A Lindau–München vasútvonal még Németországon belül is meglepően elmaradott volt sokáig, még a nagy forgalom ellenére is. A kétvágányú, villamosítatlan vasútvonalon sok helyen a mai napig a mechanikus biztosítóberendezések üzemeltek. Részben a nemzetközi nyomásra, főleg az SBB felől néhány éve megindult a nagy felújítási program, aminek középpontjában a Lindau környéki hálózat áll. Az itt készülő új infrastruktúráról és a távolsági vonatokat kiszolgáló Reutin állomásról itt írtunk.
Most, hogy a Lindau–München vonal villamosítása, a Lindau-Reutin állomás építése jó ütemmel halad előre, már a jövőbeli nemzetközi vonatok környékén történő fejlesztésekről is lehet konkrétumokat hallani. A 2020-as menetrendváltástól az SBB az eddigi mozdonyos EC-k helyett már a Gotthard-tengelyről a Girunók által kiszorított ETR 610-es motorvonatokat tervezi bevetni. Ennek persze elsődleges feltétele a villamosítás teljes elkészülte. Ezt persze az érintett vasúttársaságok hatalmas komfort-növekedésként adják el, ami azonban a valóságban nehezen értelmezhető. A komfort már a mostani, hagyományos SBB EC-kocsikban is magas, nem beszélve az első osztályú panorámakocsiról vagy a teljes értékű étkezőkocsiról. Persze az ETR 610 motorvonatokkal sincs semmi gond, de nagyjából ugyanazt a komfortot nyújtják, mint az eddigi vonatok. Az egyetlen fejlődés talán az SBB által belengetett fedélzeti WiFi lesz, de ismerve a német GSM-hálózati lefedettséget, ez azért nem lesz egyszerű feladat.
Ami azonabn már komoly fejlődést jelent az a menetrend. Jelenleg a naponta három pár EuroCity vonat a Lindau gép- és irányváltással összesen 4 óra 45 perc alatt teszi meg az utat. Az új Lindau-Reutin állomásnak és a motorvonatoknak köszönhetően már itt is sok értékes percet meg lehet majd spórolni. Ezen felül a szűk ívekkel tűzdelt Lindau–München vonalon a billenőszekrényes motorvonatok valamivel nagyobb sebességgel is haladhatnak majd, amivel további menetidő-csökkenést lehet majd elérni. Így lesz a teljes Zürich–München táv 2020. decemberétől mindössze 4 óra alatt teljesíthető. Ezen felül a jelenlegi három pár vonat is megduplázódik, összesen hat pár vonattal utazhatunk majd.
Egy további ütemben, várhatóan 2021. decemberétől újabb 30 perc menetidőt lehet majd csökkenteni a vasúttársaságok ígérete szerint, mégpedig a határokon való üzemmódváltás automatizálásával. Ehhez azonban a járműveket fel kell szerelni az ETCS Baseline 3 vonatbefolyásolóval, amelyet az Alstomnak kell majd elvégeznie.
Ezzel a 3,5 órás menetidővel a vasút ezen az útvonalon is versenyképessé válik a repüléssel és a közúttal szemben. Megfelelő átszállásokkal ráadásul még Salzburg/Bécs felé is alternatíva lehet a vonal hiszen jelenleg a Zürich–Salzburg közvetlen Railjetek 5 és fél óra alatt teszik meg a távot, ami egy müncheni átszállással is teljesíthető lesz. A VDE 8 megnyitása óta pedig a München–Berlin út is mindössze 4 órát vesz igénybe, így Zürichből is csak 7,5-8 órára lesz szükségünk eljutni a német fővárosba, ami most a Frankfurton át közlekedő ICE-k esetében is hasonló időbe telik.
