A cseh vasúti piacon komoly verseny van és láthatóan ez működik piaci alapon is. De nem csak a vasúton, hanem a közúton is verseny van: mindkét ágazatban pedig jelentős és ma már megkerülhetetlen szereplő a cseh Radim Jančura cége, a RegioJet. Hamarosan Magyarországon a buszok mellett a vasúti szolgáltatásuk is elérhető lesz, itt az ideje, hogy megismerkedjünk a cég kínálta szolgáltatásokkal.
Ha minden úgy alakul, akkor hamarosan, a nyári vasúti menetrend életbe lépésével megjelenik Magyarországon is a RegioJet, mint vasúti szolgáltató. A magáncég piaci alapokon, állami támogatás nélkül kínálja (egyelőre nemzetközi forgalomban) a szolgáltatásait. Fontos megjegyezni: a cég láthatóan nem az állami szolgáltató helyett, hanem azzal versenyre kelve, a saját üzleti kockázatára járatja a vonatait és az autóbuszait a most vizsgált szolgáltatások tekintetében.
A RegioJet márkanevet futtató Student Agency története 1993-ban kezdődött, amikor az alapító Radim Jančura, akkor még a brno-i műszaki egyetem hallgatója egy au pair ügynökség kiépítésén kezdett dolgozni. Az ügyfelekkel való kapcsolatok kiépítése után 1996-ban alapította a céget és vette fel az első alkalmazottait. Később aztán bővítette a szolgáltatási köreit és tulajdonképpen klasszikus utazási irodaként kezdett el kínálni utazásokat és szállásokat Európa és a világ körül.
Az első saját márkás autóbuszuk 2004-ben közlekedett Prága és Brno között. Ezt követte számos belföldi járat, majd nyitottak a nemzetközi járatok terén is. Eleinte a környező országok, így Németország, Ausztria, Lengyelország; majd később Magyarország, Olaszország, Svájc következett. Mára azonban már Amsterdam, Brüsszel, London, Lyon, Párizs és Rotterdam is elérhető közvetlenül Prágából a nagy sárga buszokkal. A gumikerekű üzletág első tíz évében több mint 34 millió utast szállítottak el.
A RegioJet elsőként a Student Agency leányvállalataként jött létre 2009-ben. Az első vonat 2011-ben indult meg, és egyből acsehszlovák belföldi nemzetközi Prága–Ostrava–Zsolna–Kassa tengelyen. A vonatokra már az első időszakban is jellemző volt az államvasúti cégekhez képest magasabb szintű fedélzeti szolgáltatási színvonal: a legolcsóbb Low Cost osztály kivételével minden kocsiosztályon az ülőhelyhez hozzák a rendelt ételeket és italokat, sőt a Relax és Business osztályokon a jegyárhoz járó alapellátmányt is, de a különböző utazási lehetőségeket a későbbiekben tárgyaljuk részletesen.
Az első saját márkás autóbuszuk 2004-ben közlekedett Prága és Brno között. Ezt követte számos belföldi járat, majd nyitottak a nemzetközi járatok terén is. Eleinte a környező országok, így Németország, Ausztria, Lengyelország; majd később Magyarország, Olaszország, Svájc következett. Mára azonban már Amsterdam, Brüsszel, London, Lyon, Párizs és Rotterdam is elérhető közvetlenül Prágából a nagy sárga buszokkal. A gumikerekű üzletág első tíz évében több mint 34 millió utast szállítottak el.
A RegioJet elsőként a Student Agency leányvállalataként jött létre 2009-ben. Az első vonat 2011-ben indult meg, és egyből a
Közpénzből közszolgáltatás
A RegioJet Magyarországon ugyan nem, de Szlovákiában és Csehországban végez közszolgáltatást is. Ezt az állammal, illetve a kerületekkel kötött közszolgáltatási szerződés szerint végzik 2012 óta és az abban rögzítetteknek megfelelő ellentételezést kapnak a megrendelt szolgáltatásokért. A Felvidéken a Bratislava [Pozsony]–Dunajská Streda [Dunaszerdahely]–Komárno [Révkomárom] vonalat üzemeltetik, láthatóan olyan sikerrel, hogy az egyelőre eredménytelen tenderen egyedül indultak. A tendert amúgy az egyetlen pályázó miatt érvénytelenítette a szlovák szaktárca.
