapothoz képest a menetrend szerinti menetidő az első fordulóállomásig (Kralupy nad Vltavou) ugyan csak 1 perccel lett rövidebb, ám az új felépítménnyel az ideiglenes lassújelek megszüntetésre kerültek és a hídszerkezet is stabil, időtálló lett (a prágai hidak kálváriájáról írtunk itt, itt, és itt). Az eddig kerülő útvonalon közlekedő S4-es jelzésű vonatok viszont a továbbiakban nem érintik Praha-Libeň és Praha-Holešovice állomásokat, ezzel 7 perccel hamarabb hagyják el a cseh főváros határát a Masarykovo nádražíról indulva. Az ideiglenes Praha-Bubny Vltavská végállomás is megszűnik, így a Kladno felé tartó vonatok (S5, R45) is újra a belvárosi pályaudvarról indulnak. A Negrelli-viadukton közlekedő személyvonatok ezentúl a Vltavská metróállomástól 250 méterrel távolabb fekvő Praha-Bubny állomáson állnak majd meg 2020. június 1-től.  Az átépítés majdnem 3 évet vett igénybe és 1 433 478 260 cseh koronába került, melyből bő 990 milliót Európai Uniós pályázaton nyert a beruházó Spárva Železnic (volt SŽDC).


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Svájc – Lassan beindul a nemzetközi forgalom is Svájc és szomszédjai között. Egyes TGV Lyria vonatok már május 11 illetve 18-ától ismét közlekednek Svájc és Franciaország között, míg a Németország felől bejáró ICE-viszonylatokat május 25-én indította be ismét az SBB és a DB. Szintén 25-étől járnak Ausztria és Svájc között a regionális vonatok Bregenz - St. Margrethen és Feldkirch - Buchs útirányon. A távolsági vonatoknak, így a Bécs és Zürich között közlekedő railjeteknek és a Graz - Zürich útvonalat járó Transalpin EC-nek, valamint a Bécs–Brno–Prága útvonalú railjeteknek még június 2-ig várnia kell, de utána ismét korlátozások nélkül közlekednek majd.

Ausztria – Az ÖBB is állítja vissza a távolsági forgalom eredeti menetrendjét, így május 18-ától már a itt is szinte korlátozások nélkül közlekednek a vonatok. A nemzetközi átjárásokra még egy kicsit várni kell. Mint fentebb írtuk, a svájci átmenet június 4-én indul be ismét, június 8-tól a München–Bregenz–Zürich EC-k, 14-től a Linz–Prága IC-k, 15-től pedig a München–Innsbruck EC-k következnek. Az olasz útirány újranyitásáról egyelőre nincs döntés, de a nightjet-hálózat nagyobbik része június végén közlekedik majd újra. Az éjszakai vonatok elindítását az ÖBB jelenleg június 26-ától tervezi, amelyekre már jegyet is lehet venni. A magyarországi átmenet és a Budapestről induló éjszakai vonatok újraindulása egyelőre szintén bizonytalan.

Frankfurt am Main | Németország – Ma indul újra a traffiQ éjszakai hálózata és egyből teljes teljesítménnyel. Ezzel párhuzamosan újra megnyit a főpályaudvari villamosmegállóban és a Hauptwache metróállomási infópont és a Bockenheimer Warte állomáson található ServiceCenter, ahol többek között a pótdíjazási ügyeket lehet intézni. Egyelőre továbbra sem közlekedik az Ebbelwei-Expreß, ahogy a schwanheimi közlekedési múzeum sem látogatható. Az orrot és szájat eltakaró maszkot, sálat vagy kendőt továbbra is viselni kell a járatokon.

Sehnde-Wehmingen | Németország – Május 31-től megnyitja kapuit a Hannoversches Straßenbahn-Museum, de a bevezetett biztonsági feltételek miatt az épületekben és a járműveken kötelező az arc eltakarása, bármilyen felsőlégúti megbetegedés és a 14 napon belüli külföldi tartózkodás pedig kizárja a múzeum meglátogatását, valamint a bisztróban fogyasztás esetén meg kell adnunk az elérhetőségünket is – tehát a Ferencz József Földalatti Villamos Vasút 12-es pályaszámú motorkocsiját mostanában nem fogjuk tudni turistaként megnézni.

Bécs | Ausztria – 11 hétnyi zárva tartás után május 30-án 9-kor újra kitárja kapuit a bécsi közlekedési múzeum, a Remise. A pénztárnál egy üvegfalat helyeztek el a dolgozók védelmét segíti, az épületben a látogatóknak kötelező az arc eltakarása és a shopban sincs önkiszolgálás.

Berlin | Németország – A MOIA után a BerlKönig is újraindul június 1-jén 16:00-tól, mint publikus szolgáltatás. A március 25. óta alkalmazott szolgáltatási terület megmarad, így a régen várt bővítés is megvalósul.


Németország – Folyamatosan látja el a buszait a DB Regio a vezetőtéri ajtónál a járművezetőt az utastól elválasztó műanyaglappal, hogy minél gyorsabban újra bevezethessék az első ajtón történő felszállást és a járművezetői jegyértékesítést, ezáltal az első üléssorok is újra használhatóak lesznek. A teljes buszflotta várhatóan július végére kapja meg a kiegészítést, mivel az alapanyagok egy része korlátozottan elérhető. Természetesen a megoldás minden típus esetében megfelel a hatályos előírásoknak, amit a hatályos jogszabályoknak megfelelő, tanúsított technológia szerint építenek be a garázsokban.

Bár a képen egy Iveco vezetőfülkéje van, szinte bármelyik típusra alkalmazható a megoldás.
Budapesten a teljesen zárt fülkék ellenére még mindig le van zárva a buszok és egyes villamosok eleje.
(fotó: Jan Kowalski / DB AG)

Európa – Csütörtök óta közlekednek a FlixBus egyes német, lengyel és osztrák útvonalú járatai, de a fennálló egészségügyi ajánlások és korlátozások a városi járatokhoz hasonlóak. Utascsere csak a buszok hátsó ajtajánál lehetséges, a járművezető és az utaskísérő mögötti sor pedig nem használható utazásra, átmenetileg nincs fedélzeti ellátás és a fedélzeti mellékhelyiség sem használható.
Az újrainduló vonalak:
  • Berlin–Hamburg–Kiel
  • Berlin–München
  • Frankfurt–Nürnberg–München
  • Duisburg–Düsseldorf–Köln–Stuttgart–München
  • Berlin–Chemnitz
  • Frankfurt–Köln–Düsseldorf - Essen
  • Berlin–Halle
  • München–Freiburg
  • Berlin–Dresden
  • Berlin–Leipzig
  • Berlin–Erfurt
  • Köln Flughafen–Dortmund–Bremen–Hamburg
  • Berlin–Nürnberg–Stuttgart–Tübingen–Reutlingen
  • Klagenfurt–St. Michael–Wien–Linz–St. Michael–Graz
  • Amsterdam–Duisburg–Düsseldorf–Leverkusen–Köln–Siegen–Giessen–Chemnitz–Dresden–Wrocław–Katowice–Kraków–Rzeszów–Przemyśl–Medyka
  • Warszawa–Poznań–Świebodzin–Berlin SXF–Berlin Südkreuz–Berlin ZOB–Hamburg
  • Warszawa–Radom–Kielce–Kraków–Zakopane
  • Szczecin–Berlin Tegel–Berlin ZOB
  • Warszawa–Konin–Poznań–Berlin SXF–Berlin Südkreuz–Berlin ZOB–Hannover–
    Dortmund–Bochum–Essen–Duisburg–Düsseldorf–Leverkusen–Köln–Bonn
  • Medyka–Przemyśl–Rzeszów–Kraków–Katowice–Wrocław–Cottbus–Berlin SXF–
    Berlin Südkreuz–Hamburg–Bremen
Június 3-án következnek az olasz útvonalak:
  • Milano–Parma–Bologna–Firenze–Poggibonsi–Siena–Bettolle–Roma–Caserta-Casagiove–Napoli
  • Treviso–Venezia–Padova–Prato–Firenze–Roma
  • Milano–Bologna–Firenze–Siena–Roma
  • Agrigento–Canicattì–Caltanissetta–Enna–Catania–Messina–Villa San Giovanni–Rende–Sala Consilina–Salerno–Napoli–Roma–Siena–Firenze–Milano–Torino
  • Cariati–Mandatoriccio–Pietrapaola–Calopezzati–Mirto Crosia–Rossano–Corigliano–
    Bivio Cantinella–Sibari–Firmo–Mormanno–Fisciano–Roma Tiburtina Bus station–Perugia
  • Torino–Milano–Bergamo (Aeroporto Orio al Serio)–Verona–Venezia Mestre–Udine
  • Udine–Venezia (Marco Polo Aeroporto)–Venezia Mestre–Gardaland–Peschiera del Garda–Bergamo (Aeroporto Orio al Serio)–Cormano–Milano–Torino
  • Bolzano–Trento–Bergamo (Aeroporto Orio al Serio)–Milano (Aeroporto Linate)–Milano–Genova
  • Cariati–Mandatoriccio–Pietrapaola–Calopezzati–Mirto Crosia–Rossano–Corigliano–
    Bivio Cantinella–Sibari–Bologna–Milano–Bergamo–Brescia
  • Crotone–Strongoli Marina–Torre Melissa–Cirò Marina–Torretta Crucoli–Cariati–
    Pietrapaola–Mirto Crosia–Sala Consilina–Roma
  • Roma (Aeroporto Fiumicino)–Roma (Aeroporto Ciampino)–Roma–Benevento–Andria–Bari
  • San Giovanni Rotondo–Manfredonia–Foggia–San Severo–Pescara–Roma–Roma (Aeroporto Ciampino–Roma (Aeroporto Fiumicino)
  • Bari–Napoli
  • Milano–Parma–Reggio Emilia AV–Bari–Monopoli–Fasano–Brindisi–Lecce

A zöld FlixTrain vonatok továbbra sem közlekednek, azok újraindulására a „gazdaságilag indokolható” időpontig várnak. Az egy másik kérdés, hogy a Köln–Hamburg és a Köln–Berlin járatokat korábban üzemeltető BahnTouristikExpress biztosan nem kíván kooperálni, a Berlin–Stuttgart járatokért vasútvállalatként felelős Leo Express sem túl stabil partner. Úgy tűnik, egyelőre inkább a jövőbe vetett hit tartja felszínen a vonatos üzletágat, mint a valós igények kiszolgálása.

Prága | Csehország – A 2020. március 28-án leállított prágai sikló (Lanová dráha na Petřín), május 30-tól teljes kapacitással várja az utazóközönséget. Első lépésként május közepén indult újra bő egy hónapos leállás után, ám ekkor még járművenként a 100 helyett 30 fős kapacitással és a középső állomáson (Nebozízek) megállás nélkül áthaladt. Május 30-tól azonban az alap (napközben 10 perces) követéssel és létszám- és megállási korlátozás nélkül közlekedik.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.