Tacskós buszok mindenféle alternatív hajtással. Cseh és szlovák nyugdíjas-búcsúztatók. Készülnek a BLS új FLIRT-jei. Előkészítés alatt a berlini S-Bahn újabb darabolása. Határidőre kész a vasúti viadukt és a villamosvonal Prágában. Hírösszefoglalónk május végén.
2020. 05. 29.
Mellékvonalak: állást foglalt a MÁV
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága szinte napra pontosan egy héttel azután, hogy megszellőztettük a járványügyi menetrend leple alatt érkező mellékvonali ritkításokat, hivatalosan is beismerte, hogy valóban változik és pont úgy változik a menetrend, ahogy azt már a közvélemény is ismerheti.
2020. 05. 28.
Stockholm-szindróma
Svájcból Svédországba: 22 kifejezetten a Roslagsbanan igényeire szabott elektromos motorvonatot szállít a Stadler. A Stockholm északi elővárosát kiszolgáló vonalakon fognak járni az X15p jelzésű járművek. A 2016. augusztusában megnyert tender 2017. áprilisában lett jogerős és idén érkezhetnek a Skandináv félszigetre az első darabok, amelyek 2021-ben már forgalomba is állhatnak.
2020. 05. 26.
RegioJet: arccal a növekedés felé
A cseh magánvasút, a RegioJet a mostani válságot szeretné arra használni, hogy tovább erősítse a pozícióit. Bár egy-két helyen a terveit elsőre talán keresztülhúzzák a körülmények, de a cég tulajdonosa bizakodó, főleg az előző évi eredmények tükrében.
2020. 05. 25.
Mellékvonali fűnyírás: a buszoknál az előny
Miközben vitathatatlan, hogy valamit kezdeni kellene a vasúti közlekedéssel és általában a mellékvonalakkal, aközben egyre inkább biztossá válik az, hogy a „buszos lobbi” megint előnyöket kaphat mind az intézkedésben, mindpedig a megszorítások sorában. Nézzük hát, hogyan változhat a buszos közlekedés és milyen hatásai lehetnek erre a vasúti közlekedésre.
2020. 05. 24.
Közvetett Kocsi – ismét home office podcast
Podcastunk, a Közvetlen Kocsi ezúttal ismét home office változatban jelentkezik. Cserében kitárgyaljuk a közelmúlt aktualitásait és ellátogatunk egy kicsit Norvégiába is. A hajtás után beszélő RegionalBahn-cikk következik.
2020. 05. 22.
Mellékvonali fűnyíró: újra berántva
A tavaszi szél érdekes dolgokat fúj be az ablakon, ezúttal sajnos egy újabb mellékvonali halállistát sodort, melyet néhány napja már beharangoztunk. A különféle összehangolásról és fejlesztésekről szóló lózungok helyett ezúttal is csak sima, mezei fűnyírót sikerült találni a KTI buszos lobbistáinak – a június 6-tól (!) bevezetendő eredmény ennek megfelelő: értelmetlen, de legalább kártékony. Kattintás után mutatjuk a szerencsétlen nyerteseket.
2020. 05. 20.
Átalakul és zöldül Mainhattan közlekedése
2020. 05. 18.
Meghúzott vonallista – újra támad a vasútgyilkos?
Egy kerek évtizede, miután a Magyarországot jelenleg is irányító kormánykoalíció hatalomra jutott, számos olyan vasútvonalon vették fel újra a személyforgalmat, ahol 2007-2009 során leállították azt. Ám a „mindentújranyitunk” lendülete hamar kifogyott és jött a kétvonatos alibimenetrend. No meg a fellángolás időről időre, hogy valamit kezdeni kellene ezekkel a vonalakkal. Az idea most is előkerült, a mantra is ugyanaz és a koncepció most sincs mögötte.
2020. 05. 16.
Megismételhetetlenek 2. - PrivatAir, avagy nem az, aminek látszik...
