Megszületett az elhatározás: elkészült a koncepció, amelyben a Prága is elköztelezte magát a környezetkímélő (alacsony- és nulla lokális emissziós) járművek mellett. A meglévő autóbusz-állomány cseréje a közeljövőben részben trolibuszokkal történik.
A közelmúltban írtunk róla, hogy egyelőre ugyan szünetel az egyetlen prágai trolibuszvonal közlekedése is, ám hamarosan ez gyökeresen megváltozhat. A pilot projektként indult 58-as troli vonalán ugyan nem egészen egy kilométeren található felsővezeték, de első lépésként ez a kis szakasz kerül bővítésre. A Palmovka és Letňany metróállomások között párhuzamosan közlekedő 140-es (egyelőre) autóbusz teljes vonalán, Miškovice végállomásig kiépül a felsővezeték. Szintén egész hosszában trolibusz lesz a reptérről a Nádraží Veleslavín metróállomásig közlekedő 119-es. A két vonalra összesen 35 járművet tervez vásárolni a DPP, melyből 20 duplacsuklós, a reptéri viszonylatra.
A 2022-ig elkészülő felsővezeték-szakaszokra a későbbiekben más vonalak is rácsatlakozhatnak, így néhány elővárosi vonal is, ami egyelőre ugyan a Středočeský Kraj vezetőségén is múlik, hiszen azoknál a városhatáron kívül is kell a felsővezetéket építeni. A Letňany metróállomás és Neratovice között közlekedő 351-es viszonylat például a 140-es (leendő) trolibuszvonal vezetékét használva jutna el a Cukrovar Čakovice megállóhelyig, onnantól pedig akkumulátorok segítségével tenné meg a (mai technológiai szint mellett teljesíthetőnek tűnő) maradék nem egészen 16 kilométeres szakaszt, így csak a másik végállomásra, a Neratovice településen található vasútállomás mellé kellene töltési lehetőséget kiépíteni. Ennek mintájára közlekedhetne a 377-es viszonylat is, utóbbinak 13,5 kilométert kellene megtennie a Kostelec nad Labem központjában található végállomásáig.
De vissza a cseh fővárosba, a két „alap” trolibuszvonal környékén további vonalakon jelennének meg a részben önjáró üzemmódban közlekedő trolibuszok, így – a 2024-re tervezett teljes kiépítettség esetén – összesen 12 ilyen vonal jöhetne létre, emelkedő számsorrendben a következőek:
A 2022-ig elkészülő felsővezeték-szakaszokra a későbbiekben más vonalak is rácsatlakozhatnak, így néhány elővárosi vonal is, ami egyelőre ugyan a Středočeský Kraj vezetőségén is múlik, hiszen azoknál a városhatáron kívül is kell a felsővezetéket építeni. A Letňany metróállomás és Neratovice között közlekedő 351-es viszonylat például a 140-es (leendő) trolibuszvonal vezetékét használva jutna el a Cukrovar Čakovice megállóhelyig, onnantól pedig akkumulátorok segítségével tenné meg a (mai technológiai szint mellett teljesíthetőnek tűnő) maradék nem egészen 16 kilométeres szakaszt, így csak a másik végállomásra, a Neratovice településen található vasútállomás mellé kellene töltési lehetőséget kiépíteni. Ennek mintájára közlekedhetne a 377-es viszonylat is, utóbbinak 13,5 kilométert kellene megtennie a Kostelec nad Labem központjában található végállomásáig.
De vissza a cseh fővárosba, a két „alap” trolibuszvonal környékén további vonalakon jelennének meg a részben önjáró üzemmódban közlekedő trolibuszok, így – a 2024-re tervezett teljes kiépítettség esetén – összesen 12 ilyen vonal jöhetne létre, emelkedő számsorrendben a következőek:
- 112: Nádraží Holešovice – Zoologická záhrada – Podhoří
- 119: Nádraží Veleslavín – Letiště
- 131: Hradčanská – Bořislavka
- 136: Jižní Město – Sídliště Čakovice
- 137: Na Knížecí – U Waltrovky – Malá Ohrada
- 140: Palmovka – Čakovice – Miškovice
- 176: Karlovo náměstí – Stadion Strahov
- 185: Letňany – Bakovská – Vinoř
- 191: Na Knížecí – Stadion Strahov – OC Šestka – Letiště
A várost átszelő, sűrű és a menetrendszerűségéről méltán hírhedt 136-os kitűnő választás a trolibusszá fejlesztéshez
Valamint az elővárosi vonalak közül:
- 302: Praha, Českomoravská – Veleň
- 351: Praha, Letňany – Měšice, Agropodnik – Neratovice, žel.st.
- 377: Praha, Letňany – Veleň – Kostelec nad Labem, Nám.
A tervek szerint Letňany metróállomás lesz a trolihálózat egyik központja.
Március eleji képünkön egy 140-es és egy 351-es busz érkezik a jelentős forgalmat bonyolító csomópontra.
(fotók: Adorján Péter)
Március eleji képünkön egy 140-es és egy 351-es busz érkezik a jelentős forgalmat bonyolító csomópontra.
(fotók: Adorján Péter)
A trolibuszokon kívül elektromos autóbuszok is érkeznek Prágába, első lépésként a 154-es (Strašnická – Koleje Jižní Město) vonalra 14 darab 12 méteres jármű. A későbbiekben – a Der Omnibus Simulator (OMSI) nevű számítógépes játék egyik kiegészítőjéből ismert – 142-es vonalon is átvennék a hatalmat az elektromos buszok, bár ott más (négypolusú) töltési technikával, így ez egy későbbi projekt.
A nagy elektromos jármű beszerzésen felül (melynek keretében 28 elektromos autóbusz és 112 önjáró képességgel rendelkező trolibusz jön) a további vonalakon is alacsony lokális károsanyag-kibocsátással üzemelő autóbuszt tervez beszerezni a DPP, amelyen belül a sűrített földgázüzemű (CNG-s), a különböző hibrid, sőt akár üzemanyagcellás (hidrogénnel üzemelő) autóbuszoktól sem záródik el a cég.
A jelen koncepció 2024-ig kész, de hosszútávon a elektromos autóbuszok mellett a trolibuszhálózat további bővítése is napirenden van.
A nagy elektromos jármű beszerzésen felül (melynek keretében 28 elektromos autóbusz és 112 önjáró képességgel rendelkező trolibusz jön) a további vonalakon is alacsony lokális károsanyag-kibocsátással üzemelő autóbuszt tervez beszerezni a DPP, amelyen belül a sűrített földgázüzemű (CNG-s), a különböző hibrid, sőt akár üzemanyagcellás (hidrogénnel üzemelő) autóbuszoktól sem záródik el a cég.
A jelen koncepció 2024-ig kész, de hosszútávon a elektromos autóbuszok mellett a trolibuszhálózat további bővítése is napirenden van.
Mellár Marcell