2020. 04. 09.

Új hibrid tolatómozdonyok az Rhätische Bahnnak

Két év sem telt el a szerződéskötés óta, de már meg is volt a gyári átvétele az első Stadler tolatómozdonynak, amelyet nemsokára le is szállítanak az RhB hálózatára.







A 2018 szeptemberében aláírt szerződés értelmében a Stadler hét darab kéttengelyes, felsővezetékről és saját akkumulátorról is üzemelni képes tolatómozdonyt szállít összesen 21,5 millió svájci frank értékben a Rhätische Bahn számára. Ezzel az RhB törzshálózatának több állomásán ki lehet majd váltani az elavult dízelmozdonyokat.

Még elkerítve az erleni Stadler üzemben az első, 20601-es pályaszámú Geaf 2/2, amely az RhB-nál hagyományos narancssárga tolatómozdony-színekben pompázik
(fotó: RhB)

Az RhB leginkább igénybevett tolatómozdonyai a Landquart és Chur állomásokon szolgáló három Gm 3/3 "Moyse" háromtengelyes dízel 1975-ből. Ezek az elmúlt 45 évben különösebb átalakítás vagy komolyabb felújítás nélkül szolgálnak nap mint nap és ennek megfelelően mára igencsak sokat kell fordítani a fenntartásukra, üzemkészségük egyre alacsonyabb. Nem is beszélve arról, hogy a környezetvédelmi előírásoknak, részecskeszűrő hiányában messze nem tesznek eleget.

Landquart és Chur állomások igáslovai a francia eredetű Gm 3/3-as mozdonyok, de 45 év szolgálat után lassan eljár felettük az idő. A képen látható landquarti iparvágányokon az új mozdony majd akkumulátoros üzemben tud kiszolgálni

A hálózat többi részén nagyrészt a több ütemben beszerzett és "ahány gép annyi verzió" alapelv szerint üzemeltetett Tm 2/2-es traktorok dolgoznak. Ezekből is van már több mint 30 éves és sok helyen nem vagy csak nagyon ritkán mozognak nem villamosított vágányokon.

A Tm 2/2 jelű mozdonyokból több széria és végtelen verzió létezik, néhány gép jelenleg is teljes felújításon esik át, azonban a régebbi példányokat a Geafok érkezésével selejtezni lehet majd
(fotók: Berky Dénes)

A fentiek kiváltására érkezik a hét új hibrid tolatós, amelyek elsődlegesen a felsővezetékből érkező 11 kV 16,7 Hz-es feszültséggel foknak mozogni és vontatni, de ha rövid ideig villamosítatlan ipar- és rakodóvágányokra kellenek akkor a beépített akkumulátoroknak köszönhetően ezzel sem lesz gond. Ennek megfelelően kapták a Geaf 2/2 megjelölést: G, azaz keskeny nyomtávú mozdony; e, azaz villamosmozdony felsővezetékes üzemben; a, azaz akkumulátoros üzemre is alkalmas; f, mivel távirányítani is lehet; illetve 2/2 mivel a két tengelyből mindkettő hajtott. A mozdonyok 30 tonnás szolgálati tömegükkel síkon akár 500 tonnás vonatokat is tudnak majd mozgatni, ami azért a keskeny nyomtávú hálózaton már igencsak ritka. Engedélyezett legnagyobb sebességük felsővezetékes üzemben 80 km/óra, míg akkumulátoros üzemben 40 km/óra.

A tetőn ott az áramszedő, a hatalmas géptérben pedig az akkumulátorok
(fotó: RhB)

Az első Geaf 2/2 gyári átvétele március végén történt meg a Stadler erleni üzemében, ahonnan április közepén szállítják az RhB-hoz Landquartba. Itt alapos statikus és dinamikus teszteknek vetik majd alá, mielőtt megkaphatja a forgalomba állási engedélyt. A mozdonyvezetők és a tolatási személyzet oktatása után valószínűleg nyár elejétől áll rendes üzembe az első mozdony Landquartban, amit aztán néhány hónapon belül a többi hét is követi, amelyek előreláthatólag Churban, Untervaz-Trimmis állomáson, Thusis-ban, Ilanz-ban, Davos-ban és Zernezben szolgálnak majd.

Berky Dénes