2020. 04. 14.

Háromból egy, de inkább mégis négy

Bajorország legnagyobb magánvasúti szolgáltatója egyszerűsíti a nevezéktanát, de közben bonyolítja is. Hogy is van ez?






A megrendelt vonatkilométerek és a lefedett hálózat alapján a francia hátterű Transdev-csoporthoz tartozó Bayerische Oberlandbahn GmbH és Bayerische Regiobahn GmbH szolgáltatásaival jelenleg három néven találkozik az utas. A Bayerische Oberlandbahn (BOB), a Bayerische Regiobahn (BRB) és a Meridian (M, jogilag ez is BOB) márkanevek alatt üzemeltetett hálózatok mindegyike önállóan került megrendelésre a tartományi megrendelő, a BEG által.

Nézzük is a hálózatokat sorban. Az első és máig tartó siker 1998 óta íródik, amikor a frissen alapított BOB elnyerte a München–Holzkirchen–Lenggries/Tegernsee/Bayrischzell vonalcsoportot, ahol a Jenbacher Werke által frissen kifejlesztett és teljesen egyedi Integral típusú dízel motorkocsikkal a mai napig szolgáltatnak. A típus eleve erre a vonalcsoportra lett kifejlesztve, hiszen a vonathossz állomási tartózkodási időben történő megváltoztatása és a gyors végállomási irányváltás miatt kevesebb mozdonyvezető is elég volt. Ahogy nőttek az utazási igények és kevés lett a 17 azóta sem kiugróan megbízható Integral kapacitása, szükség lett további 9 háromrészes TALENT segítségére, így a csúcsidőben akár félórás követést is tudnak biztosítani.

Halász Péter öt évvel ezelőtti képén München-Heimeranplatz megállóhelyen halad át egy három egységből álló Integral-szerelvény

Egy dízelmechanikus TALENT Gmund am Tegernsee állomásán
(fotó: BOB)

A következő nagyobb dobás a Rosenheim középpontú elektromos hálózat, az E-Netz Rosenheim 2013-as menetrendváltással megvalósult átvétele volt, itt a München–Rosenheim–Salzburg, Rosenheim–Kufstein és München–Holzkirchen–Rosenheim vonalak kiszolgálását vette át a BOB, de Meridian néven futtatott három- és hatrészes Stadler FLIRT-ökkel. Ezen a hálózaton történt a 11 életet követelő Bad Aibling melletti baleset, a megsemmisült motorkocsikat azóta újragyártotta a Stadler Pankow.

2015. április 16-án a 327-es FLIRT várta indulását a 13-as railjet-garnitúra mellett
(fotó: Halász Péter)

2016. június 10-én a 321-es FLIRT sütkérezett a lemenő napban a hálózat másik végét jelentő Salzburg Hbf csarnoka előtt
(fotó: Adorján Péter)

Kevésbé ismert és manapság is többnyire csak a tulajdonosi szerkezetet is átlátók által kapcsolódóként kezelt hálózatok alkotják a BRB portfólióját. Itt 2006 óta az Augsburg–Geltendorf–Weilheim, Weilheim–Peißenberg–Schongau és 2009 óta az Augsburg–Ingolstadt–Eichstätt Stadt vonalakat üzemeltetik 28 Alstom Coradia LINT 41 segítségével. Ehhez társult 2018-tól a München–Füssen, az Augsburg–Füssen és Augsburg–Landsberg/Lech vonalak személyforgalmának üzemeltetése is a 41 Alstom Coradia LINT 41-et, 4 LINT 54-et és 5 LINT 81-et tartalmazó flottával.

Régi szériás LINT 41-páros
(fotó: BRB)

A BEG szolgáltatásminőségi pontversenyében jelenleg a 8. és 11. helyet a BRB, a 21. és 24. hely pedig a BOB kezelésében futó hálózatok birtokolják. Ebből már könnyen levezethető, hogy miért gondolta jó lépésnek a Transdev-csoport, hogy a még egységesebb arculat alatti fellépés mellett teszi le a garast és év végéig Dél-Bajorországban csak a Bayerische Regiobahn (BRB) márkanév marad használatban. Jogosan kérdezhetnénk, hogy miért nem kerül plusz pénzbe ennek a megvalósítása, de erre nagyon egyszerű a magyarázat. A BOB még idén megválik az eddig használt dízeljárművektől, helyettük pedig új Alstom Coradia LINT 54 típusú motorvonatok érkeznek BRB-arculattal. A Meridian esetében ez nem teljesen egyértelműen nullás projekt, de biztosan nem kerül hatalmas összegbe néhány matrica lecserélése. A flottacsere az augsburgi hálózaton is folyamatban van, ide 41 LINT 41 érkezik 2022-ig a mostani 28 régi LINT 41 kiváltására és kapacitásnövelésre.

Természetesen az egyszerűsítés mellett a marketingesek megbonyolítják az üzemeltetők életét, mert a járművekre a hálózatok nevei kerülnek föl, amiből szám szerint négy lesz.
  • Chiemgau-Inntal (Meridian)
  • Oberland (BOB)
  • Ostallgäu-Lechfeld (Dieselnetz Augsburg I)
  • Ammersee-Altmühltal (Dieselnetz Augsburg II)

Egyszerűbb, mégis bonyolultabb, ezt már láttuk a MÁV-nál is: az elmúlt 20 év alatt a Bhv-sorozat újra-újrafelújításakor a patkány-Bhv és a posta-Bhv esetében, amiből néhány éve fecske-Bhv lett, hogy újabban megint elmaradjanak a díszítőelemek.

Közel másfél évtizede, egészen pontosan 2006. október 27-én készült ez a felvétel, amelyen jól látható, hogy a MÁV ezredforduló körül felújított elővárosi kocsijai között nem nagyon volt két egyforma megjelenésű, ráadásul a vezérlőkocsi csak festést kapott, felújítást nem
(fotó: Halász Péter)

Adorján Péter