A decemberi menetrendváltással egy érdekes színfolt tűnt el az osztrák vaspályákról, igaz, talán nem végérvényesen. A Westbahn Management GmbH magánszolgáltató két éve beindított Wien Praterstern és Salzburg közötti járatai szombaton közlekedtek utoljára, és mi is fordultunk egy kört – mivel nem csak a viszonylat, de maguk az itt közlekedő KISS 2 szerelvények is elköszöntek.
A WESTbahn magánvasút már hosszabb ideje sikeresen üzemelő Wien Westbahnhof-Salzburg vonatai mellé 2017 decemberében nyitotta meg a bécsi belvárost jobban feltáró, Meidling és a bécsi főpályaudvar érintésével Praterstern állomásig közlekedő viszonylatát. A belvároson átmenő S-Bahn Stammstrecke rövid peronjai és a várt utasforgalom illetve flotta-tervek miatt ide négyrészes KISS 2 motorvonatok kerültek. Az új viszonylat hamar közkedvelt lett, mivel több felszállási lehetőséget és számos új városi és elővárosi kapcsolatot kínált – például a repülőtér felé/felől, illetve a gyorsvasúti törzsvonalról elérhető összes irányból egyszerűbb volt így felszállni a WESTbahn vonataira, mint az egyre inkább elszigeteltnek és elővárosi jellegűnek számító Westbahnhofon. Mindennek ellenére a WESTbahn vezetése – a járművekkel kapcsolatos némi pénzügyi bűvészkedéssel egybekötve – úgy határozott, hogy idén decemberben kivonulnak a viszonylatról, így múlt szombaton utazhattunk utoljára a több szempontból (pl. az egyetlen távolsági vonat a Stammstreckén át) egyedülálló viszonylaton. Bár vasárnaptól is lesz félórás ütem a WESTbahn vonataival Bécs és Salzburg között, ez már csak a Westbahnhofra és a csúcsidőszakokra (reggel Bécs felé, délutáni ellenirányban sűrítenek) korlátozódik, így nagyjából a mai ülőhelykapacitás 70%-át fogják kínálni.
Indul a WESTbahn utolsó üzemnapja a Stammstreckén – a reggeli első, 952-es számú vonat veszi fel az utasokat a bécsi főpályaudvar alagúti megállójában
Ugyanez a szerelvény várja a 10:22-es visszaindulást Salzburg főpályaudvarán, immár 961-es vonatszámban
Salzburgban mintha még az időjárás is megsiratta volna a pratersterni viszonylatot – szakadó esőben rajtol a 961-es számú vonat
A pratersterni viszonylat megszüntetésének okait valószínűleg a járműpark táján (is) kell keresni. A hatról négy egységre csökkentés során éppen azt a két egységet vették ki, melyek a legnagyobb ülőhelykapacitást biztosították – ugyanis a rövidebb vonatban is maradnia kellett a nagyobb helyet foglaló mozgássérült-mosdónak, vagy éppen az első osztálynak („WESTbahn Plus”). A rövidebb vonat hamarabb érződött zsúfoltnak, így a nem túl erős preferenciával rendelkező utasok ez is elriaszthatta. A legfontosabb talán, hogy a fix költségek (menetvonal, utazószemélyzet) kevesebb ülőhelyre oszlottak meg, illetve az egész napos félórás ütem miatt a kisebb forgalmú időszakokban egymás vetélytársai lettek a Westbahnhofra és a Pratersternre közlekedő vonatok. Ettől még mondjuk lehetett volna tovább kísérletezni a pratersterni viszonylattal, de időközben a márciusban kibontakozó járműértékesítési bravúr oda jutott, hogy a DB AG megvette a teljes mostani flottát, a használt járművek árából pedig szinte kijött kettővel kevesebb, de új szerelvény – ezek érkezéséig viszont csak a régebbi hatrészesek maradnak, és azokkal csak a vasárnaptól érvényes, órás alapütemű, kissé sűrített menetrendet lehet vállalni. Ami pedig a DB AG bevásárlását illeti: a négyrészes KISS 2 egységek is elköszöntek szombaton, hiszen ezek tavasszal már a DB hálózatán állnak majd forgalomba, némi belső átalakítás és külső arculatváltás után.
Hogyan tovább? Nyitott kérdés, hogy visszatér-e a WESTbahn a városi gyorsvasúti szakaszra. Az ÖBB nyilván mindent meg fog tenni ennek elkerülésére, amire jó alapot ad az, hogy a Stammstrecke csúcsidei 3 perces követésében még meglévő lyukakba is terveznek új vonatokat. A másik tényező, hogy a WESTbahn számára is nyilvánvalóan a bécsi főpályaudvar elérése lenne a fő cél – amit eddig az alagúti, gyorsvasúti vágányon tudtak „behúzni”, pratersterni fordulással. Elképzelhető, hogy valamiféle kompromisszum jegyében inkább majd oda szorít nekik helyet a jövőben az ÖBB. Vagy éppen a bíróság – ismerve az ÖBB és a WESTbahn eddigi kapcsolatát, szinte minden hasonló kérdés ott szokott megoldódni végül.
Hogyan tovább? Nyitott kérdés, hogy visszatér-e a WESTbahn a városi gyorsvasúti szakaszra. Az ÖBB nyilván mindent meg fog tenni ennek elkerülésére, amire jó alapot ad az, hogy a Stammstrecke csúcsidei 3 perces követésében még meglévő lyukakba is terveznek új vonatokat. A másik tényező, hogy a WESTbahn számára is nyilvánvalóan a bécsi főpályaudvar elérése lenne a fő cél – amit eddig az alagúti, gyorsvasúti vágányon tudtak „behúzni”, pratersterni fordulással. Elképzelhető, hogy valamiféle kompromisszum jegyében inkább majd oda szorít nekik helyet a jövőben az ÖBB. Vagy éppen a bíróság – ismerve az ÖBB és a WESTbahn eddigi kapcsolatát, szinte minden hasonló kérdés ott szokott megoldódni végül.
Kötelező kép, főleg utolsó nap: a 973-as vonatszámban érkezett egység Praterstern állomás 4. vágányán
A pratersterni fordulás rituáléja volt a tárolóra kihúzás: a bő 50 perces fordulóidő alatt így nem foglalta a szerelvény a négy peronos vágány egyikét
Ez a látvány még marad: hatrészes egység várakozik Salzburg állomáson – az ÖBB Railjet indulása után majd a Westbahnhof felé rajtol
(fotók: a szerző)
(fotók: a szerző)
Magyarics Zoltán