A koronavírus-járvány miatti leállások megrostálják a közlekedési szolgáltatókat, a fő vesztes pedig légiközlekedés. Jómagam is üzleti törzsutasként földre kényszerültem, inkább a megtett kilométerekre emlékszem addig is, míg újraindul a forgalom. Ilyenkor előkerülnek azok a képek, amelyek már megismételhetetlenek - típusokról és légitársaságokról, akik már régebben bedobták a törölközőt. Rájuk emlékezünk most kezdődő, egykori „csak egy kép” bejegyzéseinkre hajazó sorozatunkkal. Múlt heti indiai emlékünk után a második visszatekintés: PrivatAir, avagy a légitársaság, mely nem az, aminek látszik.
2020. 05. 15.
Hétvégi gyors – 2020. május 9-15.
Társadalmi egyeztetés a 2020/2021-es menetrendről. Elismerést kapott a Škoda. Ibériai nagysebességű magánvasutazás. Új csarnokkal bővült a prágai főműhely. Trolikat vesz Szófia. Engedélyt kapott a HF6.
2020. 05. 14.
Megújulás a Nyugati pályaudvaron
2020. 05. 12.
BEMUtatózik a MÁV-csoport
2020. 05. 11.
(Reméljük, hogy lesz) Átadó a 170. születésnapon
2020. 05. 09.
Így fékez a Rhätische Bahn V. – Magasságkompenzáció
A sűrített levegőssel ellentétben a vákuummal működő fékrendszerekre komoly hatással van a tengerszint feletti magasság. Pláne akkor, ha a hálózat legalacsonyabb pontja 500 méter alatt, a legmagasabb pedig 2200 felett található. Nézzük, pontosan milyen problémákat is okoz ez és hogyan birkózik meg ezekkel az RhB.
2020. 05. 08.
Hétvégi gyors – 2020. május 2-8.
Alacsonyból magas lesz. Éledezik a ČSA. Kész az első SlovakPanter. Városi és nagyvasúti mérföldkövek Stuttgartban. Kék helyett zöld lett a felújított Re 465-ös. Forgalomban az újabb Tramino-széria. Hírösszefoglalónk.
2020. 05. 07.
Közvetett Kocsi – home office podcast
A koronavírus-járvány miatt a RegionalBahn szerkesztősége is home office keretei között működik. Igaz, ez túl sok újdonságot nem hozott, hiszen mi eddig is így működtük. Ezúttal a Közvetlen Kocsi adását is így rögzítetük: az elmúlt napok-hetek aktualitásait beszéltük ki.
2020. 05. 06.
Itt a villamos! Hol a villamos?
2020. 05. 04.
Több, nagyobb, okosabb – hálózatot fejleszt a Ruter
Bár az norvég főváros közösségi közlekedés-szervezőjének egészen hosszútávú tervei is nyilvánosak, most a közeljövőről lesz szó. A sok helyen még pilot projektként futó önvezető járművek egyre terjednek, a Ruter azonban hamarosan a mindennapi forgalomban számít a kis járművekre.
2020. 05. 03.
Megismételhetetlenek 1. - Jet Airways
A koronavírus-járvány miatti leállások megrostálják a közlekedési szolgáltatókat, a fő vesztes pedig légiközlekedés. Jómagam is üzleti törzsutasként földre kényszerültem, inkább a megtett kilométerekre emlékszem addig is, míg újraindul a forgalom. Ilyenkor előkerülnek azok a képek, amelyek már megismételhetetlenek - típusokról és légitársaságokról, akik már régebben bedobták a törölközőt. Rájuk emlékezünk most kezdődő, egykori „csak egy kép” bejegyzéseinkre hajazó sorozatunkkal. Első emlékünk: Jet Airways (9W) 233, Amszterdam–Delhi.
2020. 05. 01.
Hétvégi gyors – 2020. április 25.-május 1.
Újabb kompetencia-központot épít a Stadler. Megújulnak a cseh hálókocsik. Viheti a CRRC a mozdonygyárat. Villamosokat vesz Sacramento és Krakkó. Újra nyit a Leo Express. Nem elég a Stadlerből. Zöldebbnél is zöldebb lesz Havířov közlekedése. Hosszabb lett a kék metró – Bangkokban. Két év alatt elkészült a felüljáró Ostravában.