2019. 12. 20.

Hétvégi gyors – 2019. december 14-20.

Csehül tanulnak Bonnban. Új villamosvonal nyílt Sydney-ben, felsővezeték nélküli szakasszal. Újabb Alstom villamosok Angers számára. Utólag hosszabbodó Desiro MainLine az ODEG-nek. Osztoznak a menetvonalon. Hírek az ünnepi készülődéshez.



Cseh villamosok a Rajna-vidékre


Bonn | Németország – 26 ForCity Smart villamos építésére kapott megrendelést a Škoda Transportation, így egy újabb német városban utazhatunk majd a cseh márka járműveivel. A 30,6 méter hosszú, 2,4 méter széles, 4 forgóvázas, alacsonypadlós és kétirányú villamosok 180 utast szállíthatnak és 2022-től jelenhetnek meg a valamikori főváros vaspályáin. 25 évre kizárólagos alkatrésszállítási kötelezettséget is vállalt a pilzeni gyártó, aki akár 4 milliárd cseh korornát (52 milliárd forint) is kaphat, amennyiben a 12 darabos opció is lehívásra kerül. Jelenleg 24 helyileg R1.1-nek hívott villamos közlekedik az alacsonypadlós hálózaton. A minden tengelyén 100 kW teljesítménnyel meghajtott villamosokban vezeték nélküli internet-elérés és klíma is kényelmesebbé teszi majd a legfeljebb 80 km/h-s utazást.

Bonnba 25 év után érkeznek új villamosok
(grafika: Škoda Transportation)


L2: Új villamosvonal Sydney-ben


Sydney, Új Dél-Wales | Ausztrália – December 14-én átadták az utasforgalomnak Sydney második villamosvonalát, mely 7,3 kilométer vonalhosszon köti össze a belvárosi Circular Quay multimodális csomópontot (elővárosi vasúti állomás és forgalmas kompkikötő) Randwick elővárossal. Az átadás hétvégéjén a városlakók ingyenesen utazhattak az új, L2 jelű vonalon. Az új villamos PPP konstrukcióban, 2,1 milliárd ausztrál dollárért épült, a kivitelező konzorciumbam az üzemeltető a Veolia Transdev helyi leányvállalata, a Veolia Sydney lesz. A konzorcium az építés mellett 19 évig üzemelteti is a vonalat, illetve átveszi a már meglévő L1 vonal üzemeltetését és az ott közlekedő CAF-villamosok karbantartását is.
A most átadott L2 vonalra a járműveket az Alstom szállította, a Citadis X05 típusú kocsik párosával csatolva (ez 67 méter hosszúságú szerelvényt jelent) közlekednek. A vonalra 60 járművet vettek, már a későbbi bővítés igényeit is figyelembe véve. Érdekesség, hogy a városháza előtti megállótól Circular Quay végállomásig 2,1 kilométeren felsővezeték nélküli üzemet létesítettek, az Alstom APS rendszerével - itt egy, a jármű elhaladásakor feszültség alá helyezett harmadik sín adja az áramellátást.
Alábbi képeink a közforgalom megindulása előtt két héttel, a próbaüzem alatt készültek - ekkor már teljes menetrend szerint, ám még utasok nélkül köröztek a villamosok a vonalon.

Alstom Citadis a városháza előtt, Sydney belvárosában - megfigyelhető a felsővezeték nélküli szakaszon az áramellátást biztosító áramvezető fémsín a sínpárok között

Circular Quay, végállomás a balra látható elővárosi vasúti állomás mellett itt kompra is átszállhatunk, így ideális helyszínt kapott a villamosvégállomás
(fotók: Magyarics Zoltán)

Az L2 vonal egy 4,7 kilométeres leágazást is kap majd a későbbiekben Moor Park és Kingsford között. Ezzel párhuzamosan gőzerővel zajlik a metró hosszabbítása is, így Sydney kötött pályás közlekedése tovább bővül az elkövetkező években.


Újabb 20 Alstom Citadis Angers városának


Angers | Franciaország – Még mindig villamos, még mindig Alstom, még mindig felsővezeték nélkül. A fenti hírben említett ausztrál vonalhoz hasonlóan a francia Angers városában is részben felsővezeték nélküli üzemben (az Alstom zsargonjában APS-rendszerben, időszakosan feszültség alá helyezett harmadik sínes megoldással) közlekednek az Alstom Citadis villamosai, a város eleddig egyetlen villamosvonalán. A Railway Gazette híre szerint az épülő második vonalhoz is vezeték nélküli üzemre képes Citadis villamosokat szereznek be. A 20 jármű összértéke 55 millió euro, és 2021 végéig szállítja majd őket a gyártó. Az első villamosvonal egyébként 2011-ben nyílt, ezen 17 hasonló Citadis-villamos közlekedik.

2016 novemberében került lencsevégre Angers elsőként gyártott Citadis-villamosa. A mostani megrendelésben gyakorlatilag ugyanilyen kialakítású, felsővezeték nélküli üzemre képes villamoskocsikat szállít az Alstom
(fotó: Magyarics Zoltán)



Megtetszett a CityJet


Schwerin | Németország – Sikeresnek mondható az Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) szolgáltatása az ÖBB-től bérelt járművekkel. A járműválasztás pedig nem teljesen véletlen, hiszen az európai piac vezető járműbiztosító cége, a luxemburgi bejegyzésű Alpha Trains flottájából szereznek be egyelőre háromrészes járműveket. A tavasszal beálló járműveket a Siemens néhány hónappal később egy új középső modul segítségével négyrészesre bővíti, így a megrendelt kapacitást kevesebb járművel is biztosítani tudják majd.

Egyelőre csak kölcsönjárművek vannak...
(fotó: ODEG)

...hamarosan viszont érkeznek a saját darabok.
(grafika: Siemens AG)


Közös nyomon


Hamburg/Köln | Németország – Az idei menetrendi évben egy meglepő furcsaság keletkezett a német vaspályákon. A FlixTrain Hamburg–Köln viszonylatán csak pénteken, szombaton és vasárnap 8:10-kor létező gyorsított járatának helyét a hét egyéb napjain a DB Fernverkehr közlekedtet IC 2421 számon járatot. Mivel ez egy hivatalosan különcélú menetvonal, ezért negyedévente meg kell újítani a menetvonal-igénylést.

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán