Volt egyszer egy hangulatos kis mellékvonal Bécs közvetlen közelében. Az idei menetrendváltás sem múlik el szomorú vonalbezárások nélkül, ezúttal az Obersdorf – Bad Pirawarth – Gänserndorf vonalaktól búcsúzunk. Többen megírták már előttünk a tényt, de nézzük hogy mi állhat a személyforgalom megszűnése mögött és lett volna-e értelme a vonal lélegeztetőgépen tartásának.
Arról, hogy a Schweinbarther Kreuz (schweinbarth-i kereszt, ahogy a két vonalat szokták említeni) jövője korántsem fényes, már majd' három éve is írtunk, de akkor még nem tudtuk, hogy tényleg ilyen közel van a vég. Az első pletykák a vonalak bezárásáról idén nyár elején érkeztek és azért olyan nagyon sajnos senkit sem leptek már meg. Végleges persze a 2020-as menetrend publikálásával lett, ahol már csak hűlt helyét találjuk a 912-es menetrendi mezőnek.
Persze egy vasútvonal bezárása, pláne a mai környezetvédő hangulatban meglepően hangzik, azonban éppen ezért érdemes áttekinteni a pontos körülményeket és okokat. Elsőként nézzük, pontosan merre is található a Schweinbarther Kreuz és milyen közlekedési kapcsolatai vannak Bécs felé.
Az orientáció kedvéért említsük meg, hogy a térképen Bécs városát a bal alsó sarokban találjuk és a helyzet egyszerűsítése kedvéért induljunk ki abból, hogy az utasok nagy része ide szeretne eljutni. Az alábbi elemzésünk továbbá a közösségi közlekedési eljutásokat veszi majd figyelembe, hiszen aki eddig autóval járt Bécs belvárosáig, azt a Schweinbarther Kreuz megtartásával sem lehetne nagyon megnyerni. Azon a tényen viszont ez nem változtat, hogy a környék kisebb településinek háztartásaiban szinte 100 százalékban találunk egy, de gyakran inkább több autót is. Ennek köszönhetően és Bécs belvárosának zsúfoltsága miatt a legtöbben a legközelebbi S-Bahn-állomásig autóval mennek, ahol a nagy P+R parkolók egyikében hagyva az autót a gyakran járó vonatokkal folytatják útjukat a főváros felé.
Elsőként talán a legszembetűnőbb lehet az a tény, hogy a Bécs – Gänserndorf vonal, ahol az S-Bahn vonatok csúcsidőben a reggeli csúcsidőben néhány percenként követik egymást, mindössze 5-6 kilométerre fut az Obersdorf – Auersthal – Prottes tengelytől. Obersdorf állomásnál szintén találhatunk egy nagy P+R parkolót, ami Pillichsdorf és Groß Engersdorf felől talán a legkézenfekvőbb megoldás lehet. Bockfließ és Auersthal esetében Deutsch Wagram mindössze 10-15 perc autóútra van. Groß Schweinbarth, Raggendorf, Matzen és Prottes felől (amely településeket érintett a vasút) szintén negyed órán belül el lehet jutni autóval a Gänserndorf állomáson található P+R parkolóig. Kicsit távolabb esik Bad Pirawarth települése, de innen meg az A5-ös autópálya esik igencsak közel és ha Bécsbe vonattal szeretnénk utazni, akkor Wolkersdorf parkolójában hagyhatjuk az autót.
Ezen jó úthálózatnak köszönhetően csökkent már eddig is folyamatosan a vasúti utasok száma a két mellékvonalon, amin az idén szeptemberben, már a vasútvonal bezárására készülvén bevezetett új buszmenetrend is csak tovább rontott. A buszok komoly előnye a vasúttal szemben Magyarországról is jól ismert, míg a vasútállomás általában a település szélén, rosszabb esetben még messzebb található, addig a buszok a falu központjában haladnak át és így jobb konkurenciát tudnak nyújtani a saját autóval szemben. Esetünkben ez a helyzet Auersthal, Raggendorf, Groß Schweinbarth, Matzen és Prottes esetében is, ahol a vasút jó 10-15 perc sétára esik a falvak központjától. Ez talán egy kellemes tavaszi napon nem tűnik soknak, de egy szeles-hófúvásos decemberi reggelen már nem annyira vonzó.
Aki tehát továbbra is a közösségi közlekedést részesítené előnyben vagy nincs autója, könnyebben eléri a buszmegállókat és az új menetrenddel, a gyakori és egymással jól összeegyeztetett indulásokkal valószínűleg jobban jár majd, mint a vasúttal.
Mondhatnánk persze, hogy milyen dolog a klímavészhelyzet kellős közepén bezárni egy vasútvonalat, de azért ezt a kérdést árnyalja egy kicsit, hogy itt jelenleg 30 éves dízel motorvonatok járnak. Ezeket kapacitásban kényelemsen helyettesítni tud egy nagyobb autóbusz, amelynek károsanyag kibocsátása a mai szigorú kvótáknak köszönhetően jóval alacsonyabb, mint egy 5047-esnek. Arról nem is beszélve, hogy a VOR (Verkehrsverbund Ostregion) tájékoztatása szerint itt indul majd el Ausztria első elektromosbusz-hálózata 2021 végén.
Ezen a ponton érdemes megemlíteni az elmúlt időben, a vonallal kapcsolatban gyakran említett Cityjet eco témakörét. A tavalyi Innotranszon bemutatott, 14 tonna akkumulátorral felszerelt Desiro ML ugyan tényleg képes nem villamosított vonalakon is közlekedni, azonban messze van még az éles utasüzemtől. A praktikus használata ezen a vonalon pedig egyébként sem jön annyira szóba, hiszen a vonalnak csak Gänserndorfnál van kapcsolata az országos hálózathoz. Az egyetlen lehetőség tehát az lenne, hogy Obersdorf felől, Groß Schweinbarth-ban történő irányváltás után Gänserdorfon át közlekedhetne egy közvetlen vonat Bécs felé. Ez azonban akkora kerülőt jelent, hogy menetidőben már biztos hogy nem éri meg, arról nem is beszélve, hogy egy 300 ülőhelyes vonat enyhén szólva is túlzás lenne ide.
A Schweinbarther Kreuz keresztje (hogy ezzel a gyenge szójátékkal éljünk) részben az Obersdorfnál található, egy bakban végződő végállomása. Képzeljük csak el, ha 1988-ban nem zárják be a Stammersdorfer Lokalbahn Bécstől idáig húzódó szakaszát, akkor ma már akár egy Wiener Lokalbahn jellegű, villamosított tramtrain vonalon is utazhatnánk Bad Pirawarth-ba. De 1988 nem ma volt és a vonalat nemhogy bezárták, de helyét nagyrészt be is építették, így ez már csak álom marad. Még talán azzal is lenne esélye ma a vonalnak, ha akkor létrehoznak egy vágánykapcsolatot a Laaer Ostbahn és a mai Schweinbarther Kreuz között, hiszen így közvetlen vonatok közlekedhetnének Bécsig.
A mára igencsak leromlott állapotú, elavult állomásokkal rendelkező vonalat tehát hatalmas beruházások árán meg lehetne menteni, de akkor sem biztos hogy ez lenne a megfelelő megoldás a helyi lakosok közösségi közlekedésének biztosítására, márpedig a cél mégiscsak ez. Akármennyire fáj a vasútrajongó szívünk a hangulatos mellékvonal miatt, sok esélye a mai világban már nem sok maradt.
A vasútvonalat azonban már semmilyen volna vagy ha sem mentheti meg, a 2019-es menetrendváltással december 14-én szombat este eldöcögött az utolsó 5047-es is az alsó-ausztriai dombok között.
Hamisítatlan alsó-ausztriai mellékvonali hangulat a Gänserdorf melletti szántóföldeken
Persze egy vasútvonal bezárása, pláne a mai környezetvédő hangulatban meglepően hangzik, azonban éppen ezért érdemes áttekinteni a pontos körülményeket és okokat. Elsőként nézzük, pontosan merre is található a Schweinbarther Kreuz és milyen közlekedési kapcsolatai vannak Bécs felé.
A térképen bal alul Bécs, az alsó narancssárga vonal a Bécs – Gänserndorf vasút, míg a felfelé haladó a Laaer Ostbahn. A kettő között elnyújtott ipszilon a szóban forgó vasútvonal
(forrás: openrailwaysmap)
Az orientáció kedvéért említsük meg, hogy a térképen Bécs városát a bal alsó sarokban találjuk és a helyzet egyszerűsítése kedvéért induljunk ki abból, hogy az utasok nagy része ide szeretne eljutni. Az alábbi elemzésünk továbbá a közösségi közlekedési eljutásokat veszi majd figyelembe, hiszen aki eddig autóval járt Bécs belvárosáig, azt a Schweinbarther Kreuz megtartásával sem lehetne nagyon megnyerni. Azon a tényen viszont ez nem változtat, hogy a környék kisebb településinek háztartásaiban szinte 100 százalékban találunk egy, de gyakran inkább több autót is. Ennek köszönhetően és Bécs belvárosának zsúfoltsága miatt a legtöbben a legközelebbi S-Bahn-állomásig autóval mennek, ahol a nagy P+R parkolók egyikében hagyva az autót a gyakran járó vonatokkal folytatják útjukat a főváros felé.
Az ÖMV olajkútjai között mássza meg a dombot az 5047-es Groß Schweinbarthból Auersthal felé
Elsőként talán a legszembetűnőbb lehet az a tény, hogy a Bécs – Gänserndorf vonal, ahol az S-Bahn vonatok csúcsidőben a reggeli csúcsidőben néhány percenként követik egymást, mindössze 5-6 kilométerre fut az Obersdorf – Auersthal – Prottes tengelytől. Obersdorf állomásnál szintén találhatunk egy nagy P+R parkolót, ami Pillichsdorf és Groß Engersdorf felől talán a legkézenfekvőbb megoldás lehet. Bockfließ és Auersthal esetében Deutsch Wagram mindössze 10-15 perc autóútra van. Groß Schweinbarth, Raggendorf, Matzen és Prottes felől (amely településeket érintett a vasút) szintén negyed órán belül el lehet jutni autóval a Gänserndorf állomáson található P+R parkolóig. Kicsit távolabb esik Bad Pirawarth települése, de innen meg az A5-ös autópálya esik igencsak közel és ha Bécsbe vonattal szeretnénk utazni, akkor Wolkersdorf parkolójában hagyhatjuk az autót.
P+R-nek nevezni a Matzen megállóhelynél található parkolót talán túlzás lenne, ilyenekből a gänserndorfi vonal mentén lényegesen jobbakat találni, ahonnan gyakran járnak vonatok Bécs belvárosáig
Ezen jó úthálózatnak köszönhetően csökkent már eddig is folyamatosan a vasúti utasok száma a két mellékvonalon, amin az idén szeptemberben, már a vasútvonal bezárására készülvén bevezetett új buszmenetrend is csak tovább rontott. A buszok komoly előnye a vasúttal szemben Magyarországról is jól ismert, míg a vasútállomás általában a település szélén, rosszabb esetben még messzebb található, addig a buszok a falu központjában haladnak át és így jobb konkurenciát tudnak nyújtani a saját autóval szemben. Esetünkben ez a helyzet Auersthal, Raggendorf, Groß Schweinbarth, Matzen és Prottes esetében is, ahol a vasút jó 10-15 perc sétára esik a falvak központjától. Ez talán egy kellemes tavaszi napon nem tűnik soknak, de egy szeles-hófúvásos decemberi reggelen már nem annyira vonzó.
Aki tehát továbbra is a közösségi közlekedést részesítené előnyben vagy nincs autója, könnyebben eléri a buszmegállókat és az új menetrenddel, a gyakori és egymással jól összeegyeztetett indulásokkal valószínűleg jobban jár majd, mint a vasúttal.
A vonal tele van tűzdelve, csak andráskereszttel biztosított átjárókkal, amelyek felújítása szintén komolyabb összeget emésztene fel
Mondhatnánk persze, hogy milyen dolog a klímavészhelyzet kellős közepén bezárni egy vasútvonalat, de azért ezt a kérdést árnyalja egy kicsit, hogy itt jelenleg 30 éves dízel motorvonatok járnak. Ezeket kapacitásban kényelemsen helyettesítni tud egy nagyobb autóbusz, amelynek károsanyag kibocsátása a mai szigorú kvótáknak köszönhetően jóval alacsonyabb, mint egy 5047-esnek. Arról nem is beszélve, hogy a VOR (Verkehrsverbund Ostregion) tájékoztatása szerint itt indul majd el Ausztria első elektromosbusz-hálózata 2021 végén.
Ezen a ponton érdemes megemlíteni az elmúlt időben, a vonallal kapcsolatban gyakran említett Cityjet eco témakörét. A tavalyi Innotranszon bemutatott, 14 tonna akkumulátorral felszerelt Desiro ML ugyan tényleg képes nem villamosított vonalakon is közlekedni, azonban messze van még az éles utasüzemtől. A praktikus használata ezen a vonalon pedig egyébként sem jön annyira szóba, hiszen a vonalnak csak Gänserndorfnál van kapcsolata az országos hálózathoz. Az egyetlen lehetőség tehát az lenne, hogy Obersdorf felől, Groß Schweinbarth-ban történő irányváltás után Gänserdorfon át közlekedhetne egy közvetlen vonat Bécs felé. Ez azonban akkora kerülőt jelent, hogy menetidőben már biztos hogy nem éri meg, arról nem is beszélve, hogy egy 300 ülőhelyes vonat enyhén szólva is túlzás lenne ide.
Bad Pirawarth felől érkezik az ÖBB vonata Groß Schweinbarthba. A menetrend itt az utóbbi időben elég rapszodikus volt, reggel 8 és délután 1 között egy vonat sem közlekedett itt. Az új buszmenetrenddel azonban órás ütemet kapnak az erre utazni szándékozók
A Schweinbarther Kreuz keresztje (hogy ezzel a gyenge szójátékkal éljünk) részben az Obersdorfnál található, egy bakban végződő végállomása. Képzeljük csak el, ha 1988-ban nem zárják be a Stammersdorfer Lokalbahn Bécstől idáig húzódó szakaszát, akkor ma már akár egy Wiener Lokalbahn jellegű, villamosított tramtrain vonalon is utazhatnánk Bad Pirawarth-ba. De 1988 nem ma volt és a vonalat nemhogy bezárták, de helyét nagyrészt be is építették, így ez már csak álom marad. Még talán azzal is lenne esélye ma a vonalnak, ha akkor létrehoznak egy vágánykapcsolatot a Laaer Ostbahn és a mai Schweinbarther Kreuz között, hiszen így közvetlen vonatok közlekedhetnének Bécsig.
A vonalat nem véletlenül siratják a vasútrajongók, az alsó-ausztriai dombok között csattogó dízel motorvonatoknak volt egy sajátos hangulata. Ennek ellenére a helyi lakosok utazási igényeinek az új buszmenetrend valószínűleg sokkal jobban megfelel
A mára igencsak leromlott állapotú, elavult állomásokkal rendelkező vonalat tehát hatalmas beruházások árán meg lehetne menteni, de akkor sem biztos hogy ez lenne a megfelelő megoldás a helyi lakosok közösségi közlekedésének biztosítására, márpedig a cél mégiscsak ez. Akármennyire fáj a vasútrajongó szívünk a hangulatos mellékvonal miatt, sok esélye a mai világban már nem sok maradt.
A vasútvonalat azonban már semmilyen volna vagy ha sem mentheti meg, a 2019-es menetrendváltással december 14-én szombat este eldöcögött az utolsó 5047-es is az alsó-ausztriai dombok között.
Groß Schweinbarth állomás hangulatos felvételi épületében nem is olyan rég még jegypénztár is üzemelt, amelyet a klasszikus ÖBB-s fénytábla is büszkén hirdet. Mára azonban nem csak a pénztár, de a vasútvonal is bezárt
Berky Dénes