Zöld flottára kapott koncessziót a Keolis. Gyárt és szállít a Solaris. Jövőbe fektet az Aarhus Letbane. Zürich nem játszótér, de önjáró trolijuk van bőven. Csillagos buszokat vett Abu-Dzabi. Villamos-végállomás helyett munkagödör.
Villanybuszokat vesz a Keolis
Koppenhága | Dánia – 10+2 évre nyerte el a Movia által kiírt pályázaton a Koppenhágától dél-nyugatra fekvő területet, amihez 47 buszt vásárolnak. Ezek közül 32 teljesen elektromos üzemű lesz, a szerződés értéke pedig 100 millió eurós nagyságrendű. A szolgáltatást 2021 júniusától látja el a francia gyökerű cég, ahova 150 buszvezetőt és 20 fős egyéb állományt tudhatnak a cégcsoporton belül. A terület legdélebbi pontján, Nykøbing Falster városban egy teljesen új telephelyet építenek és a másik három buszgarázs (Koppenhága szélén a Naverland nevű, illetve Slagelse és Korsør városokban) is töltőkkel gazdagodik.
Üzemanyagcellás Solarisok mennek Dél-Hollandiába
Dél-Hollandia | Holland Királyság – A holland Connexxion 20 darab Solaris Urbino 12 hydrogen-re írt alá szerződést, amely a járművek vásárlásán kívül 12 évig az alkatrészekre és a karbantartásra is vonatkozik. A Transdev-csoporthoz tartozó vállalat jelenleg is a legnagyobb helyi emissziótól mentes közúti szolgáltató, a mostani beszerzéssel a Rotterdamtól délre, a Rajna torkolatánál található Hoeske Waard és Goeree-Overflakkee szigetek közlekedését teszik környezetkímélőbbé.
A hidrogén alapú üzemanyagcellás hajtás fejlődését jól jelzi, hogy teljesen alacsonypadlós busz is készülhet így
(fotó: Solaris)
(fotó: Solaris)
A teljesen alacsonypadlós autóbuszokban a hidrogéntartályok a tetőn foglalnak helyet, az előállított elektromos áram pedig a B tengelyen található agymotorokat hajtja meg. A mai trendeknek megfelelően a beltérben USB-portok igen, kívül viszont visszapillantó tükör nem találhatóak a járműveken. Az ígéretek szerint a hidrogénnel való feltöltés a technológia fejlődésének köszönhetően nem tart majd tovább mint a hagyományos autóbuszok gázolajjal való feltöltése tartott. Nem a mostani 20 lesz az első Solaris a Connexxion flottájában, 2017-ben már vettek 40 darab Urbino 18-ast, majd 2018-ben még 6-ot, amelyből kettő CNG-üzemű. De nem csak Hollandiában terjednek az üzemanyagcellás autóbuszok, a Solaris nem rég adott el 12 darabot Olaszországba, Bolzano városába, valamint 25 darabot Wuppertal és Köln környékére.
Újabb vasaló érkezett
Lipcse | Németország – Szám szerint a 24. Solaris Tramino XL érkezett meg csütörtökön Lengyelországból, ahol a Škoda Transportation példáját követve a Solaris sem szüneteltette a gyártást.
Önjáró trolikkal és részleges villamosítással bővül a trolihálózat
Zürich | Svájc – Még 2019-ben rendelt a VBZ Zürich három darab 24 méteres trolibuszt, amelyet idén márciusban további kilenc, de már csak kétrészes, 18,7 méter hosszú kocsi követetett. Valamennyi jármű önjáró üzemre alkalmas és a tervek szerint a 83-as viszonylaton járnak majd, amelyet a közeljövőben villamosítani is fog a VBZ. Emellett további két vonal „trolibuszosítása” van napirenden: a 69-es járaté (Milchbuck–ETH Hönggenberg) és a 80-asé, amely Triemli és Oerlikon között közlekedik. A 3,4 millió frank költségvetésű projektek megvalósítása 2022-ben kezdődik és 2024-re készül majd el. A tervek szerint a 83-as viszonylaton szerzett jó tapasztalatok alapján csak részlegesen építik ki a trolivezetéket majd a két vonal felett, így spórolnak a költségeken.
A részben önjáró üzemet a 83-as vonalon tesztelik már évek óta: a Milchbuck és Altstetten közötti járat csúcsidőben 7-8 percenként indul és az elmúlt év során 1,5 millióról 2,5 millióra nőtt a vonal utasainak száma. Az önjáróképes trolibuszok segítségével (amelyek töltésüket a részben párhuzamos 71-es vonal felsővezetékén közlekedve intézik) a korábbiakhoz, azaz a dízel üzemhez képest 15% körüli energiamegtakarítást számoltak a szakemberek. A HESS karosszériás Swisstrolley Plus kocsik pedig akár 30 kilométert is képesek megtenni egy töltéssel.
A részben önjáró üzemet a 83-as vonalon tesztelik már évek óta: a Milchbuck és Altstetten közötti járat csúcsidőben 7-8 percenként indul és az elmúlt év során 1,5 millióról 2,5 millióra nőtt a vonal utasainak száma. Az önjáróképes trolibuszok segítségével (amelyek töltésüket a részben párhuzamos 71-es vonal felsővezetékén közlekedve intézik) a korábbiakhoz, azaz a dízel üzemhez képest 15% körüli energiamegtakarítást számoltak a szakemberek. A HESS karosszériás Swisstrolley Plus kocsik pedig akár 30 kilométert is képesek megtenni egy töltéssel.
