2020. 05. 01.

Hétvégi gyors – 2020. április 25.-május 1.

Újabb kompetencia-központot épít a Stadler. Megújulnak a cseh hálókocsik. Viheti a CRRC a mozdonygyárat. Villamosokat vesz Sacramento és Krakkó. Újra nyit a Leo Express. Nem elég a Stadlerből. Zöldebbnél is zöldebb lesz Havířov közlekedése. Hosszabb lett a kék metró – Bangkokban. Két év alatt elkészült a felüljáró Ostravában.


Futóműves üzemet kap Németország


Schönwalde-Glien | Németország – A Berlintől észak-nyugatra fekvő település Perwenitz nevű részén ősszel kezdi átépíteni a Stadler a közel 12.000 négyzetméteres, jelenleg használaton kívüli csarnokot, hogy futóműveket gyártó és javító üzemet hozzon létre. Ezzel a lépéssel nem csak 60 új munkahelyet hoznak létre, hanem a Németországban általuk karbantartott járművek is gyorsabban kerülhetnek vissza a forgalomba a lerövidülő szállítási utak miatt.

Winterthur és Szolnok után Brandenburgban is lesz egy futóműves központ
(vizualizáció: Stadler)


Korszerűsödő hálókocsik


Prága | Csehország – Mintegy 137 millió cseh koronát költene el a ČD, hogy megújítsa a hálókocsiflotta kisebbik részét adó klasszikus darabokat, a WLABmee823 sorozatot. A legutóbb 2000-2001 folyamán főjavított, eredetileg 1987-ben Bautzenben gyártott kocsikra az utóbbi évekvben reneszánszát élő éjszakai vonatok miatt van szükség, de a klíma hiányát inkább apróbb változtatásokkal kívánják ellensúlyozni.Az ágyak, burkolatok és szaniterek teljes cseréje mellett a fülkék mosdói és az árnyékolók is megújulnak. Új LED-alapú világítás, hálózati csatlakozók, WLAN, új ajtók és digitális útiránytábla kerül a kocsikba. A felújításra két éve lesz a nyertesnek és egyszerre legfeljebb kettő kocsit tud nélkülözni a ČD. Az ÖBB-től használtan beszerzett Bcmz834 sorozatú fekvőhelyes kocsik a jövőben zárt rendszerű WC-t és WLAN-t is kapnának, a tender előkészítése jelenleg folyamatban van. Jelenleg a 9 Bcmz és a 9 WLABmee mellett 12 WLABmz alkotja a cseh éjszakai kocsiparkot.


Pecsétes engedély: rendben


Kiel | Németország – A Bundeskartellamt [Szövetségi Versenyhivatal] is engedélyezte a CRRC-nek, hogy megvásárolja a Vossloh AG-tól a tolatómozdonyok gyártásával foglalkozó kieli üzemet. A vizsgálatok megállapítása szerint a tulajdonosváltás nem fenyeget dömpingárakkal és a termékek eddig sem voltak kelendőek a piacon, de az engedélyekkel rendelkező járműsorozatok miatt könnyebb dolga lehet az eddig csak alsóbbrendű szereplőnek számító kínai vállalatnak.


Fiatalít a SacRT


Sacramento, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – 100 millió dollár értékben vásárol 20 darab Siemens S700 típusú, alacsonyadlós villamost a Sacramento Regional Transit, hogy kiválthassa a legöregebb Siemens-Düwag U2A-kat. A gyártást a helyben lévő Siemens-üzem végzi majd.


Érkeznek a cápák


Kempten | Németország – Megérkezett a DB-hez Bajorországba az első két 633-as sorozatú PESA LINK, miután az EBA megadta a fogalomba állításhoz szükséges engedélyt. Az Allgäu régió vonalaira összesen 26 háromrészes egységet rendelt a német államvasút, bár korábban nem voltak teljes mértékben megelégedve velük. Eddig 46 darabot szállítottak le a 2012-ben kötött keretszerződés terhére, de a hesseni 3 kétrészes és 7 háromrészes, valamint a dortmundi 20 kétrészes és 16 háromrészes nem a megbízhatóság és a zajtalanság mintapéldája volt eddig.


Helló, Leo!


Prága | Csehország – Újraindítja belföldi járatait a Leo Express. A cseh magánvasúti vállalat március közepén csökkentette szolgáltatásainak körét, de így is úgy tűnt, hogy elfogyhat a pénze idő előtt. A dolgok végül jó irányt vettek, így 2020. május 1-jén elindulhat a jelenlegi egy párnál több fekete vonat is Csehországban. Prága és Bohumín között marad az egy pár vonat, míg a cseh fővárosból Staré Město u Uherského Hradiště állomásra napi egy vonat, ellenirányban pedig két délutáni/kora esti vonat fog közlekedni. A nemzetközi vonatok egyelőre továbbra sem járnak a cseh-szlovák határok zárvatartása miatt, de azok megnyitása esetén a korábbi Prága – Kassa vonatok mellett valószínűleg a tervek szerint elindulnak majd a Prága – Olomouc – Pozsony vonatok is.


Jöhet a Lajkonik II


Krakkó | Lengyelország – Az 50 darabos Lajkonik-széria forgalomba helyezéséhez szükséges papírjain még szinte meg sem száradt a pecsét, újabb szerződést nyert el a Stadler. Az MPK Kraków 60 darab Lajkonik II fantázianevű villamosra kiírt tenderén egyedüli indulóként győzedelmeskedett a svájci gyártó, ahova a hivatalosan TANGO sorozatú járműveket ajánlott. A 120 millió svájci frank értékű keretszerződés alapján első körben 35 villamos érkezik majd 2023 közepén a Kis-lengyelországi vajdaság székhelyére. A háromrészes, nyolctengelyes alacsonypadlós villamosokat 75 ülő és 138 álló utasra méretezték, az utascserét az 1,4 méter széles ajtók gyorsítják, az audiovizuális utastájékoztatás mellett jegykiadó automata, utasszámláló berendezés, klíma és USB-töltőaljzatok is kerülnek a fedélzetre. Ugyan mindegyik Stadler-villamos megkapja a rendszer előkészítését, de egyelőre csak kettő járműbe kerül majd bele a 3 kilométeres önjárást biztosító akkumulátor.

Az első két krakkói TANGO még csak próbafutásokat végez, de már a második sorozatot rendeli a városi cég
(fotó: Stadler)


Már az Euro 6 sem elég tiszta?


Havířov | Csehország –  A Morva-Sziléziai Kerület 9 terület járataiért felel, ezeket csoportban szokta meghirdetni, de Havířov és környéke most két külön eljárásban került meghirdetésre. A Havířovsko 1 nevű csoportba egy kivételével az összes eddigi vonalat belerakták, a 10 évre szóló szerződést a ČSAD Havířov nyerte el 48,92 CZK/km (~640 HUF/km) árfolyamon. Ehhez a szerződéshez 50 autóbusz szükséges és a megszokottnak tekinthető CNG-s hajtással. A régi-új üzemeltető hamarosan kiír egy pályázatot 23 alacsonypadlós, 11,5 és 13 méter közötti hosszúságú autóbuszra, amihez 126,5 millió koronát jelölt meg mérnökárként. Az eredményes pályázat feltétele, hogy idén december 10-ig le is legyenek szállítva a buszok. A Havířovsko 2 nevű szerződés – melyet szintén a 3ČSAD helyi tagja nyert – egy kétéves szerződés, amely kizárólag a Havířov–Ostrava viszonylatra szól, mivel itt a 2023 decemberi menetrendváltástól a mostani CNG-s helyett hidrogénes meghajtást szeretne a megrendelő látni. Ezért a szerződésért kilométerenként 47,91 koronát (~625 forint) kap a zöld-fehér cég. A régióban kizárólag CNG-s autóbuszok közlekednek, amiket a környezetvédelmi minisztérium támogatásával szereztek be néhány éve mintaprojektként.

Havířov és Ostrava között a mostani CNG-s buszoknak már csak néhány évük van.
Adorján Péter tavaly nyári képén a ČSAD Karviná egyik CNG-üzemű Scania Citywide Suburban LE busza érkezik az ostravai főpályaudvarra, ugyanilyen típus van a 3ČSAD-csoport mindegyik tagjánál üzemben.


BEG koncessziók jönnek-mennek


München | Németország – Eredményt hirdetett a Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) a Franken-Südthüringen nevű hálózat pályázatán: továbbra is a DB Regio üzemeltetheti a vonatokat 2023 decemberétől 12 éven át. A hálózatba a következő viszonylatok tartoznak:
  • Nürnberg – Erlangen – Bamberg – Lichtenfels – Coburg
  • Lichtenfels – Kronach – Saalfeld
  • Bamberg – Schweinfurt – Würzburg
  • Bamberg – Coburg – Sonneberg (VDE 8-on keresztül)
  • Coburg – Erfurt (VDE 8-on keresztül)
A VDE 8-on közlekedő vonatok esetében a szokásos nyomásállóság és az ETCS mellett 190 km/h üzemi sebesség volt megkövetelve a legalább 600 ülőhelyes szerelvényekhez, ezért oda hatrészes Siemens Desiro HC érkezik. A többi vonalra 360 ülőhelyes, csak 160 km/h-ra képes négyrészes Desiro HC érkezik, de Nürnberg és Bamberg között jellemzően dupla egységként közlekednek majd. Az évente megrendelt vonatkilométer-mennyiség 800 ezer kilométerrel 5,7 millióra nő a hálózaton.

Észak-Frankföld és Türingia határán javulnak a vasúti kapcsolatok

A jelenleg az Agilis által üzemeltetett Regensburg/Donautal hátlózatra ezen a héten írta ki a pályázatot a BEG, ide 2022 decemberétől 2036 decemberéig keresik az új üzemeltetőt. A koncesszió kezdetétől a csúcsidőben lesznek új sűrítő járatok, 2024-től pedig Nürnberg és Regensburg között óránként kell majd RE-t közlekedtetni és München helyett Plattling lesz a végállomás. A tavaly decemberben átadott Ingolstadt Audi megállóhelyet is félóránként kell majd kiszollgálni a második fázisban. Járművek terén a legöregebb elfogadható jármű gyártási éve 2008 lehet, de az új RE-re 2024-ben új járműveket kell hozni.

A Regensburg központú hálózat kevés vonalból áll, de fontos kapcsolatokat biztosít
(grafikák: BEG)


Terjeszkedik a BerlKönig BC


Berlin | Németország – Május 4-től újabb területet tár föl a taxi és a járati busz közötti rétegként hivatkozott BerlKönig BC, ami februárban indult volna. A sikeressége miatt Rudow mellett már Schönefeld Flughafen S-Bahn-állomáshoz is megrendelhető schulzendorfi modell koncessziójához csatlakozva indítják be a 323-as jelzésű viszonylatot. A finanszírozás fele részben szövetségi támogatáson alapul, ezért egyelőre csak év végéig biztosított a közlekedése. Az új vonal az U6-os metró Alt-Tegel végállomásához, illetve onnan rendelhető a területen belülre, ahol a rendszer a felmerülő igények szerinti optimális útvonalon közlekedteti a Taxi Innung által kiállított Mercede-Benz Sprinter alapú autóbuszt. A szolgáltatás természetesen akadálymentes.

A lilával bekeretezett területen általában csak a legközelebbi utcasarokra kell kisétálni
(grafika: BVG)


Megnyúlt a kék metróvonal


Bangkok | Thaiföld – Ugyan csak 2004 óta van üzemben a Blue Line, de kapacitást kellett növelni a frekventált vonalon. A Siemens kulcsrakész megoldásként adta át a helyi közlekedési vállalat számára: 28 kilométeren 19 állomást építettek, 35 háromrészes vonatot, a biztosító berendezést és a peronajtókat szállították. Emellett két járműtelepet láttak el a szükséges telekommunikációs berendezésekkel, amit a helyi ST Electronics szállított. A vonal korábban 20 kilométer hosszú és 320 ezer utas kapacitású volt, melyet most 500 ezerre növeltek. A szerelvényeket a bécsi üzemben gyártották és egyszerre 800 utasnak biztosít férőhelyet, megengedett sebességük 80 km/h.

Az Inspiro sorozat újabb taggal bővült
(fotó: Siemens)


Újra kerülő két vágányon


Ostrava | Csehország – Két év után teljesen megújult formában szolgálja a forgalmat a Vyškovická utca felüljárója, ami a nagyforgalmú Rudná utca és az Ostrava-Svínov és Ostrava-Kunčice állomások közötti vasútvonal felett található. A 80 millió cseh koronába kerülő beruházás 85 százalékát az EU Kohéziós Alapja támogatta a Közlekedési Operatív Programon keresztül. Május közepéig még le van zárva a közúti forgalom elől az új szerkezet, de utána kerékpárral is átjárható lesz a műtárgy.

Tavaly nyáron a villamos is egy ideiglenes szerkezeten közlekedett...
(fotó: Adorján Péter)

...tegnap pedig átvágták a szalagot az új felüljáró átadásán.
(fotó: DPO)


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Csehország – Vasárnap óta a nemzetközi járatok kivételével szinte minden belföldi távolsági vonat újra közlekedik, bár a kisebb forgalmú, főleg peremidőben kihasznált mellékágak nélkül. A ČD spagettitérképén jól látható, hogy a lakhelyelhagyási korlátozások feloldása miatt az utasok visszatérésével számolnak, bár a járműveket továbbra is fokozottan takarítják. A fedélzeti gasztronómia továbbra sem elérhető, ahogy a helyfoglalás sem, viszont a maszkviselési kötelezettség egyelőre megmaradt. Újra lehet jegyet venni a vonatszemélyzetnél és ellenőrzik is az utazási jogosultságokat.

A zöld vonalak az éves menetrend szerinti közlekedést jelölik, a barna vonalakon még korlátozásokkal kell számolni, a piros szín viszont jellemzően nemzetközi kapcsolatokat mutat
(grafika: ČD)

A nagy leállás alatt sem pihentek a ČD kocsifenntartással foglalkozó munkatársai, hiszen most a csökkentett járatszámok és vonathosszak mellett jutott idő közel 500 kocsi apróbb, üzembiztonságot nem befolyásoló hibáinak elhárítására. A világítás, a mosdók, rosszul működő ajtók és a megrongált burkolatok javítása után minden kocsit ózonos fertőtlenítésnek vetettek alá, mivel az nem hagy nyomot és ezzel is javítja a szubjektív komfortérzetet.

A cseh közúti regionális szolgáltatások terén szombat óta nincsenek érvényben a korábbi korlátozások, mint az első ajtó lezárása és a járművezetői jegyértékesítés és -ellenőrzés felfüggesztése. A Moravskoslezský kraj és a Královéhradecký kraj [Morva-Sziléziai és Királyváradi kerületek] volt az utolsó, ahol március 16. óta gyakorlati ellenőrzés nélkül lehetett utazni. Mostantól újra az első ajtón kell felszállni és megvenni vagy bemutatni az utazási jogosultságot. Itt is számítanak az illetékesek az utasok gyors visszatérésére, hiszen a jegyárbevétel az egyik fontos és nagy tétel a szolgáltatások finanszírozásában, illetve ezen adatok alapján rendelik meg a teljesítményeket.
A morva-sziléziai ODIS szövetség területén egyelőre arra kérik az utasokat, hogy előre kiszámolt, pontos összeggel fizessenek. Az ODISka nevű közlekedési kártyára átmenetileg legalább 100 Kč értéket lehet feltölteni, ezzel is segítve a ritkább automata-használatot. Év végére a teljes területen lehetőség lesz a járműveken is bankkártyával fizetni, ahogy a MůjODIS nevű telefonos applikációt is beüzemelik majd.

Mladá Boleslav – Hétfőtől újra üzemel Csehország legnagyobb munkahelye, a Škoda Auto. A városi járatok továbbra sem közlekednek, de a gyári dolgozók elszállításához új városi járatokat alkottak és a város környékén fekvő 21 településre is indítanak járatokat. Az elővárosokból 7 átadópontra érkeznek a járatok, innét pedig az autógyár négy pontjára lehet eljutni. A szokásos 6, 14, 18 és 22 órás műszakváltásokhoz igazodó menetrendek biztosítják, hogy ne kelljen saját autót használnia senkinek. A buszra felszálláskor mindenkinek érintésmentesen megmérik a hőmérsékletét és kötelezővé tették a kézfertőtlenítést is.

Németország – Ausztria, Csehország és Szlovákia példáját először csak ajánlva, majd több tartomány jogalkotásának, a Pro Bahn egyesület kérésének és a VDV ajánlásának engedve április 27-től kötelezővé tették a helyi és regionális közlekedésben a maszkviselést. A betartatása és a szankcionálása egyáltalán nem egységes, mivel tartományi-települési hatáskör, ezért bizonyos településeken még közterületen vagy kereskedelmi egységben is elvárt a használata. A menetrendek a következő két hétben minden közlekedési szolgáltatónál visszaállnak a tanítási napokon megszokott járatsűrűségre.

Svájc – Az elmúlt két hónapban minden közlekedési társaság igyekezett minimálisra csökkenteni a dolgozói és az utasai közötti találkozásokat, ennek eredményeként a kimutatások szerint a jogosulatlanul utazók aránya 10 százalék közelébe kúszott, amit az ellenőrzések visszaállításával kezelnek majd. Ehhez az első, április 27-ével életbe lépett visszasűrítések után Svácjban május 11-étől fogják folytatni az eredeti menetrendek visszaállítását. A vasúton az SBB, közúton pedig a PostAuto által koordinált menetrendi változásoknak köszönhetően május második hetétől sok helyen visszatér a megszokott menetrendi közlekedés. Mivel az országban az általános iskolák is ismét kinyitnak majd, így komoly szükség lesz a reggeli és délutáni iskolás járatokra is, amelyek beindítását szintén a szövetségi kormány által meghatározott ütemben tervezik.

Caxias do Sul | Brazília – A brazil Marcopolo és a dél-afrikai Aurratech összefogásával megvalósuló kísérletben vesz részt a Viação Ouro e Prata nevű busztársaság. A Fog In Place Onboard technológia a járművek belterébe száraz ködként juttatja be a fertőtlenítő hatású anyagot, ami így a nehezen elérhető helyekre is eljut, viszont nem károsítja az elektronikus eszközöket. A 20 percig tartó folyamat után 10 perccel már újra utasokat szállíthat a busz.

Füstnek látszik, de nem az. Irodák és élelmiszeripari üzemek esetében már bizonyított a megoldás.
(fotó: Marcopolo)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.