A cseh személyszállító vasúti szolgálatatók a következő évek során komoly mennyiségű járművet állítanak majd szolgálatba, ezzel komoly példát mutatnak nem csak az országon belül, hanem a nemzetközi piac számára is. A beszerzésekben pedig nem csak az állami, hanem magán operátor is érintett.
A cseh vasúti piacon jelenleg is futnak közszolgáltatási pályázatok, ami komoly járműbeszerzést is magával vonz – közölte még az elmúlt év végén a cseh hírügynökség, a Česká tisková kancelář, azaz ČTK. A hírügynökség szerint az állami szolgáltatónak a ČD-nek jelenleg 2210 személykocsija és több mint 500 mozdonya vesz részt a személyszállításban, de ezek átlagos életkora közel van a 33 évhez, ami pedig azt jelenti, hogy az átlagosan 20-40 évre tervezett vasúti járművek az élettartamuk vége felé közelítenek, hiába estek át a járművek a közelmúltban felújításon vagy éppen használt, de korszerű járművekkel bővítette a szolgáltató a flottát. Emiatt pedig sürgőssé válik a közeljövőben a járműpark frissítése, amit napirenden is tart a České Dráhy.
A cseh állami szolgáltató, a ČD flottájának átlagos életkora a felújítások ellenére is 33 év, így van hát hova tenni az új járműveket, de azért a további felújítások sem maradnak el
A jelenleg futó tenderek áttekintése alapján elmondható, hogy 31 regionális villamos motorvonatra vonatkozó pályázatot írt ki a ČD, összesen pedig ötven szerelvényre vonatkozó opciót is kikötnének. További öt darab, háromrészes emeletes motorvonatot is rendelnek majd és félszáz távolsági forgalmú motorvonatra is keresik a potenciális gyártót. Napirenden van a ČD-nél további 120 regionális és – most éppen – 180 távolsági forgalmú személykocsi beszerzése is, ahogy jelenleg előkészítés alatt áll egy – szintén most éppen – 65 mozdony vásárlására vonatkozó tender és használt személykocsik beszerzését célzó pályázat is.
A ČD a németországi forgalomban részt vevő Vectronjai mellé további vontatójárművek beszerzését is napirenden tartja
A közszolgáltatás keretében decemberben színre lépett RegioJet jelenleg 26 mozdonnyal és nagyjából 170 személykocsival rendelkezik. Itt napirenden van további járművek felújítása, illetve az Astrától rendelt kocsik szállítása és szolgálatba állítása, ahogy erről Aleš Ondrůj, a cég szóvivője is beszélt a Közvetlen Kocsi decemberi adásában valamint a német és belga eredetű kocsik felújítása is. Ugyancsak folyamatban van a vontatójármű-flotta egységesítése: hosszú távon az ELL-nek visszaadják majd a bérelt Vectronokat, erre akkor kerülhet sor, ha a Bombardier leszállítja a megrendelt 15 TRAXX MS3-ast. Természetesen a RegioJet opciót is kötött, így további mozdonyok vásárlására is van lehetősége.
A RegioJet egységesíteni szeretné a mozdonyflottáját: a néhány Pershing mellett a TRAXX 2-es és 3-asok adják a közeljövőben a vontatójármű-állomány gerincét
A ČTK összeállítása szerint a LEO Express flottája a legfiatalabb: az öt távolsági kialakítású Stadler FLIRT mellé további motorvonatok érkeznek a közeljövőben a CRRC-től, emellett pedig 15 használt Alstom LINT motorvonatot vettek a regionális forgalom számára. Az első három kínai Sirius márkanevű motorvonat várhatóan 2021-ben áll forgalomba és további 30 egységre van opciója a magánvasútnak.
A közszolgáltatási tenderek általános jellemzője az is, hogy elvárják az akadálymentes utazás lehetőségét, ezt pedig teljesítik is különféle módokon a szolgáltatók. Ugyancsak elvárás az utasok részéről a légkondicionált utastér, a konnektorok az elektromos eszközök töltéséhez, a megfelelő utastájékoztatás és a kerékpár-szállítási lehetőség is. Ezen kívül a szolgáltatók számos egyéb lehetőséget is kínálnak: fedélzeti büfét vagy éppen a gyermekkel utazók számára külön teret, fülkét, ahol legalább a dekorációk segítségével is el lehet foglalni már a kicsiket. Teszik mindezt az operátorok azért, mert láthatóan az utas megnyerése mindegyikük érdeke.
A GW Train Regio használt német motorvonatai meglehetős csendben és láthatóan megbízhatóan üzemelnek. A nyári időszakban a két kocsi között kerékpárszállító kocsi is közlekedik
Röviden persze érdemes arra is kitérni, hogy a regionális szolgáltatók között sokan már korábban bevásároltak. Az egyik ilyen cég az elsősorban a délnyugat-csehországi részeken szolgáltató GW Train Regio: ők Németországból vásároltak RegioSprinter motorvonatokat a České Budějovice térségében üzemeltetett vonalaikra. Az alacsonypadlós motorvonatok korábban a Vogtlandbahnnál szolgáltak. A cseh síneken a járművek párba kapcsolva, a nyári időszakban (megfelelve a jelentős kerékpárosturizmus igényeinek) kerékpárszállító kocsival kibővített egységekben járják a mellékvonalakat. De szintén ez a cég vett a DB Regiotól 628-as sorozatú motorvonatokat is. Ugyancsak 628-asokat tárazott be a cégcsoporton belüli Arriva is, ők részben a prágai elővárosi forgalomban, részben pedig a Prága és Nyitra közötti sebesvonati jellegű járaton használják a magaspadlós motorkocsikat.
Az Arriva motorvonatai a prágai elővárosi forgalomban is részt vesznek, de a használt DB Regio-féle motorvonatok a távolsági forgalomban is közlekednek, többek között Prága és Nyitra között is találkozhatunk velük
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az állami szolgáltató, a ČD a közelmúltban a használt osztrák személykocsik mellett részben új, részben pedig használt, de felújított RegioShuttle motorkocsikat is vásárolt. A RegioSpider márkanév alatt közlekedő négytengelyes, alacsonypadlós motorkocsik a mellékvonalakon jelentenek jelentős színvonalbeli ugrást. Ahova pedig a „pókokból” nem jutott, ott vagy a lengyel PESA LINK-ekből vásároltak (ezek a RegioShark-ok) vagy pedig végső esetben a Bzmot-okkkal azonos motorkocsik felújítása kerül napirendre: a megújult járművek a RegioMouse néven futnak.
Halász Péter