Messze nem a leginkább turisták által látogatott hely Prágában, ám azon túl, hogy a B metró keleti végállomása, fontos szerepet játszik a város északkeleti helyi és elővárosi közösségi és egyéni közlekedésében is. Az cseh főváros közlekedés-szervezője a PID és az IPR (Institut plánování a rozvoje Prahy) most azon dolgoznak, hogy a szebb napokat látott autóbusz-állomás újra régi fényében ragyogjon.
A Černý Most metróállomás a B metró IV.B. jelű szakaszának utolsó állomásaként és végállomásaként került átadásra 1998. november 8-án a körülötte lévő autóbusz-állomással, valamint 425 nyitott (továbbá a közeli Centrum Černý Most bevásárlóközpontban tovább 3200 fedett) parkolóhellyel, a cseh főváros legkeletibb intermodális csomópontjaként. A hely érdekessége, hogy az autóbuszok többsége a metróállomás alól indul, egy részben fedett pályaudvarról. Innen nem csak a PID járatai, hanem többek között a RegioJet Liberecbe és a Flixbus Lengyelországba tartó buszai is indulnak.
Nem csak a PID illetékességi körébe tartozó autóbuszok használják a pályaudvart.
A képen a ČSAD Liberec VDL Futura2-je és az Arriva Východní Čechy
Irisbus Evadys típusú autóbusza is megtalálható
(fotó: Szundi Szabolcs)
A képen a ČSAD Liberec VDL Futura2-je és az Arriva Východní Čechy
Irisbus Evadys típusú autóbusza is megtalálható
(fotó: Szundi Szabolcs)
Fehér híd Černý Most mellett
A metróállomás a környező lakótelepekről (Černý Most I és Černý Most II) kapta a nevét, mely két közepes méretű lakótelep Prága keleti részén. Az épületek a 70-es évek végétől 1992-ig több ütemben épültek, több mint 20 ezer embernek otthont biztosítva. A metrónak már a tervezéskor hagytak ugyan helyet, de a lakótelep nyugati szélén található Rajská zahrada állomást egy érdekes műszaki megoldással oldották meg: a belváros felé tartó szerelvények az ellenkező irányú vágányok felett közlekednek. Innen Černý Most végállomás felé egy fehér (és sárga) színű hídon és emelvényen halad a metró, így sejthető, hogy a lakótelep nem erről kapta a nevét: a černý most kifejezés ugyanis fekete hidat jelent.
Rajská zahrada állomás alsó szintjén a Černý most felé,
felső szintjén a városközpont felé haladó metrók állnak meg
felső szintjén a városközpont felé haladó metrók állnak meg
Rajská zahrada és Černý most állomások között a felszínen lévő vonalalagút tetején sétálhatunk vagy kerékpározhatunk
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
A névadó szerkezet mára nagyrészt elbontásra került, két hídfője a Rajská zahrada állomástól 350 métere található meg. Nevét arról kapta, hogy az alatta található Prága – Lysá nad Labem – Nymburk – Kolín vasútvonal vonatai, melyeket régen természetesen gőzmozdonyok továbbítottak, feketére színezték a hídszerkezetet.
A „černý most” eredeti állapotában
(forrás: nasepraha9.cz)
(forrás: nasepraha9.cz)
Az elbontott hídszerkezet hídfőjét időközben visszavette magának a természet
(forrás: pepikov.cz)
(forrás: pepikov.cz)
A mapy.cz térképén külön POI jelöli a helyet. A régi híd mellett épült egy új, ami már a mai forgalom
követelményeinek is megfelel, bár egy 19 tonnás súlykorlátozás azért érvényben van rajta
követelményeinek is megfelel, bár egy 19 tonnás súlykorlátozás azért érvényben van rajta
Átépítés nem, állagmegóvás igen
Nem minden fekete-fehér: a PID képein a rozsdabarna és a téglavörös is megjelenik,
de nem az esztétikai értéket emelő módon, éppen ellenkezőleg.
Az térkőn kialakuló állócseppkő szintén nem terv szerinti része a csomópontnak
de nem az esztétikai értéket emelő módon, éppen ellenkezőleg.
Az térkőn kialakuló állócseppkő szintén nem terv szerinti része a csomópontnak
Az átadás óta eltelt 22 év alatt az autóbusz-állomás elhasználódott, az tetőszerkezet helyenként hiányos, az utakat borító aszfalt és térkő folytonossága sem tökéletes, a megállóhelyek padjai sem csábítanak leülésre. A cseh idnes.cz hírportál 2018-as a Prága legszégyenteljesebb csomópontjai közé sorolta, ami megegyezett a olvasóközönség álláspontjával is: több mint 2000 szavazattal messze lekörözte a többi, szintén nem túl szívderítő helyet, többek között a Palmovka metróállomáshoz tartozó végállomást is. Černy Most azonban nem csak az általános állapota miatt nem túl kívánatos átszállópont: a metróállomás északi oldalán található kétszer két sávot Chlumecká utca a metróval egy szinten van, így azt keresztezni egy szinttel feljebb kell egy gyalogos felüljárón lehetséges (például a P+R parkoló eléréséhez), míg a déli oldalon az autóbusz-állomás egy szinttel a metró szintje alatt található. Ez nem csak az egyszeri, de a rendszeres utasoknak is kellemetlen, hiszen a három szintet jellemzően rengeteg lépcső választja el egymástól, még ha a metróállomás és az alsó szint között van is lift. Az autóbuszjáratok vonalvezetése is megsínyli a furcsa elhelyezést: a 141-es és a 171-es autóbuszok például vonalán névadó lakótelep felé haladva három Černý Most nevű megálló is található.
A 141-es viszonylaton a második és a harmadik Černý Most megálló között halad
a Klíčov garázs büszkesége, az azóta a forgalomból kivont 7474-es azonosítójú Karosa 931E típusú autóbusza
a Klíčov garázs büszkesége, az azóta a forgalomból kivont 7474-es azonosítójú Karosa 931E típusú autóbusza
Az első a P+R parkolók mellett van, ahonnan a metró nem közelíthető meg akadálymentesen, a második a metróállomás északi oldalán ahova a busz a Chlumecká utcát egy aluljárón keresztül megkerülve jut el és a belváros felé tartó metrószerelvényekre szintbeli átszállás biztosít, végül az alsó szinten található buszállomás következik, ahol a belváros felől érkező metrókról lehet a (körülményekhez képest) legegyszerűbben átszállni. Ez a művelet akkor is legalább 5-6 percet vesz igénybe ha nincs közúti torlódás, de mivel az egész komplexum Prága egyik fő bevezető útja mellett található, csúcsidőben ez ennél is több lehet. A metróval érkezők dolgát a „labirintusban” való eligazodásról a PID új, növelt mennyiségű tájékoztatókkal és térképekkel fogja segíteni, azonban a csomópont teljes átépítése a közeljövőben annak komplexitása miatt nem várható.
A közelebbi felüljáró a lakótelepről nyújt közvetlen bejutást autóval a metróállomásól nyugatra található
kisebb P+R parkolóba; a távolabbi az alsó buszállomás „tetőszerkezete”, valamint a metrótól érkező utasok elosztását biztosítja a peronok között
(fotók: Szundi Szabolcs)
kisebb P+R parkolóba; a távolabbi az alsó buszállomás „tetőszerkezete”, valamint a metrótól érkező utasok elosztását biztosítja a peronok között
(fotók: Szundi Szabolcs)
Mellár Marcell