2020. 05. 08.

Hétvégi gyors – 2020. május 2-8.

Alacsonyból magas lesz. Éledezik a ČSA. Kész az első SlovakPanter. Városi és nagyvasúti mérföldkövek Stuttgartban. Kék helyett zöld lett a felújított Re 465-ös. Forgalomban az újabb Tramino-széria. Hírösszefoglalónk.


Megállóépítés miatt zárva


Ostrava | Csehország – Május 4. és június 18. között a Nádražní utca közepén vezetett Náměstí Svatopluka Čecha nevű, alacsony és keskeny megálló és az utca teljes átépítése miatt korlátozzák a forgalmat. Az 1-es, 2-es és 18-as villamosok Přívoz, Hlučínská végállomásra, a 8-as villamos a Moravská Ostrava, Plynárny végállomásra közlekednek. A főpályaudvarhoz a 101-es, 102-es, 106-os és 108-as trolikkal – amikor éppen önjáró jön, mert dízelbusz is lehet – lehet eljutni a Sad Boženy Němcové megállóban átszállva. Külön pótlóviszonylat nem közlekedik, mivel a közúti forgalmat is korlátozzák. A részben EU-támogatásból finanszírozott beruházás június 30-ra kell elkészüljön, ekkortól a Nádražní utca forgalom- és zajcsillapított terület lesz és a villamos pályája is korszerűbbé válik.

Villamos biztosan nem, de trolibusz is csak korlátozottan jön erre másfél hónapig
(fotók: Adorján Péter)


Kész az alagút és a híd


Stuttgart | Németország – Elkészült a Stuttgart 21 utolsó alagúti szakasza is, ezzel egy fontos mérföldkőhöz érkezett a sokat vitatott projekt. Az összesen 59 kilométernyi alagútból 50 már elkészült. A szerdán megérkezett Fildertunnel a repülőteret kapcsolja majd be az új főpályaudvarra, a menetidő pedig 8 perc lesz oádig. Hatalmas ünneplésre nem került sor, de minden résztvevő megpróbált a lehetőségekhez mérten gratulálni egymásnak.


Egy másik repülőtéri kapcsolat is épül a városban, az U6-os Stadtbahn-vonal 2021 decemberében hosszabbodik majd a jelenlegi végállomás, Fasanenhof felől a vásárvároshoz és a repülőtérhez. Ehhez az elmúlt hétvégén az A8-as autópályát is le kellett zárni majdnem két napra, mivel a 130 méter hosszú, szénszálas merevítésekkel ellátott vasbeton ívhíd végleges helyére szállítását csak az útpálya lezárásával lehetett megoldani. Az 1500 tonnás szerkezet 4,7 méterrel van az autópálya felett, az ív magassága 8,5 méter és a 72 szénszálból készült oldalsó tartóelem mindössze 32 milliméter átmérőjű, így szinte észrevétlenül "lebegteti" a hídpályát. Akit érdekel a teljes folyamat, megtekintheti egy két és fél órás videóban.



Československo je skutečné!


Plzeň [Pilzen]/Trnava [Nagyszombat] | Česko [Csehország]/Slovensko [Szlovákia] – Tavaly már két csak végmodulokat tartalmazó prototípus megjárta a velimi tesztpályát, de a ŽOS Trnava közben gyártja a modulokat. Petr Brzezina, a Škoda Transportation elnöke elmondta, hogy jelenleg 8 különböző készültségi fokú egység van a szlovák partnernél. A hárommodulos 661-es és a négymodulos 660-as sorozat alatt is három hajtott forgóváz lesz, ami a jó gyorsítóképességet biztosítja egészen 160 km/h-ig. A két éves szállítási határidő ugyan már letelt, az első darabok jó esetben év végén állhatnak szolgálatba.