A RegioJet motorvonata Komárno állomásra érkezik. A Csallóközben sikeres a közszolgáltatás keretében végzett ténykedésük is
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Szlovákia mellett Csehországban is közszolgáltat a cég: több mellékvonal mellett a fő feladatuk a Brno–Ostrava–Bohumín viszonylatú gyorsvonatok üzemeltetése, erről részletesen is beszámoltunk már a menetrendváltás után, amikor a cég átvette a járatok üzemeltetését az állami vasúttól, a České Dráhytól.
Érdemes még kitérni arra is, hogy a RegioJet vonatain utaskísérők teljesítenek szolgálatot, ezek vezetője a team leader, aki a cseh szakaszon a forgalmi vonatkísérői feladatokat is ellátja. A szlovák, illetve osztrák szakaszon a RegioJet helyi cége, illetve partnerei biztosítják a forgalmi dolgozókat és/vagy a mozdonyszemélyzetet: így Ausztriában a Westbahn csapata dolgozik a vonattal, Magyarországon pedig – jelen állás szerint – a Continental Railway Solution Kft. embereivel találkozhatunk a mozdonyon és a vonaton, ha forgalmi ténykedésről van szó.
Üdvözöljük utasainkat és jó éjszakát kívánunk!
A RegioJet egyelőre csak egyetlen, a korábban már említett Prága–Ostrava–Zsolna–Kassa vonalon közlekedtet éjszakai vonatokat. A európai éjszakai vonatok jelentős részével ellentétben ez az egy pár vonat (RJ 1021 Prágából Kassára, RJ 1020 Kassáról Prágába) nem várakozik sokat, hogy megfelelő időben érjen a célállomására, illetve a hálózatosság hiánya okán stokkozás sincs, így minimális, a nappali vonatokhoz hasonló várakozási időkkel száguld végig Csehszlovákián Csehországon és Szlovákián. Ennek megfelelően az indulási idő relatíve későn van, mindkét irányban 21 óra után indulnak (Prága 21:50, Kassa 21:22) a vonatok, míg az érkezés meglepően korai (Prága 05:55, Kassa 06:00). A nappali vonatoktól a megállási rend csak minimálisan tér el: Kassa felé csak Česká Třebová, Ostrava-Stodolní marad ki, Prága felé ezen felül Návsí és Bystřice is, viszont mindkét irányban van egy plusz megállás Margecany állomáson.
A vonatok jellemző összeállításának alapja a nappali vonatoknál szokásos hat kocsi, kiegészítve hat fekvőhelyes kocsival, amelyből öt hálókocsiként, fülkénként 1-3 főre; míg a maradék egy valódi fekvőhelyes kocsiként, fülkénként 4-6 főre kerül megágyazásra. A gyakorlatban jegyváltási szempontból ez azt jelenti, hogy egyfelől vehetünk a hálókocsiba jegyet, ahova még másik két utast is mellénk oszthatnak, de ha nem szeretnénk osztozni az éjszakai vonatozás örömeiben, picit többért akár az egész fülke a miénk lehet. A hálókocsiba szóló jegyek árában benne foglaltatik és felszálláskor vár minket egy üveg ásványvíz, egy üveg narancslé valamint egy kis doboznyi pékárú, amely a reggeli is egyben. Ezen felül elindulás (Kassa felé Prága elhagyása, Prága felé Kysak állomás) után kérhetünk forró mentateát, cseh és szlovák napilapokat, valamint reggelre az ébresztés mellé kávét.
A reggeli tekintetében a valódi fekvőhelyes részben csak annyi a különbség, hogy ott előre csomagolt croissant jár és a welcome-narancsléről is le kell mondanunk, ahogy az előre megágyazott helyekről is, erről magunknak kell gondoskodnunk, de a személyzet szívesen segít ebben. A nyugodt pihenést elősegíti, hogy Kassa felé éjfél és 5:15, Prága felé 0:40 és 5:00 között úgynevezett „éjszakai módban” közlekedik a vonat, ekkor már a személyzet nem szolgál fel helyben semmit, a gondtalan utazást ekkor már a szakavatott biztonsági szolgálat emberei biztosítják. A vonatok célállomásra való érkezési ideje mindkét irányban érdekes lehet, hiszen ha valakinek Prágából kell repülőgéppel a reggeli vagy délelőtti órákban elindulnia, ennél (5:55) korábban nem ér Prágába. Kassa felé nem ennyire rózsás a helyzet, a menetrend szerint 6:00-kor érkező vonatról nagyon nagy szerencse kell a 6:02-kor induló Hernád EC, majd IC eléréséhez, így ezt nem is javasoljuk, csak egy városnézéssel egybekötve, majd a délutáni (18:02) Rákóczival Budapestre indulva.
A vonatok jellemző összeállításának alapja a nappali vonatoknál szokásos hat kocsi, kiegészítve hat fekvőhelyes kocsival, amelyből öt hálókocsiként, fülkénként 1-3 főre; míg a maradék egy valódi fekvőhelyes kocsiként, fülkénként 4-6 főre kerül megágyazásra. A gyakorlatban jegyváltási szempontból ez azt jelenti, hogy egyfelől vehetünk a hálókocsiba jegyet, ahova még másik két utast is mellénk oszthatnak, de ha nem szeretnénk osztozni az éjszakai vonatozás örömeiben, picit többért akár az egész fülke a miénk lehet. A hálókocsiba szóló jegyek árában benne foglaltatik és felszálláskor vár minket egy üveg ásványvíz, egy üveg narancslé valamint egy kis doboznyi pékárú, amely a reggeli is egyben. Ezen felül elindulás (Kassa felé Prága elhagyása, Prága felé Kysak állomás) után kérhetünk forró mentateát, cseh és szlovák napilapokat, valamint reggelre az ébresztés mellé kávét.
A reggeli tekintetében a valódi fekvőhelyes részben csak annyi a különbség, hogy ott előre csomagolt croissant jár és a welcome-narancsléről is le kell mondanunk, ahogy az előre megágyazott helyekről is, erről magunknak kell gondoskodnunk, de a személyzet szívesen segít ebben. A nyugodt pihenést elősegíti, hogy Kassa felé éjfél és 5:15, Prága felé 0:40 és 5:00 között úgynevezett „éjszakai módban” közlekedik a vonat, ekkor már a személyzet nem szolgál fel helyben semmit, a gondtalan utazást ekkor már a szakavatott biztonsági szolgálat emberei biztosítják. A vonatok célállomásra való érkezési ideje mindkét irányban érdekes lehet, hiszen ha valakinek Prágából kell repülőgéppel a reggeli vagy délelőtti órákban elindulnia, ennél (5:55) korábban nem ér Prágába. Kassa felé nem ennyire rózsás a helyzet, a menetrend szerint 6:00-kor érkező vonatról nagyon nagy szerencse kell a 6:02-kor induló Hernád EC, majd IC eléréséhez, így ezt nem is javasoljuk, csak egy városnézéssel egybekötve, majd a délutáni (18:02) Rákóczival Budapestre indulva.
Az ÖBB-től vásárolt fekvőhelyes kocsik egyike a kassai főpályaudvaron. „Hálókocsiként” is üzemel
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Így fest háromágyasra elkészítve a fekvőhelyes kocsi. Egyik oldalt már megágyaztak...
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
...a másik oldalon ülhetünk vagy éppen a csomagokat helyezhetjük ide
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Fedélzeti ellátmány felszállás után
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A fekvőhelyes kocsikban a folyosó feletti részre is pakolhatjuk a poggyászainkat
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A kocsi lehúzható ablakos, amire azért szükség lehet éjjelente is. A folyosó csendes, éjszakai üzemmódban nincs átjárás
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Hajnali hat óra előtt pár perccel már meg is érkezünk Prágába. A kassai vonatot ezúttal az egyik Olaszországot is megjárt Pershing húzta
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Milyen szolgáltatások lesznek a Budapestre közlekedő vonatokon?
A RegioJet nappali, nem közszolgáltatás keretében közlekedő vonatain, a megszokottaktól eltérően négy kocsiosztály található, melyek a következők: Low Cost, Standard, Relax és Business és ez a négy kocsiosztály nem csak eltérő szolgáltatási szintet, hanem árazást is jelent. Fontos azt is megjegyezni, hogy a vonatokon – és itt most szigorúan az üzleti alapokon közlekedtetett járatokról van szó – minden kocsihoz tartozik egy-egy utaskísérő, aki az adott vagonban utazók kényelméért felelős. Ez az utaskísérő legalább egy idegen nyelvet biztosan beszél a cseh mellett.
