Közép-Európában mindenképpen mérföldkő a vasúti közszolgáltatás történetében az, ami a 2019/2020-as menetrendi évad kezdetével együtt történik: a közszolgáltatás távolsági szegmenségben ugyanis először jelenik meg az egykori szocialista blokkban, de még a tágabb értelemben vett európai síneken is magánszolgáltató. A České Dráhy utolsó és a RegioJet szolgáltatásának első napját kísértük végig a Brno és Bohumín közötti gyorsvonatok fedélzetén. Podcasttal színesített beszámolónk.
Mielőtt a konkrét beszámolóval és az összehasonlításokkal kezdenénk, elsőként tisztázzuk is: miről is lesz itt szó? Nos, a történet arról szól, hogy a cseh közlekedési tárca által kiírt közszolgáltatási tendert nem az államvasút, hanem a cseh vállalkozó, Radim Jančura közlekedési cége, a RegioJet nyerte meg még 2018 decemberében. A szerződés a 2019/2020-as menetrendi évaddal lépett életbe: az R8-as viszonylaton, Brno–Přerov–Ostrava–Bohumín relációban a České Dráhy-t a RegioJet válthatja fel.
Ki is ez a RegioJet?
A RegioJet-et 2009-ben alapították a brnoi Student Agency utazási iroda leányvállalataként. A cég 2011 óta üzemelteti távolsági vonatait (piaci alapokon) Prága és Ostrava között, illetve Szlovákiában közszolgáltatásként a Pozsony és Révkomárom közötti személyvonatokat. Később kiterjesztették a piaci alapú szolgáltatásokat Pozsony felé (2016-ban) és Bécs irányába (2017-től), miközben 2014-ben Szlovákián belül is próbálkoztak InterCity-vonatok közlekedtetésével piaci alapokon, de ezeket 2017 végén megszüntették.
A cégcsoport azonos márkanév alatt üzemelteti a távolsági buszhálózatát is (korábban a buszok Student Agency néven futottak): a jellegzetesen sárga járművekkel Európa számos városa elérhető.
A RegioJet szerződése nyolc évre szól és kereken kétmilliárd koronáért vállalták a szolgáltatást a sárga vonatokkal. Hozzá kell tenni, hogy a ČD 2,2 milliárdért, a LEO Express pedig szintén 2,0 milliárd koronáért vállalta volna a működtetést, ám számos egyéb szempont miatt a RegioJet ajánlata lett az legjobb.
A korabeli közlemény szerint a RegioJet napi 15-ről 17-re emeli a vonatpárok számát és éves szinten 50 millió koronás költségtérítést kérnek.
A korabeli közlemény szerint a RegioJet napi 15-ről 17-re emeli a vonatpárok számát és éves szinten 50 millió koronás költségtérítést kérnek.
Pillanatkép 2019 tavaszáról: a Bohumín felől érkező R8-as gyorsvonat a České Dráhy előadásában jár be Brno-Židenice állomásra
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A döntés a ČD-nek nem jött jól, hiszen az eszközparkját valamivel kevésbé hatékonyan használhatja ki a menetrendváltás után: korábban ugyanis az Ostrava–Brno gyorsvonatok szerelvényei összeforogtak a Brno–Havličkův Brod–Prága gyorsvonatok szerelvényeivel, ez azonban a jövőben elmarad. A RegioJet vonatai egyébként nem Brno főpályaudvaráról indulnak, hanem annak északi elővárosából, Brno-Královo Pole állomásról startolnak, a hlavní nádraží csak köztes megállóként szerepel.
Közszolgáltatás magánzóktól
A szolgáltatóváltás némi szemléletváltást is elvár az utasoktól. Egyik legnagyobb változás a járművek megjelenése mellett persze a jegyváltás kérdése, amiről keretes írásunkban találhatnak egy rövid ismertetőt.
Jegyváltási kisokos
A RegioJet belföldi vonataira jegyet venni a „hagyományos” értékesítési csatornákon túl (pénztárak, utazási irodák) a megszokott, nemzetközi autóbusz- és vonatjegyek vásárlásra alkalmas felületen (regiojet.hu) valamint a cég okostelefonokra készült alkalmazásában lehetséges. A RegioJet saját jegyein kívül elfogadásra kerültek a három érintett közlekedési szövetség (IDS JMK — Brno és környéke, IDSOK — Olomouc és környéke, ODIS — Ostrava és környéke) által kibocsátott jegyek is. Brnotól Ostrava felé haladva az IDS JMK jegyei és bérletei Vyškov na Moravě (740-es zóna), illetve napi 1 vonat esetében Nezamyslice állomásig (760-as zóna) érvényesek. Utóbbi állomástól érvényesek az IDSOK értékcikkei (47-es zóna) Přerov állomásig (57-es zóna). Az ODIS keretein belül Suchdol nad Odrou (79-es, 88-as zóna) állomástól a végállomásig, Bohumín-ig lehet utazni (14-es, 78-as zóna). Mivel ezzel ellentétes jelzést nem találtunk, így feltehetőleg megfelelő jeggyel városon belül (Brno-Královo Pole és Brno hl.n. valamint Ostrava-Svinov és Ostrava hl.n., illetve Ostrava XXL esetén Bohumín) között is igénybe lehet venni a RegioJet vonatait. Ami pedig a jövőt illeti, a 2020-ban még csak pilot projektként futó JednaJizdenka jegyei is használhatóak lesznek, azonban a ČD InKarta – hosszas, eredmény nélküli egyezkedés után – nem kerül elfogadásra. Utóbbira Prága környékén is érdemes figyelni, ahol a Prága–Beroun–Písek–České Budějovice (R26), a Prága–Rakovník (R24), a Kolín–Mladá Boleslav–Česká Lipa–Šluknov (R22) és a Prága–Mladá Boleslav–Tanvald (R21) gyorsvonatok üzemeltetését szintén magánvasúttársaság vette át, ott azonban az Arriva vlaky s.r.o. a szolgáltató.Bohumín állomásán a bejárattól jobbra találjuk a meglehetősen nagy menetjegyirodát, pontosan a ČD pénztáraival szemben
(fotó: Adorján Péter)
A megváltozó szolgáltató másféle jegyváltási és utazástervezési szokásokat kíván az utasoktól. A járatok általában nem találhatók meg az állami vasút által üzemeltetett népszerű mobil applikációban, de a netes keresőben sem. Sőt, a ČD felületén keresztül sem válthatunk jegyet ezekre a járatokra és így az InKarta, a ČD kedvezménykártyája sem érvényes. Persze, ott ahol az InKarta, mint eszköz, hordozza a közlekedési szövetség havibérletét (mint mondjuk Prágában) és ezt elfogadja a szolgáltató, akkor furcsa jeleneteknek lehetünk tanúi, amikor a jegyvizsgálónak átadjuk a bérletet hordozó kártyát – persze utazásra használhatjuk a kártyát, ha jogosan birtokoljuk a bérletet, nem szokott gondot jelenteni az első magyarázat után.
Szokatlan lehet a fedélzeti szolgáltatások sora is, hiszen a RegioJet esetében komoly fedélzeti gasztronómiával találkozhatunk, hiszen a járatokon a megszokott büfé üzemel, az 1. osztályú utasoknak pedig díjmentes termékek is járnak a készlet erejéig.
Mindeközben persze azt se felejtsük el, hogy a szolgáltatók általában használt vasúti járműveket hoznak, így a színvonal azért kissé karcos megítélés alá eshet: az Arriva magaspadlós dízelmotorvonatokat hozott, de a LEO vagy éppen a GW Train Regio általában alacsonypadlós járművekkel is dolgozik, már persze, ha ezek rendelkezésre állnak.
Szokatlan lehet a fedélzeti szolgáltatások sora is, hiszen a RegioJet esetében komoly fedélzeti gasztronómiával találkozhatunk, hiszen a járatokon a megszokott büfé üzemel, az 1. osztályú utasoknak pedig díjmentes termékek is járnak a készlet erejéig.
Mindeközben persze azt se felejtsük el, hogy a szolgáltatók általában használt vasúti járműveket hoznak, így a színvonal azért kissé karcos megítélés alá eshet: az Arriva magaspadlós dízelmotorvonatokat hozott, de a LEO vagy éppen a GW Train Regio általában alacsonypadlós járművekkel is dolgozik, már persze, ha ezek rendelkezésre állnak.
Első benyomások
Szerkersztőségünknek volt szerencséje szinte egymás után kipróbálni és összehasonítani a két szolgáltatót, ugyanis a 2018/2019-es menetrendi év utolsó napján 2019. december 14-én a České Dráhy R 830-as „Slezan” gyorsvonatával utazunk Bohumínból Brnoba; majd másnap az új menetrendi évad első napján a RegioJet R 1111-es számú vonatával Brnoból Ostravába.
Bohumín állomásépülete: a cseh és lengyel vasút közötti határállomáson kapott helyet a RegioJet által az R8-as vonalra beosztott szerelvények javítóbázisa is
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Utoljára váltottunk ČD-s papírjegyet az R8-as gyorsvonatok egyikére
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
A České Dráhy által közlekedtetett R 830-as számú gyorsvonat Bohumínban 2019. december 14-én. Látható, hogy a környéken 3 kV-os egyenárammal közlekednek a vonatok, jellegzetes az álló helyzetben felengedett mindkét áramszedő az egyenáramú üzemre. A mozdonyok az egyik áramszedőt indulás után 20-40 km/h-s tempó környékén engedik le, bár a korszerű gépek, mint a Vectronok, már nem szorulnak rá erre a megoldásra, ami az indításkor szükséges nagy áramfelvétel miatt honosodott meg
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A České Dráhy leköszönt, legalábbis nyolc évre az R8-as gyorsvonati viszonylatról december 14-én este
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A České Dráhy nem villantott valami nagyot az utolsó napon. Hiába voltunk körültekintők és mivel a Vagonweb adatainak és a saját tapasztalatainknak megfelelően tudjuk, hogy a vonatok a prágai gyorsokkal forognak össze, így tudtuk, hogy a vonat végén közlekedő 366-os kocsinak forda szerint egy B249-es sorozatúnak kell lennie. A jó öreg klasszikus, de ma már „szőrös üléses” kocsik hangulata utánozhatatlan, így hát ide foglaltunk helyet. Ám az R 830-as számú vonatban már nem volt ilyen kocsi, a kocsiszámok a 367-esnél elfogytak. Szerencsére persze a vasúttársaság „áttelepítette” a foglalást, de hangulat azért nem volt ugyanaz. Mindazonáltal a ČD hozta a szokásos szintet, kulturált, tiszta kocsik vártak bennünket.
A České Dráhy az R8-as viszonylaton többek között átalakított-felújított UIC Y-kocsikkal dolgozott. A képen a vonatokban szabványosan mindig megtalálható Bee272-es sorozatú kocsi termes...
...és hat ülőhelyes fülkés része látható
Brno-Královo Pole, végállomás. A főpályaudvar felújítása miatt itt értek véget december 14-éig a bohumíni gyorsvonatok és fordultak a prágai „Vysočína” járatokba. A képen látható R 830-as 15:24-kor indult Bohumínból, Brnoba 18:01-kor érkezett. Innen egy jó húsz perc pihenő után R 972-es számú vonatként indult tovább Prágába, hogy oda 21:52-kor megérkezzen
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mivel az előző napon már láttuk Bohumínban, hogy milyen kocsikból áll a RegioJet gyorsvonata – itt végzik a járatok karbantartását – így e tekintetben nem fogadott bennünket meglepetés. A vonatok egységesek, az összeállításuk Brno felé nézve a következő: egy fülkés 1. osztályú kocsi az egykori ÖBB flottájából, ezt követi két egykori DB-s fekvőhelyes kocsi, „leánykori” sorozatjelük Bvcmbz volt és ebből ki is derül, hogy akadálymentes fülkével rendelkeznek. Őket további két kocsi követi, ezek termes kivitelűek és az SBB-től érkeztek Csehországba. A jó öreg svájci padokat hiába keressük, új, a DB Regiotól ismerős üléseket találunk a teremben – ráadásul két páholyt a kocsi egyik végén kerékpárszállítási területnek áldoztak fel. A vonatokat az ELL-től bérelt Vectronok továbbítják, de a Bombardier TRAXX MS3-asok szállításának ütemében cserélik majd lefelé őket.
Brno-Královo Pole állomásra érkezik a RegioJet 1104-es számú vonata, itt fordult a járat az R 1111-es számú vonatba. A mozdonyokat az ELL-től bérlik most még, a kocsikat a német, svájci és osztrák vasúttól vásárolták használtan és újították fel
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A vonaton minden kocsira jut utaskísérő, emellett pedig a forgalmi tevékenységet ellátó vonatkísérő is dolgozik a szerelvényen. A vonaton egy dedikált büfé is található az első osztályú kocsihoz közelebb eső kocsi egykori szolgálati szakaszában, az 1. osztályon magában pedig helybe jön az ellátmány: a forró italok díjmentesek, emellett egy ásványvíz és egy narancslé is jár az utasnak. Az utastájékoztatás gépi és kétnyelvű: cseh és angol nyelvű tájékoztatás van a fedélzeten. A mi tapasztalataink szerint a vonatkísérők is jobban-rosszabbul, de beszélnek angolul is.
Első osztályon fejenként kétféle üdítő és egy süti járt, továbbá a szokásos kínálat – kávé, tea, ásványvíz – is díjmentes. A szolgáltatásokról és az árakról tájékoztató füzetben már magyarul is üdvözlik az utast.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A pályavasút a RegioJet üzemeltetésébe került gyorsvonatokkal nem különösebben kivételezik, de látszik azért az, hogy a független szervezet nem akar keresztbe tenni a magánszolgáltatónak. Az is azért érződik, hogy „alapcsomagot” rendeltek az SŽDC-től: relatíve kevés az állomásokon a hangosbemondás mennyisége meglehetősen gyér, de a vizuális tájékoztatás a megszokottan magas színvonalú.
A fekvőhelyes kocsikból átalakított fülkés kocsikban üléseket is cseréltek: a régi, az alsó ággyá alakítható székek helyett a Borcad újabb eszközei kerültek az immár funkciójukat vesztett kocsikba
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A fülkés kocsikban egy akadálymentes fülke is maradt a németek után, ezt megtartották: két fix ülés van a tágas kupé egyik oldalán...
...míg a részben már átépített fülke másik oldalán még látszanak a korábbi fekvőhelyek támaszai
Az ajtókon lévő iránytábla egyben a menetrend is – pont úgy, ahogy ezt már megszokhattuk a RegioJet üzleti vonatain is
Az SBB-től vásárolt termes kocsikban a régi svájci ülőhelyeket lecserélték, az újak a DB Regio által is használt Kiel Trend ülések lettek
Az üléscsere mellett azonban a páholyok megmaradtak
A termeskocsik egyik végében egy-egy páholy feláldozásával kerékpárszállító helyeket alakítottak ki
A kerékpárok mellett ide kerültek a csomagtartó polcok is, ezekre a nagyobb bőröndöket és egyéb poggyászokat pakolhatjuk fel
Átépítésen még át nem esett Bvcmbz...
...ügyesebb utasok akár kényelmeskedhetnek is benne
Kisgyerekes szakasz is van másodosztályon a fülkés kocsiban
Az első osztályú kocsit az ÖBB-től szerezték, ebben is ággyá alakíthatóak az ülések
Az előterekben digitális utastájékoztatás is üzemel
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
A magyar meló
Ahogy korábban már írunk róla, a RegioJet jön Magyarországra is. A Metropolitan EC-k és a Hungária EC által bejárt „hagyományos” útvonal, amely a cseh és a magyar fővárost Štúrovo [Párkány], Bratislava [Pozsony] és Brno [Börénvásár] érintésével köti össze, addig a RegioJet vonata a meglévő Prága és Bécs közötti vonatok meghosszabbítása lesz. Ami a szerelvények összeállítását illeti, a „szokásos” stokk érkezik majd Budapestre is, ami tartalmazza a szokásos négy kocsiosztályt: Business, Relax, Standard és Low-cost. A konkrét kocsikkal és a kocsiosztályok részletes ismertetésével egy külön cikkben fogunk foglalkozni.
A kezdeti időszakban napi 2 pár vonattal számolhatnak az utasok, amelyek a végállomásokról reggel (Prága 5:20, Budapest 7:45) és délután (Prága 13:20, Budapest 15:45) indulnak. Budapesten belül a vonatok végállomás a Déli pályaudvar lesz és a vonatok Bécsig csak Budapest-Kelenföld, Győr és Mosonmagyaróvár állomásokon állnak meg. Technikai okok miatt ugyan megáll majd a vonat Hegyeshalom állomáson is, de utascsere ott nem történik. Ha már utascsere, az első időszakban belföldi utazásra nem lehet igénybe venni a RegioJet vonatait, így Bécs és Prága felé csak felszállás céljából, Budapest felé pedig csak leszállás céljából áll meg a vonat a magyar szakaszon. A Prága és Bécs közötti szakasz részletes menetrendje megtalálható az SŽDC oldalán, az érintett vonatok kivonatolva pedig a következő:
(forrás: SŽDC)
Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell