Tíz év telt el azóta, hogy az első autóbusz bekanyarodott a Szent kegyelmes nővérek kórháza előtt található parkolóba. Azóta negyedik viszonylatjelzéssel és sokadik típussal jár arra busz, most éppen a pesti oldalra Moldva túlpartjára közlekedő vonallal.
A nagyobb városok belvárosi közlekedését rengeteg tényező befolyásolja. Számtalan történelmi és kulturális oka van, hogy melyik városban milyen eszközök szolgálnak a helyváltoztatás alapjául. A cseh fővárosban – különös tekintettel Staré Město, Nové Město, Malá Straná, Hradčany, Karlín és Holešovice városrészekre – a villamosoké a főszerep, azonban közúti vasúti járművek sajátosságai miatt csak meghatározott útvonalakon tudnak közlekedni, így a kiszolgált terület – még a szerteágazó vágányhálózat ellenére is – korlátozott. Prágában is felmerült az igény a területi lefedettség növelésére, azonban a rendelkezésre álló járművek 11-12 méteres hosszukkal (Karosa B731, Karosa B732, Karosa B931, Karosa B951, Karosa Citybus 12M) nem voltak alkalmasak a város és a kerület vezetése által megálmodott útvonalra.
A turisták nap mint nap láthatták, de a szerepét aligha ismerték: a 192-es vonalán közlekedő egyik Solaris Urbino kocsi várja a szabad jelzést a Malostranské náměstí végállomásnál 2017 nyarán
A T3-asok formája örök, a Solaris viszont – úgy tűnik – a múlté lett a Malostranské náměstí környékén a belvárosi midibuszos viszonylatok összevonásával
Az útvonal szinte végig nagyon szűk utcákban vezet, kivéve a Mánesův most mintegy 250 méterét irányonként. A Malostranské náměstí-t délre elhagyva a vonal egyetlen utcasaroknyit még a villamosvágányokon közlekedik, majd felkanyarodik a kórház felé, ahol azonban számos érdekesség éri az arra tévedőket. Az autóbusz először még a Šporovka megállóhely előtt megáll, ahol egy katona egy tükörrel körbenézi a járművet – az adott napon először arra járó buszokat teljesen átnézik –, ugyanis több fontos nagykövetség – az amerikai és a német – előtt is elhalad a vonal.
A Vlašská utcán kapaszkodik felfelé a Florenc felől érkező kisbusz
Ellenkező irányban sem jobb a helyzet: a macskaköves, hangulatos utcán a busz elől kénytelenek az autók is félrehúzódni
A végállomási megálló a kórház udvarán van. A parkolóban megforduló busz a fal mellé húzódva várja ki a bő negyedórát az indulásig
Elsőre nem gondolná az ember, de az ott bizony egy hivatalos, bárki számára elérhető buszmegálló! Esőbeálló nincs, viszont egyedi tető és magasított peron a kerekesszékes utasoknak van
A kifordulás a parkolóból a Vlašská utcára meglehetősen bravúros művelet, nem véletlen, hogy ide csak kisbuszok járnak. Egy közel 9 méteres Solaris is karcosan fért el itt
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mellár Marcell