Tesztüzem a Ceneri-bázisalagútban. Sínen az első BLS Flirt. Svájcban visszakérik, Ausztriában osztják a támogatást. Utcán az első brünni Sárkány. Meg sem épülhetett volna a stadt.regio.tram. Újabb metrókat vesz a Nagy Alma. Nyártól több vonat lesz a gyárhoz.
Tesztüzem a Ceneri-bázisalagútban
Lugano | Svájc – Március elsején bekapcsolják a felsővezetéket a Ceneri-bázisalagútban Giubiasco és Lugano között. Ezzel megindul a több hónapos tesztüzem, amely során többek között nagysebességű próbákat is végrehajtanak majd az új alagútban. Ez a fázis egészen augusztus végéig eltart majd, amely után már az első menetrend szerinti vonatok is elindulhatnak az új bázislagútban. Az végleges, rövidebb eljutási időket biztosító menetrend azonban csak a decemberi menetrendváltással lép majd életbe.
A Ceneri-bázisalagút az Alpokon átkelő Gotthard-vasútvonal teljes megújításának utolsó eleme, amivel az utolsó nagyobb emelkedőket is kiváltják majd. A Svájc Ticino kantonjának területén található Giubiasco és Lugano között épített új vonal része a 15,4 kilométeres alagút, amely a régi, a hegyen át vezető pályát váltja majd ki. Ezen utolsó láncszem, a Gotthard-bázisalagúttal együtt lehetővé teszi az Alpokon szinte síkban való átkelést, amely nagyban leegyszerűsíti a vasúti forgalom, de leginkább a tehervonatok közlekedését.
Több millió frankot kell visszafizetnie a BLS-nek és az SBB-nek
Bern | Svájc – Svájcban sincs kolbászból a kerítés, a közlekedési cégeknek szigorú szabályoknak kell megfelelniük ahhoz, hogy üzemeltethessenek regionális vonalakat vagy hálózatokat és így megkapják az ezekért járó állami támogatásokat. Ezek általában messzemenőkig bonyolult szerződések, főleg az elszámolások és a tarifarendszerek miatt, ezért néha előfordul, hogy szándékosan vagy véletlenül hibák kerülnek a gépezetbe. Ezek felkutatására indultak a nagy port kavart PostAuto-botrány után sok közlekedési cégnél ellenőrzések és tárgyalások az állami felügyelő BAV-val (Bundesamt für Verkehr, Állami Közlekedési Hivatal).
Ezen ellenőrzések során derült ki, hogy többek között a két legnagyobb vasúttársaság, az állami SBB és a BLS is hibásan számolt el a bevételeivel és ennek köszönhetően éveken keresztül nagyobb támogatásokat kaptak, mint amire jogosultak lettek volna. A BLS 2011 és 2018 között számolt be túl alacsony bevételekről és jutott így több állami pénzhez. A mostani ellenőrzés után így egy megállapodás keretében összesen 43,6 millió svájci frankot (majd' 14 milliárd forintnyi összeget) kell visszafizetniük az államnak. Az SBB valamivel olcsóbban, mindössze 7,4 millió frankos visszafizetéssel megúszta a dolgot, itt főleg a Zürich környéki tarifaközösség, a Z-Pass elszámolásaival voltak gondok 2012 és 2019 között. Itt a szövetségi vasút a regionális forgalom nyereségeinek egy részét az önköltséges távolsági forgalomhoz számolta el, amivel szintén magasabb támogatásokhoz jutott.
Ezen ellenőrzések során derült ki, hogy többek között a két legnagyobb vasúttársaság, az állami SBB és a BLS is hibásan számolt el a bevételeivel és ennek köszönhetően éveken keresztül nagyobb támogatásokat kaptak, mint amire jogosultak lettek volna. A BLS 2011 és 2018 között számolt be túl alacsony bevételekről és jutott így több állami pénzhez. A mostani ellenőrzés után így egy megállapodás keretében összesen 43,6 millió svájci frankot (majd' 14 milliárd forintnyi összeget) kell visszafizetniük az államnak. Az SBB valamivel olcsóbban, mindössze 7,4 millió frankos visszafizetéssel megúszta a dolgot, itt főleg a Zürich környéki tarifaközösség, a Z-Pass elszámolásaival voltak gondok 2012 és 2019 között. Itt a szövetségi vasút a regionális forgalom nyereségeinek egy részét az önköltséges távolsági forgalomhoz számolta el, amivel szintén magasabb támogatásokhoz jutott.
Fejlesztések szinte végtelen költségvetéssel
Linz | Ausztria – 315 millió euróból Linz és Wels között építene újabb két vágányt az ÖBB, hogy növelje a Weststrecke kapacitását. Linz nyugati oldalán már folynak az előkészítő munkálatok, a szakasz többi részén jövőre várhatóak az első kapavágások. Emellett Rohr-Bad Hall és Linz Urfahr állomásokon 730 új P+R és B+R férőhely épül, hogy könnyebb legyen az átszállás. 2023-ig összesen 1,7 milliárd eurót dönt bele az ÖBB a pályahálózatba csak Felső-Ausztriában, hogy sűrűbb menetrendet tudjanak kínálni.
Sínen az első BLS Flirt
Bussnang | Svájc – A svájci BLS vasúttársaság még 2017-ben rendelt a "házigyártó" Stadlertől összesen 58 Flirt 4-es motorvonatot, amelyek a flotta elöregedő járműveit fogják leváltani. Az első ilyen szerelvény már sínre is került a Stadler bussnangi gyárában, ahonnan átszállították Erlenbe, ahol a végső simitásokat végzik majd a járművön. Ezek után még hosszú tesztüzem vár még az első BLS Flirtökre, mielőtt utasokat is szállíthatnak majd.
Vadászható a Sárkány
Brno | Csehország – Csütörtökön mutatkozott be az első elkészült TWT Alliance EVO2 típusú alacsonypadlós villamos, aminek a szerkezetét a KOS Krnov építette, az elektronika a Cegelec műve és az összeszerelés a DPMB főműhelyére maradt. Pályaszámozás tekintetében a Škoda Anitrák mögé közvetlenül, sorfolytonosan kerültek: az első 1822-es számot kapott. A hivatalos bemutatóra március 26-án 15 órakor kerül sor Pisárky kocsiszínben. Addig a szükséges próbák és engedélyek megszerzése van soron és várhatóan a jelenleg összeszerelés alatt álló másik 4 darab egyike-másika is elkészül addigra.
Közönségszavazás döntött a névről, ami nem meglepően a Drák [Sárkány] lett, ezért is kapott az első darab erre emlékeztető fóliázást
(fotó: BMHD)
(fotó: BMHD)
Gyógyulgat a sérült
Bern | Svájc – Még október 13-án sérült meg egy 19 sérülttel járó balesetben a Basler Verkehrsbetriebe (BVB) 5040 pályaszámú Bombardier Flexity villamosa, amit múlt pénteken szállítottak át a Wiesenplatz kocsiszínbe a mindössze egy megállónyira található Klybeck főműhelyből, miután a vezetőállásos modult leszerelték. Néhány hét még kell a teljes felépüléshez, de a siker szinte biztos.
Lesújtó hatásvizsgálat
Gmunden | Ausztria – 2018. szeptember 1-én még mindenki boldog volt, hogy egy 123 éves álom vált valóra Gmundenben: a Traun patak másik oldalára jutott a villamos, avagy a Traunseebahn (Gmunden–Vorchdorf) eljutott Gmunden vasútállomására. A Stern & Hafferl kezelésében álló Traunseetram marketingnevű vonal viszont fennakadt a tartományi számvevőszék ellenőrzésén. Az utólagos vizsgálat szerint mindössze napi 2260 utas használja a vonalat, ami a legforgalmasabb szakaszon járatonként átlagosan 9 utast jelent. Emellett a 2012-ben készült költség-haszon-elemzés 1,4:2,2 milliós számai helyett 4,1:1,4 millió a valóság. Utóbbi számok szerint a megépítés teljességgel felesleges és 2030-ig 83 milliós kiadást jelent az üzemeltetőnek, hivatali szemmel nézve sokkal hatékonyabb lett volna a meglévő buszhálózat fejlesztése.
Nem emelkedett a várt ütemben az utasszám, pedig már nem kell sétálni a kisváros közepén
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Metrókocsit vesz New York - sokat
New York, New York | Amerikai Egyesült Államok – A Railway Gazette híre szerint New York tömegközlekedését lebonyolító Metropolitan Transportation Authority (MTA) rendesen beledobta a kavicsot a járműipari állóvízbe február 24-én, mikor bejelentették, hogy pályázatot írnak ki akár 1500 (!) metrókocsi szállítására a nagyváros A divízió néven emlegetett, számozott (szemben a B divízió betűjelzéseivel) vonalaira. Az alaprendelés 504 egység lenne, további opciókkal a különféle fejlesztési és finanszírozási tervek terhére, egészen a 2025-2029-es időszakig széthúzva; a tényleges darabszámban tehát bőven van még bizonytalanság. Az új ötkocsis, R262 jelű szerelvények az 1980-as években készült R62 és R62A egységeket váltanák a Lexington Avenue mentén futó 4-5-6 vonalcsoporton. Fontos sajátosság, hogy a hagyományos kocsikkal szemben és a B divízióra mostanában gyártott R211-es egységekhez hasonlóan itt is lesz átjárás az utasok számára a kocsik között.
Ami a lehetséges pályázókat illeti: a B divízió R211-es egységeit most építi a Kawasaki, a japán gyártó hagyományosan az MTA egyik fő beszállítója. A másik erős versenyző a CRRC lehet, akik Chicago és Boston hálózatára szállítanak metrókat, két helyi gyáregységben is gyártanak. A harmadik - újabban - felmerülő metróbeszállító odaát a Stadler, akik tavaly nyertek atlantai üzletet. Az üzlet mérete miatt a kemény harc szinte garantáltnak tűnik...
Ami a lehetséges pályázókat illeti: a B divízió R211-es egységeit most építi a Kawasaki, a japán gyártó hagyományosan az MTA egyik fő beszállítója. A másik erős versenyző a CRRC lehet, akik Chicago és Boston hálózatára szállítanak metrókat, két helyi gyáregységben is gyártanak. A harmadik - újabban - felmerülő metróbeszállító odaát a Stadler, akik tavaly nyertek atlantai üzletet. Az üzlet mérete miatt a kemény harc szinte garantáltnak tűnik...
Újabb vonatok a gyárhoz
Ingolstadt | Németország – Menetrendváltás óta létezik csak Ingolstadt Audi megállóhely, de már a menetrendi bővítésen dolgoznak az illetékesek. Június közepétől reggel és délután újabb 2-2 vonat kap megállást a gyári megállóban: az 5:07-kor és 6:06-kor Ingolstadt Hauptbahnhofról induló és a 16:53-kor és 18:55-kor oda érkező treutlingeni BRB-járatok, illetve csak pénteken a 15:53-kor érkező is. Ezen felül a Nürnbergből 6:08-kor induló MüNüEx két perccel korábban közlekedik, így Ingolstadt-Nord állomáson 6:54-kor indulhatnak tovább a Treuchtlingen felé induló regionális vonattal. A bevezetés azért csak júniustól lehetséges, mert Geimersheim állomáson 2024-re készül el a magasperon, ami jelenleg utasvédelmi megfontolásból kizárja két ellenirányú vonat fogadását, de a mostani menetrendi struktúrában nincs több mozgástér.
165 hibrid busz New Yorknak
New York, New York | Amerikai Egyesült Államok – Metrók mellett buszokat is vásárolt az MTA, szám szerint 165 darab 40 láb hosszú (12,2 méter) hibrid Novabus LFS HEV típusú hibridet. Ezen felül 126 hibridre és 209 normál dízelre vonatkozó opciót is kötöttek. Az elsőket májustól szállítják és 2021 elején kell átadni a 126. darabot. A buszok akadálymentesek, amint az 1990 óta törvényileg kötelező.
Európai szemmel nézve meglehetősen érdekes arányokkal operál a Volvo-csoport helyi városi busza
(fotó: AB Volvo)
(fotó: AB Volvo)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán