2020. 05. 06.

Itt a villamos! Hol a villamos?

Csehországban úgy adják-veszik egymás között a közlekedési cégek a villamosokat, mint máshol az élelmiszert. Emellett a fővizsgáztatáshoz kapcsolódó műhelykapacitás is egyre értékesebbé vált.





Kezdjük az események felgöngyölítését egy hamarosan eltűnő típussal, mely az 1998-as bemutatásakor már nem volt kiemelkedő teljesítmény, de olcsónak számított a piacon. Viszonylag kicsinek számít a maga 20 méteres hosszával és leginkább a szólóban közlekedő T3-asok akadálymentes kiváltására használható a Škoda 03T vagy később a fejlesztők közötti vita eredményeként Inekon 01 Trio néven ismert típus, nem is volt túlzottan sikeresnek mondható a 2006-ig 48, illetve 12 legyártott példánnyal. Bár az USA kisebb villamosüzemei is vettek belőle 11, illetve 16 darabot kétirányú verzióban Škoda 10T és Inekon 12 Trio márkanévvel 2001 és 2015 között. Az Inekon saját gyár hiányában a DPO főműhelyében gyártatta a cseh rendeltetésű villamosokat. A típus fő problémája az azóta megszűnt osztrák ELIN által épített elektronika, amihez manapság már nem kapni alkatrészt, ezért másik darabok kannibalizálása az egyetlen megoldás.

A PMDP 308-as pályaszámú Astra/Anitra a Főposta előtti megállóban, még 2017 májusának közepén.
Ugyan forgalomban van, de még idén szeretné leállítani a pilzeni cég.
(fotó: Halász Péter)

Ehhez folyamodott a brünni DPMB és az ostravai DPO is, mivel ebben a két városban van még 14 és 17 darabos flotta, amivel még egy ideig számolnak. Brnoba március közepén lett elszállítva a 306-os és 310-es pályaszámú darab, április végén pedig a 302-es talált új otthonra Ostrava főműhelyében 300.001 korona kifizetése ellenében. Az eladásra meghirdetett villamosok listája viszont bőséges, a tavaly leállított 304 és 305 mellett a még forgalomban lévő 303, 307, 308 és 309 is vihető.

Mindkét villamos az 1999-es első szériából való, így nagyrészt felhasználható egymáshoz.

Természetesen nem fog megszűnni Pilzenben a villamos, mivel a Krnovské opravny a strojírny s.r.o. (KOS) április 24-én kapott megbízást a meglévő 9 mellé további 5 EVO2 típusú, teljesen alacsonypadlós villamos legyártására. A rendelést október és december között kell leszállítani, ezt 163,75 millió korona ellenében vállalta a KOS. A nyertes kilétéből látható, hogy ezek is főműhelyi összeszerelésűek lesznek

A korábbi VarioLF-szériától a fehér lámpakeret alapján különböztethető meg legegyszerűbben a korszerűbb EVO2.
(fotó: Pragoimex)

Emellett Brno számára is készülnek ilyen villamosok, szám szerint 7, és azokat a helyi főműhely szereli készre. Az első két darab már április vége óta forgalomban van.

A brnói 1822-es április végén vesztette el a korábbi maszkos sárkány kinézetét, így a normál piros-fehér színében közlekedik. A közönség érdeklődése miatt a 1823-as viszont hosszútávon lesz sárkánypikkelyes.

Mivel Brno mellett Olomouc a másik város, ahol normál üzemmenet mellett is szükséges a kétirányú képesség, még 2013-ban érkezett 14 darab VarioLF+/o, ezek szóló másfélirányú villamos, amiket B-B csatlással közlekedtetnek a 3-as és 5-ös vonalakon. 2016-ban kezdődött meg az EVO1-széria beszerzése Alamócban, végeredményben 5 egyirányú és 3 másfélirányú villamos beszerzésével. Ehhez a megrendeléshez csapták most hozzá a két éve lebegtetett negyedik másfélirányú EVO1/o megvásárlását, amit hivatalosan a Pragoimex a.s. szállít, avagy a KOS által legyártott vázat a prágai főműhelyben szerelik készre és juttatják majd vissza a rendeltetési helyére. Megjegyzendő, hogy eddig összesen ennyi készült ebből a másfélirányú típusból – a BKV a T5C5-ök pótlására is rendelhetne.

Csehországban egyáltalán nem jellemző a fejvégállomás, de Brnoban és Olomoucban van egy-egy példa
(fotó: Vojtěch Minařík)

EVO1, EVO2, KOS, Pragoimex. Az olvasó azt gondolhatná, hogy ezek föggetlen dolgok, de nem. A TW Team Alliance a Krnovi Gépgyár (KOS) és a prágai főműhely (ÚDDP) álnevének közös vállalkozása, amely villamosok felújításával és építésével is foglalkozik. Többek között a Miskolcról megvásárolt KT8D5 típusú villamosok alacsonypadlós középrésszel kiegészítése is ennek a két cégnek az érdeme.

A miskolci pályafutásuk alatt 205-ös és 212-es pályaszámot viselt KT8-asok már egészen jól állnak.

Többek között a Hloubětín kocsiszín újjáépítése miatt is lecsökkent a karbantartási kapacitás az ÚDDP-ben, ezért a nagyobb fővizsgálatokat kiszervezték a fővárosból. Mivel még Csehországban sem sok cég foglalkozik ilyesmivel, az a helyzet adódott, hogy az ostravai DPO főműhelyének cége, az Ekova Electric a.s. nyerte meg a lehetőséget. Hétfőn érkezett meg Martinov kocsiszín területére, ami egyben a helyi főműhely is a 8042-es pályaszámú T3M és a 7269-as pályaszámú T3SUCS. A két kocsi alapeseben a 23-as vonalon szolgál, de arra most éppen van elég jármű és egyelőre fel van függesztve a vonal üzeme is. A két villamos felújításáért 5 millió koronát számláz majd az Ekova és 11 hónap múlva kell leszállítani a megújult járműveket.

Elfogyott a munkaerő Prágában, de Ostravában még találtak lehetőséget

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.