2020. 02. 03.

Tovább csúszik a berlini S 21

Kicsit megint csúszik az új észak-déli S-Bahn-kapcsolat, de legalább a középső szakasz vonalvezetése is konkretizálódott.






Berlinben már lassan az lesz meglepő, ha valamilyen közlekedésfejlesztés a sokadik határidőre és rendben elkészül – lásd még BER, U 5-hosszabbítás – és felavatása után ellátja a feladatát. Az eredetileg S 21, később az azonos rövidítésű stuttgarti problémahalmaz miatt City-S-Bahn megnevezést kapott – ez viszont névleg azonos a hamburgi hálózat egy darabjával – új kapcsolat mégsem készül el az idén decemberben esedékes menetrendváltásra, hanem csak 2021 nyarára. Az eredeti tervek még 2017-ről szóltak, bár akkorra már 15 éve kellett volna közlekednie a villamosnak – 2014 decemberében indult meg a villamosforgalom.

Amennyiben tényleg sikerül átadni, korszerű formában éled majd újjá a Südringsptzkehre, ami 1881 és 1944 között volt kezdő- és végpontja a Ringbahn járatainak. Wedding és Gesundbrunnen állomásokról ezután átszállás nélkül lesz elérhető a főpályaudvar, a teljes befejezés után pedig a a két Yorckstraße állomástól biztosítana új kapcsolatot a Potsdamer Platz érintésével az új vonal, tehermentesítve a zsúfolt Nord-Süd Tunnelt.

Tervek ugyan vannak, de határidőket szinte senki nem mer vállalni
(grafika: DB AG)

A középső szakaszon a '30-as években megépített és azóta többnyire járműtárolásra használt Heuboden becenevű alagútcsonk felhasználásával kötnék be a Potsdamer Platzra észak felől az új vonalat. A Reichstagsgebäude környékén az alagút akár 20 méteres mélységbe is lebukik majd, hogy a kormányzati negyed alatt az épületek statikáját ne befolyásolja.

Déli irányban a legérdekesebb pont a Gleisdreieck metróállomás melletti parkolóház legfelső szintjének állomássá alakítása számít, innét ágaznak majd szét a Stammbahn és az Anhalter Bahn felé vezető ágak. A teljes befejezésre legalább 2035-ig kell várni, amennyiben nem merül fel újabb csúszást okozó tényező.

Adorján Péter