2020. 03. 15.

Mozgó közkilátó – utasforgalomban a Stadler KISS

Különösebb ünnepség nélkül állt be forgalomba az első KISS ma reggel, de a korábban meghatározott és közzétett fordulóterv szerint.






Reggel 6:03-kor, mint 2812-es számú Z50-es vonat megkezdte az utasforgalmi próbát a MÁV-csoport legújabb járműtípusa, a Stadler KISS emeletes motorvonat. Mivel a típust már többször bemutattuk (itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt), talán nem teljesen ismeretlen az olvasónak. Mégis a politikusokhoz hasonlóan újra leírjuk: Bár három Stadler FLIRT összekapcsolásával is lehetséges 600 ülőhelyes vonatokat kiállítani, biztosan nem ez a legjobb megoldás. Az elsődleges ok a peronok hossza, ezáltal a 225 méteres szerelvények nem állhatnak meg megfelelő biztonsággal, másfelől pedig feleslegesen vesz el helyet a közbezárt négy vezetőfülke és kapcsolóberendezés. Ezen felül bizonyos vonalakon az energiaellátási rendszer sem képes megfelelő módon kezelni a nem túl kiugró 6 MW-os teljesítményigényeket, bár egy korszerű mozdony (Bombardier TRAXX: 5,6 MW, Siemens Vectron: 6,4 MW) is rendelkezik ekkora teljesítménnyel.

Korábban üzemszerűen csak dupla-FLIRT járt a Nyugati pályaudvar vágányain, mától ez megváltozott

Reggel a 7009-es számú Kecskemét – Budapest-Nyugati viszonylatú vonat mozdonya Ferihegy előtt mozgásképtelen lett, ezért a délelőtti vonatok menetrendje némileg felborult. A szerelvényből lett volna az IC 712 Hírős, ami elmaradt – igény valószínűleg nem sok volt rá.

15 perc késéssel érkezett meg a második járatával a 815 007 számú egység, de ez nem szegte kedvét a várakozó utasoknak

Immár közel 20 éve állandó tartozék a szolnoki és dunakeszi járműjavítók által újraépített Bhv-sorozat, aminek az elővárosi forgalomból eltüntetésén erősen dolgozik a MÁV-csoport

Sokan próbálták ki az újdonságot: főleg a felső szinten voltak utasok

Bár az ünnepélyes átadásnak méltányolható okokból csak a főpróbáját tartották meg, valamennyire pótolták azt a Nyugati pályaudvar csarnokában tartott nyilvános sajtóeseménnyel. Sokadszor is meghallgathattuk, hogy ezzel a járművel mennyivel jobb szolgáltatást tud majd nyújtani az állami vasútvállalat és egy sokkal magasabb színvonalú szolgáltatást tapasztalhat majd az utazóközönség is.

Nem maradhatott el a sajtótájékoztató sem: Schanda Tamás, az ITM államtitkára (a mikrofonnál); Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója; Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója; Tuzson Bence, Dunakeszi környékének és Rétvári Bence, Vác országgyűlési képviselője méltatta a még idén kétszámjegyűvé váló flotta pozitív hatásait

Sokáig nem húzhatták a beszédeket, hiszen 10:03-kor már újra Z50-es járatként Cegléd felévette az irányt az emeletes motorvonat. Nézzük is meg, mi változott a beltérben a legutóbbi találkozás óta.

Az utasok elsődlegesen a felső szinten utaztak az első járatokon, ami az újdonság hatásának tudható be. A kalaptartók élére és a külső raszterekbe is felkerült a helyszámozás, így biztosnak látszik a távolsági felhasználás.

Akik olvasták korábbi cikkeinket, azoknak biztosan feltűnnek az új matricák, amik tényleg mindenről tájékoztatnak

A kerékpárok elhelyezésére szolgáló rész egyelőre nem végleges, ahogy az engedély sem

A beszállótérben az immár működő kijelzők közül a felső informál minket az utazásról, az alsón marketinganyagok váltakoznak

Kérdés, hogy meddig marad(hat) ez a felirat, de mindenképpen egy apró kedvesség

Két állomás között a gördülő gyöngysor tájékoztat a következő megállókról és a menetrendi mellett a valós érkezési időpont is megjelenik

Állomáshoz közeledve az átszállások is megjelennek – az ellenirányú vonatok megjelenítésének biztosan van haszna, bár ez majd kikristályosodik még

Kőbánya alsó ugyan szerepelt az 50 megújuló állomás között, de továbbra sem akadálymentes

Egyelőre csak a 7-es egységnek van engedélye utasokat szállítani, az 1-es, 2-es és 3-as egységeken továbbra is tesztelések sorát végzi a gyártó. Áprilistól havi 1-2 hatkocsis egység átadásával számolnak a vasúttársaságnál, amivel 2022 decemberére megvalósulhat a 40. átadás és kikophatnak az utasok által kevéssé kedvelt, a karbantartóktól pedig napi szintű kemény munkát követelő hagyományos szerelvények Budapest elővárosából.

Adorján Péter