Csuklós Karosa-búcsú Prágában. Nincs döntés, hogy kinek a vonata jár decembertől Dunaszerdahely felé. Berlinben készpénzmentes jegyautomatát tesztel a BVG. Velten nem kér az S-Bahn-hosszabbításból. Búcsúzik a Qando.
Viszlát, csuklós Karosák
Prága | Csehország – Az elmúlt évek folyamatos járműbeszerzései közben folyamatosan történt az idősebb járművek napi forgalomból történő kivonása a cseh fővárosban. 2019. őszén az Euro II-esnél rosszabb környezetvédelmi besorolású autóbuszok tűntek el a prágai utcákról (ezzel jónéhány alacsony belépésű Karosa Citybus 12M is befejezte pályafutását), ám 2020 nyarán újabb lépés következik: a DPP kivonja az utolsó 11 darab Karosa 951E típusú csuklós, magaspadlós autóbuszát is. Az év első felében a megmaradt a kocsikat a következő vonalakon találhatják meg az ez iránt érdeklődők hétköznapokon:
- 107: Dejvická =A= – Suchdol
- 109: Palmovka =B= – Dolní Počernice/Výzkumné ústavy Běchovice
- 125: Smíchovské nádraží =B= – Skalka =A=
- 135: Florenc =BC= – Chodov =C=
- 136: Sídliště Čakovice – Jižní Město
- 143: Dejvická =A= – Stadion Strahov
- 152: Českomoravská – Sídliště Čimice
- 177: Chodov =C= – Poliklinika Mazurská
- 184: Kukulova – Velká Ohrada
- 200: Kobylisy =C= – Sídliště Bohnice
Egyelőre eredménytelen a tender személyvonatokra Szlovákiában
Bratislava – Komárno | Szlovákia – Az eredeti öt jelentkezőből végül csak a RegioJet nyújtott be ajánlatot a Bratislava [Pozsony]–Dunajská Streda [Dunaszerdahely]–Komárno [Révkomárom] vasútvonalon közlekedő személyvonatok és REX-ek üzemeltetésére, így az végül eredménytelen lett. A 2012. márciusa óta élő közszolgáltatási szerződés értelmében a ZSSK helyett a RegioJet vonatai futnak a vasútvonalon, ami néhány vonatos ún. alibi-menetrenddel és a vasútvonal teljes bezárásának előképével üzemelt a 2010-es évek legelején. A RegioJet-es hatalomátvétel óta azonban folyamatosan bővíteni kellett az üzemidőt és a szállítási kapacitást, mert lett igény a sűrűn, nagyrészt akadálymentes vonatokra a csallóközi régióban. A most élő szerződés 2020. december 13-áig él, addig kell eldönteni, hogy a továbbiakban ki üzemelteti Pozsony és Révkomárom között a vonatokat.
Új helyen a RegioJet buszai
Budapest | Magyarország – Új helyre kerül Budapesten a RegioJet buszjáratainak megállója. 2020. március 1-jétől a RegioJet egyes járataira nem csak Kelenföld vasútállomásnál, a Vasút utcában, a 19-es és a 49-es villamos végállomása mellett lehet majd felszállni, hanem – a Volánbusszal kötött szerződés értelmében – a Volánbusz népligeti buszpályaudvarán végállomásoznak a RegioJet járatai.
A változás a Praha [Prága]–Brno [Börénvásár]–Bratislava [Pozsony]–Budapest viszonylatú járatokat érinti, amelyek közül naponta egy tovább közlekedik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is. A RegioJet a 30-as kocsiállást használhatja a népligeti pályaudvaron. A megálló áthelyezése miatt a buszok menetrendje is változik, erről a www.regiojet.cz oldalon érdemes tájékozódni.
A bécsi járatok közlekedési rendje változatlan, azok továbbra is a kelenföldi végállomásról indulnak.
A változás a Praha [Prága]–Brno [Börénvásár]–Bratislava [Pozsony]–Budapest viszonylatú járatokat érinti, amelyek közül naponta egy tovább közlekedik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is. A RegioJet a 30-as kocsiállást használhatja a népligeti pályaudvaron. A megálló áthelyezése miatt a buszok menetrendje is változik, erről a www.regiojet.cz oldalon érdemes tájékozódni.
A bécsi járatok közlekedési rendje változatlan, azok továbbra is a kelenföldi végállomásról indulnak.
Készpénzmentes jegyautomata a BVG-nél
Berlin | Németország – A BVG újfajta jegykiadó automatákat tesztel a villamosain: a fedélzeti jegyváltást és a jegynélküli utazást visszaszorítandó új, a bank- és hitelkártyákat is elfogadó eszközöket próbálnak ki. A dolog nagy előrelépés, hiszen eddig a BVG-nél a fedélzeten váltott jegyért (bár felárat nem számolnak hozzá) csak készpénzzel fizethettünk, de a jövőben ez megváltozik. Egyelőre két villamoskocsira kerültek fel az új eszközök, ahol 18 hónapig szokhatják az utasok az újfajta jegyváltási lehetőségeket. Az egyik villamos az M5-ös (S+U Hauptbahnhof–S Hackescher Markt–Hohenschönhausen, Zingster Straße), a másik kocsi az M10-es (S+U Hauptbahnof–S+U Warschauer Straße) vonalán jár.
Az automaták a tervek szerint a készpénz helyett számos elektronikus fizetési megoldást ismernek: a bank- és hitelkártyák mellett az Apple Pay és a Google Pay rendszerével is kompatibilisek. Itt kell azonban kitérni arra, hogy szükséges ez a hosszú tesztidőszak, hiszen a németek nagyon készpénzfüggők és ezeket a szokásokat formálni hosszadalmas folyamatnak ígérkezik.
Az automaták a tervek szerint a készpénz helyett számos elektronikus fizetési megoldást ismernek: a bank- és hitelkártyák mellett az Apple Pay és a Google Pay rendszerével is kompatibilisek. Itt kell azonban kitérni arra, hogy szükséges ez a hosszú tesztidőszak, hiszen a németek nagyon készpénzfüggők és ezeket a szokásokat formálni hosszadalmas folyamatnak ígérkezik.
Nem az S-Bahn-hosszabbításra
Velten (Oberhavel) | Németország – A velteni városparlament nem támogatja a berlini gyorsvasúti hálózat bővítését, pontosabban a Hennigsdorf és Velten közötti, 1984-ig működött vonal újjáépítését. A polgárok egy csoportja ugyanis pontosan elégedett azzal, hogy jelenleg a települést Berlinnel összekötő RE6-os viszonylaton a DB Regio bővítette a kapacitásokat és nem szeretnék, ha meghosszabbításra kerülne a jelenleg Hennigsdorf állomáson véget érő S-Bahn-vonal, ugyanis attól tartanak, hogy az építési költségek (ez mintegy 100 millió euróra taksálható) jelentős részét a településnek kellene magára vállalnia. Mindazonáltal napi problémát jelentenek az S-Bahn-ok és az RE6-os vonatok késései a veltenieknek, hiszen a hennigsdorfi átszállás esetén sokszor csatlakozást mulasztanak, hiába járnak a vonatok húsz perces ütemben.
A velteniek azt szeretnék, hogy ha az RE6-os viszonylat február 18. és március 24. közötti időszakban érvényes vágányzári útvonalát véglegesítenék, azaz nem kerülne Spandau felé a járat, hanem egyenesen Berlin-Gesundbrunnenbe érkezne és onnan indulna kifelé a vonatuk.
A tervezett, de egyelőre meg nem épülő és csak regionális vonatok által használt pályát magában foglaló Hennigsdorf–Velten szakasz térképe
(grafika: rbb24)
(grafika: rbb24)
A velteniek azt szeretnék, hogy ha az RE6-os viszonylat február 18. és március 24. közötti időszakban érvényes vágányzári útvonalát véglegesítenék, azaz nem kerülne Spandau felé a járat, hanem egyenesen Berlin-Gesundbrunnenbe érkezne és onnan indulna kifelé a vonatuk.
RIP Qando, éljen a WienMobil
Bécs | Ausztria – A bécsi közlekedési vállalat Wiener Linien hamarosan leállítja a 2009 óta létező és igencsak közkedvelt Qando appot. A menetrendkereső mobilapplikáció már most sem érhető el a különböző online áruházakban, néhány hét múlva pedig a friss adatokkal való ellátása is megszűnik majd. A helyét a 2017-ben bevezetett WienMobil app veszi át, amelyben a menetrendi adatokon túl az autó- és kerékpármegosztókról is kaphatunk információt illetve digitális jegyeket és bérleteket is vásárolhatunk. A WienMobilt mostanra több mint egymilliószor töltötték le, népszerűsége tehát már most is egyértelmű. Ezzel együtt vannak kritikus hangok, hiszen a Qando app nagyszerűsége az egyszerűségében rejlett, aki csak a menetrendre volt kíváncsi, az itt ezt egyszerűen megtalálta.
Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter