Az Iveco egy csodálatos vállalat. Egyszerűen nem csoda, hogy egyre több helyen találkozunk az olasz-francia-cseh márka buszaival. De nem csak a keleti blokk útjain (csehszlovák belpiacon), hanem Ausztriában, Németországban, Svédországban, sőt még Norvégiában is terjednek. A népszerűséget sokféleképpen el lehet érni. Az Iveconál használatban van két olyan marketing catchphrase – személyes kedvenceim – amelyek közül az egyiket már keresni kell a honlapon, a másik viszont a főoldalon virít.
„Brand-new structure”
Ki ne szeretne új dolgot vásárolni? Szeretjük a legutóbbi kutatás-fejlesztési eredményeket az eszközeinkben tudni. Persze a gyártók a legnépszerűbb cikküket sokáig fenntartják, a Mercedes Citaro első generációja 14 évig, az MAN A21 és A23 gyári típusszámú variánsai 24 évig voltak gyártásban apróbb-nagyobb külső változtatásokkal és kismillió megoldással a gépházban. De csak nem lehet örökké 200-as Ikarust venni... ugye?
Ismerjük az Urbanwayt. Túl jól ismerjük. Nem kell túlmisztifikálni, ha bele szeretnénk látni egy Irisbus Citelist. Vagy egy még régebbi Agorát. Sőt, az Alpok nyugati lankáin leguruló, majd muranoi kristályüveg borospoháron átsikló napfényben még a Renault R312 is felsejlik a vadonatúj struktúra alatt. Véletlen? Aligha...
Ismerjük az Urbanwayt. Túl jól ismerjük. Nem kell túlmisztifikálni, ha bele szeretnénk látni egy Irisbus Citelist. Vagy egy még régebbi Agorát. Sőt, az Alpok nyugati lankáin leguruló, majd muranoi kristályüveg borospoháron átsikló napfényben még a Renault R312 is felsejlik a vadonatúj struktúra alatt. Véletlen? Aligha...
Jellegzetes Agora hátsó, azonban annál magasabb: magaspadlós, Renault R312 a RATP állományában, Châtelet megállóhelyen, Párizsban
(fotó: Occitandu34/Wikipedia)
(fotó: Occitandu34/Wikipedia)
„Derült, hideg áprilisi nap volt, az órák éppen tizenhármat ütöttek.” Nem-nem, nem 1984-ben vagyunk, három évvel később, 1987-ben jelent meg a Renault R312. Az új típus a hatavanas évek közepétől gyártott Saviem SC10-est hivatott leváltani, amely szintén Lyontól délkeletre délkelet-Franciaországban, Annonay-ban készült. A nevezéktan itt még meglehetősen egyszerű volt, az R312 ugyanis a Renault, ami 3 ajtós és 12 méter hosszú. Ami a kocsiszekrényt külsőre illeti, a későbbi Agorák, Citybusok, Citelisek, Urbanwayek jellegzetes formáit az oldalnézetből és különösképpen a hátfalról egyértelműen fel lehet ismerni.
Az ablakok feletti vonalak is ismerősek, csak az ablak kezdődik magasan. A TEC Liège-Verviers autóbusza az utóbbi településen halad keresztül. Az egyik utolsó széria volt, 1996-ban került állományba FUK-812 rendszámmal, ami 2009-ben változott 978-AKV-ra, de az azonosító maradt 5664
(fotó: Michel Reps / Flickr)
(fotó: Michel Reps / Flickr)
Eljött 1995 és az alacsonypadlós korszak. Ekkor született meg az első Renault Agora, melyből a bemutatás után rövid időn belül teleszórták Franciaországot. A motorok ekkor még az R312-esekbe szerelt Renault MIDR sorozat darabjai voltak, amely az Euro III-as norma bevezetéséig megfelelőek is volt. 1999-ben aztán az Iveco bevásárolta magát a Renault autóbuszgyártó részlegbe és Irisbus néven gyártottak autóbuszokat.
Maradunk Belgiumnál, de már Charleroi. Ez egy Irisbus Agora S, már Iveco motorral. 2005-ben került a TEC állományába és azóta a harmadik rendszám szerepel a 7352-es kocsin.
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
A metrópótlás déli szakaszának első napjaiban az utazóközönség az alternatív útvonalak helyett még ragaszkodott az M3-as metró vonalához és a pótlóbuszhoz, ezért utóbbit sűríteni kellett. Így került 2019 áprilisában a Hazlinszky Frigyes sétányra Budapest egyetlen Irisbus Agora L típusú busza, az Agora.
És miért nem Citybus? Nem Vysoké Mýtoban készült, hanem a Franciaországban található Renault üzemben, Annonay-ban. Itt már egy kisebb buszSOR végén, Kőbánya-Kispest felé a Borbás Vince sétányon (2019.04.09)
A Letecké muzeum és U Hangáru megállóhelyek között halad a közvetlen repülőtéri autóbuszjáraton a repülőtér 2-es terminálja felé a kék-szürke Agora
A metrópótló sűrítése előtt egy nappal ismerkedett Kelet-Pest úthálózatával az IIG-954, itt már a reptérről a belváros felé, Vecsés-nyugat megállóhely előtt
Hazai környezetben az Agora:
a 0341-es azonosítójú Irisbus Agora L a Transports de l'Agglomération de Metz Métropole busza, 2018. március 16-án Metz belvárosában. Háttérben a város egyik fő látnivalója a katedrális.
a 0341-es azonosítójú Irisbus Agora L a Transports de l'Agglomération de Metz Métropole busza, 2018. március 16-án Metz belvárosában. Háttérben a város egyik fő látnivalója a katedrális.
Eleinte még Agorákat, majd jött az első... hm. Facelift? Modellváltás? Szóval a furcsa, nagy lámpafészekkel készült buszok 2005-től, amelyek immár csak Irisbus Citelis néven futottak (míg korábban volt Renault Agora, Irisbus Agora és hát ugye Ikarus Agora is). A Citelis-éra hozta el, hogy egyetlen legyártott autóbusznál sem volt lépcső az utolsó (szóló autóbusznál a harmadik, csuklósnál a negyedik) ajtónál. A motorokat itt már az Iveco adta a buszokba.
Itt jön képbe egy újabb cseh cég, a Škoda, aki a helyzetet tovább bonyolítja, ugyanis a trolibuszokat a Škoda saját nevén is értékesítette, őket Škoda 24Tr (a csuklósokat Škoda 25Tr) néven kell keresni. Ezeken a járműveken kívül általában se Renault, se Irisbus felirat nem található, de az Agora és a Citelis karosszériás trolikat is 24Tr/25Tr-nek hívta a Škoda.
Ez az Irisbus Citelis 12M sincs már állományban. A DPP a 3509 kocsiját 13 éves korában állította le, de 2015. szeptember 18-án még forgalomban volt, itt éppen a kijelzőn szereplő végállomás előtt nem sokkal, az azóta ismét csuklós 143-as vonalon
Készült CNG-s Citelis is, a zólyomi illetékességű 2014-es Irisbus Citelis 12M CNG még forgalomban van
Az újabb váltás a 2010-es évek elején következett be amikorra teljesen a Fiat csoporté (így az Ivecoé) lett a Renault buszos ágazata. Az újabb modellváltás(?), facelift(?) 2013-ig váratott magára, ekkor jelent meg az első Iveco Urbanway. Újra szögletes fényszóró elöl, távolról is jól felismerhető hátfal, de a felépítés mit sem változott.
A ČSAD Střední Čechy Iveco Urbanway 12M CNG busza. Semmi Irisbus, pláne nem Karosa, pedig Vysoké Mýtoban készült. A meghajtásról a jellegzetes orgánumú Iveco Cursor 8 CNG motor gondoskodik. A közel 8 literes motor 290 lóerővel és 1100 Nm-es csúcsnyomatékkal rendelkezik
Iveco Urbanway 12M CNG a 2019-es Busworld rendezvényen kiállítva
Csuklós, Iveco Urbanway 18M CNG, hátul az erősebb (330 lóerős) Iveco Cursor 8-assal, a csehországi Ústí nad Labemből
Renault/Ikarus/Karosa/Irisbus/Iveco Agora/Citybus/Citelis/Urbanway
A cseh Karosa úgy kapcsolódik a történetbe, hogy 1999-ben őket is felvásárolta az Iveco. Miután az Iveco az ugyanebben az évben a Renault cégcsoporttal történő tranzakció során megszerezte a Renault logó és márkanév használatát, tehát a Vysoké Mýtoban található gyártóSORról a Karosa logós Karosa 941E, 951E és társai mellett jöttek ki a Renault Agorák, később Irisbus Citelisek. Hazai (cseh és szlovák) piacra azonban Karosa logó is került az autóbuszokra. Már amelyikre. Csehországon belül találunk csak Renault logóval, csak Irisbus logóval, Renault és Karosa logóval, Irisbus és Karosa logóval készült autóbuszokat is.
Mondanám, hogy olyan típusú a busz, ami rá van írva. Ez itt egy Škoda 25Tr vezetőfülkéje.
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
Ma már nincs forgalomban a DPP 3477-es azonosítójú kocsija, egy
Karosa Citybus 12M (Irisbus logóval), Na Knížecí megállóhelynél.
Karosa Citybus 12M (Irisbus logóval), Na Knížecí megállóhelynél.
Karosa Citybus 12M, Renault logóval. Ez volt az első kocsi, melyen a második ajtónál elektromos rámpával próbálkoztak, ám rövid úton mechanikusra cserélte a DPP. A főként szolgálati járatokat teljesítő 3050-es kocsit végül a motor menthetetlen elhasználódása miatt selejtezték 2016. januárjában.
Csuklós verzió is készült Vysoké Mýtoban, a DPP 6541-es Karosa Citybus 18M (Irisbus logóval) típusú busza, Jeremenkova megállóhelynél halad. Ez a jármű sincs már forgalomban Prágában, a legnagyobb selejtezési hullámra idén áprilisban került sor.
Minden cikkbe kell kocka Karosa, de most nem ezért került ide ez a kép. A 6512-es Karosa Citybus 18M (Renault logóval) ugyan még üzemelő kocsi, de már Most és Litvínov között teljesít szolgálatot villamospótlóként. 2015. 09. 18-án még vígan haladt a Vídeňská utcában, U Labutě megállóhelynél
„In-Motion-Charging”
A második kitűnő kifejezés, a szórólapokon, sajtóanyagokban hatalmas betűkkel megjelenő „In-Motion-Charging”. Hűha. Hát kérem ez már a jövő, hát olyan elektromos buszokat gyárt itt az Iveco amelyek menet közben töltődnek elektromos árammal. Várjuk csak. A magyarban van erre egy egészen rövid szó: trolibusz.
Škoda 25Tr, Citelis karosszériában. Ekkor még egyszerűen trolibusz volt, semmi In-Motion-Charging
DPML 607, Ústí nad Labem, Divadlo (2019.03.06)
DPML 607, Ústí nad Labem, Divadlo (2019.03.06)
Szintén Škoda 25Tr, itt éppen a 609-es kocsi ereszkedik le a Rooseveltova utca szerpentinjén
Itt jön képbe egy újabb cseh cég, a Škoda, aki a helyzetet tovább bonyolítja, ugyanis a trolibuszokat a Škoda saját nevén is értékesítette, őket Škoda 24Tr (a csuklósokat Škoda 25Tr) néven kell keresni. Ezeken a járműveken kívül általában se Renault, se Irisbus felirat nem található, de az Agora és a Citelis karosszériás trolikat is 24Tr/25Tr-nek hívta a Škoda.
Viszonylag kevés 24Tr készült Agora karosszériával, de Jihlavába jutott ilyen is
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
Tavaly Zlínben is jártunk ahol nem ritka a Škoda 24Tr, sőt a 35Tr első prototípusa is itt szolgál február óta, jellemzően a 2-es vonalon
Az Iveco Urbanway alapú trolikon már van Iveco logó, az ő Škodás számuk 34Tr (szóló) és 35Tr (csuklós). De még ezen is tudtak csavarni egyet, mert a BRT-rendszerekhez illeszkedő megjelenésű Crealis márkanevű (Solarisnál MetroStyle, VanHoolnál Exqui.City) trolik szintén Škoda 34Tr és 35Tr néven fognak futni. Aranyos, nem?
Iveco Crealis, a Busworld-ön 2019. október 17-én. Ha a Škoda nyeri a közbeszerzésünket, ilyet is kérhetünk, ugyanúgy 35Tr-nek fogják hívni, mintha az szögletesebb homlokfalú Urbanway jönne
A trolibusz felirat snassz lett volna. Középiskolában amikor 500 karakteres dolgozatokat kellett beadni, én is igyekeztem hasonló felülfogalmazásokat alkalmazni
Alig változott valami belül 20 év alatt. Elöl 1-1 ülések, 2×2-es üléselrendezés
A Busworld-ön kiállított Crealisban a másfeles ülések miatt van csak egy picit több hely a hátsó folyosón
Továbbra is Busworld, de már Iveco E-Way, ami elektromos busz, de nem trolibusz. Mármint „Iveco” E-way.
A járműveket az Heuliez gyártja, ezért lehet hogy se nem Urbanway, se nem Crealis homlokfal van rajta
A járműveket az Heuliez gyártja, ezért lehet hogy se nem Urbanway, se nem Crealis homlokfal van rajta
A hátfal ránézésre is Heuliez-kompatibilis, kis felirat van is rajta a nagy Iveco alatt
A magas üléspozíció a Renault R312 óta nem változott
Az alap műszerfal kissé üres ami a jobb oldalát illeti. Középen a hatalmas digitális kijelző körül két hagyományos, mutatós műszer van.
A beltér itt is a 30 éve bevált felállást követi
Heuliez és a többiek
A Heuliez szintén egy francia cég, rengeteg személyautót szereltek össze más cégeknek (a teljesség igénye nélkül: Citroën BX, Citroën CX, Citroën XM, Citroën Xantia, Opel Tigra TwinTop). Az önálló autóbusz-gyártást vagyis inkább összeszerelést a 90-es évek második felében kezdték a megfelelő Renault Agora/Irisbus Citelis/Iveco Urbanway alapra. Általában a kisszériás, egyedi igényeket elégítették ki a nagy testvér mellett. Természetesen az Iveco csoport tagja, de az Irisbus névvel ellentétben nem kaszálták el, önálló kínálattal rendelkező vállalat. Kissé általánosító módon, ha látunk a távolban érkezni egy Urbanwayt de túl sok betű van a homlokfalon a szélvédő alatt, az jó eséllyel egy Heuliez GX337 (ha szóló) vagy GX437 (ha csuklós) lesz.
10,5 méteres Heuliez GX 137, aminek a teljesen elektromos verzióját a Busworld 2019 keretében is kiállították.
A gyártóra jellemző a kerekesszékes helyen a vázelemek közé elhelyezett alsó ablak.
A gyártóra jellemző a kerekesszékes helyen a vázelemek közé elhelyezett alsó ablak.
Citelis jellegű trolibuszokat nem csak Škoda logóval találunk amelyeket az egykori Karosa gyárban karosszáltak, hanem a román Astra Bus is szerelt össze ilyen járműveket. A cég 1996-ban vált ki az aradi Astra vagongyárból. Az elektromos berendezéseket is ők építették be, ahogy a bukaresti Ikarus 415T-kbe is. Ezeken a járműveket azért az Irisbus logó megmaradt az Astra Bus felirat alatt.
Bukarest 100 darab ilyen trolibuszt szerzett be az előző évtized közepén, további 27 került Cluj-Napoca [Kolozsvár] hálózatára. 2018 áprilisában még Regia Autonomă de Transport București (RATB) volt a városi közlekedési cég neve, amikor az 5331-as pályaszámú troli az Universitate metróállomásnál a lencse elé került
Polizu megállóhelyhez fordul be az 5355-ös, a háttérben a Gara Nord [Északi pályaudvar] hatalmas épülete
A Strada Valea Argeșului végállomás a hálózat legnyugatibb pontja, innét indul a várost átszelő útjára az 5342-es pályaszámú troli. A beltérben az első kerékdobon lévő rettenetesen elkoszolódott szövetes ülőhelyek kivételével mind műanyag borítású.
Bukarest helyi közlekedésében egészen 2019-ig hiánycikk volt a csuklós busz, ezt a járatsűrűséggel próbálja ellensúlyozni az üzemeltető. A Strada Valea Argeșului balra kanyarodó sávjában várakozik négy trolibusz a szabad jelzésre, elöl az 5392-es.
(a külön nem jelölt képek Adorján Péter munkái)
(a külön nem jelölt képek Adorján Péter munkái)
Heuliez karossszériás Škoda 34BB E'City. A közös nyugalmunk érdekében már bele se menjünk a miértekbe.
(fotó: David Šteiner / seznam-autobusu.cz)
(fotó: David Šteiner / seznam-autobusu.cz)
Adorján Péter, Mellár Marcell