Az ÖBB a korábban már megszellőztetett terveihez hűen januárban, egészen pontosan január 19-én vasárnap este elindította a Bécs és Brüsszel közötti új Nightjet-vonatát. Az új vonat persze nem új, hanem egy régi járat reinkarnációja és azért a mostani lépés közel sem olyan utasvonzó, mint lehetne. De kísérletnek nem rossz!
Bécsből a főpályaudvarról 50490-es számmal 20:38-kor indul, majd Wien Meidling; St. Pölten Hbf; Linz Hbf; Wels Hbf; Passau Hbf; Regensburg Hbf; Nürnberg Hbf; Frankfurt am Main Südbahnhof; Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof; Mainz Hbf; Koblenz Hbf; Bonn-Beuel; Köln Hbf; Aachen Hbf; Liège-Guillemins és Bruxelles-Nord/Brussel Noord érintésével jut el Bruxelles Midi/Brussel Zuid pályaudvarra, ahova 10:55-kor érkezik. Vasárnap szerdán indul, ellenkező irányban 50425-ösként pedig hétfőn és csütörtökön 18:04-es indulással és 08:27-es érkezéssel közlekedik az ÖBB új Nightjet-járata. A vonat összeállítása a Vagonweben itt (Bécs–Brüsszel) és itt (Brüsszel–Bécs) böngészhető.
Az egykori Donauwalzer EuroNight utódja a tervekkel ellentétben nem Hollandia felé kerül és így is képes hozni az 1990-es évek végén megszűnt járat menetidejét, ami akkoriban fél nyolc körül indult Bécsből és reggel 9 körül volt Brüsszelben, nyáron pedig egészen Oostendéig járt.
A járat beindítása az ÖBB részéről mindenképpen egy jelképes lépés, hiszen az uniós szervezetek székhelyére lehet így eljutni és bizonyos napokon valóban átszállás nélkül, bár az ingázóknak nem éppen attraktív a 10:55-ös érkezik a Midi/Zuid pályaudvarra. Ennek ellenére az ÖBB azt hirdeti: céljuk az, hogy az eurokraták a vasutat válasszák a repülés helyett. De ilyen közlekedési napokkal ez nehéz lesz... Nyilván érdekes kísérlet ez az ÖBB részéről, a gyakorlatban azonban egy kétséges hasznú próbálkozásnak tekinthető. Mindannak ellenére, hogy a járat elődje, a megboldogult Donauwalzer valóban népszerű járat volt, mindösszesen csak a 2000-es évek elején a légiközlekedésben a fapados cégek térnyerése nyomán mondott le róla az ÖBB.
A vonatra a jegyek 29 eurótól indulnak (ülőkocsiban, egy irányban), a fekvőhelyek 39 eurótól startolnak elővételben. A járat kezdeti népszerűségére jellemző, hogy már most nem lehet a 90 napos előváltási ciklusra kapni a legolcsóbb jegyeket.
A MÁV-START részéről egyelőre nem tudni, hogy lesz-e bármilyen kedvezmény, segítség a brüsszeli járatra: a közvetlen kocsi közlekedése pedig elvetendő ilyen menetidő mellett, hiszen a Budapest–Brüsszel táv legalább 16-17 óra lenne, a 20 óra körüli bécsi induláshoz 17 óra körül el kellene hagyni a magyar fővárost és ellenkező irányban délelőtt 11 előtt szinte biztosan nem érne el optimális esetben sem a járat.
A hazai EU-s munkatársak és EP-képviselők sem tömörülnek a jegyekért, az ÖBB információi szerint eddig csak az osztrák politikusok jelentkeztek be a vonaton utazásra. Kíváncsian várjuk, hogy a 2019-es nyáron olyannyira kalandvágyó magyar EP-képviselő, Cseh Katalin (Momentum/Renew Europe) vajon kipróbálja-e ezt a járatot? Reméljük, igen és ha így lesz, igyekszünk beszámoltatni a tapasztalatairól.
A hazai EU-s munkatársak és EP-képviselők sem tömörülnek a jegyekért, az ÖBB információi szerint eddig csak az osztrák politikusok jelentkeztek be a vonaton utazásra. Kíváncsian várjuk, hogy a 2019-es nyáron olyannyira kalandvágyó magyar EP-képviselő, Cseh Katalin (Momentum/Renew Europe) vajon kipróbálja-e ezt a járatot? Reméljük, igen és ha így lesz, igyekszünk beszámoltatni a tapasztalatairól.
Halász Péter