Előre hozott fejlesztések
Aarhus | Dánia – A tavaly májusban bővített Stadtbahn-rendszer hiányosságai már megmutatkoznak, így a késések csökkentése és a forgalombiztonság növelése, illetve a jelenlegi gazdasági visszaesés mérséklésének érdekében korábban végez el körülbelül egy évvel korábban fejlesztéseket az infrastruktúrát üzemeltető Aarhus Letbane I/S. A 20 millió dán koronás (~945 millió forint) beruházási csomag részeként Lystrup állomás déli végén is épül egy kitérő, így a végállomásozó L2-es viszonylatú járatok kevésbé fogják feltartani az átmenő L1-es járatokat. Emellett megszüntetik vagy fejlesztik a még meglévő biztosítatlan átjárókat, megszabadulnak az összes ragasztott sínszigeteléstől és a kritikus helyeken további kerítéseket építenek a vágányok mellé. Ezen felül a telephelyen átalakítják a járműmosót és a kerékeszterga elszívórendszerrel gazdagodik. A hatékonyságot is növelik, hiszen magasabb szinten automatizálják az üzemi folyamatok felügyeletét, a karbantartási műveletek előrejelzését és az alállomások felügyeletét.
Egy híján száz
Abu-Dzabi | Egyesült Arab Emirátusok – 99 városi Citaro leszállításáról adott hírt a Daimler Buses, ezzel a 2009-es 100 darab után másodszor tudott értékesíteni az egyik leggazdagabb arab országban európai gyártású buszokat. Az új 12 méteres buszok a legkorszerűbb Euro VI kibocsátási normáknak megfelelőek és a csillagos márkát főképviseletét ellátó Emirates Motor Company 5 éves fenntartási szerződést is ellát.
Dupla klíma került a kifejezetten meleg éghajlat miatt a tetőre, bár a hőszigetelő üvegezés mellett erősen indokolt is
(fotó: Daimler AG)
(fotó: Daimler AG)
Eltűnik Thon végállomás maradványa
Nürnberg | Németország – 1974. június 18-án helyezték üzembe a Thon nevű végállomást, majd a metróépítési láz miatt 1996-ig csak bezárások jellemezték a nürnbergi villamoshálózatot. A '90-es évek második felében a metróépítés megdrágulása miatt bekövetkezett fordulatnak köszönhetően nem szűnt meg teljesen az üzem, sőt jelenleg déli irányban kívánják bővíteni azt. A város északi részén 2016. december 10-én átadott hosszabbítása óta a valamikor grandiózusnak számító villamos-busz átszállóhely átkerült az Albrescht Dürer repülőtér melletti Am Wegfeld végállomásra. Azóta a város a területet egy magánvállalkozás számára építette, aki április 20-án kezdi meg a maradványok elbontását, mielőtt új épületek emelkednek majd oda.
Közel négy éve nyújtott lehangoló látványt a megszűnt, gazzal felvert busz-villamos átszállópont
A 4-es villamos azóta az út közepén vezetett pályához épült peronoknál cserél utast
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Koronavírus-körkép
A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.
Lipcse | Németország – Ahogy az két hete már Hamburgban működik, Lipcse is a közösségi utazásmegosztást hívja segítségül az egészségügyi dolgozók hazajutásához. Az október 13. óta a város északi részein (Wiederitzsch, Breitenfeld és Lindenthal kerületek) két hónap alatt 16 ezer utast megmozgató tesztüzemben működő Flexa nevű szolgáltatást a 70 százalékos keresletcsökkenés miatt némileg átalakították, így húsvét óta 22 és 4 óra között a város bármely pontja és öt nagy kórháza között szállítja egyelőre május 10-ig a dolgozókat az érvényes bérlet és a szolgálati igazolvány ellenében vagy normál városi tarifáért. Elméleti lehetőség van normál városi tarifáért is igénybe venni, de ekkor is csak a kórházakhoz juthatunk el a 4884 nevű taxicég által üzemeltetett kisbuszokkal.
Bécs | Ausztria – Ahogy az előre tudható volt, húsvétig kellett csak kibírni a nagy bezártságot, keddtől ugyanis országos szinten lazítottak Ausztriában: újra kinyitottak a kertészetek, barkácsáruházak és kisebb boltok is. Bécsben visszatértek a hétköznapi, hétvégén pedig egységesen a vasárnapi menetrendhez, ezen felül továbbra is kötelező közterületen és a közösségi közlekedés járművein az orrot és szájat eltakaró maszk használata és az első ajtók továbbra sem használhatóak a felszíni közlekedésben.
Svájc – A svájci szövetségi kormány is bejelentette a terveit a koronavírus miatt bevezetett korlátozások feloldására. Április 26-ától több lépésben nyithatnak újra az iskolák, szolgáltatások, boltok és indulhat be a turizmus. Ennek megfelelően április végétől elkezdik visszavezetni a közösségi közlekedésben is a normál menetrendet. Ez sem egyik napról a másikra történik majd, hanem a Bundesrat terveihez igazodó lépésekben. A kormány azzal számol, hogy nyár közepére-végére visszatérhet a járvány előtti élet, azonban a turizmusra nézve súlyos következményekkel számolnak, hiszen a nemzetközi utazás még jóval tovább is korlátozva lehet. Ezért fokozottan számítanak nyáron a belföldi turizmusra, amire külön intézkedéseket is terveznek kidolgozni.
Nürnberg | Németország – Hétfőtől 6 és 9, valamint 12 és 19 óra között újra 5 perces ütemben jár majd az U1-es vonal, így 33 százalékkal nagyobb kapacitás áll majd az újrainduló autó-, kerékpár- és könyvkereskedésekben és a 800 négyzetméternél kisebb boltokban dolgozók rendelkezésére. A többi vonalon egyelőre maradnak a sűrített szombati jellegű menetrendek és továbbra is folyamatosan figyelik majd a kihasználtságot.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell