2019. 12. 23.

Kerületi párducok

Csehországban komolyan gondolják a IV. vasúti csomag alkalmazását és annak maradéktalan betartását, ezért az ország negyedik legnagyobb régiója már meg is tette az első lépéseket.





A mostani nagy szolgáltatóváltás árnyékában már a következő kiírási fázisra készülnek föl az országos szakminisztériumban és a kerületeknél is. A 2022 decemberi menetrendváltástól a dél-morvaországi S2 (Křenovice horní nádraží–Brno hl.n.–Březová nad Svitavou) és S3 (Vlkov u Tišnova–Brno hl.n.–Břeclav) vonalak üzemeltetője majd a jövőre kiírandó pályázaton nyertes szolgáltató lesz, de a járműveket már most megrendelte a Dél-Morva Kerület közlekedési hivatala.

Jelenleg többnyire a rendszerváltáskor beszerzett magaspadlós, többségében műbőrös elővárosi rendeltetésű bautzeni kocsik szolgálnak Brno környékén, ezekhez képest biztosan előrelépés lesz a RegioPanter beszerzése.

Az S3-as viszonylaton főleg mozdonyos vonatok közlekednek manapság. A vonatokat továbbító 242-es sorozatú Pleháčok felett is eljárt már az idő, hogy a mögöttük sorakozó kocsikról ne is beszéljünk

A bautzeni gyártású elővárosi kocsik (Bdmtee281) ugyan csak a rendszerváltáskor épültek, nem korszerűsített darabjaik nem feltétlenül kedveltek a napi utasok között
(fotó: Adorján Péter)

A vonalakra most érvényes szerződés a ČD számára ugyan biztosít további 3 éves opciót, de az új szerződésért nekik is pályázniuk kell.

Az S2-es viszonylaton a ČD által beszerzett RegioPanterek otthonosan mozognak

Az újabb Párduc-beszerzés azonban megpecsételheti az amúgy is már erősen fogyatkozóban lévő Pantográfok sorsát – jobbára a Svitava-völgyi S3-ason fordulnak meg Brno [Börénvásár] térségében ezek a szerkezetek
(fotók: Halász Péter)

Alig 3 év alatt kell legyártania és üzembe állítania a pilzeni gyártónak 31 négyrészes egységet 333 ülőhellyel és 6 kétrészes egységet 146 ülőhellyel, melyekért 6,651 milliárd koronát (körülbelül 86,37 milliárd forint) fizet a kerület. A bevásárláshoz EU-s közlekedési operatív program keretében szereztek 5,5 milliárd koronát, így a többi kerület példát is vehet majd tőlük.

Csehországban is színesedik a vasúti paletta és a kerületek is egyedi arculatot alakítanak ki
(grafika: Škoda Transportation)

Fejlesztésként érzékelhetik majd az utasok, hogy teljesen klimatizált, konnektorokkal és díjmentes internet-eléréssel találkoznak majd a vonatokon. Az eddigi ČD-s rendelésektől eltérően nem lesz első osztályú szakasz. Üzemeltetési szempontból fontos, hogy gyárilag telepítésre kerül az ETCS fedélzeti egysége és automatikus utasszámláló berendezés is kerül a motorvonatokba, így a jövőre nézve is kapnak segítséget az üzemeltetők és a megrendelő is.

Adorján Péter