A Low Cost osztályon termes kialakításban szövetborítású ülésekkel találkozhatunk. A helyünk elfoglalása után az utazási jogosultság ellenőrzése után kapunk egy üveg Rajec ásványvizet, ám további ellátmány vásárlására nincs lehetőség. Az újságokhoz is személyesen kell a polchoz fáradni. Ez a kocsi jellemzően a vonat valamelyik végén közlekedik, ezért a kerékpárszállítás itt megoldott, ami ugyan díjmentes, de helyet azért kell foglalni neki. Igaz, hogy ez a legalacsonyabb árú szakasz (belföldön a Prága–Ostrava szakasz 356 km-re már 139 cseh koronától, azaz nagyjából 1750 Ft-ból kijön), ám csak rövidebb szakaszokra tudjuk ajánlani.
A Standard osztály a 2. osztály helyi megfelelője, ám ezen belül ketté kell bontanunk a leírást. Egyrészt találkozhatunk az ÖBB-től vásárolt, majd felújított fülkés kocsikkal. Fülkénként itt hat ülőhely van, nagyon kényelmes epedarugós ülésekkel, állítható dőlésszögű háttámlával és szintén állítható magasságú fejtámlával, szerkesztőségileg csak ajánlani tudjuk.
A Standard osztályból van termes is, az egykori olasz Arenaways vasúttársaságnak tervezett, ám annak megszűnése okán szabadon maradt kocsikról van szó. Ezekben a kocsikban 2+2-es osztásban találhatóak az ülőhelyek, amelyeken egyrészt a repülőgépekhez hasonló lehajtható asztal van, másrészt a vállalat autóbuszain található fedélzeti érintőképernyős eszköz, amelyről filmeket, sorozatokat nézhetünk (ha valaki ismeri már, az Agymenők cseh szinkronnal egyszerűen zseniális), rádiót hallgathatunk, e-book-ot olvashatunk.
A Standard osztályból van termes is, az egykori olasz Arenaways vasúttársaságnak tervezett, ám annak megszűnése okán szabadon maradt kocsikról van szó. Ezekben a kocsikban 2+2-es osztásban találhatóak az ülőhelyek, amelyeken egyrészt a repülőgépekhez hasonló lehajtható asztal van, másrészt a vállalat autóbuszain található fedélzeti érintőképernyős eszköz, amelyről filmeket, sorozatokat nézhetünk (ha valaki ismeri már, az Agymenők cseh szinkronnal egyszerűen zseniális), rádiót hallgathatunk, e-book-ot olvashatunk.
A termes Astra-kocsik utastere. A Standard osztályú kocsikban nagyjából azt kapjuk, amit a RegioJet buszain is kínálnak
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Ízléses beltér várja az utasokat az Astra-kocsikban, az előtér éles fényét a kék üvegajtó szűri, ami éjszaka hasznos lehet
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A fedélzeti kiszolgálás itt a repülésből ismert kiskocsin történik, a menüből választhatunk és az ülőhelyünkre is hozzák a kívánt termékeket. A jegyárban itt a Low Cost osztályon lévő vízen felül kávé, tea vagy almalé is benne van. Szintén a Standard osztályon található a kisgyerekes szakasz, itt három fülkényi helyen hat ülőhely található, köztük pedig egy kis játszótér és gyerekeknek szóló „mozi”.
A Relax osztály feleltethető meg a hagyományos 1. osztálynak, itt termes szakaszban 2+1-es ülésosztással. Itt már nagyméretű asztalok is vannak, ami nagyban megkönnyíti a dolgozni vágyók dolgát, a nagyobb laptopok is kényelmesen elférnek a kihajtható asztalokon. Ásványvíz és napilapok itt is járnak és minden, a menüből kiválasztott rendelésünket itt is az helyünkhöz hozzák.
A Relax osztályú kocsik termes szakasza. Az egykori ÖBB-s kocsik termes részében 2+1-es ülésosztás mellett élvezhetjük az utazást. Részben páholyos, részben pedig soros kivitelű az utastér
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A Business osztály a Budapestről induló Railjet vonatokról ismerős lehet, más vasúttársaságok (pl. ZSSK, Leo Express) 1+ osztálynak hívják. A fülkés elrendezésű szakaszban fülkénként négy, bőrüléses hely található, mindegyik saját asztallal és konnektorral. A jegyárban az eddigieken felül egy üveg narancslé vagy egy kis üveg Bohemia Sekt pezsgő és némi aprósütemény jár. Az utazás során itt is többféle kávéból és teából választhatunk, külön díj nélkül.
A Business-osztályúnak a RegioJet osztrák eredetű kocsijai adnak otthont, az elrendezést még az ÖBB-től örökölte a cég
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A Business osztály fülkéjében maximum négyen utazhatnak: a középső ülést asztallá alakították át
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A Relax és a Business közös kocsiban kap helyet, a fülkés részen a magasabb szintű szolgáltatást kínálják. A folyosó felé ízéses dekorációt kapott az üvegfal a fülkéknél
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Az étlapról választhatunk enni- és innivalót, azonban egyelőre étkezőkocsi híján csak előrecsomagolt hidegétel, saláták, sushi és sütemény van a kínálatban, italból azonban a Kofolától a Magyarországon kevésbé közismert cseh sörökön (Bernard, Chotěboř) át a francia borokig sok minden megtalálható.
A teljes vonaton a vezetéknélküli internet-hozzáférés (wifi) ingyenes és a domborzati viszonyok miatt a Babice nad Svitavou és Choceň közötti szakasz (lásd még Magyarországon: hívás kezdeményezése mobiltelefonon Budaörs és Komárom között) kivételével teljesen használható is.
A teljes vonaton a vezetéknélküli internet-hozzáférés (wifi) ingyenes és a domborzati viszonyok miatt a Babice nad Svitavou és Choceň közötti szakasz (lásd még Magyarországon: hívás kezdeményezése mobiltelefonon Budaörs és Komárom között) kivételével teljesen használható is.
A Bohemia Sekt a Business-osztályon választható üdvözlőital
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Természetesen nem csak önmagában az utasok elszállítása a fontos a RegioJet-nek, hanem a kapcsolódó szolgáltatások is. Prága és Brno főpályaudvarán külön váróterem áll rendelkezésre az utasoknak, ahol kényelmes fotelekkel és különböző frissítőkkel várják az utasokat. Azoknak akik autóval érkeznek a vasútállomásra ingyenes parkolási lehetőséget kínál a RegioJet Brno-Židenice, Ostrava-Svinov, Zábřeh na Moravě, Česká Třebová állomásokon. Akik nem saját autóval érkeznének, azoknak is van ajánlata a cégnek: Prága és Brno városában a CAR4WAY autómegosztóval akár 60 ingyenes perchez is juthat, aki a RegioJet promóciós kódját használja. Liptovský Mikuláš, Nový Jičín, Olomouc és Ostrava pedig az egyes taxitársaságoknál juthatunk kedvezményekhez.
A RegioJet a vasútbarátok számára rendkívül érdekes és színes járműparkkal rendelkezik. Előbb érdemes körbenézni a vontatójárművek terén: az üzletet a Škoda pilzeni gyárában épült és Olaszországból visszatért 162-es sorozatú mozdonyokkal kezdték. A járműveket az 1990-es években a ČSD rendelte, de pénzügyi nehézségek miatt az utódok, a ČD és a ŽSR egy részét a szériának nem vették át. Így 1995-re talált vevőt a járműgyártó: az észak-olasz Ferrovie Nord Milano, az FNM személyében. Az E.630-as sorozatú gépek bő tíz évet szolgáltak talján földön, majd a RegioJet vásárolta meg a járműveket és a honosítás után állította szolgálatba a nyolc gépet, amelyek a 162 113...120 pályaszámokat kapták a cseh rendszerben.
A flottát később az ELL-től bérelt Vectronokkal bővítették, ezek már egyen- és váltóárammal is üzemelhettek, amire szükség is volt, hiszen Pozsony felé már mindkét áramrendszert érintették a vonatok. Emellett pedig a közelmúltban vásároltak a Bombardiertől TRAXX F140MS típusú gépeket és napirenden van a harmadik generációs TRAXX-ok szolgálatba állítása, amelyek majd a Vectronokat váltják ki.
A piaci alapú szolgáltatáshoz elsősorban az ÖBB-től vásároltak járműveket: első körben 12 ABmz, 8 darab Bmz és ugyancsak 8 darab Ampz sorozatú járművet állítottak forgalomba. Időközben úgy alakult, hogy a Prága és Berlin között közlekedő vonatokat a DB-vel közösen a RegioJet közlekedtetné, ehhez pedig kocsikat kellett szerezni: az új járműveket az aradi vagongyártól rendelték meg, de miután a DB visszalépett a megállapodástól, a RegioJet csak tíz járművet vett végül át. Ezek egy része nem feltétlenül új gyártás, hanem az olasz Arenaways számára gyártott, majd az operátor csődje miatt visszaadott járműveket építette át az aradi gyár.
A közelmúltban a termes kocsik között használt német járművek is megjelentek: az eredetileg Apmz117-es sorozatú kocsik már másodosztályúként kerültek a RegioJet-hez, de szerencsére a németek megtartották a régi elsőosztályú üléseket is és így tett a RegioJet is.
A low cost osztályú kocsikhoz a RegioJet az SBB-től vásárolt termes személykocsikat; emellett pedig 12 darab Amz61-es kocsit is vettek: ezeket eredetileg a DB Fernverkehr vásárolta volna meg az SBB-től, de a németeknek végül nem kellettek a járművek.
Az éjszakai vonatokban közlekedő fekvőhelyes kocsik szintén használt járművek: ezeket az ÖBB-től vásárolta a cég. Az üzleti vonatokat szükség esetén tudják erősíteni a különcélú kocsiként használt egykori ÖBB-s étkezőkocsikkal is, amelyek egyikében fix, a másikban viszont szabadon rendezhető berendezés található.
A tolatási mozgásokhoz 721-es sorozatú mozdonyt is vett a cég, a 721 151-es a smíchovi pályaudvaron végzi a dolgát, ahol a RegioJet a járműveinek karbantartását is végzi.
Összefoglalva, a RegioJet vonatai általánosságban magasabb szintű és szélesebb körű szolgáltatási színvonallal várják az utazni vágyókat, az állami szolgáltatókhoz képest. A jegyváltás egyszerűsége is mellettük szól, hiszen Budapestről akár autóbusszal, akár majd vonattal indulva nem lesz szükség a jegy papír alapra való kinyomtatására, hanem az alkalmazásból be lehet mutatni az utazási jogosultságot. Fontos megjegyezni: a jegyárak tisztán piaci alapúak, semmilyen állami támogatás és megrendelés nem áll ezek, illetve a járat üzemeltetése mögött, tehát nem vesz el semmit az állami szolgáltatótól, legfeljebb versenyhelyzetet teremt számára.
A négy kocsiosztály közül mindenki megtalálja majd a neki legszimpatikusabbat és bár klasszikus étkezőkocsit nem továbbít a vonat, ez semmit nem von le az „élvezeti értékből” a másfajta fedélzeti cateringnek köszönhetően.
A Bécs érintésével közlekedő vonatok nem fognak jelentősen hosszabb menetidővel közlekedni mint a ČD-ZSSK-MÁV-START trió Pozsonyon át közlekedő Metropolitan vonatai, ám szerencsére a legnépszerűbb reggeli budapesti indulás és déli-kora délutáni prágai érkezés teljesíthető lesz a sárga vonatokkal is. Ha a határokat a következő két hónapban újranyitják, akkor kis késéssel, de a két évvel ezelőtti április elsejei cikkünk valósággá válhat.
Flottatérkép
A RegioJet a vasútbarátok számára rendkívül érdekes és színes járműparkkal rendelkezik. Előbb érdemes körbenézni a vontatójárművek terén: az üzletet a Škoda pilzeni gyárában épült és Olaszországból visszatért 162-es sorozatú mozdonyokkal kezdték. A járműveket az 1990-es években a ČSD rendelte, de pénzügyi nehézségek miatt az utódok, a ČD és a ŽSR egy részét a szériának nem vették át. Így 1995-re talált vevőt a járműgyártó: az észak-olasz Ferrovie Nord Milano, az FNM személyében. Az E.630-as sorozatú gépek bő tíz évet szolgáltak talján földön, majd a RegioJet vásárolta meg a járműveket és a honosítás után állította szolgálatba a nyolc gépet, amelyek a 162 113...120 pályaszámokat kapták a cseh rendszerben.
A 162 113-assal az élén érkezik Prágából a Kassára tartó nappali járat Česká Třebová állomására 2018 februárjában
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A flottát később az ELL-től bérelt Vectronokkal bővítették, ezek már egyen- és váltóárammal is üzemelhettek, amire szükség is volt, hiszen Pozsony felé már mindkét áramrendszert érintették a vonatok. Emellett pedig a közelmúltban vásároltak a Bombardiertől TRAXX F140MS típusú gépeket és napirenden van a harmadik generációs TRAXX-ok szolgálatba állítása, amelyek majd a Vectronokat váltják ki.
Pozsonyba jellemzően a Vectronok segítségével jutnak el a prágai RegioJet-vonatok
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A piaci alapú szolgáltatáshoz elsősorban az ÖBB-től vásároltak járműveket: első körben 12 ABmz, 8 darab Bmz és ugyancsak 8 darab Ampz sorozatú járművet állítottak forgalomba. Időközben úgy alakult, hogy a Prága és Berlin között közlekedő vonatokat a DB-vel közösen a RegioJet közlekedtetné, ehhez pedig kocsikat kellett szerezni: az új járműveket az aradi vagongyártól rendelték meg, de miután a DB visszalépett a megállapodástól, a RegioJet csak tíz járművet vett végül át. Ezek egy része nem feltétlenül új gyártás, hanem az olasz Arenaways számára gyártott, majd az operátor csődje miatt visszaadott járműveket építette át az aradi gyár.
Az aradi Astra vagongyárban épített termes kocsi a RegioJet új beszerzésű járműve
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A közelmúltban a termes kocsik között használt német járművek is megjelentek: az eredetileg Apmz117-es sorozatú kocsik már másodosztályúként kerültek a RegioJet-hez, de szerencsére a németek megtartották a régi elsőosztályú üléseket is és így tett a RegioJet is.
A DB-nél még elsőosztályú kocsiként kezdte a pályafutását, deklasszálták, majd eladták a RegioJetnek. A kényelmes foteleket azonban megtartották a jellegzetes, kisablakos termeskocsikban
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A low cost osztályú kocsikhoz a RegioJet az SBB-től vásárolt termes személykocsikat; emellett pedig 12 darab Amz61-es kocsit is vettek: ezeket eredetileg a DB Fernverkehr vásárolta volna meg az SBB-től, de a németeknek végül nem kellettek a járművek.
Az éjszakai vonatokban közlekedő fekvőhelyes kocsik szintén használt járművek: ezeket az ÖBB-től vásárolta a cég. Az üzleti vonatokat szükség esetén tudják erősíteni a különcélú kocsiként használt egykori ÖBB-s étkezőkocsikkal is, amelyek egyikében fix, a másikban viszont szabadon rendezhető berendezés található.
Látkép Smíchovban: itt készítik fel a Prágából induló vonatokat és ez a RegioJet vasúti ágának bázisa is
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A tolatási mozgásokhoz 721-es sorozatú mozdonyt is vett a cég, a 721 151-es a smíchovi pályaudvaron végzi a dolgát, ahol a RegioJet a járműveinek karbantartását is végzi.
Saját tapasztalataink
Összefoglalva, a RegioJet vonatai általánosságban magasabb szintű és szélesebb körű szolgáltatási színvonallal várják az utazni vágyókat, az állami szolgáltatókhoz képest. A jegyváltás egyszerűsége is mellettük szól, hiszen Budapestről akár autóbusszal, akár majd vonattal indulva nem lesz szükség a jegy papír alapra való kinyomtatására, hanem az alkalmazásból be lehet mutatni az utazási jogosultságot. Fontos megjegyezni: a jegyárak tisztán piaci alapúak, semmilyen állami támogatás és megrendelés nem áll ezek, illetve a járat üzemeltetése mögött, tehát nem vesz el semmit az állami szolgáltatótól, legfeljebb versenyhelyzetet teremt számára.
A négy kocsiosztály közül mindenki megtalálja majd a neki legszimpatikusabbat és bár klasszikus étkezőkocsit nem továbbít a vonat, ez semmit nem von le az „élvezeti értékből” a másfajta fedélzeti cateringnek köszönhetően.
A Bécs érintésével közlekedő vonatok nem fognak jelentősen hosszabb menetidővel közlekedni mint a ČD-ZSSK-MÁV-START trió Pozsonyon át közlekedő Metropolitan vonatai, ám szerencsére a legnépszerűbb reggeli budapesti indulás és déli-kora délutáni prágai érkezés teljesíthető lesz a sárga vonatokkal is. Ha a határokat a következő két hónapban újranyitják, akkor kis késéssel, de a két évvel ezelőtti április elsejei cikkünk valósággá válhat.
Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell