Szűk két hétig volt lehetősége a drezdai Közlekedési Múzeum látogatóinak megtekinteni és véleményt alkotni a tervrajzok alapján megépített makett segítségével.
Kizárólag liberálbolseviksorosista ármány miatt dönthetett úgy a Dresdner Verkehrsbetriebe és a Bombardier Transportation, hogy a chemnitzi székhelyű Robur Prototyping & Materials GmbH építsen meg egy valós méretű makettet az új duci villamosokról. A 800 ezer euróba kerülő 10 méter hosszú fejmodul segítette január 8. és 19. között a DVB és a Bombardier illetékeseit, hogy a 16.020 látogató 2000-nél is több véleményét begyűjtsék. Az akciónak valós haszna is van, hiszen nem a sokadik legyártott és beüzemelt villamosnál kell átszenvedni a változtatási igényeket a gyártón.
Az eddig megszokottnál sokkal nagyobb ablakokról a legtöbben pozitív véleménnyel voltak, amint a korábbi típusokhoz részben visszanyúló, részben annál modernebb és időtlen formavilágot is dicsérték.
Jól látszik a peronszint felett, egyáltalán nem zavaróan kiszélesedő karosszéria
Viszont nincs kolbászból a kerítés, így apró, de bosszantó hibákra is fény derült. Az utasok számára kevésbé érdekes a vezetőfülke és annak ergonómiája, de a járművezetők a vezérlőkapcsoló mögötti kartámaszra, a kapcsolók és gombok elrendezésére és a vezetőülésre érkeztek negatív megjegyzések. Az utastérben a legnagyobb problémát a kerekesszékes helyen a rosszul elhelyezett interkom-egység és a hiányzó saját leszállásjelző jelentette. Leszállásjelzőből egyébként is keveset tervezett a Bombardier, ami másoknak sem tetszett. A kapaszkodók elrendezése és a belső lépcsők – Drezdában nincs és egyelőre nem is lesz teljesen alacsonypadlós villamos – nem megfelelő felismerhetősége került a célkeresztbe.
A megszokott "mozdonyajtó" marad, így a járművezetők munkahelye az utastértől függetlenül is elérhető
Bár innovatívnak szánták a szövet becsúsztatással történő cserélhetőségét, az ülések formája és dőlésszöge keveseket győzött meg. Az új mintázat biztosan megszokást igényel, de nem is feltétlenül végleges.
A modellben nem a megszokott sárga-fekete szövet volt, hanem a város és a cég címerét felhasználó darab
Ahhoz, hogy nyáron Görlitzben elkezdhessék megépíteni az első valós járművet, még le kell futni a kötelező köröket a változtatási igényekkel, azokat a hatályos szabályozásoknak megfelelően kell átdolgozni. A végszerelés a Bautzenben tavaly bővített villamosgyártó és -tesztelő üzemben folyik majd, az első kész darabot 2021 közepén szállítják majd Drezdába.
A Villamosmúzeumban stílszerűen az egyik vágányra állították be a makettet
(fotók: DVB AG)
(fotók: DVB AG)
Feladatát beteljesítve már nem volt szükség a belvárosi Közlekedési Múzeumban a makettre, ezért azt január 22-én átszállították a Trachenberge kocsiszín területén található Villamosmúzeumba, ahol annak nyitvatartási idejében megtekinthető és bejárható lesz.
Adorján Péter