Az új menetrendi évad Csehországban egy, évtizedek óta elfeledett vasútvonal újranyitását is magával hozta. A dél-morvaországi kerület hosszútávú tervei között szerepelt a 2000-es évek eleje óta a személyforgalom visszaállítása, de a kivitelezés elkezdéséig 2014-ig, a forgalom indulásáig pedig 2019. december 15-ig kellett várni.
Ha arról kell dönteni, hogy egy vasúti mellékvonalnak mi legyen a sorsa, közút vagy maradjon a vasút, akkor az utóbbi mellett Magyarországon elég ritkán szokott elhatározás születni. De általánosságban is a végtelenségig lehetne sorolni azokat a szakaszokat is ahol párhuzamosan közlekedik egymással a közúti és a vasúti kapacitás, általában az utóbbi rovására. A mellékvonalak esetében a vége rendszerint vonalbezárás vagy ún. „kétvonatos alibimenetrend”. Belátható, hogy egyik sem túl előremutató, hiszen az értékes infrastruktúra adott, kár lenne veszni hagyni
A felsővezetékben a fővonalon is megtaláható 25 kV, 50 Hz található,
annak ellenére két áramszedővel várakozás a 3 kV egyenáram alatt jellemző
Ez utóbbit figyelembe véve kezdett el újra személyszállító vonat közlekedni a dél-morvaországi Hrušovany u Brna és Židlochovice között is. A vasútvonalat még a Kaiser Ferdinands-Nordbahn építette 1895-ben. A három kilométer hosszú pálya a Bécset Brnoval összekötő vasútvonalból ágazik ki ahonnan két balos ív után érkezik meg Židlochovice település szélére. Az 1940-es, 50-es években akár napi 16 pár vonatot látó vonalon a személyforgalom 1979-ig volt fenntartva.annak ellenére két áramszedővel várakozás a 3 kV egyenáram alatt jellemző
Az állomásépülettől északra, a település központja felé épült egy autóbusz-forduló is,
közvetlen átszállási lehetőséget biztosítva a vonatokra
közvetlen átszállási lehetőséget biztosítva a vonatokra
A felújítás 16 hónapba telt és 689 millió koronába került, amely magában foglalta az érintett pályarész teljeskörű felújítását, villamosítását, Židlochovice állomás épületének teljes felújítását, ahol egy kisebb autóbusz-állomás, egy 40 férőhelyes P+R parkoló és egy közel 50 férőhelyes fedett kerékpártároló is helyet kapott. Az állomást az IDS JMK által S3-as jelzéssel ellátott vonatainak egy része szolgálja ki, közvetlenül összekötve Brno főpályaudvarával, de egyes vonatok tovább közlekednek Brno-Židenice, Kuřim és Tíšnov állomásra.
A napi 28 pár vonat a Židlochovice állomástól Hrusovany u Brna állomásig 4 (1910-ben ez még 11 perc volt), Brno központjáig pedig 25 perc alatt ér el. A járművek tekintetében részint 3 modulos Škoda 7Ev (RegioPanter), valamint Plehácsból, 2 darab Bdmtee281-es kocsiból, plusz egy (Bfhpvee295 sorozatú) vezérlőkocsiból álló szerelvény közlekedik, amire azért is van szükség, mert a felújított Esztergomhoz hasonlóan itt sincs lehetőség a körüljárásra, mert az állomás két csonkavágányban végződik.
Az autóbusz-forduló a vasútállomással átellenes oldalán fedett kerékpártároló található
Díjszabási érdekesség, hogy a České Dráhy kilométer alapú jegyei helyett erre a szakaszra csak az IDS JMK zóna alapú jegyei válthatóak, aminek előnye, hogy az adott megváltott zónákban az autóbuszokra is érvényes, így a településeken belüli továbbutazásokhoz rugalmasan felhasználhatóak. Az IDS JMK jegyeit természetesen a ČD megszokott felületén meg lehet vásárolni, az úti cél megadásakor automatikusan ilyet generál a rendszer.
Az érkezőben 4923-as, indulóban 4924-es számú vonatot a 242-es Plehács továbbította 2020 első napján.
A mozdony korábban Plzeň-ben volt állomásítva, most a Brno-Maloměřice fűtőházhoz tartozik
Ahogy korábban írtuk, a kerület már gondoskodott az új járművek beszerzéséről, bár nagyjából két óránként így is jut RegioPanter Židlochovice állomásra. A leendő motorkocsik üzemeltetője továbbra is nyitott kérdés, az esetleges szolgáltatóváltásra még két évet kell várni.
Mellár Marcell