A méltán híres, helyi kezelésű átkelő a Lindau szigetre vezető töltés előtt is a múlté lesz. Épp a napokban indították be az elektronikus biztosítóberendezést, amivel már ezt az átkelőt is automatikusan állítják
Friedrichshafen felől érkezik egy rövid emeletes vonat, élén a DB egyik 218-asával. A képen látható mechanikus előjelző is a múlté már
Most, hogy a Lindau–München vonal villamosítása, a Lindau-Reutin állomás építése jó ütemmel halad előre, már a jövőbeli nemzetközi vonatok környékén történő fejlesztésekről is lehet konkrétumokat hallani. A 2020-as menetrendváltástól az SBB az eddigi mozdonyos EC-k helyett már a Gotthard-tengelyről a Girunók által kiszorított ETR 610-es motorvonatokat tervezi bevetni. Ennek persze elsődleges feltétele a villamosítás teljes elkészülte. Ezt persze az érintett vasúttársaságok hatalmas komfort-növekedésként adják el, ami azonban a valóságban nehezen értelmezhető. A komfort már a mostani, hagyományos SBB EC-kocsikban is magas, nem beszélve az első osztályú panorámakocsiról vagy a teljes értékű étkezőkocsiról. Persze az ETR 610 motorvonatokkal sincs semmi gond, de nagyjából ugyanazt a komfortot nyújtják, mint az eddigi vonatok. Az egyetlen fejlődés talán az SBB által belengetett fedélzeti WiFi lesz, de ismerve a német GSM-hálózati lefedettséget, ez azért nem lesz egyszerű feladat.
A szigetre érkezik München felől az EuroCity, élén a két 218-assal. Ennek a világnak néhány hónap múlva vége: a Lindau-Reutin állomás üzemebe helyezésével a nemzetközi vonatok be sem fognak térni a szigetre, a mozdonycsere így szintén elmarad
Ami azonabn már komoly fejlődést jelent az a menetrend. Jelenleg a naponta három pár EuroCity vonat a Lindau gép- és irányváltással összesen 4 óra 45 perc alatt teszi meg az utat. Az új Lindau-Reutin állomásnak és a motorvonatoknak köszönhetően már itt is sok értékes percet meg lehet majd spórolni. Ezen felül a szűk ívekkel tűzdelt Lindau–München vonalon a billenőszekrényes motorvonatok valamivel nagyobb sebességgel is haladhatnak majd, amivel további menetidő-csökkenést lehet majd elérni. Így lesz a teljes Zürich–München táv 2020. decemberétől mindössze 4 óra alatt teljesíthető. Ezen felül a jelenlegi három pár vonat is megduplázódik, összesen hat pár vonattal utazhatunk majd.
Nemrég indult Lindauból, a München felé közlekedő EuroCity mássza meg a dombokat egy szép napos nyári délutánon
(fotók: Berky Dénes)
Egy további ütemben, várhatóan 2021. decemberétől újabb 30 perc menetidőt lehet majd csökkenteni a vasúttársaságok ígérete szerint, mégpedig a határokon való üzemmódváltás automatizálásával. Ehhez azonban a járműveket fel kell szerelni az ETCS Baseline 3 vonatbefolyásolóval, amelyet az Alstomnak kell majd elvégeznie.
Ezzel a 3,5 órás menetidővel a vasút ezen az útvonalon is versenyképessé válik a repüléssel és a közúttal szemben. Megfelelő átszállásokkal ráadásul még Salzburg/Bécs felé is alternatíva lehet a vonal hiszen jelenleg a Zürich–Salzburg közvetlen Railjetek 5 és fél óra alatt teszik meg a távot, ami egy müncheni átszállással is teljesíthető lesz. A VDE 8 megnyitása óta pedig a München–Berlin út is mindössze 4 órát vesz igénybe, így Zürichből is csak 7,5-8 órára lesz szükségünk eljutni a német fővárosba, ami most a Frankfurton át közlekedő ICE-k esetében is hasonló időbe telik.
A Gotthardon hamarosan a Girunók veszik át a helyüket, az ETR 610-esek új bevetési területe a Zürich – München vonal lesz
(fotó: SBB)
(fotó: SBB)
Berky Dénes