Svéd regionális fejlesztések. Hibrid motorvonatokat vennének Lengyelország közepén. Folyamatosan növekvő szlovák utasszámok. Átépítés Oberurselben. Híreink a nagyvilágból
Csendben fejleszt a Transitio
Stockholm | Svédország – Motorvonatokat rendelt a CAF-tól a regionális vonalakat üzemeltető Transitio: 6,5 milliárd svéd korona értékben 30 darabot fix, 34 darabot pedig opciós megállapodásként. A leszállítást 2022 második felére ütemezték. Ezen felül az Alstom is nyert tőlük egy részben EU-s finanszírozású projekt keretében lehetőséget 2023-ig 77 motorvonat ERTMS-rendszerrel történő ellátására, hogy a jövőben is közlekedhessenek az Öresund-kapcsolaton. Ehhez a szerződéshez is tartozik 34 opciós darabszám.
Szlovákiában többet vonatoznak
Pozsony | Szlovákia – Érkeznek az üzleti évek összesítései és az első között találjuk a szlovák állami vasútvállalat a ZSSK beszámolóját. 2019-ben 77,4 millió utast szállítottak, ami az előző évhez képest 4,8 százalékkal magasabb érték. A 2014 novemberében bevezetett díjmentesen utazók száma is növekedett: 8,3 százalékkal 29,6 millióra. Megjegyezték, hogy a 62 év felettiek, a 15 év alatti gyerekek és a 26 év alatti tanulók számára elérhető 0 € értékű jegyek ugyan sok helyen kontingentáltak, valamint az IC és nemzetközi vonatokra nem érvényesek, a bevezetése előtt mindössze 47,3 millió volt a 2013-as teljes utasszám.
Fizetésképtelenség az Achenseebahnnál: bizonytalan jövő
Jenbach | Ausztria – Megindult a csődeljárás a tiroli Achenseebahn vasútvonalat üzemeltető cégnél, mivel a vállalat régóta nem termel hasznot. A veszteségeket eddig Tirol tartomány pótolta ki, a továbbiakban azonban ezt nem kívánják folytatni. Az 1889-ben, Jenbach és a hat kilométerre található Achensee partján fekvő Seespitz állomás között megnyitott, részben fogasléces vasútvonal évtizedek óta kizárólag turisztikai látványosságként szolgál. A kizárólag gőzmozdonyok vontatta rövid vonatok áprilistól októberig közlekednek csak, így a vasútnak a jegyárbevételekből kéne fenntartania magát. Sajnos azonban már néhány éve lehet hallani, hogy az üzem lényegesen drágább, mint amit ki tud termelni, ezért is kapott támogatásokat a tartománytól, legutóbb évi 250 ezer eurónyit. Hogy a vasút az idén április 25-ére tervezett szezont egyáltalán megkezdheti-e még azt nem csak a csődeljárás veszélyezteti, de természetesen a koronavírus is. Ennek ellenére a tárgyalások célja nem a vasút bezárása, hanem annak életben tartása és főleg az engedélyeinek megtartása.
Hibrid és villamos motorvonatokat versenyeztetnek
Legnica | Lengyelország – Március 25-én ért véget a pályázati határidő a regionális Koleje Dolnośląskie (KD) által kiírt pályázaton, ahol 5 ötrészes tisztán villamos és 6 háromrészes dízel és villamos meghajtással is üzemképes bimodális motorvonati egységet kívántak beszerezni. A KD mérnökárként 123 millió és 118 millió zloty összeget irányozott elő, ezzel szemben a PESA 145,2 milliót kérne az első részért, a másodikon pedig nem is indult. A konkurens Newag 161,1 millióért szállítaná a tisztán villamos járműveket, a bimodálisokat pedig 169,7 millió zloty ellenében vállalná. További 20 tisztán elektromos és 10 hibrid egység is szerepel opciós mennyiségként, hogy Wrocław [Breslau, Boroszló] környékén korszerűsíthessen a tartományi szolgáltató. Döntés egyelőre nincs, hanem EU-s forrásokat kívánnak felhasználni a szerződés megkötéséhez.
Megrendelhetik a maradékot
Johannesburg | Dél-Afrikai Köztársaság – A PRASA megerősítette, hogy a korábban a Vossloh-val kötött 20 Afro 4000 típusú mozdonyra (az EURO 4000 helyi verziója) szóló és 2015-ben 13 leszállított darab után visszamondott rendelés fennmaradó darabjait is megrendelnék, immár a Stadlertől.
Megújul a tároló
Oberursel (Taunus) | Németország – Áprilisban megkezdődik a Bahnhof Oberursel melletti, jelenleg használaton kívüli tárolóhely átépítése, hogy a jövőre érkező járműveket is el tudják rakni, amikor nincs rájuk szükség. A területen található négy vágányt 40 méterrel megrövidítik, a felszabaduló helyre pedig a járművezetők által használható pihenőszoba és parkolóhelyek épülnek. Oberursel városával egyeztetett módon éjjel nem dolgozhatnak, az U3 jelzésű vonal járatainak menetrendjét pedig nem érintik a munkálatok.
Koronavírus-körkép
A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.
Oslo és Viken megye | Norvégia – A norvég fővárosban és a környező elővárosi vonalakon már 2020. március 12-én bevezették a „hátsó ajtós felszállási rendet“, így ahol csak lehetséges nem nyitják ki a járművezetők az első ajtót a buszokon és a villamosokon. Más európai városokkal ellentétben nem is ritkítottak a járatokon, pont azért, hogy az egy járműre jutó utasok száma minél alacsonyabb legyen. A következő hét végére el is fogytak az utasok annyira, hogy egy minimális ritkítás bevezetésre kerülhessen. Március 23-tól nem közlekedtek a belvárost a külső területekkel összekötő közvetlen expresszjáratok így az egykori repülőtér helyén épült üzleti- és irodanegyedbe kijáró 31E, valamint a dél-keleti kertvárosokba tartó 80E, 82E, 84E vonalak kerülnek ideiglenesen felfüggesztésre. A folyamatos üzemű 31-es és 37-es viszonylatok, melyek az alapmenetrend szerint 6 és 21 óra között 6-8 percenként közlekednek, ugyanebben az időszakban ritkábban járnak. A helyi közlekedésszervező Ruter természetesen szintén arra kérte az utasait, hogy lehetőleg maradjanak otthon, vagy amennyiben mégis szükséges a helyváltoztatás, azt csúcsidőn kívül tegyék.
Nagy-Britannia – Március 23-tól kezdődően hat hónapon keresztül nem terheli kötbér a brit vasúti szolgáltatókat akkor sem, ha saját hibából nem tudnak a franchise-megállapodások szerinti szinten teljesíteni, döntött a brit kormányzat. A vasúti cégeknél dolgozók mindenképpen megkapják az érvényes megállapodások és szerződések szerinti bérüket, hogy a vasút leállása ne bénítsa meg a brit gazdaságot és államigazgatást.
Franciaország – Az SNCF amellett, hogy március 24-től díjmentes, egyszerre két ülőhelyet lefoglaló utazást biztosít az egészségügyben dolgozók számára a távolsági vonatokon, egyelőre egy szerelvényt bocsátott a kormányzat rendelkezésre a különösen súlyos betegek szállításához. Ugyan nem ez a legjobb betegszállító, viszont a legfeljebb 30 páciens gyorsan juthat orvosi segítséghez, a tegnapi első járat a dél-keleti Grand-Est régióban fekvő Strasbourg [Straßburg] és Mulhouse [Mühlhausen] városokból az észak-nyugati Pays-de-la-Loire régióban fekvő Angers városába, a következő járatok Nantes városába szállítják majd az ellátásra szorulókat. Az ország gyakorlatilag két átellenes sarka között mindössze 6-6,5 óra a menetidő, hiszen a járatra kiemelten figyelnek. A Szociális Minisztérium és az SNCF is kiemelte, hogy a TGV-egység minden szállítás után alapos tisztításon és fertőtlenítésen esik át, ezáltal gyakorlatilag egy mozgó kórházzal egyezik meg.
Ideiglenes és érdekes megoldások, de Franciaországban a nagysebességű hálózat biztosítja a mindennapi életben is a mobilitás gerincét
(fotók: SNCF)
(fotók: SNCF)
Svájc – Ahogy azt már a múlt héten is megírtuk, a svájci közlekedésben is komoly változások léptek érvénybe a héten. A távolsági és regionális szolgáltatásokat is ritkították. Ezzel, az SBB elmondása szerint a valaha volt legnagyobb volumenű menetrendváltást lépték meg most, ráadásul a kidolgozásra alig egy hét állt rendelkezésre. A forgalom drasztikus, országosan több mint 60 százalékos visszaesése és a munkavállalók védelme miatt szükséges volt. A rizikócsoportba tartozó dolgozókat sok közlekedési vállalat már korábban hazaküldte, így már most is komoly személyzethiánnyal küzdenek a cégek. Ezen túl, ha a vírus tovább terjed, emiatt további menetrendi ritkítások is várhatóak, hiszen egyszerűen nem lesz ki vezesse a vonatokat, buszokat.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell, Berky Dénes