Összesen 25 SlovakPanter [Szlovák Párduc] épül
(fotók: Škoda Transportation)


Rettentőzöld felújítás


Bern | Svájc – Rikító zöld fényezésével illeszkedik ugyan a jelenlegi BLS-arculatba, de a klasszikus kék szín után meglehetősen markáns változás állt be a cég első felújított 465-ösönek megjelenésében. A svájci vasúttársaság az 1994-1997 között az SLM-től beszerzett 7000 kW teljesítményű gépeinek felújításához fogott hozzá, amelyek közül csak az egyik a külső megjelenés változása. A géptérben lévő elemek is megújultak, a mozdony pedig a TRAXX- és a Vectron-gépek távvezérléséhez szükséges rendszereket is megkapta. Emellett az autószállító vonatok és a leendő Golden Pass-vonatok közlekedtetése során szükséges Ethernet Train Backbone rendszert is beépítették. A Bönigenben található műhelyben végzett munkák során most a 465 011-es pályaszámú gép újult meg, a 18 mozdony felújítása gépenként 1 millió frankba kerül majd. Az első két gép – a 001-es és a 004-es – már márciusban elkészült, ezek reklámfóliát viselnek.

A felújított és markánsan megváltozott megjelenésű 465 011-es
(fotó: BLS)


Forgalomban az új


Braunschweig | Németország – A második szériaként megrendelt 7 Solaris Tramino első darabja május 6-án délben forgalomba állt a 3-as vonalon. A városban az egzotikusnak számító 1100 mm nyomtávú vágányokon gördülnek a villamosok, a Tramino az 1977-ben és 1981-ben az LHB-tól beszerzett pótkocsis szerelvényeket váltják, így elérjék a teljesen akadálymentes szolgáltatást. A 2015-ös és a 2019-es típusok között összesen 180 különbség van, ezek nagyja viszont csak a lemezek alatti, leglátványosabb a dobogóra helyezett ülések eltolása és a korábbi 70 helyett 50 százalékosan sötétített oldalüvegek.

Az átadáson a legrégebbi, még forgalomban lévő típus mellett.
Marlen Wiegel vezethette az első utasszállító járatot, mellette a BSVG vezetősége: Ulrich Markurth, Frank Flake és Jörg Reincke

Az utastérben a dobogóra helyezett ülések szándékosan el vannak tolva egymáshoz képest
(fotók: BSVG)


Villanytacskók határon belülre


Lubin | Lengyelország – Az önálló Solaris első vásárlója, Lubin városa ismét a hazai piacról szerzi be autóbuszokat. A 32 millió lengyel złoty értékű megrendelés nem csak a 12 darab elektromos Solaris Urbino 12 electric buszt foglalja magában, hanem 7 töltőállomást és a járművek karbantartását is. A járművenkben 116 kWh-s Solaris High Power névre keresztelt akkupakkokat a kiépített töltőpontok úgy tudják tölteni, hogy egy időben két járművek 40 kW-os, egyet pedig 80 kW-os gyorstöltéssel, pantográfon keresztül. A buszok utasterében a már-már szokásos USB-portokon túl készpénzzel és kártyával is igénybe vehető jegyautomaták is lesznek. A mostani szerződés leszállítási határideje 2022 első fele, azonban a városban most is találhatóak tacskós elektromos buszok: 2019 év végén állt forgalomba 20 darab szóló és 15 darab csuklós elektromos Solaris.


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Prága | Csehország – A ČSA (České aerolinie) több járatát is újraindítja május közepén. Első lépésként a következő célállomások várhatóak május 18-tól: Amszterdam, Frankfurt am Main, Párizs és Stockholm. Egy héttel később, május 25-től keleti célállomások csatlakoznak, így Kijev, Odessza és Bukarest került vissza a cseh légitársaság térképére. A legsűrűbb útvonal természetesen a párizsi lesz napi három pár járattal, de Amszterdamba is indul heti 13 járat Prágából. A légitársaság egyelőre nem nyilatkozott a maszkviselési szabályairól, de a jegyárakról már igen, amelyek a vírushelyzet előtti szinten maradtak. A Václav Havel repülőtér egyelőre nem túl forgalmas, a Belavia, a Bulgaria Air és a KLM kivételével csak teherforgalom van. A budapesti járat újbóli elindulása egyelőre szintén ismeretlen mint a ČSA, mint a Ryanair részéről.

Vallónia | Belgium – Továbbra is érvényben maradnak a kialakított korlátozások Vallóniában. A Beglium déli felén a közúti közösségi közlekedésben illetékes TEC újabb részletes utasszámlálást végez május első heteiben, ám az iskolák zárva tartása miatt az iskolaszüneti menetrend egyelőre május 17-ig biztosan érvényben marad. A kapacitásbeli limitek is tovább élnek, így egy szóló buszon legfeljebb 12 fő, csuklós autóbuszon 19 fő, míg villamoson maximum 20 fő tartózkodhat.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.