Ismerkedett a lengyel és a német technika. Nagy-Britanniában kerülőúton jön a húsvéti nyúl. A román GFR Görögországban is szolgáltathat. Átalakulhat a villamoshálózat Münchenben. Hírek a húsvéti nyúl árnyékában.
Ismerkedünk, ismerkedünk?
München | Németország – Szerdán délután fél négykor műszaki hiba miatt összeütközött egy PKP Intercity állományába tartozó Pendolino és egy DB-s tehermozdony München Nord rendezőpályaudvar és Olching állomás között. A Pendolino próbafutáson vett részt, amikor egy levegős fékvezeték elszakadt és a mindössze 30 km/h sebesség ellenére az üres motorvonat ráfutott a mozdonyra. A mozdony két tengellyel kisiklott, a mozdonyvezetőt kórházba szállították, a károk mértékéről nincs információ, de mindenképpen jelentősnek mondhatóak.
Az ütközés után és a műszaki mentés közben készült képeken látszik, hogy a Pendolino elejét alkotó, főképp műanyag burkolatokat jobban megviselte az esemény
(fotók: Bundespolizei München)
(fotók: Bundespolizei München)
Görög tanúsítványt kapott a GFR
Valenciennes | Franciaország – Görögországra érvényes biztonsági tanúsítványt szerzett az Európai Vasúti Ügynöksgénél [European Railway Agency, ERA] a Grup Feroviar Roman. A GFR a román vasúti hálózat mellett tizenhárom görög vasútvonalon is végezheti akár veszélyes anyagok szállítását is, közölte a magántársaság. A cég az engedélyek birtokában elérheti Πειραιάς [Pireusz], Αλεξανδρούπολη [Alexandrúpoli], Θεσσαλονίκη [Thesszaloniki] és Αθήνα [Athén] kikötőit is. A vasúttársaság nemzetközi forgalomban Észak-Macedónia felé az Ειδομένη [Idoméni]; Bulgária felé az Ορμένιο [Ormenio] és Προμαχώνας [Promahonasz] határállomásokat használhatja.
Csatolt helyett szóló üzem: nosztalgiakocsik a 2-es vonalon
Prága | Csehország – A koronavírus-járvány kitörése és az amiatt elrendelt vészhelyzet bevezetése óta nem közlekedik Prágában a 23-as villamos. A „retrojárat” kocsijai eddig a kocsiszínben voltak, ám most a DPP úgy döntött, hogy újra forgalomba adja ezeket a kocsikat: a különféle muzeális, ám napi forgalomban is helytállni képes T3-asok a 2-es vonalon közlekednek április 9-étől. A kocsik bevetése kapcsán a DPP közölte: kocsik forgalomba állításának egyik oka a helyi közlekedési múzeumnak is helyet adó Střešovice kocsiszín munkatársainak foglalkoztatása, illetve az, hogy a járműveket időről időre meg kell mozgatni, ha üzemben akarják tudni őket megfelelő biztonsággal.
A Sídliště Petřiny és Nádraží Braník végállomások között közlekedő viszonylat előnye, hogy minden megállóját – más viszonylattal – el lehet érni akadálymentesen is, így nem szükséges a vonalon az alacsonypadlós kocsik közlekedtetése, bár alapesetben modernizált T3-asok és a T6-osok mellett egy-két alacsonypadlós T3R.PFL is közlekedik. A 2-es vonalon a villamosok „békeidőben” is szóló üzemben közlekednek, így a 23-as kétkocsis vonatait szétkapcsolták és szóló üzemben járnak.
A DPP nem tudja eléggé hangsúlyozni: a 2-es vonali „nosztalgiaüzem” nem turistalátványosság, kérik az utasokat, hogy továbbra is csak szükség esetén és a hatósági előírásoknak eleget téve keljenek útra, a közlekedésbarátokat pedig később bizonnyal kárpótolja azért majd a közlekedési vállalat és a prágai városvezetés is.
A Sídliště Petřiny és Nádraží Braník végállomások között közlekedő viszonylat előnye, hogy minden megállóját – más viszonylattal – el lehet érni akadálymentesen is, így nem szükséges a vonalon az alacsonypadlós kocsik közlekedtetése, bár alapesetben modernizált T3-asok és a T6-osok mellett egy-két alacsonypadlós T3R.PFL is közlekedik. A 2-es vonalon a villamosok „békeidőben” is szóló üzemben közlekednek, így a 23-as kétkocsis vonatait szétkapcsolták és szóló üzemben járnak.
A DPP nem tudja eléggé hangsúlyozni: a 2-es vonali „nosztalgiaüzem” nem turistalátványosság, kérik az utasokat, hogy továbbra is csak szükség esetén és a hatósági előírásoknak eleget téve keljenek útra, a közlekedésbarátokat pedig később bizonnyal kárpótolja azért majd a közlekedési vállalat és a prágai városvezetés is.
Kerülőúton jön a húsvéti nyúl
London | Nagy-Britannia – A húsvéti ünnepeket megelőzően átlagosan 34 ezer tonnányi árút hoznak át a vonatok az angol-skót határon, közölte a brit pályavasút üzemeltetője, a Network Rail. Ám ahogy más országokban, úgy a briteknél is kihasználják a húsvéti időszakot a vasúti pályafelújítások koncentrált elvégzéséhez. Ez most sem lesz másképpen, többek között a West Coast Mainline is érintett idén, a Preston melletti Euxton Lane Junction-nál végeznek komolyabb felújtást. Emiatt a tehervonatoknak is kerülni kell, így a húsvéti élelmiszereket továbbító vonatok is érintettek a vágányzárban és a koronavírus-helyzet miatt kiemelt figyelmet élveznek a szupermarketeket kiszolgáló szerelvények, hiszen a Tesco is vasúton szállít a logisztikai bázisai között.
A vágányzár miatt az Anglia és Skócia között közlekedő tehervonatok kerülni kényszerülnek Derby, Sheffield, Doncaster és York felé az East Coast Mainline irányában, ami az amúgy 310 mérföldes utat jó 100 mérfölddel még megdobja. A forgalmas fővonalak menetrendjét átírni megfelelőre nem kis kihívás, ám a Network Rail munkatársai bravúrosan oldották meg a feladatot.
A vágányzár miatt az Anglia és Skócia között közlekedő tehervonatok kerülni kényszerülnek Derby, Sheffield, Doncaster és York felé az East Coast Mainline irányában, ami az amúgy 310 mérföldes utat jó 100 mérfölddel még megdobja. A forgalmas fővonalak menetrendjét átírni megfelelőre nem kis kihívás, ám a Network Rail munkatársai bravúrosan oldották meg a feladatot.
Impuls-dömping a Newagnál
Warszawa [Varsó] | Lengyelország – Az eddigi legnagyobb megrendelést tudhatja magának a lengyel Newag: az elővárosi vasutakat üzemeltető Szybka Kolej Miejska w Warszawie (SKM) 21 motorvonatra vonatkozó rendelésre szerződött le a belföldi járműgyártóval. A tenderen egyedülikén a Newag indult és nyert is, a szerződés értéke 556,8 millió Złoty, mintegy 130,8 millió euró. A vonatok kétféle változatban épülnek majd: hat szerelvény négyrészes lesz, a 75,6 méter hosszú vonatokban 144 ülőhelyet alakítanak ki; a 15 darab ötrészes vonat pedig 91,9 méteres lesz, 186 ülőhellyel. Az Impuls 2 motorvonatok első példányai 2022-ben állhatnak majd szolgálatba, a szállításokat az év végéig kell letudnia a gyártónak. A vonatok karbantartását szintén a Newag végzi majd, a karbantartási szerződés értéke 111,1 millió Złoty (26,1 mill euró).
A fővárosi régió mellett Małopolskie vajdságól is kapott rendelést, a Koleje Małopolskie számára öt vonatot szállítanak 254 millió Złoty-ért, mintegy 56,6 millió euróért. A megrendelőnek további két szerelvényre opciója van.
A fővárosi régió mellett Małopolskie vajdságól is kapott rendelést, a Koleje Małopolskie számára öt vonatot szállítanak 254 millió Złoty-ért, mintegy 56,6 millió euróért. A megrendelőnek további két szerelvényre opciója van.
Hálózathosszabbítás Nyugaton
München | Németország – Régóta tervezgetik, de tegnap a Tram-Westtangente [Villamosos nyugati gyűrű] megvalósítása felé tettek egy lépést az MVG-nél: benyújtották az építésügyi hatóság felé a tervezéshez és a későbbi kivitelezéshez szükséges elvi engedélykérelmet. Amennyiben pozitív elbírálást kap, 2023 és 2026 között építenék meg a teljesen új, 8,3 kilométer hosszú útvonalat. Ezáltal a kerületek közötti eddig hiányzó (pontosabban: korábban felszámolt és buszokkal lepótolt) észak-déli kapcsolat valósulna meg: a belváros érintése nélkül, de a meglévő sugárirányú kapcsolatokat metszve közlekedő járatokkal utazva jelentősen csökkennének a menetidők is és a belvárosi vonalak zsúfoltságán is talán enyhíthetnek valamelyest.
A térképen pirossal jelzett vonal jelenleg csak zsúfolt autóbuszokkal járható be
(grafika: MVG)
(grafika: MVG)
Koronavírus-körkép
A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit, bár ezúttal nem érkezett túl sok új hírünk. Szerencsére?
Bécs | Ausztria – Az osztrák kormány döntései alapján április 14-étől az osztrák tömegközlekedési eszközöket csak a szájat és az orrot elfedő maszkban lehet használni, de elfogadható a sálak, kendők használata is e célból – közölte az ÖBB kommunikációs vezetője, Sven Pusswald. A rendelkezésre az utasok figyelmét minden rendelkezésre álló eszközzel fel fogja hívni az ÖBB. Emellett, igazodva a társadalmi távolságtartás elvárásaihoz, sűrítik a járatokat a csúcsidőszakokban, hogy elkerüljék a tömegjeleneteket, ami különösen az ajtóknál jelentkezik a fel- és leszállás során.
Mindemellett a kisebb állomási boltok, amelyek alapterülete nem haladja meg a 400 négyzetmétert, szintén kinyitnak majd, de a plázák, bevásárlóközpontok és a nagyobb boltok egyelőre továbbra is zárva maradnak az ÖBB állomásain is.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter